Dikke, warme, harde en pijnlijke kaak *Update p4: Droes*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Re: Paard dikke, warme, harde en pijnlijke kaak (na val?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:21

Hmm.. Succes! Misschien toch beter het zekere voor het onzekere nemen. Hoop dat het meevalt :(:)

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:23

Paardje wat ik destijds verzorgde haalde ik ook een keer kwijlend met een dikke kaak uit het land. Bleek een gebroken kies te zijn wat is gaan ontsteken. Ben benieuwd wat de DA zegt!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 15:10

Pff ik haat wachten!

Aan een ontstoken kies zat ik ook al te denken, ik zal het voorleggen bij de dierenarts.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 15:35

De dierenarts heeft net gebeld en zegt dat ik het nog even aan moet kijken, dit omdat Famke wel heel erg vrolijk, levendig en oplettend is en ook goed eet en drinkt nu op de pijnstillers. Mocht ze slomer worden qua gedrag en weer minder gaan eten komt ze direct weer langs.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:56

En als je overlegd met de tandarts en eventueel kijkje laat nemen ?

Zou toch voor alle zekerheid en gemoedsrust het na laten kijken, dadelijk brorrelt er toch een ontsteking ergens bij een kies of iets en dan is het vechten tegen een ontsteking die mogelijk alleen maar erger word?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 16:08

Als de koorts nog meer stijgt komt de DA ook opnieuw hoor :)

Tandarts vind ik een beetje eng.. Als het wel gewoon haar kaak is is het natuurlijk niet fijn als ze haar mond open zetten..

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:09

Hopelijk snel beterschap! Zou zelf ook niet te lang durven wachten als de koorts en ontsteking blijft!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:13

Waarom niet gewoon een foto laten maken? Ik snap dat niet hoor.. als je zelf zulke klachten zou hebben, hadden je ouders je neem ik aan ook doorgestuurd naar een ZH voor foto's. Je slaat jezelf voor je kop als blijkt dat er wel een fractuur is. Een DA heeft geen rontgenogen ;)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:15

Ik zou wel oppassen met een mogelijke ontstoken kies
Mijn vorige leasepaard Look, had een ontstoken kies, dit werd een abces, pus is in de bloedbaan gekomen en hij is gestorven aan bloedvergiftiging/ontsteking in het hoofd

Dit alles binnen 28 uur!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 16:20

Ik ga ook zeker niet te lang wachten en blijf in contact met de dierenarts. Ik ga ook meerdere keren per dag naar stal toe en als ik er niet ben houden andere mensen haar ook nog in de gaten, wat ik heel fijn vind.
Vanavond weer heen voor haar laatste spuit antibiotica.

Over een foto laten maken: De DA heeft gevoeld en de mond open gedaan/bewogen en dat leek allemaal goed en voelde goed. Ik volg de woorden van de DA alleen, ik neem aan dat die wel ervaring heeft met dit soort dingen.
En mijn ouders bepalen ook mee. Maar mocht Famke ook maar iets slomer worden of de koorts hoger of geen eetlust etc, komt de DA direct weer en gaat ze desnoods meteen naar de kliniek voor onderzoek.

Het is jammer dat ik jullie niet kan laten zien/voelen hoe de kaak is. Het is niet gewoon bij de wang daar dik, maar aan de onder kant zit gewoon een soort zwelling. Daarom dacht de dierenarts ook aan een abces (ook ivm de koorts, bij een kneuzing/breuk/zwelling hoort eigenlijk geen koorts, alleen misschien lichte verhoging).

Maar goed, straks weer heen en kijken hoe het gaat, ook weer even temperaturen.

Eloya: Dat is heftig! Waar merkte je het bij dat paard aan? Had die een zwelling? En zo ja, waar precies?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:21

Bij kaakbreuk twijfels gebruikt een dierenarts geen kaakklem. Dan is het weken afwachten met medicatie tot de boel weer normaal aanvoelt of fotos maken.

Koorts is niet goed, zou toch wel willen weten wat er gaande is. Misschien toch fotos maken, als er iets met een kies mis is zien ze dat ook op fotos.

Oude tinker heeft 2 jaar geleden een tikkie terug gehad van een ponytje resultaat een scheur in het kaakbot een afgebroken hengstentand en een scheur in een kies. Te zien op een foto. Pas na de genezing van de breuk mocht de tandarts de boel komen herstellen. En dan met een niet al te wijd gestelde klem.

Is droes trouwens uitgesloten?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 16:25

Droes is de dierenarts zelf niet over begonnen, dus ik neem aan dat dat het niet is? Ik heb zelf droes nog nooit van dichtbij gezien (in het echt) dus ik kan daar niet echt over beoordelen.

