Gescheurde hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisyjazz

Re: Gescheurde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 12:46

Iemand een idee waar ik isobetadine kan kopen ? Liefst vandaag nog ! Of een ander ontsmettingmiddel?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:47

daisyjazz schreef:
Ik vind het steeds lastiger worden wat ik er nu aan moet doen... iedereen roept wat anders...
Mijn hoefsmid zegt iedere dag even schoonmaken en nat houden... eventueel een keer ontsmetten

Ik ga zo nog even een andere hoefsmid contacteren om er 100% zeker van te zijn dat het oke is... beter 3 keer er naar laten kijken...

Zou vooral luisteren naar je hoefsmid.
Ik vraag mij af of er zoveel schoon te maken valt. Er groeit gewoon een nieuwe hoef mee naar beneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:49

Ik zou er inderdaad een smid bij willen hebben ipv alleen van een foto het oordeel te krijgen. Ik heb bij mijn scheur de smeden van 2 klinieken er naar laten kijken. Eerst aan de hand vd foto's, en ben toen langs de smid gegaan waarvan de plan van aanpak mij het beste aan stond. Mijn eigen smid bleek achteraf niet ervaren genoeg..

Voor die tijd gewoon goed schoon houden. Ik doe de voet weken in dettol. White line disease is geen grapje (heb ik helaas mee te maken door een scheur)..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:51

daisyjazz schreef:
Iemand een idee waar ik isobetadine kan kopen ? Liefst vandaag nog ! Of een ander ontsmettingmiddel?

geen idee in nederland, maar in België kopen we dat gewoon bij een apotheek

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:59

Inderdaad verstandig van er een andere hoefsmid bij te halen :j Want het advies van nat houden vind ik dan weer een beetje raar....wordt de hele hoef toch gewoon beurs van en ik zou in dit geval liever harde stevige hoorn hebben. Denk ook niet dat er veel te ontsmetten valt, en als je toch wil ontsmetten ,dan liever met jodiumtinctuur dan met Betadine...is vele malen sterker :)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 13:00

Ik kan niet naar de apotheek.... het is zondag... dus ik moet naar de kruidvat een uur verderop want dat is de enige die open is... kan daar wel detol kopen?

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 13:01

Pandora2 schreef:
Inderdaad verstandig van er een andere hoefsmid bij te halen :j Want het advies van nat houden vind ik dan weer een beetje raar....wordt de hele hoef toch gewoon beurs van en ik zou in dit geval liever harde stevige hoorn hebben. Denk ook niet dat er veel te ontsmetten valt, en als je toch wil ontsmetten ,dan liever met jodiumtinctuur dan met Betadine...is vele malen sterker :)

Ik wil het gewoon 1 keer ontsmetten ... kan ik jodiumtinctuur kopen bij de kruidvat of zal ik er morgen om moeten ?

Ja ik heb er 2 die hetzelfde zeggen dus dat geeft mij wel vertrouwen maar nu nummer 3 nog ... kan het ook alleen maar lastiger maken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:04

Hier in belgie verkoopt de apotheker dat. Denk niet dat je zoiets bij kruidvat vind. Doe wel handschoenen aan, want als het op je huid komt, loop je een week met gele handen rond :+

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:29

Jodiumtinctuur droogt enorm uit. Ik weet niet of je dat moet willen me deze scheur..
Betadine ook.

Eerder zou ik iets van honingzalf gebruiken of pure ECHTE honing. Dus zonder toegevoegde suiker.
Kokosolie is ook een optie.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 16:17

Oke even een nieuwe update :

Ik ben net bij ponylief geweest! De regen van vannacht hebben het weiland behoorlijk blubberig gemaakt...

Zijn voet zag er goed uit de scheur was zeker niet groter. Ik heb hem opgemeten hij is 2,5 cm
Ik heb de tuinslang erop gezet om de troep eruit te krijgen en even goed te kijken of ik kon zien hoe diep. Ik kan de bodem zien gok zo'n 4 a 5 mm diep dus dat valt gelukkig onwijs mee...
Daarna voor de zekerheid even ontsmet met dettol. Toen goed op laten drogen en pony de poetsbeurt van zijn leven gegeven ...
Nou toen moest hij weer op het land ... vind het drie keer niks dat hij nu in de blub staat. ;(

Om een lang verhaal kort te maken ik ben per direct op zoek naar een andere(tijdelijke) stalling. Heb al wat gevonden ga morgen kijken (ben er al vaker geweest) Dan kan hij droog op een paddock staan zodat ik zijn voet veel beter kan verzorgen. :)

Hihi ik weet het ik ben drastisch ... de stal is wel 10 km verder maar ik denk dat het beter voor hem is en dat is het belangrijkste :j

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:26

Komt vast goed Daisy!!

Heb je foto's al naar Cees gestuurd? Die kan je ook vast wel advies geven. En anders als je nig advies van andere hoefsmid wilt stuur je ze via Facebook even naar Ellen die wilt ze vast aan Arnout laten zien.
Arnout kent hem goed en die weet vast wel wat te doen.

Ijzers zijn niet te klein als de takken langer zijn trapt sleip ze eraf.

Sterkte ermee en geef hem een knuffel van mij!!

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 16:31

genja schreef:
Komt vast goed Daisy!!

Heb je foto's al naar Cees gestuurd? Die kan je ook vast wel advies geven. En anders als je nig advies van andere hoefsmid wilt stuur je ze via Facebook even naar Ellen die wilt ze vast aan Arnout laten zien.

