Waarom zou je niet enten tegen Tetanus??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:28

geerke schreef:
RianneH schreef:
Ben toch benieuwd naar de 10 jaar bron Geerke, ik vind alleen de 3 jaar adviezen.

ik denk niet dat je het ergens kunt vinden...je hoeft het ook niet aan je dierenarts te vragen denk ik :+

Aan wie heb jij het dan gevraagd :+
Ik geloof ook best dat een DA zich hier niet zijn eigen vingertjes aan gaat branden, wat ja enten is toch redelijk makkelijk binnen halen, maar ik geloof ook niet dat ik alles moet geloven wat op bokt vermeld wordt(zonder bron)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:28

Interessant...

Citaat:
Almost all of our horse vaccines last a minimum of 7 years, most last a lifetime. Many horse owners continue to vaccinate their horses too frequently because they believe that vaccines are innocuous (do no harm). Many horses are vaccinated yearly (or more often) for diseases that they are never exposed to or already have immunity to.

Vaccinations in horses are being recommended much more frequently than the same vaccine in their human counterpart. Human and horse immune systems function in exactly the same fashion. Humans are only vaccinated as babies and children but some farms vaccinate their horses 6 plus times a year for a horse’s entire life.

Ik neem het niet meteen aan voor waar maar ik kwam het tegen. Maar mijn mening is al dat er teveel te vaak gespoten word..

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:31

Mijn paard krijgt de tetanusenting om het jaar bij de influenza in. Hij heeft de eerste jaren heftig gereageerd op de enting (deed destijds ook nog West-Nijl er bij) en in overleg met de dierenarts hebben we er voor gekozen om ieder jaar een wijziging aan te brengen om zo te bekijken waar de heftige reactie vandaan kwam. Op het moment gaat het enten steeds goed (fingers crossed, vrijdag moet hij weer...) met het ene jaar influenza+tetanus en het andere jaar alleen influenza.

Zou hier overigens nooit over nagedacht hebben als mijn paard niet zo slecht gereageerd had op de entingen, ik ben zo'n simpele ziel die de massa volgt en graag het zekere voor het onzekere neemt. Had mijn dierenarts blindelings vertrouwd in het entingschema.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:32

dank _elizabeth@ :D

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:33

helemaal gelijk in, er wordt veel gespoten en ik zou me er ook eens in moeten verdiepen. Vooral de rhino-enting(die op vorige stal verplicht was) Daar reageerde shet behoorlijk op. Heb toen ook al eens gevraagd waarom een krijgt een shet net zoveel entstof binnen als een trekpaard en heeft dit invloed op de hoeveelheid afweer? Maar niet echt een bevredigend antwoord gekregen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:33

Ik ben niet zo zeer geïnteresseerd in bronnen van mijn da, die komt waarschijnlijk met de producent als bron ;) Ik ben meer geïnteresseerd in onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, zeker als ik het ook nog bij mijn eigen paard wil gaan toepassen :)

Eerste hit op Pubmed is een artikel uit 2015 en noemt maar 3 jaar, maar richt zich meer op de titerondergrens.
Interessant Elizabeth, wat is de bron?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:34

geerke schreef:

aan Elizabeth gevraagd?
Elizabeth zegt zelf al, neem het niet zomaar aan namelijk

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:36

shirleyp schreef:
Mijn paard krijgt de tetanusenting om het jaar bij de influenza in. Hij heeft de eerste jaren heftig gereageerd op de enting (deed destijds ook nog West-Nijl er bij) en in overleg met de dierenarts hebben we er voor gekozen om ieder jaar een wijziging aan te brengen om zo te bekijken waar de heftige reactie vandaan kwam. Op het moment gaat het enten steeds goed (fingers crossed, vrijdag moet hij weer...) met het ene jaar influenza+tetanus en het andere jaar alleen influenza.

