Paard met terugkerende problemen met jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 11:12

Nee dat weten we :)

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 11:14

StalNollie schreef:
even snel doorgelezen en niet alles gelezen, sorry hiervoor

maar krijgt jou paard hooi of kuilvoer?

Hij krijgt hooi :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:14

Lijkt wel wat op seborrhoe, of seborroe.
Op internet kun je daar wel wat info over vinden, en bespreek het met je veearts wat daarvoor de beste behandeling is

ingrid_93

Re: Paard met terugkerende problemen met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 11:20

Ja klopt dit was ik ook al tegen gekomen, en lijkt er inderdaad wel op!
Alleen komen de symptomen toch niet helemaal overeen, want waardoor ontstaan de kale plekken dan?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:03

Al eens aan gedacht dat het eventueel ook een combinatie kan zijn van zomereczeem en mijt?

Ik zou persoonlijk de manen eens grondig wassen met groene zeep om alle vettigheid en schilfers er uit te krijgen. Losse schilfers veroorzaken ook jeuk en of irritatie. Daarna even afwachten om te zien hoeveel jeuk er dan nog overblijft in de manen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:05

Heb je al eens in het mijten topic gekeken?
[TI] Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic
Ik heb je foto's bekeken en vindt het wel heel erg op mijt lijken, moet ik zeggen.
Is een hardnekkig volkje. Behandeling met spuiten is wisselend. Ik zou mijten als oorzaak niet helemaal uitsluiten gezien de manier waarop het onstaan is en het ook op de benen zit.
Zomereczeem is toch meestal het schuren van manen en staart.

Heeft de andere pony nog klachten en weet je zeker dat ze elkaar niet besmetten (door aaiende kinderen of iets dergelijks?)

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 12:16

Icrack schreef:
Al eens aan gedacht dat het eventueel ook een combinatie kan zijn van zomereczeem en mijt?

Ik zou persoonlijk de manen eens grondig wassen met groene zeep om alle vettigheid en schilfers er uit te krijgen. Losse schilfers veroorzaken ook jeuk en of irritatie. Daarna even afwachten om te zien hoeveel jeuk er dan nog overblijft in de manen.

Daar heb ik zeker aan gedacht, en dit heb ik ook bij de paarden kliniek en veearts gemeld maar dat namen ze naar mijn idee niet echt serieus.
Ik herinner me nog een veearts die op mijn stage de paarden onderzocht, hij is niet meer werkzaam bij dr da maar zal even kijken of ik aan zijn nummer kan komen.

wassen met groene zeep is inderdaad een goed idee. Ik zal even wat stallen af bellen of ik het paard daar mag wassen en of de eigenaar er met me mee wil. Hier hebben we geen wasplaats en is de enige optie buiten wassen, en dat vindt ik nu echt te koud.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:19

Mijt besmetting wordt niet alleen veroorzaakt door aaien oid. Mijt laat zich vallen en gaat opzoek naar een andere gast voor de lunch. Sommige paarden/pony's hebben er totaal geen last van, maar andere kunnen er vatbaar voor zijn. Dit heeft kan ook te maken hebben met de weerstand van het dier. Denk bv aan ander steekgespuis welke je s'nachts zo fijn lek kunnen prikken. De ene wordt compleet lek gestoken terwijl de ander nergens last van heeft.

Wat ook vaak een grote veroorzaker kan zijn van mijt zijn verlaten vogelnesten, denk daarbij bv aan zwaluwen. Alle vogels dragen mijt met zich mee, dus ook in de nesten zijn ze vaak te vinden. Wordt echter het nest verlaten, dan zal de mijt op zoek moeten naar een andere "host"....drie maal raden wie dan de pineut kan zijn :-)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:22

Mijn merrie is een eczemer en tevens erg vatbaar voor mijt. Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat deze combinatie heel goed mogelijk is. Ik wil daarmee niet zeggen dat dit bij jou ook het geval is, maar de mogelijkheid is wel aanwezig.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 12:24

1 keer raden wat er in zijn boks boven hem hangt! Een oude zwaluw nest.
heel erg bedankt voor deze duidelijke uitleg!

wat raad je aan om te doen? De veearts er na laten kijken of zelf een middel aandchaffen om het paard er mee te behandelen?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:29

Ik zou proberen om aan Sebacil te komen, bij ons heeft dit prima gewerkt. Ik meende dat je 1xp.w het paard er mee nat maakt en de daar op volgende 2 weken ook. Daarna zou het over moeten zijn en vaak zie je na 2x wassen al wel duidelijk verbetering van de plekken.
Het is niet het goedkoopste middel, al zijn mijn ervaringen er mee prima.

