Zou het leverbot kunnen zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:47

Dat past idd ook wel erg je het ziektenbeeld.

Electrolyten kun je zo krijgen...zou je kunnen proberen ook in pasta vorm zodat je zeker weet dat ze het binnen krijgt.
Naast de himalaya (wat eigenlijk een waardeloze steen is, zie likstenen test van paardnatuurlijk) zou je een gewone witte op kunnen hangen.

Is je paard voor een deel scheren een optie? Dan kan ze wat beter haar warmte kwijt.
Mijn paarden staan in een kas...niet echt top met dit weer en ook met het oog op te warm worden heb ik geschoren en misschien dat ik ook wat electrolyten ga aanbieden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 21:53

Ik heb toevallig proefzakjes van Pharmahorse gekregen laatst daar zit 30gr elekrolyten in dus 2 porties per zakje (ik heb 3 zakjes gekregen)
Die zou ik kunnen geven.

Bij de laatste bloedtest was haar bloed ook dikker de d.a. zei al dat dat kon komen door te weinig hebben gedronken maar ze heeft nooit die elektrolyten aangekaart.

Als (en ik zeg ALS!) het dat is ram ik me toch echt tegen mn kop op want dan zou het wel heel makkelijk op te lossen zijn. 8)7

octavodia

Re: Zou het leverbot kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:02

IS je tinker al getest op PSSM? google er maar eens op, de symptomen komen wel behoorlijk overeen. Tegenwoordig worden alle dekhengsten er op getest. Het is ook erfelijk.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:05

octavodia schreef:
IS je tinker al getest op PSSM? google er maar eens op, de symptomen komen wel behoorlijk overeen. Tegenwoordig worden alle dekhengsten er op getest. Het is ook erfelijk.

Jup! :j
Geen pssm *\o/* _/-\o_

Hier nog een stukje tekst wat 100% op mn tink slaat mn zand en hout likken.

Wat zijn elektrolyten?

Elektrolyten zijn mineralen welke de vochtbalans en dorstfunctie reguleren. Elektrolyten bestaan uit de mineralen; natrium, kalium, chloride, calcium en magnesium. Wanneer je paard een tekort heeft aan elektrolyten zal hij proberen om uit andere bronnen mineralen te halen door zand te eten of aan hout te knagen. Een langdurig tekort aan elektrolyten kan schadelijk zijn voor de gezondheid (uitdroging) en kan invloed hebben op de prestaties. Tevens wordt de kans op spierbevangenheid groter.

edit***
zand en hout likken/knagen doet ze nu al lang niet meer maar in het begin wel dat was niet leuk! -O-
Ook heeft ze in het begin een keer de hik gehad dit heb ik gelukkig 1x bij haar gezien.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 02:07

Het klinkt best aannemelijk, blijf je alleen nog met leverwaardes zitten. Maar die kunnen hierdoor misschien ook wel afwijken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 08:38

Ja het blijft allemaal super wazig maar ik wil alles gedaan hebben om dingen te kunnen uitsluiten.
Fijn dat er altijd mensen bereid zijn om mee te denken. Maar die elektrolyten zijn zeer aannemelijk ik probeer het gewoon want in zweten is ze kampioen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:22

Ik heb ook zo'n zweterd...
En ook een exemplaar dat dezelfde vage klachten heeft :-/

Ben benieuwd hoe je paard reageert op de electrolyten!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 14:34

Ninx schreef:
Ik heb ook zo'n zweterd...
En ook een exemplaar dat dezelfde vage klachten heeft :-/

Ben benieuwd hoe je paard reageert op de electrolyten!

Heb je ook bloedonderzoek gedaan?
Hoe waren de waardes van jouw paard?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:40

Nee.... Althans: dit is al een situatie die jaren voortduurt... en ze heeft ups en downs.
Ik heb door de jaren heen VAAK bloed laten afnemen.
Ditmaal, vorige maand, heb ik alleen op PPID laten testen.
In het verleden had ze regelmatig verhoogde spierenzymen, de laatste jaren geen opmerkelijke dingen.

Omdat ik echt een beetje onderzoeksmoe ben (paard heeft een paar weken in Emmeloord gestaan, alle soorten therapeuten gezien, en ook holistisch gezocht) en het paard denk ik ook, zorg ik vooral dat het hele management om haar heen zo ideaal mogelijk is.
Ik probeer een beetje te accepteren dat ze zo is. Al vind ik dat erg moeilijk. En dan zie ik jouw topic, en denk ik: goh, als het toch eens zo simpel zou kunnen zijn.
Ik heb dit namelijk wel eens vaker gehoord, van een inspanningsfysioloog (voor paarden)... dat een elektrolytentekort veel gevolgen kan hebben.

