Bezorgd om toenemend overgewicht ondanks aanpassingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:49

LinSa schreef:
Bedankt voor je reactie.
Ik kom inderdaad vaker dan 1x per week bij mijn pony. Ik ben dus ook verhuist van stal, ze is toen samen met de shet de paddock opgegaan. Er stond toen nog lang uitgebloeid gras waar altijd van gezegd wordt dat dat beter is dan kort gras. Ze is toen zo'n 15 à 17 uur per dag de paddock opgegaan (ik heb het nu over augustus, september en gedeeltelijk oktober) met enkel twee plakjes hooi voor hun tweeën. Omdat het gras nu zo goed als op is, zijn ze weer met de kudde het weiland op gegaan. Ik heb dus wél ingegrepen, maar juist op het moment dat ze minder eten kreeg, werd ze dikker. Het buikige ging eraf, maar haar nek werd juist massiever. En dat is wat ik mij afvraag, hoe kan dat?

Het kan, doordat IR zich opbouwt. De celwand die eerst misschien nog wel wat glucose opnam, wordt door de IR steeds ongevoeliger voor insuline. De glucosespiegel in het bloed blijft hoog waardoor steeds meer insuline aangemaakt wordt. Dat maakt dat het paard meer hoger krijgt en dus automatisch meer zal gaan eten. Tegelijkertijd zal het paard - doordat de suiker in de cel niet meer omgezet wordt in energie - het paard steeds minder uit zichzelf gaan bewegen. Ook al krijgt hij minder aangeboden, zal er er alles aan doen om zoveel mogelijk binnen te krijgen. Dat in combinatie met minder uit zichzelf bewegen kan het heel goed zijn dat - ook al kreeg hij minder aangeboden - toch dikker werd. Mijn IR pony had ook doorlopend honger, vrat zijn hele strobox leeg ook al hield ik hem vies. Kan ook heel goed zijn dat jouw pony het grootste deel van het hooi dat ook bedoeld was voor de shet voor zn rekening nam.
Jouw paard wordt buikig van gras (mogelijk gasophoping); daardoor leek ze misschien af te vallen, maar in feite gaat de vetopslag gewoon door.
Het beeld vind ik persoonlijk echt wel passen bij IR en een onderzoek is geen overbodige luxe als je het mij vraagt. Houd er wel rekening mee dat een IR test een vals/positieve of negatieve uitslag kan geven en dat soms meer bloedtesten nodig zijn. Als je geen test wil doen, zou ik hem voeren zoals je dat bij een IR paard zou doen.
Dus van de wei af, dan wel alleen een paar uurtjes en met graasmasker. Geen extra's als wortels of appels. Alleen zijn (eigen) rantsoen hooi en vitamine/mineralen supplement ivm ontbreken van krachtvoer. Door beperkt in de paddock te voeren en meer op stal. Veel bewegen, minimaal een uur per dag dmv molen, longeren of naast de fiets.
Glucobalance ter ondersteuning van het stofwisselingsproces.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 20:47

Babootje schreef:
LinSa schreef:
Bedankt voor je reactie.
Ik kom inderdaad vaker dan 1x per week bij mijn pony. Ik ben dus ook verhuist van stal, ze is toen samen met de shet de paddock opgegaan. Er stond toen nog lang uitgebloeid gras waar altijd van gezegd wordt dat dat beter is dan kort gras. Ze is toen zo'n 15 à 17 uur per dag de paddock opgegaan (ik heb het nu over augustus, september en gedeeltelijk oktober) met enkel twee plakjes hooi voor hun tweeën. Omdat het gras nu zo goed als op is, zijn ze weer met de kudde het weiland op gegaan. Ik heb dus wél ingegrepen, maar juist op het moment dat ze minder eten kreeg, werd ze dikker. Het buikige ging eraf, maar haar nek werd juist massiever. En dat is wat ik mij afvraag, hoe kan dat?

Het kan, doordat IR zich opbouwt. De celwand die eerst misschien nog wel wat glucose opnam, wordt door de IR steeds ongevoeliger voor insuline. De glucosespiegel in het bloed blijft hoog waardoor steeds meer insuline aangemaakt wordt. Dat maakt dat het paard meer hoger krijgt en dus automatisch meer zal gaan eten. Tegelijkertijd zal het paard - doordat de suiker in de cel niet meer omgezet wordt in energie - het paard steeds minder uit zichzelf gaan bewegen. Ook al krijgt hij minder aangeboden, zal er er alles aan doen om zoveel mogelijk binnen te krijgen. Dat in combinatie met minder uit zichzelf bewegen kan het heel goed zijn dat - ook al kreeg hij minder aangeboden - toch dikker werd. Mijn IR pony had ook doorlopend honger, vrat zijn hele strobox leeg ook al hield ik hem vies. Kan ook heel goed zijn dat jouw pony het grootste deel van het hooi dat ook bedoeld was voor de shet voor zn rekening nam.
Jouw paard wordt buikig van gras (mogelijk gasophoping); daardoor leek ze misschien af te vallen, maar in feite gaat de vetopslag gewoon door.
Het beeld vind ik persoonlijk echt wel passen bij IR en een onderzoek is geen overbodige luxe als je het mij vraagt. Houd er wel rekening mee dat een IR test een vals/positieve of negatieve uitslag kan geven en dat soms meer bloedtesten nodig zijn. Als je geen test wil doen, zou ik hem voeren zoals je dat bij een IR paard zou doen.
Dus van de wei af, dan wel alleen een paar uurtjes en met graasmasker. Geen extra's als wortels of appels. Alleen zijn (eigen) rantsoen hooi en vitamine/mineralen supplement ivm ontbreken van krachtvoer. Door beperkt in de paddock te voeren en meer op stal. Veel bewegen, minimaal een uur per dag dmv molen, longeren of naast de fiets.
Glucobalance ter ondersteuning van het stofwisselingsproces.