Bij droes komt er toch altijd pus uit?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:27

Hoeft niet als de ontsteking nog niet rijp is, of als hij naar binnen slaat heb je wel koorts en een dikke kaak maar geen pus, en niet elk paard is er even ziek van. De een is echt doodziek de anders hobbelt vrolijk verder.

De pus komt pas als of de bult is opengemaakt door de dierenarts of hij zelf naar buiten is doorgebroken.

Heb je een foto van de onderkant van de kaak?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:32

Look toonde geen symptomen vooraf, de tandarts was 2 weken daarvoor geweest en had die kies verwijderd, stukje blijven zitten. dat is gaan ontsteken

16 maart heb ik hem gereden, ik vond hem met iets bloed op zijn been in de wei, maar hij had een schram op zijn been. eerst gelongeerd, liep prima, heerlijk gereden ongeveer 45 min. Daarna op stal begon hij na 15 min te bloeden uit zijn mond, bleek abces, abces was geknapt. Da vond dat we moesten wachten met medicatie en alleen uitspoelen en pijnstilling. volgende dag, 28 uur later was de ontsteking naar binnen geslagen en moest hij op 17maart ingeslapen worden op 22 jarige leeftijd.

Geen gevoelige of dikke kaak, geen rare reactie op bit of mond open doen. We merkten niets, pas toen het bloed uit zijn mond stroomde.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 19:39

Net weer geweest en Famke d'r temperatuur was nu 38 graden!
Betwijfel mezelf nu of ik vanmiddag wel goed gekeken heb. Morgen weer kijken hoeveel het dan is, maar hopelijk gaat het alleen maar beter :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:45

Misschien een stom voorbeeld...
Ik heb als 8 jarig meisje mijn kaak gebroken gehad door een val met de fiets op vrijdagavond van school naar huis.
Dokter op de spoeddienst voelde ook even aan mijn kaak en heeft me gewoon naar huis gestuurd zonder foto's te maken met de droge opmerking: "niks aan de hand."
Het hele weekend heb ik pijnstillers geslikt omdat ik niks kon eten van pijn als ik mijn mond open deed. Een soepballetje ging nog net zover kon ik mijn mond maar openen. (1cm)
Maandag stuurde de huisarts mij terug met voorschrift voor foto's, resultaat... opgenomen voor operatie van gebroken kaak die ook wat verschoven was.

Waar ik naartoe wil:
Geloof mij, voelen alleen is niet voldoende. Foto's zeggen veel meer dan gevoelvermogen van de handen.

En wat anderen zeggen: een abces of ontsteking is ook goed mogelijk.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 20:09

Ik begrijp dat dat je dat inderdaad niet altijd kan voelen :) dat zei de dierenarts ook hoor, dat ze geen röntgen ogen heeft haha :) daarom moesten we dit even een week doen en als het dan nog niet beter zou zijn naar de kliniek.
Maar omdat ik de aanhoudende koorts niet vertrouwde heb ik nogmaals gebeld. Maar nu was het 38 graden! Dus dat gaat goed.

Maar ik hou jullie op de hoogte en bedankt allemaal voor jullie steun en meedenken :)

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:43

Hoe gaat het vandaag?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 14:28

Temperatuur is 38,05 graden. Eet en drinkt goed, oogt blij en is oplettend. Zwelling is een stuk kleiner! Heb geprobeerd foto's te maken maar je ziet op de foto's niets haha. Alleen zwarte haren.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:54

Hopelijk is het dan inderdaad niets te erg en zo opgelost ;-)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 16:16

Ik hoop het inderdaad :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:28

Hoe gaat het vandaag? :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 18:29

Net weer geweest om even te voeren en haar temperatuur op te meten. 37,8! Dus dat gaat goed :D

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 13:42

Ze was net ook 37,8 graden :) De zwelling lijkt echt kleiner te worden. Nog wel gevoelig.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:58

Celine_Famke schreef:
Net weer geweest en Famke d'r temperatuur was nu 38 graden!
Betwijfel mezelf nu of ik vanmiddag wel goed gekeken heb. Morgen weer kijken hoeveel het dan is, maar hopelijk gaat het alleen maar beter :D
koorts kan verradelijk zijn en je op het verkeerde spoor zetten... mijn merrie had op het kogeltje van haar veulen gestaan en die had van de pijn en stress 40 graden koorts! Daar is toen (achteraf) ook antibiotica voor niets in gegaan we dachten door die koorts aan een ontsteking. Kind is rondom op de foto gezet, niets gebroken en helemaal spatzuiver gelukkig.