shirleyp schreef:Mijn paard krijgt de tetanusenting om het jaar bij de influenza in. Hij heeft de eerste jaren heftig gereageerd op de enting (deed destijds ook nog West-Nijl er bij) en in overleg met de dierenarts hebben we er voor gekozen om ieder jaar een wijziging aan te brengen om zo te bekijken waar de heftige reactie vandaan kwam. Op het moment gaat het enten steeds goed (fingers crossed, vrijdag moet hij weer...) met het ene jaar influenza+tetanus en het andere jaar alleen influenza.
Zou hier overigens nooit over nagedacht hebben als mijn paard niet zo slecht gereageerd had op de entingen, ik ben zo'n simpele ziel die de massa volgt en graag het zekere voor het onzekere neemt. Had mijn dierenarts blindelings vertrouwd in het entingschema.
mijn fries word al zeker vier jaar niet meer geent.Hij heeft al 2x een piroplasmose opgelopen precies 12 weken na de enting.Nee,niet door de enting maar door de aanslag op zijn imuunsysteem.
Piroplasmose kunnen ze binnen 24 uur aan overlijden.Dus ik houd mijn fingers crossed dat de tetanus nog werkt.Het is in mijn geval kiezen tussen twee kwaden.Waarvan het ene kwaad een zwaarder risico is(de piro) dan het andere kwaad...(een eventuele diepe niet bloedende wond)