Mijn merrie is te grazen genomen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:41

Roos_1994 schreef:
Er is een contract alleen die moeten we nog tekenen ben 2 weken terug mijn merrie verloren en heb dus nog vanalles tussendoor gehad voordat we dat konden tekenen. Gaan we morgen doen :-)

Ik snap echt niet dat je nog een contract wil aangaan met de eigenaar van dit paard. Er kunnen talloze redenen zijn waarom het paard dit gedrag vertoont en bij 99 van de 100 gevallen valt daar niks aan te verbeteren. Je zult altijd in de zenuwen zitten dat er iets mis kan gaan, zelfs als je er hekken tussen zet. Een paard dat kwaad wil laat zich daar misschien ook niet door tegenhouden.. ze springen soms hoog, weet je nog wel?

Als jij ruimte hebt voor meer paarden: er zijn zat mensen die heel blij zouden zijn met een kans om bij jou te staan. Bij nieuwe pensionklanten altijd wel goede afspraken maken en voordat je een nieuw paard introduceert altijd even tijdelijk een draadje ertussen om te zien of het klikt tussen de dieren. Ik heb ook wel eens iemand weggezonden omdat het paard bleef aanvallen en agressief gedrag vertoonde.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:45

Roos_1994 schreef:
LET OP!!

mijn vriend is net wezen kijken bij Kabi toen hij naar huis ging "lief hea" en ze stond nu lekker te eten. Stond op 4 benen dus geen been omhoog en had uit de emmer water gedronken die op de grond stond. Ook was haar seniores slobber op. Ze was wel wat zenuwachtig maar ze was ook heel erg geschrokken. Ze blijft op stal tot ze bij is gekomen en daarna mag ze lekker op de paddock/winterweide met inloopstal bijkomen met lekker veel hooi :-) als de omheining af is gaat mighty bij Kabi in de paddock/winterweide. De Shetlanders gaan in het Shetlander weitje en Sara (pension paard) blijft in het achterste land lopen. Ik vind het wel even best Zo. 1 Shetlander ruin staat te koop. En als die verkocht is zal ik even kijken waarbij die ene Shetlander gaat lopen.

Terrorpaard opsodemieteren of apart zetten met veel draad er tussen.. Als dit paard ontsnapt..en alsnog bij jou beesten terecht komt.. Horror!!

Waarom zet je verder niet alle paarden/veulen/shetjes gezellig bij elkaar?
Dat is beter voor je veulen, groepsverband.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 00:17

anneliesdj schreef:
Tjah, ik zou zo'n paard er ook niet bij willen hebben, dit is geen normaal gedrag.
Hebben ze wel voldoende ruimte? Wanneer een paard erg dominant is en een ander wegjaagt moet de ruimte er wel voor zijn, anders blijft hij aanvallen. Is het pensionpaard een ruin of merrie?
Heb je wel de dierenarts laten komen voor je eigen paard? Zou ik wel even doen, kunnen ze iets geven tegen de spierpijn en verzuring.

DA bekijk ik morgen even is er geen vooruitgang laat ik hem direct komen. De paarden hebben ruimte zat er is ruimte voor 5 paarden en ze liepen met 2. Alleen zij en Kabi want mijn veulen stond al veilig gesteld. De Shetlanders hebben een eigen Shetlander weitje maar staan nu met mijn veulen voor de gezelligheid en Kabi staat nu bij te komen op stal. Ik ga morgen zoiezo nog even de DA bellen voor advies wat ik kan doen. Ze gaat wel weer met de kop aan de grond dus hoop dat het goed komt.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 00:20

Hannanas schreef:
Roos_1994 schreef:
LET OP!!

mijn vriend is net wezen kijken bij Kabi toen hij naar huis ging "lief hea" en ze stond nu lekker te eten. Stond op 4 benen dus geen been omhoog en had uit de emmer water gedronken die op de grond stond. Ook was haar seniores slobber op. Ze was wel wat zenuwachtig maar ze was ook heel erg geschrokken. Ze blijft op stal tot ze bij is gekomen en daarna mag ze lekker op de paddock/winterweide met inloopstal bijkomen met lekker veel hooi :-) als de omheining af is gaat mighty bij Kabi in de paddock/winterweide. De Shetlanders gaan in het Shetlander weitje en Sara (pension paard) blijft in het achterste land lopen. Ik vind het wel even best Zo. 1 Shetlander ruin staat te koop. En als die verkocht is zal ik even kijken waarbij die ene Shetlander gaat lopen.

