ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:08

Vind het zelf vooral erg schokkend dat een dierenarts aan de hand van een buigproef kan zeggen dat het paard nog maar licht belast kan worden omdat ie "stuk" is, maar ook dat ie geen pijn heeft als ie stil staat. Dit kan je toch niet aan de hand van een buigproef bepalen?

Voordat je foto's zou laten maken, zou het misschien wel verstandiger zijn om eerst dat been uit te verdoven. Om te kijken of er verbetering plaatsvindt naarmate je het been steeds hoger uit verdooft. En dan weet je vaak al welke regio er op de foto gezet moet worden.

Snap heel erg dat je met het financiële gedeelte zit, maar vind het zelf wat ver gaan om een 10-jarige in te laten slapen op enkel een buigproef.

Dat het paard onverkoopbaar is, vind ik ook niet meteen waar. Zoals knollentuin al zegt, zonder een echte diagnose kan je niet bepalen of het paard wel/niet stuk is en in hoeverre het dier nog kan revalideren.

Als het dier echt stuk is en je kan hem niet aanhouden, dan zou ik zeggen: Ja, laat hem inslapen i.p.v. verkopen. Want dat laatste gaat bijna altijd mis, zeker als ze gratis/voor heel weinig weg gaan.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 15-10-15 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:09

Alleen foto's van knie/sprong hoeft inderdaad geen 400 euro te zijn op de kliniek, ik zou het wel laten doen. Overigens kan http://www.dierenklinieklandhorst.nl/ op locatie komen (door heel nederland voor zover ik weet) en die maken mobiele rontgenfoto's... duidelijke foto's overigens, geen gepruts. En goed betaalbaar. Misschien eens contacten en navragen?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:09

knollentuin schreef:
Maar jij zegt dat ie stuk is en je hebt geen diagnose niks, dat gaat er bij mij niet in.
".."
Als je echt foto's en diagnose hebt hoor je me niet, nu vind ik dat je niet kan zeggen dat je paard stuk is. Nog niet.
Ik denk dat je voor jezelf het besluit van inslapen al genomen hebt en maakt dat voor jezelf verkoopbaar met de conclusie , m'n paard is stuk dus is het gerechtvaardigd wat ik doe- en dat is ook je goed recht, jouw paard , jij beslist, maar mijn manier zou het niet zijn.

Hier kan ik me enkel bij aansluiten. Zolang je geen echte diagnose hebt, weet je niet dat hij stuk is.
Voor mijn paard had ik in de zomer ook al een afspraak staan om in te laten slapen. 5 dagen voordien heb ik afgebeld omdat het toch weer de goede richting uit ging. Ik heb dan wel weer een brokkenpiloot van een paard die wel serieuze lichamelijke problemen heeft en al meermaals eigenlijk als grasmaaier zijn leven zou slijten maar dan telkens weer zo goed was dat we hem meer oppakten. Beest kost mij klauwen vol met geld (wat er bij mij dan wel is en wat ik er wel aan wil geven) maar deze zomer was ik er ook klaar mee omdat we na verschillende onderzoeken en 300-400 euro verder geen diagnose hadden. Hij heeft 3 maanden rust gehad en we zijn sinds begin september weer aan het rijden en hij doet het nu beter dan hij ooit gedaan heeft.

Als je geen echte diagnose hebt, kan het alle kanten uit.

Maar het is jouw paard, jouw geld en jouw geweten en wat je daarmee doet beslis je uiteraard alleen maar zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:13

Ik heb je verhaal gelezen, maar niet de reacties.
Misschien een thermoscan een optie?

Edit: Je update post ook gelezen. Ik schrik er behoorlijk van! Je kijkt toch naar wat het beste is voor je paard, en niet het beste voor je portomonee?! Je hebt het over een leven, en zijn leven ligt in jouw handen....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-15 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:14

Aan de andere kant: als hij niet permanent stuk is, dan is de inslapen of slachten ook geen slechte optie.
Oké, je weet niet welke naam de blessure had, en of het te genezen was, maar weet je wel wat het is, en het zou te genezen zijn, is TS evengoed haar geld aan de kliniek kwijt en zit dan met een paard dat een genezings- of revalidatietraject in zou moeten, als je dat kunt opbrengen, qua tijd en geld. En geeft dat meer gemoedsrust?
Das ook niet goedkoop!! En hij is dan net zo onverkoopbaar als nu.