Enfin, ik heb dus geen concrete tips... maar was vooral benieuwd of je vooruitgang bemerkt door de elektrolyten?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 14:56

Lastig zoiets he?! ;(

Ik voer nu een paar dagen de elektrolyten bij en wat mij opvalt is dat ze veel fitter is nu. Meer alert zeg maar.
Mest is afwisselend,soms spinaziestamp en soms bijna balletjes.

Ik blijf de elektrolyten bij geven voorlopig want de waarden van mijn tink zaten er maar net boven nml en magnesium is een duidelijk tekort aan.
Die magnesium wil ook maar niet stijgen boven het minimum dus buiten de dunne mest zweet ze die er dus ook uit. Daardoor verzuurt ze weer en dat geeft stress en hoppa nòg meer magnesium foetsie waarschijnlijk.

Dat verklaard dat ze sjaggie doet als ik met haar wil werken,laat ik haar een poos met rust en begin dan weer heeeel rustig met bijv longewerk (zie het als spelen dus beetje op stem stap-draf en halthouden) dat vind ze het helemaal geweldig en doet zo ontzettend haar best. De dag erna is ze dan ietsje minder enthousiast maarrr ze wil toch nog wel werken kom ik dat de dag daarna weer aan dan is ze erg gestrest en vliegt de stal in met dr kont naar mij gedraaid.
Ik vind dat zo zielig ;( ,ik wil haar zo graag er van af helpen maar het slaat gewoon niet aan die magnesium. -O- )

Vandaar de denkrichting naar de elektrolyten wie weet is dat de sleutel naar een/de oplossing.
Ze zweet ook zo gigantisch, het druipt er gewoon vanaf na 20 minuutjes, alsof je een spons boven haar uitknijpt zo sopt het eraf aan de onderkant. :wow:

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:05

Herkenbaar hoor..... je zou dus die darmflora moeten verbeteren, dus daar eens naar kijken.

Dat verzuren klinkt bekend, ze start ook stram/ moeizaam op. Eenmaal op gang loopt ze best aardig, maar ook snel moe en erg nat.
Het is nu dan ook wel bizar weer natuurlijk :-(

Ik duik ook nog even dat elektrolytenverhaal in.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 15:15

Voor de darmen geef ik van Puur de probiotica bij.
Het is een heel gepuzzel zoiets en het lijkt alsof er geen einde (oplossing) in zicht is.....zucht...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:27

I know.... klote he? Soms probeer ik het dus maar gewoon te accepteren. Maar ik ken ook haar goede dagen, en die wil je graag terug.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:41

Ja dat geloof ik je. :j
Ik heb me ook voorgenomen dat ik net zo lang door ga met zoeken tot ik het gevonden heb. %)
Ik rij nu al een jaar niet meer op mn tink en al moet ik er nog wat jaartjes voor laten maar vinden zal ik het grrrr
Beestje kan er ook niks aan doen tenslotte.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 02:12

Even denken hoe zt het ook alweer. Een teveel aan calcium houd de opname vn magnesium tegen.
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 922?v=True

he lukt niet goed om te kopieren je moet even nog op belangrijkste ingredienten klikken en dan op magnesiumcitraat. Dan krijg je een uitleg dat bij onvoldoende magnesium spieren worden afgebroken enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 06:41

Wat een wending in het verhaal. Ik moet zeggen dat ik het qua elketrolyten wel aannemelijk vind klinken. Als ze zoveel zweet en ze drinkt weinig en likt niet aan haar liksteen. Heb je al eens een andere liksteen geprobeerd? Of misschien ander water? Klinkt raar maar sommige paarden zijn kieskeurig qua water (smaak)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 08:31

Het hele verhaal van magnesium ken ik en wat ik zo raar vind is dat ze ook niks ernstigs gevonden hebben met de spierbioptie en urine.
Dat maakt het allemaal zo raar en dan ga je zoeken naar antwoorden.

De magnesium is te laag das een feit maar waarom???? Waarom stijgt het niet ze hoeft echt niet te werken in deze situatie enkel wat gehoorzaamheidsoefeningetjes.