Terrorpaard opsodemieteren of apart zetten met veel draad er tussen.. Als dit paard ontsnapt..en alsnog bij jou beesten terecht komt.. Horror!!

Waarom zet je verder niet alle paarden/veulen/shetjes gezellig bij elkaar?
Dat is beter voor je veulen, groepsverband.

Ja alleen aangezien we bezig zijn met de omheining kunnen de shetjes onder de draadjes door en Zara vermoord die ook.... En als de shets onder de draadjes door kunnen ben ik veels te bang dat mighty wat gebeurd. Maar als de omheining is aangepast gaat dat groepje zeker bij elkaar. De Shetlanders gaan dan in hun eigen weitje die worden namelijk dik van lucht.

Kabi stond erbij omdat het een hele tijd goed ging..

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 00:23

Jannepauli schreef:
Roos_1994 schreef:
Er is een contract alleen die moeten we nog tekenen ben 2 weken terug mijn merrie verloren en heb dus nog vanalles tussendoor gehad voordat we dat konden tekenen. Gaan we morgen doen :-)

Ik snap echt niet dat je nog een contract wil aangaan met de eigenaar van dit paard. Er kunnen talloze redenen zijn waarom het paard dit gedrag vertoont en bij 99 van de 100 gevallen valt daar niks aan te verbeteren. Je zult altijd in de zenuwen zitten dat er iets mis kan gaan, zelfs als je er hekken tussen zet. Een paard dat kwaad wil laat zich daar misschien ook niet door tegenhouden.. ze springen soms hoog, weet je nog wel?

Als jij ruimte hebt voor meer paarden: er zijn zat mensen die heel blij zouden zijn met een kans om bij jou te staan. Bij nieuwe pensionklanten altijd wel goede afspraken maken en voordat je een nieuw paard introduceert altijd even tijdelijk een draadje ertussen om te zien of het klikt tussen de dieren. Ik heb ook wel eens iemand weggezonden omdat het paard bleef aanvallen en agressief gedrag vertoonde.

Ja je hebt gelijk maar het is zo moeilijk zeggen.... Weet niet hoe ik dat zou moeten brengen het is een lieve meid Echtwaar maar Zara is haar de baas... En heeft gewoon geen respect..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 05:41

Het paard wat ik hier train is ook super dominant naar andere paarden, hij pikt de zwakken er uit en jaagt ze op totdat ze niet meer kunnen.
Moet ik er wel bij vertellen dat t tot ong 5 maanden geleden (hij is nu 5) nog een hengst was die nog nooit een mens van echt dichtbij gezien had, en dus waarschijnlijk ook merries gedekt heeft etc. Hij denkt nu soms nog steeds dattie een hengst is (als je m ziet zou je ook zeggen dat t een hengst is).
Hij heeft eerst een hele tijd alleen gestaan toen we nog met de beginselen bezig waren (halterbroke maken). Toen hij beter getraind was en wat langer ruin was, hebben we hem soms met andere paarden laten snuffelen en in een niet al te grote weide, met halster gedaan met een ander paard. Wat verschillende paarden gedaan en uiteindelijk ook met de leider ruin (Bandit) en merrie. Met de Bandit vechtte hij toen hij hier kwam echt. Met een hek er tussen. Het ging steeds beter met andere paarden maar als we probeerden hem te doen met de kudde zonder bandit, viel hij nog steeds de zwakke paarden aan. Dus wat we gedaan hebben is hem met een groepje paarden (zonder zwakken) én Bandit. Hij was al een stuk minder dominant dan in het begin, dus hij viel Bandit niet meer aan. Wel liet Bandit flink merken wie hier de baas was, wat resulteerde dat hij respect kreeg en uiteindelijk bamg voor hem is :')
Nu issie dan eindelijk redelijk goed im de kudde. Hij jaagt geen paardeb meer op en kan met bijna alle paardeb overweg nu, behalve Bandit. Daar issie nog steeds doodsbang voor :')