NathalietjeB

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:26

Ts ik denk dat t voor jou en je portemonnee gewoon beter is dat je em naar de groene weide laat gaan

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:27

BMHP schreef:
Klinkt mooi, maar zoveel kinder- en zorgboerderijen zijn er niet.
Juist in dat segment vind je ook schrijnende omstandigheden van mensen die toch handelen met paarden of manege lessen verzorgen met probleempaarden. ( Tara Manda / Paarden opvang Amsterdam )

ik hoop dat je iemand vind die hem kan oppakken en vertroetelen, ZE is niet het einde

Klopt, echter: Ik rij op zaterdag vaak van Norg naar Assen (dat is vlakbij de woonplaats van TS) en zie daar regelmatig groepjes met gehandicapten te paard. Weet alleen niet waar ze vandaan komen. (Veenhuizen mogelijk?)

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:41

Het is soms lastig iets over te brengen hoe je het bedoeld. Het welzijn van mijn paard staat op nummer 1, maar om te kunnen zorgen voor mijn paard heb je geld nodig.
Een half jaar geleden was ik op zoek naar een leaser, dit lukt niet dus de knoop doorgehakt om hem te verkopen. Zodat hij een eigenaar krijgt die veel naar hem toe kan gaan. De reden van verkoop was ook van als hij wat krijgt dan wordt dat lastig voor mij.

Als ik de medische molen in ga en dat heb ik zeer zeker voor hem over, echt waar. Dan komt eruit dat hij iets heeft en als recreatie paard door kan gaan. Ook prima. Maar dan heb ik geen garantie dat ik iemand kan vinden die echt de goede bedoelingen heeft en hem de zorg kan bieden die hij nodig heeft en daar zit mijn angst. Ik zal ook niet 1,2,3 gelijk een goed iemand vinden daar kunnen maanden overheen gaan. Stallingsprijs loopt door, extra kosten voor ZE, misschien medicijnen voor zijn been mocht dat nodig zijn.
Dus Bodan staat op 1 en als hij niet goed terecht komt dan kan ik daar niet overheen komen.

Na het lezen van jullie reacties ga ik toch overwegen om verder onderzoek te doen, maar wat ik daarna ga doen weet ik niet. Als ik niet een goed persoon kan vinden en ik kan hem zelf niet aanhouden, wat moet ik dan?

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is, maar de zorg van Bodan en het geld staat zeer zeker met elkaar in verband. En ik gun Bodan het beste en als dat is de slacht dan weet ik dat hij een goed leven heeft gehad.
Maar wat ik al zei, ik zal kijken naar de mogelijkheden van onderzoeken.
Bedankt voor het reageren en ik hou jullie op de hoogte.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:48

Misschien komt er uit dat het vrij makkelijk op te lossen is en dat hij gewoon de oude kan worden?
Ik begrijp het financiële verhaal en het gebrek aan tijd-verhaal, maar de medische kant...daar ga ik toch wat van fronsen. Je gaat er al vanuit dat de DA sowieso gelijk heeft en dat er bij onderzoek enkel slecht nieuws kan zijn. Dat gaat er bij mij moeilijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:51

Voor geld kun je altijd wel iets bedenken. Maar goed dat zijn mijn zaken niet.
Ik hoop dat je eens wilt kijken naar een Thermoscan. Dit kost uit mijn hoofd rond de 180 euro. Zij helpen je verder en kunnen het vaak, niet altijd, verder behandelen met ostheopatie.

Ik heb in Mei mijn paard verkocht na 11 jaar. Ook ik had de angst dat ze slecht terecht zou komen. Als jij in je advertentie de gebreken al vermeld, reageren de mensen ook die er begrip, tijd en geld voor hebben. Mijn oude paard staat nu dan ook geweldig, bij een ontzettend lieve meid. Ik zie het geluk weer bij mijn paard in haar ogen, en het geluk is aan mijn kant ook weer stukken beter.
Ook ik heb in mijn advertentie aangegeven wat de gebreken waren (weven in dit geval), en vermeld dat ik liever contact wil blijven houden. Dit gebeurt dan ook zeker, en gelukkig weet ze mij altijd te vinden bij vragen!

Ik hoop echt dat je niet te veel aan je portomonee denkt.... en Bodan nog een mooi en fijn leven mag krijgen bij iemand anders.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:53

Goed dat je wellicht toch laat onderzoeken, en dan samen met de arts kijken wat er past bij jou financiële situatie (en misschien gespreid betalen).