Zou hier overigens nooit over nagedacht hebben als mijn paard niet zo slecht gereageerd had op de entingen, ik ben zo'n simpele ziel die de massa volgt en graag het zekere voor het onzekere neemt. Had mijn dierenarts blindelings vertrouwd in het entingschema.

mijn fries word al zeker vier jaar niet meer geent.Hij heeft al 2x een piroplasmose opgelopen precies 12 weken na de enting.Nee,niet door de enting maar door de aanslag op zijn imuunsysteem.
Piroplasmose kunnen ze binnen 24 uur aan overlijden.Dus ik houd mijn fingers crossed dat de tetanus nog werkt.Het is in mijn geval kiezen tussen twee kwaden.Waarvan het ene kwaad een zwaarder risico is(de piro) dan het andere kwaad...(een eventuele diepe niet bloedende wond)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:37

cobelens schreef:
geerke schreef:

aan Elizabeth gevraagd?
Elizabeth zegt zelf al, neem het niet zomaar aan namelijk

dank voor haar citaat....

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:38

Bron was een van de zovele websites die ik tegen kom op google. Ik heb nog geen echt onderzoek gevonden maar ik ben bang dat die vrijwel niet te vinden zijn. Daarom zeg ik ook ik neem het niet meteen voor waar aan omdat het zeer waarscheinlijk een mening van iemand is. Maar wat mij tegenstaat is dat iedereen klakkeloos alles voor waar aanneemt van een DA en of producent. Wat is nou eigenlijk echt waar? Ik vraag me sterk af of het nodig is om zoveel te enten..

Mijn zoektocht naar een bewezen onderzoek gaat verder..

Edit: Dat stuk is geschreven door een DA in de US
Laatst bijgewerkt door __Elizabeth op 10-11-15 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:38

RianneH schreef:
Ik ben niet zo zeer geïnteresseerd in bronnen van mijn da, die komt waarschijnlijk met de producent als bron ;) Ik ben meer geïnteresseerd in onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, zeker als ik het ook nog bij mijn eigen paard wil gaan toepassen :)

Eerste hit op Pubmed is een artikel uit 2015 en noemt maar 3 jaar, maar richt zich meer op de titerondergrens.

onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek is een utopie....alle onderzoeken worden zowat betaald door de pharmaceutische maffia.Die op onze angstgevoelens inspeelt.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:39

geerke schreef:
shirleyp schreef:

mijn fries word al zeker vier jaar niet meer geent.Hij heeft al 2x een piroplasmose opgelopen precies 12 weken na de enting.Nee,niet door de enting maar door de aanslag op zijn imuunsysteem.
Piroplasmose kunnen ze binnen 24 uur aan overlijden.Dus ik houd mijn fingers crossed dat de tetanus nog werkt.Het is in mijn geval kiezen tussen twee kwaden.Waarvan het ene kwaad een zwaarder risico is(de piro) dan het andere kwaad...(een eventuele diepe niet bloedende wond)

Kijk dat is een ander verhaal, dan zou ik me ook achter de oren krabben voor de enten. Daarom zou ik zeker als ik jou was die bron van 10 jaar eens nagaan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:39

geerke schreef:
RianneH schreef:
Ben toch benieuwd naar de 10 jaar bron Geerke, ik vind alleen de 3 jaar adviezen.

ik denk niet dat je het ergens kunt vinden...je hoeft het ook niet aan je dierenarts te vragen denk ik :+

hier iets over tetanus...bij mensen.Maar het is dezelfde bacterie,dus zou niet weten waarom dit niet van toepassing kan zijn op paarden.

http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/vac ... odig-hebt/

lees deze link nog even,best interessant

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:42

http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/vac ... odig-hebt/ schrik ik zelfs Geerke. Heb gewerkt bij antroposofische artsen die echt zeer kritisch dachten en afwijkend over inentingen in zijn algemeen bij kinderen.
Behalve als het over tetanus ging, dat werd echt geadviseerd aan de ouders om te spuiten als kinderen ouder waren en dus ook buiten gingen spelen.
Het is voor mij voor het allereerst dat ik een artikel lees als dit, dat tetanus enting niet nodig zou zijn. Kijk dat mijn vader als regulier zuigelingen en kleuterbureau arts inentingen promootte inclusief de tetanus vind ik heel erg normaal. Maar dat zelfs zeer kritische antroposofische artsen over deze materie deze tetanus inenting gaven en promootten maakt mij erg sceptisch over dit artikel waarin eigenlijk gepleit wordt om deze inenting niet te geven.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 23:44

geerke schreef:
geerke schreef:

hier iets over tetanus...bij mensen.Maar het is dezelfde bacterie,dus zou niet weten waarom dit niet van toepassing kan zijn op paarden.

