Vitamine E tekort?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:58

Wormen zouden normaal de oorzaak niet kunnen zijn. (Wat zijn darm betreft toch. Want zijn lever was beschadigd door oa. leverbot)
Maar hij is altijd regelmatig ontwormd met verschillende producten afh. van het seizoen. En dat is ook iets wat nu goed wordt opgevolgd.

Crazy_boon schreef:
Hij is 3x ingespoten met een tussentijd van 2 weken telkens, daarna is er weer bloed genomen en waren de E waardes aanzienlijk gestegen. Ik kan niet direct zeggen welke product het was, dierenarts kwam hem telkens inspuiten, maar effect had het wel.

Ha fijn om te lezen dat het bij jouw paard goed is uitgepakt.
Men wil er hier ook 2 weken tussen laten, dus dat is dan precies redelijk standaard.
Probleem hier was vooral het gebrek aan info bij gebruik op langere termijn. Niemand weet hoe lang die vit E waarden hoger blijven en hoe vaak je het mag blijven herhalen.
Dus nu hebben ze maar besloten om het te beperken tot 2 keer en te hopen dat daarna zijn absorptie via zijn darm het toch op peil kan houden.
Ik hoop dat dit gaat werken...

Jouw paard had er geen bijwerkingen door? (Mijn DA zei dat er mogelijk wel irritatie door kon zijn. haaruitval etc.)

Crazy_boon

Re: Vitamine E tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:17

Nee, geen bijwerkingen, maar dat is mij ook wel uitgelegd geweest, bij het minste afwijking moest ik de DA op de hoogte brengen.

Het is nu 8 maand geleden sins de spuiten( en het beginnen met de supplementen), en ik heb sinsdien ook 2 maal het bloed laten controleren, de laatste was 3 weken geleden en alles was toch nog goed inorde.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 12:29

Das goed nieuws!
Weet je ook waarom je paard zo laag zat qua vit E 8 maanden geleden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:36

Hier nog een poeder met natuurlijke vitamine E erin ( wel in Engeland ) : http://forageplus.co.uk/product/natural ... n-e-horse/ Dit is zonder toegevoegde selenium

In de beschrijving staat : provides 250mg of natural RRR-alpha-tocopherol per gram equivalent to 500 IU per gram.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 12:39

Maris schreef:
Hier nog een poeder met natuurlijke vitamine E erin ( wel in Engeland ) : http://forageplus.co.uk/product/natural ... n-e-horse/ Dit is zonder toegevoegde selenium

In de beschrijving staat : provides 250mg of natural RRR-alpha-tocopherol per gram equivalent to 500 IU per gram.

Dat is de acetaat-vorm jammer genoeg. (staat in de eerste zin)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:44

Goh wat ingewikkeld, het kan dus ook nog acetaat en tegelijk toch ook RRR-alpha- tocopherol zijn !

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:55

Wij stonden op een stalling waar de weides niet echt 'onderhouden'(lees: ze werden niet bewerkt/bemest/....) werden en het krachtvoer was een standaard onderhoudsmix met weinig of toch niet genoeg aanvullende vit/mineralen, en hij werd best goed aan het werk gezet dierenarts denkt dat het door een (langdurig) combinatie van alles geweest is. Maar dat is gissen, de echte oorzaak hebben we niet direct gevonden.

Wij zijn verhuisd naar een stalling met een betere weidebeleid en ook zijn voer is aangepast geweest toen we weer aan het werk mochten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:11

Ow ok, samenloop van omstandigheden dus.
Wel fijn dat het opgelost is.

Maris schreef:
Goh wat ingewikkeld, het kan dus ook nog acetaat en tegelijk toch ook RRR-alpha- tocopherol zijn !

Ik vind het verschil eigenlijk niet zo groot in die tabel.
In de acetaatvorm is het 1,36 en in de niet acetaatvorm 1,49 (IU/mg en met all-rac-alpha-tocopherolacetaat als 1) Maar daar zit een ester-binding in die eerst verbroken moet worden en het moet wateroplosbaar gemaakt worden door galzouten voor het opgenomen kan worden. Dat is 'moeilijker' dus en dat verklaart het verschil.
Maar mijn DA zegt steeds "geen acetaat". Dus dan maar niet hé. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:00

Het is al een ouder topic maar vraag me af wat je nu gedaan hebt en hoe het momenteel met je paard gaat?