Over het vinden van het juiste baasje.. Die garantie heb je nooit, of je nou een gezond paard of ongezond paard zou verkopen (en alles wat daar tussen zit). Mijn vorige paard was ook terecht gekomen bij oneerlijke mensen en hebben daarna het paard op een valse manier doorverkocht. Maar... Daarna is hij bij een geweldig persoon terecht gekomen! En hier gaat het om een paard wat kon steigeren en een bemerking in zijn nek had.

Oftewel: Enige wat je kan doen is zelf de selectie maken, en daarnaast een hele goeie advertentie en vraagprijs.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:55

Ik ga af op de kennis van een dierenarts. De oude wordt hij niet. Maar zoals ik al zei ik ga na denken over foto's maken. Misschien valt het idd mee. Ik vraag alleen advies omdat ik hier nog nooit mee te maken heb gehad. En mijn vraag is. Zijn er mensen die dit soort paarden wel willen? Want ik gun Bo een nog een fijn leven toe.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:00

Bodan schreef:
Ik ga af op de kennis van een dierenarts. De oude wordt hij niet. Maar zoals ik al zei ik ga na denken over foto's maken. Misschien valt het idd mee. Ik vraag alleen advies omdat ik hier nog nooit mee te maken heb gehad. En mijn vraag is. Zijn er mensen die dit soort paarden wel willen? Want ik gun Bo een nog een fijn leven toe.

Maar hoe weet de dierenarts zo zeker dat hij nooit meer de oude wordt?

Afhankelijke van wat de diagnose is en wat het toekomst perspectief is, zullen er zeker geïnteresseerden zijn.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:10

Zag dat het om een fjord ging, misschien een optie om hem voor de koets te beleren? Misschien kan dat wel met de blessure die hij heeft.
Zou in ieder geval willen weten wat het is, van de buitenkant kan een DA niet zoveel zien. En mag dan wel een feit zijn dat de buigproef niet goed was, misschien is het toch wel op te lossen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:12

@Pinto
Juist voor de kar hebben ze hun achterbenen nodig; daarmee zetten ze af.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:12

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar...

Been there, done that, NOOIT meer. Als ik ooit nog voor die keuze sta, bel ik de slager, ik neem nooit of te nimmer nog het risico om een "grasmaaier" te verkopen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:16

Zijn er mensen die een paard als Bo zouden willen en daar geen misbruik van maken? Ongetwijfeld

Echter de kans bestaat ook dat hij ergens terecht komt waar er minder zuinig met hem word omgegaan.

Er even van uitgaand dat zijn knie inderdaad kapot is. Hoe realistisch is dan het verhaal van recreatiepaard. Als ik kijk naar de ondergrond die wij hebben in het bos zou ik dit ook zeker niet geschikt vinden voor paarden met beenproblemen.
Is het dus wel realistisch om te denken dat hij als recreatiepaard kan fungeren?
Ik denk dat je al niet verder komt dan weidemaatje die af en toe een stapritje rijd met een kind er op. En natuurlijk zijn daar plekken voor maar vind die maar eens.
Overigens hebben wij wel via via een paardje gekregen om onze kudde te versterken. We zijn er ontzettend gek mee, genieten volop van haar en zij van onze kudde waar ze nu in staat.

Voor haar en al onze andere paarden geldt wel dat als wij niet meer voor ze kunnen zorgen en ze kunnen niet gezond verkocht worden (been- en rugproblemen etc.) ze naar de slacht gaan of ingeslapen worden.
Er zijn al zoveel ongezonde paarden op de markt. Ik wil niet het risico nemen dat er met ze gezeuld word omdat ik mijn verantwoordelijkheid niet wilde nemen.

In jouw geval zou ik dus zeer serieus overwegen om Bo naar de slacht te brengen. Of je door moet willen gaan met de onderzoeken? Lastig. Is denk ik erg afhankelijk van hoever je zelf wilt en kunt gaan. Mensen roepen altijd heel snel dat geld geen rol mag spelen maar heel eerlijk denk ik niet dat je jezelf in de schulden moet gaan steken hiervoor.
Ik geloof oprecht dat een goed, liefdevol leven gevolgd door een snelle dood zo slecht nog niet is. Of er nu wel of niet volledig uitgezocht is wat er nu aan de hand was. Feit is dat hij er nu pijn aan heeft en dat dit waarschijnlijk al langere tijd heeft.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:19

Nou ja, "doorgaan met onderzoeken", er is 1 x een dierenarts bij geweest die een buigproef heeft gedaan?

