[VOLG] Verwaarloosde shetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Verwaarloosde shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:00

daarom zou het verstandig zijn om eerst een halve dosering ivermectine te geven,zodat de wormen niet massaal afsterven....maar daar begin ik maar niet over.Zolang er nog mensen zijn die geloven in mestonderzoek ....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:08

geerke schreef:
daarom zou het verstandig zijn om eerst een halve dosering ivermectine te geven,zodat de wormen niet massaal afsterven....maar daar begin ik maar niet over.Zolang er nog mensen zijn die geloven in mestonderzoek ....

als je daar mee op mij doelt... nee ik doe niks met mestonderzoek maar bij een paard wat nieuw is met een wormenbuik kan het wel een handig iets zijn om te zien wat prioriteit heeft en hoe ernstig een besmetting eventueel is. En dat zou ik in dit geval niet op eigen houtje doen als je daar geen verstand van hebt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:10

Geerke ben jij dierenarts?Omdat je adviseert geen dierenarts erbij te halen en zomaar te ontwormen zonder enig idee te hebben.
Lijkt me niet verstandig om imuun worden te stimuleren

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 11:14

Afbeelding

Ze kwamen direct naar mij toe. Ik heb beide een klein handje muesli in porties gegeven, en Chester is al iets meer aan het halster gewend. Ook kwam hij heel voorzichtig naar ons toe en liet hij zich beter en langer aaien dan gisteren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:15

Ik zou Geerke haar raad wel aannemen want zij heeft verstand van ontwormen en van de spullen die daarvoor gebruikt worden, beter goed dan half werk zou ik zeggen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:20

misschien een idee om het halster dan om te doen en om te laten?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:20

Geerke weet net zo veel van ontwormen (misschien wel meer dan een gemiddelde dierenarts). Ik zou haar advies dus opgevolgen. Mestonderzoek heeft in de herfst/winter niet zo veel zin. één van de meestvoorkomende wormen (de rode bloedworm) houdt dan een winterslaap. En lintwormeitjes worden vaak met mestonderzoek niet altijd gezien, terwijl het paard wel besmet is.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 11:24

Afbeelding

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:25

Als je deze pony's dinsdag op de markt al hebt gekocht, waarom dan nog geen DA erbij? Vind je idee leuk hoor, maar je komt nogal onwetend over.

Ook met dat halster, gewoon hup met 2 man en klaar.
Had in je andere topic ook al gezegd dat je echt snel moet ontwormen, als je andere pony er nu nog bij loopt kan je die ook meteen meenemen. Want die word nu ook besmet.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 12:29

Ik heb gebeld met de dierenarts. Ik breng morgen het mest naar de praktijk, en dan is de uitslag er maandag. Alle dierenartsen in de buurt raden onderzoek aan, dus ik kwam daar niet onderuit.
Hoefsmid staat voor 1 november.
Dus dat is sowieso een paar dagen afwachten.

Ondertussen krijgen ze een handje muesli van mij als ik met hen bezig ga, als beloning en verder hooi en gras.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:17

Harpoon schreef:
Ik heb gebeld met de dierenarts. Ik breng morgen het mest naar de praktijk, en dan is de uitslag er maandag. Alle dierenartsen in de buurt raden onderzoek aan, dus ik kwam daar niet onderuit.
Hoefsmid staat voor 1 november.
Dus dat is sowieso een paar dagen afwachten.

Ondertussen krijgen ze een handje muesli van mij als ik met hen bezig ga, als beloning en verder hooi en gras.

Fijn zeg dat ze vandaag al meer toe lieten! Goed opgelost zo.

Officieel dacht ik ook (maar kan ook aan mij liggen hoor xD) dat je alleen nog maar een wormenkuur kunt krijgen na een mest onderzoek...
Je hebt ook super veel verschillende kuren voor verschillende wormen... je pony kan ook ernstig ziek worden na het iets te veel geven van een wormenkuur dus ik vind het juist super goed van je dat je het via de DA en een mestonderzoek doet! :)

Ik ben wel benieuwd (misschien een beetje off topic: dan kan ook gereageerd worden in pb) naar de argumenten waarom een mest onderzoek onzin is? Ik heb er geen verstand van hoor (wormenkuren) maar juist daarom vind ik het wel interessant om te horen waarom DA dat aanraden en het gewoon onzin blijkt te zijn...

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:22

Ik hoop dat ze het nu goed hebben bij jou.. Je hebt zeker het beste gedaan.

misschien als je ze niet had gekocht dat ze dan ergens anders waren die nog meer verwaarloosde.
ik vindt ze er idd niet zo heel verzorgt uitzien...

VEEL SUCCES MET JE PLANNEN!

Groetjes,,

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 13:36

Dankjulliewel!
Ik weet ook niet waarom mestonderzoek onzin zou zijn. Maar als die drie dierenartsen in de buurt dat zeggen..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:37

Mestonderzoek is geen onzin,maar het is niet helemaal betrouwbaar.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:40

Waarom duurt het zo lang dan voor je wat kan inleveren? Vind dat ook wel wat laks van de DA omdat je andere pony nu ook besmet kan raken.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een DA mij dagen liet wachten. Dus ik vind dat wel apart :P

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 13:55

Ik breng het morgen en de uitslag is er maandag, aangezien er het weekend overheen komt.
Hoezo is dat lang?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:56

Omdat je ze al vanaf dinsdag hebt neem ik aan? Dan had ik woensdag al wat gebracht naar de DA zodat ik voor het weekend nog kon ontwormen. Zeker omdat ze zulke buikjes hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:56

Harpoon schreef:
Ik breng het morgen en de uitslag is er maandag, aangezien er het weekend overheen komt.
Hoezo is dat lang?