Hee Kyra, Ik heb ze aan Toy , Antoin, Cees , Isabelle en Spee laten zien :D
Kan ze naar Arnout sturen maar zou bijna een belediging zijn :+

Zal hem een dikke knuffel geven hoor komt helemaal goed met hem

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:38

Ik zou de scheur ontsmetten, dichtproppen met watjes en dan de hoef intapen met ductape. Dan heb je een soort waterdichte hoefschoen waarmee je hem eerst gerust buiten kunt zetten. Dit heb ik zelf weken gedaan toen mijn pony een ontschoening had. En geen stress, dit is geen ontschoening. Tenminste, ik vond het er totaal niet op lijken!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:49

Hahah als ze allemaal hetzelfde zeggen zal het wel goed zijn he :p
Nat houden tja dat blijft het sowieso wel in de modder :')

Veulen hier had ook zo een enorme scheur door een hoefzweer (niet het paard waarvan ik de foto geplaatst had :P ) Had aangeraden om het toch te ontsmetten maar hij stond er in de winter mee in het slijk en stront en is zelfs bij hem ook normaal uitgegroeid zonder ontsteking of erger worden of... Vond het niet zo heel slim maar kom, ik zou mij niet teveel zorgen maken en als je het regelmatig ontsmet is het ook wel voldoende lijkt mij :)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 17:48

Ik maak me ook niet heel veel zorgen hoor :P lijkt misschien wel zo, maar lig er niet wakker van. Ik geloof dat het allemaal erg meevalt en dat zeggen de hoefsmeden ook ...

Het enige wat ik nu moet voorkomen is dat het ontsteekt ;)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:49

op de huidige stalling kan hij nergens droog staan ?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:53

daisyjazz schreef:
genja schreef:
Komt vast goed Daisy!!

Hee Kyra, Ik heb ze aan Toy , Antoin, Cees , Isabelle en Spee laten zien :D
Kan ze naar Arnout sturen maar zou bijna een belediging zijn :+

Zal hem een dikke knuffel geven hoor komt helemaal goed met hem

Nou als hun allemaal hetzelfde zeggen zou ik daar op vertrouwen . Genoeg mensen met ervaring.

Staat hij niet meer bij de camping ? Daar moest hij 's nachts toch juist naar binnen in de winter.
Gelukkig is hij een schatje met de verzorging en vindt hij alles prima.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 17:53

Marjo89 schreef:
op de huidige stalling kan hij nergens droog staan ?

Op zand of in de stal .. alleen dan staat hij alleen en dat wil ik echt niet ... hij kan dat niet waarderen om het zachtjes uit te drukken

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 17:58

genja schreef:
Nou als hun allemaal hetzelfde zeggen zou ik daar op vertrouwen . Genoeg mensen met ervaring.

Staat hij niet meer bij de camping ? Daar moest hij 's nachts toch juist naar binnen in de winter.
Gelukkig is hij een schatje met de verzorging en vindt hij alles prima.

Ja hij staat daar nog alleen ze zijn de stallen aan het verbouwen. Er is er nu 1 klaar en met die andere zijn ze bezig dus dan zou hij alleen staan en dat vind meneer niet leuk als hij doorkrijgt dat hij alleen moet blijven staan. En dan gaat hij gek lopen doen en dat is nu even niet heel ideaal ... de stalling waar ik dan tijdelijk heen gaat heeft een nieuwe paddock aan laten leggen met een deel zand (gedraineerd ) en een deel verhard. En er staan nog 5 ijslanders en hij is er al een aantal keer geweest omdat Toy daar de paardjes bekapt zodat hij maar naar 1 locatie hoeft. En we rijden wel eens samen met die paardjes :o

Hij is zeker onwijs braaf <3

Nomi_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:20

Het is best een grote scheur, op een vreemde plek. Hoefsmid bellen is het beste denk ik...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:28

Nomi_Luna schreef:
Het is best een grote scheur, op een vreemde plek. Hoefsmid bellen is het beste denk ik...

misschien het topic lezen ipv zomaar te posten om aan je 15 berichten te komen? er hebben hier al verschillende smeden naar gekeken

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:33

Zoe_97 schreef:
Nomi_Luna schreef:

misschien het topic lezen ipv zomaar te posten om aan je 15 berichten te komen? er hebben hier al verschillende smeden naar gekeken

Dankjewel Zoe_97 er hebben inderdaad 3 hoefsmeden naar gekeken. Staat ook duidelijk in meerdere berichten.. Daarbij komt dat ik advies heb gekregen, ook van een aantal bokkers ;) Met mijn pony gaat het goed. Hij loopt niet kreupel en de scheur is niet groter hij zit niet in het leven zegmaar. Ik houd hem goed in de gaten en hij komt niks te kort

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:34

ik zou het helemaal niet dichtproppen met watten,ik zou het juist uitvlakken,tot vaste hoorn.Dit is een prima broedplaats voor schimmels en bacterieen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:36

geerke schreef:
ik zou het helemaal niet dichtproppen met watten,ik zou het juist uitvlakken,tot vaste hoorn.Dit is een prima broedplaats voor schimmels en bacterieen.

daarom de wwatten met isobetadine.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:40

maar als hij dan in de bagger loopt worden die watten doordrenkt met vanalles wat niet de bedoeling is...kan wel met watten maar dan moet het echt droog blijven.