Zo zag ik ook dat bijv. selenium zakte ondanks dat ik het bij gaf (chevivit)
Calcium schommelt ook maar die waarden blijven wel binnen de norm.

Vit.E was wel gestegen was eerst 4.4 en nu 4.9 (moet minimaal 4 zijn)

Andere liksteen ga ik zeker hangen ik wil de gewone witte gaan proberen.
Voor de zekerheid toch de magnesium van paard natuurlijk besteld eens zien of chelaat beter gaat want citraat doet niks.

D.a. opperde de hele dure betamag forte maar als die ook niet aanslaat spoel ik 100euro weg pfff plus dat men zegt dat aspartaat toxisch is dus ik durf het niet zo goed.

Dat mn paardje totaal uit balans is is duidelijk maar dat het zo moeilijk recht te trekken is is nog veel erger voor het dier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:12

krijgt ze ook calcium binnen?Magnesium heeft calcium nodig om goed opgenomen te worden(en B6)

je zou ook eens de schildklierfunctie kunnen laten controleren,zit in de bloedproef(TSH)Je moet er wel om vragen want dierenartsen beseffen niet dat een paard ook nog een schildklier heeft :+
Die bij iets te trage werking voor heeeel veel klachten kan zorgen....o.a stijfheid/verzuring van spieren en gewrichtsproblemen.

Heb je haar temp. weleens opgemeten?Bij een te trage schildklier is deze altijd vrij laag.
Mocht hij te laag zijn kun je een schildklierhormoon erbij geven(voor honden omdat in Europa paarden geen schildklier hebben :+ ))
In Amerika zijn ze er wat verder in.daar word het ook gegeven bij insuline resistentie.
Mijn paard heeft het jaren gekregen,weet wel waar je aan begint.Gaat ongeveer 145 euro per maand kosten.Levenslang. :7

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 11:48

Temperatuur was tot nu toe altijd goed en extra calcium krijgt ze via luzerne (geen kilo's natuurlijk dan trekt er nog meer scheef)

Persoonlijk denk ik dat het gedoe echt in de elektrolyten zit ik was net bij de paarden en voor het eerst zolang ze hier is (nu 2jaar) zag ik dat de waterbak bijna leeg was en die was 2dagen geleden gevuld.Normaal duurde het dik drie à vier dagen nml.

De mest wisselt nog steeds maar ik zie nu meer hoopjes met balletjes dan natte vlaaien dus heeeeeeeeel langzaam komt er misschien toch verbetering?
De tip van de schildklier zal ik bij de d.a. neerleggen eens zien wat ze zeggen. zal zelf ook even kijken wat dat precies inhoud. :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:46

Misschien zeg ik nou iets doms maar ik heb er niet genoeg verstand van, je zegt dat ze getest is op PSSM dmv spierbiopt maar dat is toch type 2? Is ze ook op type 1 getest?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 13:10

Als het goed is is ze idd op beide getest.
Ze krijgt nu magnesium chelaat bij hoger gedoseert en ze oogt weer wat blijer.
Mest ziet nu weer beter uit nml balletjes maar nog geen stevige knikkertjes.

Ik heb nu ook eens gekeken naar de calcium in het voer ik geef nml grasbrok en daarbij gaf ik twee volle handen luzernemix.
Nooit aan die calcium gedacht en sinds ik de luzerne weg laat oogt ze beter haar hals is nu ook soepel die was eerst knoerthard.

in de bloeduitslagen zag ik ook wanneer de magnesium iets was gestegen was de calcium omlaag!

Toen de luzerne erbij gedaan en hops de calcium omhoog en magnesium gezakt.
Dus een duidelijk verband.

Morgen laat ik ruwvoeranalyse doen en ga ik samen met de d.a een goed dieet samenstellen.

Wat ik dus niet begrijp nu is toen ik liquihorse relax bij gaf kreeg ik als advies om flink de dosisop te schroeven (4x zoveel) en dan flink luzerne bij te geven. Terwijl mn paard aantoonbaar magnesium tekort heeft.
Vreemd advies of toch niet?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:10

Vind dat idd een vreemd advies. Ben heel benieuwd wat er nu als advies uit komt. Maar fijn dat ze weer wat vrolijker is en ook de mest wat beter is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 20:26

Was t advies van liquihorse trouwens.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:09

Electrolyten kun je heel gemakkelijk zelf maken ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 18:33

Men kan heel veel zelf maken haha maar ik neem toch liever iets wat goed op elkaar is afgestemd.