Hoe denken jullie over jaarlijks tandarts bezoek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:02

Ik doe in ieder geval elk jaar. Bij klachten laat ik het eerder doen. Pony van 27 waar ik niks meer mee doe. Kost maar 50/60 euro per keer, liever dat dan dat mevrouw met een zeer bekkie rond loopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:03

Maar ze laten het niet allemaal zien.
Ik heb een muts die van een mini riggeltje al met haar hoofd gooit maar ook een rasechte doordouwer die met een gat van 15 cm breed en 10 cm diep tussen de kaken waar het bloed uit gutst gewoon nog vrolijk hooi staat te vreten en verder speelt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:05

Bij de laatste controle van 1van mijn paarden kwamen we erachter dat hij twee joekels van wolfskiezen had, heeft nooit één stap verkeerd gezet, of verzet getoond.
Maar was blij dat ik hem toch even liet controleren ondanks dat hij maar vijf is.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:09

Mousmous schreef:
Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat de kapotte wangen voor een groot deel veroorzaakt worden door de hoge neusriemen waar we zo veel mee rijden. Als een paard wat haakjes heeft en daar nog geen last van heeft dan krijgt ie het wel met rijden doordat de hoge neusriem de wangen naar binnen drukt, en dan hoeft ie nog niet eens aangesnoerd te zijn. Als er iets is met het rijden dan probeer ik vaak ook eerst eens een lage neusriem of ik gooi de hoge neusriem los. Als je dan verschil merkt heb je vaak al met haken te maken. Dit is in ieder geval mijn ervaring.

Deels mee eens. Maar op het moment dat het paard last krijgt van de hoge neusriem is er dus toch al iets mis met de tanden. Ook als je er geen neusriem overheen legt zullen de haken langs de wang komen met kauwen. Ik denk wel dat een paard sneller écht last krijgt van haken als je een hoge neusriem gebruikt, maar ook zonder die neusriem krijgt hij er last van en zal er dus toch iets aan moeten gebeuren. De kapotte wangen worden dan nog altijd veroorzaakt door de haken op de tanden, niet door de neusriem an sich (als het paard geen haken heeft is een hoge neusriem geen enkel probleem)
(ga ik er hier wel even van uit dat de neusriem hoog genoeg hangt en niet te strak wordt aangesnoerd)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:15

Hier komt de tandarts wel elk jaar. Heb haar nu een goed half jaar en toen de tandarts is geweest bleek er toch het een en ander mis. De kiezen liepen als schansen omhoog en ze had best wel haken.
Nooit wat gemerkt met rijden of eten. Dus ik laat gewoon ieder jaar iemand komen.

Ik betaalde 105 euro voor een elektrische behandeling incl sedatie en voorrijkosten (geen idee of ze die had trouwens). Mocht alles voelen en kijken en vragen.
En als er niks hoeft te gebeuren betaal ik niks..

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:20

Ik denk ook afhankelijk wat de tandarts zegt en hoe je paard haar gebit is.

Die van mij was 2 jaar niet gedaan en had wat kleine randjes. Ik ga dus ook, mits geen klachten, de tandarts niet komend jaar laten komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:16

Jaarlijks. Al hoeft het niet perse van de TA die komt, die zegt dat ze eigenlijk wel met 1.5 jaar mogelijk 2 jaar ook goed zou komen. Maar omdat hij 1x per jaar op stal is en lastig is hem te regelen voor een enkel paard, laat ik mijn merrie gewoon elk jaar doen.
Ik heb gevallen gehoord en ook gezien van flinke haken en kapotte wangen, maar die onder het rijden of met eten niets lieten merken. De reden dat ik het gewoon laat controleren, ik wil niet dat zij er ook zo bij komt te lopen.

Azmay

Re: Hoe denken jullie over jaarlijks tandarts bezoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:19

Ik vind jaarlijks wel wat vaak, maar mijn merrie van 9 had enorme haken toe ik haar kreeg en at nog prima ondanks dat ze haar wangen open beet dus regelmatig moet die man toch echt komen. Ik heb overigens alleen een weiland tot mijn beschikking dus ik denk niet dat verdoven bij mij uberhaupt een mogelijkheid is.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:21

Mijn paard is toevallig pas gedaan. De DA kijkt bij het jaarlijkse enten na of het nodig is of niet.

Maar wat ik hier lees over als hij/zij gewoon eet is het niet nodig, ben ik het niet mee eens. De mijne at ook gewoon nog, maar had mega haken en hele grote wonden in haar wangen. DA gaf zelfs aan dat hij veel paarden heeft gezien met zulke wonden die niet meer eten.
Ik zou dus zeker jaarlijks laten checken. Dat betekent dus niet perse dat ze jaarlijks behandeld moeten worden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:21

Die van mij ging netjes elk jaar, maar elk jaar werd het een groter gevecht. Sinds een jaartje mag ik eigenlijk ook niet meer aan zijn mond komen zonder dat ik gewoon een bit in zijn mond doe, anders heeft hij gelijk het idee dat het foute boel is.
De tandarts zelf is trouwens super, heel rustig en vakkundig, maar mijn paard heeft gewoon er gewoon een vreselijke hekel aan. Dit jaar alleen eventjes snel laten checken en een half jaar verder geschoven. Plan is nu om hem elk half jaar eventjes kort te laten checken en pas actie te ondernemen wanneer het weer nodig is. Ik sta op een grote pensionstal dus er zijn geregeld dagen dat er een tandarts langskomt.