http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/vac ... odig-hebt/

Het is wel dezelfde bacterie, maar niet hetzelfde immuunsysteem. Beetje appels en peren wat betreffende immuunsysteem

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:45

die 10 jaar bescherming bij mensen is te vinden bij het RIVM:
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... jn_Tetanus

Het is de vraag of het immuunsysteem van een paard net zo werkt als die van een mens.
Buiten dat er aantoonbare afweer in het bloed te vinden is (aantoonbaar middels een titerbepaling) worden er ook geheugencellen aangemaakt. Die zijn helaas niet te titeren.
Dat er voor een ziekte een x-aantal jaren staat voordat hervaccinatie nodig is, wil niet zeggen dat de bescherming subiet stopt na die periode. Dat varieert per ziekte. Het is alleen (nog) niet wetenschappelijk aangetoont omdat het dure en langdurige onderzoeken zijn, en niemand die wil betalen. Helemaal de vaccinproducenten niet. Die hebben inderdaad baat bij enige angst...Net als in de hondenwereld. Vroeger werden honden om het jaar of zelfs jaarlijks lek geprikt, en nu hoeft DHP maar eens per 4 jaar van de fabrikant....

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:45

fleurtjeuh schreef:
geerke schreef:

Het is wel dezelfde bacterie, maar niet hetzelfde immuunsysteem. Beetje appels en peren wat betreffende immuunsysteem

Hoe kom je daarbij? :)

fleurtjeuh

Re: Waarom zou je niet enten tegen Tetanus??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 23:48

Mensen en paarden zijn compleet ongerelateerde, in de verste verte niet dezelfde voorouders.
Ook zijn mensen en paarden wel of juist niet gevoelig voor bepaalde infecties en ziektes.
Zoals dat honden en katten minder ziek worden van tetanus en een betere overlevingskans hebben, verschillen mens en paard ook.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:49

geerke schreef:
RianneH schreef:

onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek is een utopie....alle onderzoeken worden zowat betaald door de pharmaceutische maffia.Die op onze angstgevoelens inspeelt.

Zeker, hoewel ik daar vermoedelijk anders in sta dan jij, maar dat moet ook kunnen toch. Echter vertrouw ik daar wel meer op dan een berichtje op een forum die zeker interessant is, maar dusdanig afwijkt van wat er vaker gemeld wordt dat ik graag wil weten hoe en wat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:50

de honden van het platteland werden nooit geent zelfs...helemaal niet in frankrijk.En nog steeds vaak niet.

Een immuunsysteem is een immuunsysteem dat is echt niet verschillend.Wel is het waar dat paarden of mensen die met paarden werken/bezig zijn...of mensen die in de tuin werken meer risico lopen.

Maar om tetanus op te lopen moet je echt een ''deep punctured wound'' hebben.Die weinig of niet bloed.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:52

[/quote]

http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/vac ... odig-hebt/[/quote]

Gelezen, maar wat ik interessant vind is, om te lezen wat de echte oorzaak van tetanus is. In een schone wond gebeurd er dus niet veel, volgens artikel, maar in een vuile wond kan het wel. Ik heb idd altijd begrepen dat paarden daarom zo kwetsbaar zijn, omdat het een "vuile" omgeving betreft. Daarnaast zijn het bacterien die niet houden van zuurstof, een open wond is daarom minder gevaarlijk dan snee die dichtvalt. Het is mij bekend dat het gaat om de toxines die aanworden gemaakt, daarom heeft antibiotica geven bij tetanus primair geen zin en wordt het alleen secundair gegeven

lees deze link nog even,best interessant[/quote]

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:53

fleurtjeuh schreef:
Mensen en paarden zijn compleet ongerelateerde, in de verste verte niet dezelfde voorouders.
Ook zijn mensen en paarden wel of juist niet gevoelig voor bepaalde infecties en ziektes.
Zoals dat honden en katten minder ziek worden van tetanus en een betere overlevingskans hebben, verschillen mens en paard ook.