Ik had hier ook gereageerd dat het zo goed ging met het supplement van pharmahorse, echter begonnen een paar weken terug wat rare dingetjes en werd alles alleen maar erger dus ik heb bloed laten trekken. Blijkbaar is het bij mijn pony zo gegaan: eerst 130 (moet tussen 300 & 2000), toen pharmahorse gaan geven (1 schepje), na een paar maanden 386, toen 2 schepjes gaan geven en nu na iets meer dan een jaar zit zijn waarde onder de 100 -O-

DA raad chevevit aan, maar daar zit ook selenium in. Hij gaat er vanuit omdat de pony op zand staat en enkel hooi krijgt er sowieso ook een seleniumtekort zou zijn, maar bij de eerste bloedname was er ook enkel vitamine E tekort en toen stond hij ook op zand & hooi ... Dus ik durf het niet zomaar, heb gevraagd of selenium nog bijbepaald kan worden maar nog geen antwoord.

Het gekke is dat pony verder (buiten de "gekke dingen") geen klachten heeft.. hij heeft geen harde spieren, trilt niet en spierwaarden zijn prima in orde (evenals de rest van het bloed trouwens). Hij is duidelijk niet ok, vindt het allemaal niet zo leuk momenteel, maar het bloed valt wel mee :+ Behalve dan die vitamine E .. en weet niet goed hoe het op te lossen.

Voorlopig proberen we met een dubbele dosis (dus 4 schepjes ipv 2) en dit mengen met olie (daarvoor nooit gedaan), maar of dat gaat werken ... Iets gaat er mis, maar weet niet wat .. Misschien dat een boost wel kan helpen, dus vandaar dat ik mij afvraag hoe het bij jou verlopen is :) (of bij anderen in een soortgelijke situatie natuurlijk).

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 22:19

Het is bij mijn paard nog steeds een probleem jammer genoeg.
Hij is in december 2 keer, met 2 weken ertussen ingespoten met een vit E-preparaat. En dan hebben we na een week weer bloed genomen.
Helaas was na een week de vit E conc. in zijn bloed maar ietsje gestegen tov de waarde ervoor.
En nog steeds dik onder de minimum-waarde.
Blijven inspuiten is ook geen optie want hij had wel wat last van een weefselreactie op die inspuiting.

Zijn internist wil hem eigenlijk graag terug hebben om verder te onderzoeken in hoeverre zijn dunne darm nog functioneel is. (Ze wil oa. een glucose opname test doen.)
Maar momenteel heb ik dat nog wat afgehouden. Ik wil hem graag wat tijd geven en de lente afwachten.
Als compromis heb ik nu met mijn DA afgesproken dat we hem de komende maanden een overdosis vit E oraal blijven toedienen. (waarschijnlijk nutteloos. Maar je moet iets hé...) En dan binnen 2,5 maanden als de potten leeg zijn, opnieuw bloed nemen.
En dan zouden we adhv die uitslag verder bekijken of ik hem al dan niet verder laat onderzoeken.

Zijn conditie is aanvaardbaar momenteel. Hij is net wat te mager naar mijn smaak. Maar nog niets dramatisch. En zolang hij niet verder af valt, durf ik het wel een beetje aankijken.
Begin januari heeft hij ook wel een koliekaanval gehad. En hij was toch zeker een week niet 100% ok.
Dus dat is ook wel iets om rekening mee te houden. Momenteel is het bij die ene keer gebleven. Maar moest het zich vaker herhalen, zou het wel kunnen dat ik besluit vroeger actie te ondernemen.

Anoniem

Re: Vitamine E tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:44

Heh, balen dat het niet gelukt is.
Maarja, heel die darmproblemen zullen ook niet meerwerken natuurlijk..

Is er een idee waarom hij niet reageerde op de inspuiting?
En wat geeft je hem nu dan?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 00:17

Ik denk dat die inspuitingen sowieso een grote gok waren.
Het idee was vooral dat hij daardoor misschien wat uit die vicieuze cirkel zou raken en dat de opname via zijn darm het daarna wel op peil zou kunnen houden. Helaas dus niet.

In principe moet ik hem dit geven:
http://www.equipharma.be/nl/equi_vitamin_e.html
En dan het dubbele van de voorgeschreven dosis.
Concreet betekent dat, dat ik er maandelijks voor 230 euro aan vit E zou moeten insteken.
Terwijl we vrij zeker zijn dat hij het niet opneemt.
Dat werd me wat te gortig voor langere periodes.