Heeft wel gigantisch veel tijd gekost trouwens... halfjaar dus bijna. Is ondertussen met proberen van paarden ook misgegaan tfouwens, hij heeft een paard opgejaagd en dat paard probeerde over de (houten) afrastering te springen, en verwonde zichzelf daarbij.
Maarja, dat is hoe wij hem sociaal gemaakt hebben.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 05:45

KimD schreef:
Jaren geleden had ik een pony die ontsnappen als nummer één activiteit had. Hoevaak ik 's nachts uit bed gebeld ben dat hij weer weg was... jarenlang niet geslapen, bang voor wat er weer ging gebeuren. Nu, jaren later, en die pony heb ik echt al jaren niet meer schiet ik niet compleet in de stress als vroeg de telefoon rinkelt..

Zo herkenbaar! Wij hadden er ook zo één, zij ging altijd naar de buren (godzijdank niet naar de straat), die een bedrijf met plantjes hebben en als ze dan 's nachts weer eens ontsnapt was, stond de buurman in alle vroegte weer voor de deur. Als het donker werd, begon ik hem al te knijpen, want dan kon ik haar niet meer in de gaten houden. Echt, ik schiet nog in de stress als hier onverwachts de bel gaat.

TS, zo'n paard had ik echt de deur gewezen. Moeite doen om het goed te laten verlopen is lief, maar niet ten koste van je eigen dieren.

amandananana

Re: Mijn merrie is te grazen genomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 05:50

TS waarom schieten jullie dan niet een beetje op met dat draad, gooien jouw paarden bij elkaar en zetten dat andere paard apart? Je gaat toch niet je eigen paarden te grazen laten nemen omdat de eigenaresse een lieve meid is? Sorry maar als dat is hoe je erover denkt zou ik je weiland niet meer onderverhuren tot je leert om voor jezelf en je paarden op te komen want hier komen echt ongelukken van.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:55

Update over Kabi,

DA gebeld die verwijst me door naar de osteopaat. Ik ken zelf een hele fijne die ik altijd bel als ik een probleem heb. Die zegt een spier die behoorlijk klem zit. Warmtezalf, vitaminespuit en boxrust. Mijn paarden lopen 24/7 buiten en wat ben ik blij dat ik voor nood 3 boxen heb!!

Emmer hoog, hooinetten hoog, voerbak hoog en goed warm houden dus.. Volgende week komt ze oefeningen met haar doen en ik krijg opdrachten.. Zoiezo iedere dag vanaf nu een half uur aan de longeerlijn stappen en draven om de spieren op te warmen.. vanaf donderdag weer opbouwen met naar buiten gaan.

Betreft het paard, Ben ik nog niet over uit!! DUS HELP!!

Reactie papa: Laat haar een andere plek zoeken of zet sara apart.

Reactie vriend: Ga alsjeblieft voor je eigen paarden kiezen en zet sara lekker apart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:58

Tja, wat heb je aan een pensionklant die je steeds apart moet zetten, niet veel toch?

Wat ik nog wilde vragen, als ze met haar hoofd naar de grond gaat, begint ze dan ook te zwalken of wankel op de benen te staan?

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:59

Joolien schreef:
Tja, wat heb je aan een pensionklant die je steeds apart moet zetten, niet veel toch?

Wat ik nog wilde vragen, als ze met haar hoofd naar de grond gaat, begint ze dan ook te zwalken of wankel op de benen te staan?

Wat is zwalken?? en ja dat wankel scheef staan en moeilijk kijken ja!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:01

Roos_1994 schreef:
Joolien schreef:

Wat is zwalken?? en ja dat wankel scheef staan en moeilijk kijken ja!!

Nja alsof ze neigt om te vallen, haar evenwicht verliest.
Als dat namelijk gebeurt, zou ik morgen direct de da terugbellen om langs te laten komen, want dan heb je wellicht te maken met ataxie.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:16

Het zit je ook niet echt mee zo Roos!
Ik hoop dat Kabi snel opknapt, dit is niet leuk zo :n En hoop dat je een goede keus kan maken met wat betreft dat andere paard.