Het is je eigen beslissing TS, maar waarom zou er geen animo zijn voor een 10 jarige fjord, mits genezen van zijn blessure (indien de blessure te genezen is!). Je ouders kunnen eventueel niet bijspringen om een diagnose te laten stellen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:23

ik heb niets tegen laten slachten...wel tegen het laten slachten op vermoedens die niet goed onderzocht zijn.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:25

Thermoscan van 180 euro zou ik ook niet doen. Dan eerder voor 180 euro een goed kreupelheidsonderzoek en een foto. Dat zegt veel meer.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:26

Solleke_Noah schreef:
Nou ja, "doorgaan met onderzoeken", er is 1 x een dierenarts bij geweest die een buigproef heeft gedaan?

Het is je eigen beslissing TS, maar waarom zou er geen animo zijn voor een 10 jarige fjord, mits genezen van zijn blessure (indien de blessure te genezen is!). Je ouders kunnen eventueel niet bijspringen om een diagnose te laten stellen?

Precies... Ik ken meerdere paarden die wel eens niet door de buigproeven zijn gekomen, soms niks ernstigs soms wel wat ernstigs. Maar het maakt ook uit hoe de buigproef wordt gedaan, wat kan bepalen of een paard kreupel wegloopt. Wordt zelfs vaker gezegd dat een buigproef eigenlijk helemaal niet betrouwbaar is. In het ergste geval kan een dierenarts elk paard kreupel weg laten lopen.

Oftewel: Ga je een paard afmaken puur vanwege een buigproef?
Laatst bijgewerkt door Cardy op 15-10-15 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:27

Hoe zeker ben je van het ZE verhaal?
Een paard die in januari schuurt heeft geen ZE maar problemen met voer en krijgt hoogst waarschijnlijk veel te veel eiwit rijke eten binnen.
Dit kan ook lijden tot gewricht problemen ... vocht op gewrichten bijvoorbeeld.
Misschien zou het een goed idee zijn om eerst naar zijn voeding te kijken en of met verandering daarin ook zijn 'klachten' geholpen kunnen worden.
Het zal niet de eerst paard zijn die een 'miraculous' genezing ondergaat na verandering van voer.

Wat medicatie betreft om gewricht pijn te verlichten ... ook hier moet het niet duur zijn ... ik heb een 23-jarige waar via dierenarts 'medicatie' aanbevolen werd a la 86 euro per maand ... zij krijgt Duivelklauw tablets via het reform winkel en deze kosten 10 euro per maand .... alleen een voorbeeld van het kan anders.

Het blijft een moeilijke beslissing ... maar laat je goed informeren.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:28

Stel je wilt hem wel weg brengen doe het alsjeblieft wel zelf.
Helaas de laatste teveel verhalen dat andere het paard komen ophalen en dat het paard helemaal niet geslacht word of pas in het buitenland.
Zodat je zelf er zeker van bent.

En wil je echt duidelijkheid zet hem op de foto.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:31

als het paard nou tegen de 30 was...maar hij is 10 jaar.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:31

Bodan schreef:

Ik snap in veel dingen wat je zegt en ondanks dat ik het wellicht anders zou doen, begrijp ik je op veel vlakken.

Maar...
Wat ik niet begrijp is dat je er al van overtuigd bent dat hij de oude niet meer wordt.
Ik ga ook af op de kennis van mijn DA, maar een simpele buigproef zegt zo verschrikkelijk weinig.
Mijn merrie komt al 3 jaar niet meer door een buigproef heen, sterker nog, dat doet pijn aan je ogen, maar ze is nog alles behalve afgeschreven en zou al helemaal voor 200% als recreatiepaard kunnen leven, maar rijd nog gewoon dressuur.
En zij heeft klasse 4 op beide straalbeentjes aan de voorbenen, hoefkatrolontsteking en is hoefbevangen geweest, alles op die 2 voorbenen. Dan is jou paard met 1 slechte buigproef op 1 achterbeen echt niet afgeschreven.
foto's van beide voorbenen vanuit 4 hoeken heeft mij 200 euro gekost, aan huis.
Dus 1 been op de foto zetten zou ik zeker doen, dit is geen malle molen en je hoeft ook geen heel traject in te gaan. Maar als je weet wat het is en het is met iets simpels (goedkoops) te verhelpen heb je een paard naar de slacht gebracht wat alleen maar ZE heeft. Dat vind ik persoonlijk ver gaan, want dan ligt het wel degelijk aan het geld. Is het wel iets ernstigs of iets waardoor je vele behandelingen/medicijnen etc. nodig hebt, is de rit naar de slacht alsnog zo gemaakt.