Ik kon het trouwens gewoon bij mijn DA krijgen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:34

De manen zou ik eerst gewoon eens grondig wassen met groene zeep om de vuiliheid e.d er uit te krijgen. Met een beetje mazzel komt zijn of haar jeuk daar vandaan. Mocht de jeuk wel aanhouden dan zou ik Derfen proberen om de jeuk te verzachten en de huid soepel te houden.

Let er op dat je met het gebruik van Sebacil erg grondig te werk gaat. Geen plekjes overslaan...hoe klein dan ook ;-)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:42

Stik, wat dom van mij! Shame on me...voor mijt heb je Neocidol nodig.

Ik heb mijn flesje voor de zekerheid nog efkes gechecked.

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 18:05

http://nl.tinypic.com/r/333hnyv/9
Dit heb ik vandaag ontdekt, korst onder zn buik.

Hoogstwaarschijnlijk dan toch inderdaad mijt, gaan morgen naar de da voor een schraapsel, mocht het inderdaad wel mijt zijn krijgen we gelijk sebacil shampoo mee.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:16

Dit lijkt erg veel op wat mijn Haflinger heeft gehad.
Ik kwam er na 4 jaar achter dat het een magnesium te kort was.
Ik ben een goede magnesium gaan voeren dus niet dat goedkope uit de paarden winkel
En toen was mijn probleem over.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:42

En het zwaluwnest maar verwijderen :Y)
zo hadden wij een x een explosie van bloedluizen, ook afkomstig uit verlaten zwaluwnesten. ranzig was dat

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 18:44

Die is vandaag inderdaad vernietigd }>

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:40

Net naar de da geweest, hij dacht gelijk aan mijt. Heeft 2 keer een afschraapsel genomen maar helaas niks gevonden, wel hebben we sebacil mee gekregen om hem mee te behandelen. Voor de zekerheid ook haren op kweek laten zetten.
Hopen dat we na de behandeling verbetering zullen zien!

De veearts zij dat ik alleen de plekken moest behandelen met sebacil, dus alleen die op zijn benen en buik. Terwijl ik vaak juist lees dat je het hele paard er mee moet wassen? Wat zouden jullie doen?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:55

Bij mijt zou ik persoonlijk liever het zekere voor het onzekere kiezen en voor de optie helemaal wassen gaan.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:47

Absoluut het hele paard wassen! Anders verdrijf je de mijten alleen naar een ander deel van het paard. En echt van onder naar boven wassen, zodat je ze echt allemaal mee neemt!

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:18

Gisteren het paard helemaal gewassen, eerst met groene zeep en vervolgens ingezeept met de sebacil.

Nu zij de veearts dat ik de plekken eerst met betadine moest wassen, en vervolgens alleen de plekken indeppen met de sebacil, iemand die dit ook zo heeft gedaan?

en nu moest ik van de veearts hem over 7 dagen weer wassen, maar overal waar ik lees is het over 10 dagen weer wassen, en soms dan over 10 dagen weer, 3 keer totaal dus.
zelf ben ik van plan om hem over 10 dagen nog eens helemaal in te zepen en dan over 10 dagen de plekken nog eens in deppen.
Iemand die hier ervaringen en/of tips voor heeft?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:27

Je zou inderdaad zeggen het zekere voor het onzekere. Maar ik weet niet hoe hardnekkig/chemisch spul is?
Je weet niet zeker of dit spul misschien geconcentreerder is dan het spul van de mensen op internet, dus ik zou wel luisteren naar het advies van de dierenarts aangezien het geen simpel spul is, als je kijkt hoe het ervoor zorgt dat die beesten dood gaan... (ff op wikipedia opgezocht https://nl.wikipedia.org/wiki/Foxim )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:35

7 dagen klopt hoor, doen wij ook als we het gebruiken tegen luis :j
Tegen luis wsssen we helemaal, met mijt ook alleen de plekken en nog een ruim stuk er omheen :j

ingrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 22:37

Oke bedankt voor jullie mening!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:07

Hier kreeg ik ook het advies van 10 dagen.