Omdat tegen die tijd de andere pony al lang besmet is en je die dus ook kan testen.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 14:21

Ik had ze dinsdag avond pas thuis. En ik had gisteren en vandaag geen tijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:40

Gillbo schreef:
Geerke ben jij dierenarts?Omdat je adviseert geen dierenarts erbij te halen en zomaar te ontwormen zonder enig idee te hebben.
Lijkt me niet verstandig om imuun worden te stimuleren

nee ik ben geen dierenarts,ik heb ook niet geadviseerd om er GEEN dierenarts bij te halen...hoe kom je daar nou bij?
Als een shet er zo uit ziet dan zitten er zeker wormen in.Mij is het namelijk nog nooit gelukt om ze zo te krijgen,zelfs niet met een dieet. :+

Zolang het gros van de dierenartsen nog niet weet dat spoelwormen niet dood gaan van Ivermectine en wel van Pyranthel.En bloedwormen niet dood gaan van Pyranthel en wel van Ivermectine....tja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:44

Sowieso zou ik je andere paard/pony ook even laten testen of iig gaan ontwormen als je de shetjes ook gaat ontwormen. En daarna even heel goed het weiland schoon houden.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:41

Gillbo schreef:
Harpoon schreef:
Natuurlijk krijg ik wel een halster om met wat mankracht. Maar mijn punt is, dat ik vertrouwen wil winnen. Vandaar dat ik ook vroeg hoe ik het moet aanpakken, als ik nog niet een beetje vertrouwen heb kunnen winnen om een halster te kunnen omdoen. En dat ik dan wss terug bij af zou zijn.

Kan ik een touw om zijn hals doen een dag van te voren? Ik ben dan bang dat hij hoe dan ook verstrikt zou raken.

Winnethou stond al een nacht bij ze in, en heeft ook al langs ze geschuurd tijdens zijn poging om te spelen. Hoe zit dit, met de wormen?

Hup gewoon dat halster om, echt wat een getut zeg.
Deze pony's zijn gewoon weinig in de hand geweest en daarom wat schuw.
Je beschadigd echt niet voor het leven als je ze nu een halster omdoet en nu al begint met lokken met wat voer.
Het zijn shetten, die hebben nu eenmaal een eigen wil, ze hebben veel gras, natuurlijk komen ze je niet naar je toe die willen gewoon vreten, is echt niks geks aan
Dierenarts bellen en een mestonderzoek laten doen, niet zomaar een wormkuur in die jonge buikjes doen.
Zorg dat ze voldoende hooi en gras hebben, ruwvoer is zo belangrijk.
Je zou wat lijnzaad kunnen geven om de vacht een handje te helpen, niet gaan scheren nu zo vlak voor de winter tenzij je er een deken op wil leggen.
En je hebt ook vitamine brokjes voor opgroeiende paarden

Ben het hier zo goed als helemaal mee eens, echter zou ik persoonlijk geen mestonderzoek maar sowieso ontwormen, en verder denk ik dat ze niet meteen het loodje leggen als je ze eventjes met 2 man een halster om doet en de hoefsmid laat komen. Zoals iemand anders al schreef het zijn 1,5 jarige die lekker op de wei staan en gewoon nog niet veel in de hand zijn geweest, dan zou ik me ook niet laten vangen.

Denk dat het toch belangrijk is om ze netjes op de voetjes te krijgen en dat je daarna weer verder gaat met vertrouwen winnen en eventueel grondwerk..

Dus niet teveel aantutten en met zijde handschoentjes gaan aanpakken, want als ze eenmaal beter in hun vel en energie komen worden ze meestal ook nog wel wat brutaler..

suc6 ermee :)

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:38

Halster om, ontwormen en checken op luizen, het liefst zo snel mogelijk. Kan de hoefsmid niet eerder komen? Want het lijkt mij verstandig om dat allemaal zo snel mogelijk gedaan te krijgen. Ik zou voer en likstenen met veel suikers vermijden aangezien de meeste sobere rassen daar niet zo goed tegen kunnen. En ik zou ze lekker scheren als ze wat aangekomen zijn, dan kun je ze ook makkelijk checken op huid problemen.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 06:13

En waarom precies eerst geen vertrouwen winnen? Ik heb deze aanpak ook direct in t begin bij die andere pony gedaan, die er veel en veel slechter aan toe was dan deze. En dit werkte prima.

De hoefsmid kan niet eerder komen..

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:46

Omdat medische zorg in mijn ogen op de 1e plek komt, en het is toch niet zo dat er hier gezegd wordt dat je nu niet al bezig kunt met vertrouwen winnen, maar dat ze het omdoen van een halster ze wel zullen overleven.. je hoeft ze daarbij toch ook geen pak rammel te geven, maar gewoon eventjes snel en taktisch met een 2e man, of als je zelf snel en handig genoeg bent in je uppie..