Sorry maar weet jij wat een imuunsysteem inhoud? Sterker nog een paard zou eerder een sterker imuunsysteem hebben omdat ze geen rare dingen in hun lichaam stoppen wat de mens wel doet. ik vraag me sterk af waar jij de informatie vandaan haalt dat mensen een sterker imuunsysteem zouden hebben als paarden..
Laatst bijgewerkt door __Elizabeth op 10-11-15 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:55

geerke schreef:

Begrijp je keuze voor niet enten dan volledig, maar dat is vast een afweging geweest die je wat slapeloze nachten heeft gekost. ' Gelukkig' reageerde mijn paard in het verleden vrij direct op de enting: stijfheid, koorts en lusteloosheid. Het eerste jaar heeft hij bijna twee weken gelopen alsof hij een bezemsteel had ingeslikt. Sindsdien enten we ook in de borst, dan kan hij in ieder geval zijn hooi van de grond eten...

Blijft nog wel lastig om te bepalen wat nu steeds precies de reactie veroorzaakte, omdat hij ieder jaar in mindere mate last kreeg en we niet structureel één ding hebben aangepast. Hij wordt dus geënt in de borst, krijgt geen West-Nijl meer, eens in de twee jaar tetanus en is sindsdien niet meer geënt met Equilis Prequenza. Daarnaast speelt misschien ook het feit mee dat hij ouder is, vaker geënt is en daarmee minder gevoelig reageert op de entstof?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:55

geerke schreef:
de honden van het platteland werden nooit geent zelfs...helemaal niet in frankrijk.En nog steeds vaak niet.

Een immuunsysteem is een immuunsysteem dat is echt niet verschillend.Wel is het waar dat paarden of mensen die met paarden werken/bezig zijn...of mensen die in de tuin werken meer risico lopen.

Maar om tetanus op te lopen moet je echt een ''deep punctured wound'' hebben.Die weinig of niet bloed.

En waar dus weinig zuurstof bij kan omdat de bacterie dan pas gelukkig is. Of je het risico wil nemen is natuurlijk voor ieder een eigen keus.

Wat betreft het immuunsysteem ben ik het niet eens. In principe komen de mechanismes overeen, maar je kan niet zomaar diersoorten vergelijken. Dat zie je wel in bepaalde proeven, waar muizen bijvoorbeeld geen problemen hebben maar in de werkelijke proef in de mens er plots hele andere dingen aan het licht komen en jaren aan onderzoek de prullenbak in kan omdat het niet werkt in de 'diersoort' waar het voor ontwikkeld is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:57

Deels klopt het hoor, dat tetanusvaccinatie in de huidige veel te hygiënische maatschappij in veel gevallen volslagen overbodig is. Bij wonden en wondjes staan de meeste mensen gelijk bij de HAP. Vroeger was dat wel wat anders, en liepen mensen meer risico, helemaal in de agrarische wereld. Tetanus komt bijna niet meer voor bij mensen. (RIVM)
Paarden zijn wel gevoelig voor tetanus, maar ik geloof niet dat de paarden in de Oostvaardersplassen bij bosjes dood neervallen omdat ze niet gevaccineerd zijn. En ze knokken toch best wat af. Ze lopen wel meer risico omdat ze in modder en mest lopen. Daar houdt deze bacterie wel van.

In theorie werkt bij zoogdieren het immuunsysteem identiek. Blijkbaar zijn mensen gevoelig voor tetanus, en paarden ook. En honden voor Rabiës, en mensen en vleermuizen ook... maar in bepaalde opzichten zal het inderdaad verschillen omdat we verschillende 'soorten' zoogdieren zijn, met naast gezamenlijke ook afzonderlijke gevoeligheden voor ziektes.