Dus als compromis geef ik hem nu dit:
http://vmdshop.vmdvet.be/shop/product/442/poeder/VITE_-0001-A1409-/GS/e-forme-50-380-g/
Dit is wel een racemisch mengsel en de absorptie daarvan is wat minder goed dat bovenstaande vit E.
Maar in principe nog steeds een goed supplement. Maandelijks aan dubbele dosis, kost dit me zo'n 65 euro.
Dat valt financieel tenminste wat vol te houden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:36

Hmmja, die eerste was ik ook al tegengekomen op een andere site, zal vast goed spul zijn maar zo'n prijs om op de gok te geven .. zie ik ook niet zitten ;)

Die andere ken ik niet .. heb jij een idee of zoiets beter is dan de vitamine E van pharmahorse? Ik snap er nog weinig van :o Volgens mijn DA zit in die van pharmahorse weinig opneembare stof en kan dat het probleem zijn ..

Maar hoop voorlopig toch dat het helpt met een dubbele dosis + olie.
Ga hem ook wat extra geven als hulp tegen de stijfheid en voor de pezen ed, wie weet helpt hem dat ook al .. Misschien gebruikt hij nu zoveel vitamine E om zijn bewegingsapparaat ok te houden dat het uitgeput raakt, maar met ondersteuning dat hij het misschien beter kan doseren ofzo. Hij wordt ook alweer 20 jaar ...

We kunnen maar proberen :Y)
Blijft gek dat hij zo laag in zijn vitamine E zit maar eigenlijk geen typische symptomen heeft. Je zou bij zoiets harde spieren & trillingen verwachten, misschien zelfs echt schade. Maar zo zie je niks aan hem, het is omdat ik hem ken dat ik bloed heb laten trekken, voor een andere is het gewoon een eigenwijze pony met rare trekjes :')

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 20:40

Ja, die van pharmahorse is inderdaad niet goed.
Je moet de natuurlijke vorm hebben en dat is D-alpha tocopherol.
En dan liefst niet in een acetaat vorm en ook niet als racemisch mengsel. Daarvan is de absorptie in de darm het beste. (Das dus die dure in mijn eerste link)
Om de prijs te drukken kan je dan een toegeving doen door bijvoorbeeld wel supplement te nemen dat de acetaat vorm bevat. Of toch een racemisch mengsel (zoals mijn 2 de link) Aborptie is dan iets minder, maar ja...
Maar die van pharmahorse is volgens mij zelfs niet eens alpha tocopherol. (nog vele slechtere absorptie dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:47

Waar vind je dat terug dat pharmahorse zo slecht absorbeerbaar is?
Want die van pharmahorse wordt wel langs alle kanten aangeraden (of toen in de tijd toch) als zijnde hét product.

Zou ik dan toch naar wat anders moeten kijken?
Heb nog een emmer staan van 3 kg :( Is wel nog niet open, misschien eens horen bij pharmahorse wat mogelijk is..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 21:32

Ik heb het eens opgezocht.
Nu heb ik even geen tijd. Maar ik zal proberen om het morgen nog eens na te zoeken voor je.
Ik heb oa. een tabel met de absorptiewaarden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:35

Dank je :) Als je morgen even tijd hebt zou dat fijn zijn :j

Ik kwam net deze tegen, maar vind er verder weinig over (maar zoals met al dat soort dingen zal het toch proberen zijn lijkt mij, want bij de ene werkt het wel en bij de andere niet ..) : http://www.horseflex.nl/product/vitamine-e-paard/
Begrijp alleen niet goed hoeveel je er nu van moet geven :o

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 15:22

Een beetje later dan ik had beloofd, maar toch maar ff een reactie.
Eigenlijk kan je altijd wel op de prijs afgaan. Ook al heeft men het over natuurlijk Vit E of beweert men dat het om d-alpha tocoferol gaat (of RRR-alpha-tocoferol). Meestal is het niet de correcte vorm.
Het is een acetaat of het is een mengeling van tocoferolen of het is racemisch mengsel van alpha tocoferol etc... T'is altijd wel wat en uit de websites is het niet altijd duidelijk. Ik heb er tijd geleden eens uren tijd in gestoken om dat allemaal op te zoeken en na te vragen.
Van die van pharmahorse vind ik het zo gauw niet terug wat het juist was. Maar ik ben vrij zeker dat het niet de goede was. (En eigenlijk weet je dat al door de prijs)

Dit is een goed artikel over vit E, waarin duidelijk beschreven staat welke verschillende vormen er zijn en wat dit betekent voor de absorptie ervan.
Op pagina 4 vind je een tabel waaruit je kan aflezen wat de absorptie-waarden van de verschillende tocoferolen net zijn en wat het effect is van het voorkomen in acetaat vorm.
(conclusie: best geen acetaat-vorm en alleen maar RRR-alpha, geen mengsels. )
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1939-1676.2012.00994.x/pdf