Dankjewel ,dit beantwoord een groot deel van mijn vragen!
Ze staan bewust op vlas zodat ze geen stro vreet. Ze eet niet het hooi van de shet op hoor, dat is de grootste diva die ik ooit gezien heb :D
Ze staat nu ivm het weer op de paddock met hooi. Te snel afvallen is ook niet goed heb ik op internet gelezen, leververvetting. Hopelijk begint ze nu echt af te vallen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 21:25

Vanochtend

Afbeelding

MarliesV

Re: Bezorgd om toenemend overgewicht ondanks aanpassingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:41

Heb je de DA al gebeld voor een algeheel bloedbeeld? Dat was je toch gisteren van plan?

Fijn dat de paddock en hooi de juiste reactie geeft. Nu is alleen de vraag waarom ze zo enorm opblaast van het gras.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:01

Ziet er al een stuk beter uit op de foto. Maar er moet nog wel wat af idd.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 13:29

MarliesV schreef:
Heb je de DA al gebeld voor een algeheel bloedbeeld? Dat was je toch gisteren van plan?

Fijn dat de paddock en hooi de juiste reactie geeft. Nu is alleen de vraag waarom ze zo enorm opblaast van het gras.

Ja, die komt aanstaande maandag langs om samen wat dingen door te spreken. Zij dacht juist niet aan IR, dus we gaan het zien ;)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:36

Ik zit bij je in het schuitje. Al was ik er wel ietwat eerder bij omdat mijn pony ook bevangen werd.
Jouw pony is hoogstwaarschijnlijk insuline resistent, zoals vele hier al opperen.
Alleen hooi en vers water, en magnesium, het liefst iets overdoseren. Dit is ongevaarlijk.
Qua training kiezen voor duur-training. Dus niet een uur per dag hossen klossen maar een uur per dag stappen aan de hand, stukjes draven. Laat haar steeds op adem komen, niet uitputten.
Gras alleen nog met graasmasker een heel rustig opbouwen.
Dit gaat nooit meer over maar kan zich wel stabiliseren. Het is heel belangrijk dat je je aan de bovenstaande dingen houdt bij een IR paard. Succes!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 15:25

Bedankt voor je reactie. Ik wacht eerst de mening van de dierenarts/eventueel bloedonderzoek af voordat ik dingen ga bijvoeren.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 11:44

De dierenarts is net langs geweest. Ze vond haar inderdaad te dik, maar zeker geen IR pony. Ze is gewoon overvoerd geweest waardoor ze flink is aangekomen.Zij dacht zelf dat het geen IR is, maar voor mijn eigen gemoedsrust tochwat bloed getapt.

Het opblazen komt doordat ze veel te veel kilo's gras binnenkrijgt. Het gras zorgt voor buikvulling maar produceert ook gas. De DA had dat al vaker gezien en maakte zich daar absoluut geen zorgen om. Ook het mesten past in dat plaatje.

Het rantsoen wordt nu teruggeschroeft tot het aantal kilo's hooi wat ze nodig heeft als ze op gewicht is. Hierdoor zal ze af gaan vallen en zal het gewicht op een gegeven moment gaan stabiliseren.

Uitslag volgt dus nog.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:46

Gelukkig maar! Alleen maar afvallen is een stuk makkelijker dan een IR pony gezond houden.
Succes :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 18:08

Vandaag de bloeduitslag gekregen: zo gezond als een vis.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:04

Perfect, houden zo! :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 15:28

Verschil in zo'n 6 maanden tijd:

Voorzijde:
Afbeelding

Van links naar rechts, van boven naar beneden. Foto rechtsonderin is van vanochtend.
Afbeelding

We zijn er nog niet, maar we doen het rustig aan.
Laatst bijgewerkt door LinSa op 24-02-16 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:29

Wat een verschil!
Die foto rechts boven is ook echt heel schattig :+:

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:35

Wat een verschil ja! Magnesium voeren we hier trouwens in pilvorm, dan hoef je geen extra brokken te geven voor een extra ondersteuning! :)