PS: Wist niet dat je bokt had. Groetjes van Romy :P

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 19:51

Citaat:
Als dat namelijk gebeurt, zou ik morgen direct de da terugbellen om langs te laten komen, want dan heb je wellicht te maken met ataxie.

oh god ataxie zou idd heel goed kunnen.... ga ik even wat informatie over opzoeken op internet.... zou je mij even kunnen uitleggen wat voor gevolgen dat kan hebben?? dit lijkt er wel erg op.. en kan dat komen door dat ze is aangevallen??

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 19:52

Hikarii schreef:
Ik hoop dat Kabi snel opknapt, dit is niet leuk zo :n En hoop dat je een goede keus kan maken met wat betreft dat andere paard.

Spinale ataxie lijkt het op..... en dat meisje wil niks betalen want ze heeft het niet met eigen ogen gezien en het is mijn probleem zegt ze.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:54

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:55

Roos_1994 schreef:
Hikarii schreef:

Spinale ataxie lijkt het op..... en dat meisje wil niks betalen want ze heeft het niet met eigen ogen gezien en het is mijn probleem zegt ze.

Als ze nu al deze instelling heeft weet je ook wat je verder nog staat te wachten lijkt mij.
Ik had de keuze al gemaakt bij zo iemand met een paard wat zo verknipt reageert.
Kies voor je eigen dieren, straks krijg je nog veel meer spijt dan dat je nu al hebt.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 19:56

Nou haar paard is haar verantwoording dus ik vind niet dat je zomaar kan zeggen van tja.... heb t niet gezien dus zoek t maar uit. vind ik niet netjes.. maar ze mag idd weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:57

Roos_1994 schreef:
Citaat:

oh god ataxie zou idd heel goed kunnen.... ga ik even wat informatie over opzoeken op internet.... zou je mij even kunnen uitleggen wat voor gevolgen dat kan hebben?? dit lijkt er wel erg op.. en kan dat komen door dat ze is aangevallen??

Ataxie kan komen door een trauma aan de wervelkolom. Dus als ze gevallen is of een flinke klap heeft gehad, bijv dat het paard op haar is gesprongen. Ataxie kan soms weer verbeteren door behandeling, maar niet over gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-15 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:57

Roos_1994 schreef:
Hikarii schreef:

Mijn keuze zou snel gemaakt zijn, die vertrok toch echt.
Hier ga je toch zeker geen contract meer mee tekenen?

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:09

Citaat:
Ataxie kan komen door een trauma aan de wervelkolom. Dus als ze gevallen is of een flinke klap heeft gehad, bijv dat het paard op haar is gesprongen. Ataxie kan soms weer verbeteren door behandeling, maar niet over gaan.

En kan je er nog wel op rijden?? af en toe?? ze is met pension en loopt af en toe een klein bosritje :)

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:12

Citaat:
Mijn keuze zou snel gemaakt zijn, die vertrok toch echt.
Hier ga je toch zeker geen contract meer mee tekenen?

nee idd.. ik kap er ook mee maar hoe ik dat ga vertellen weet ik nog niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:17

Dat ligt er helemaal aan. Dat kun je pas zeggen na goed onderzoek. De meeste klinieken doen zo'n onderzoek wel.
Ik zou er zonder goed onderzoek sowieso niet op gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:17

Roos_1994 schreef:

Poeh, wat een instelling! :n
Oké, als jouw paard de sloomste en sufste van stal is en de stalhouder komt met het verhaal dat zijn dekhengst in elkaar is geslagen door die van jou, dan kan ik me voorstellen dat je daar wat vraagtekens bij plaatst.
Maar als je een merrie hebt die al een verleden heeft van paarden in elkaar slaan en kalfjes doden, dan vind ik dit een vrij bizarre reactie... :wow:
Echt absurd. Hoe ze het ook wendt of keert, zij is aansprakelijk voor wat een paard aanricht. Als je hier hoge kosten aan overhoudt die je op haar wilt verhalen, dan zou ik kijken of je nu alvast achter de eigenaar van het kalfje kan komen en achter de namen van de vorige stallen waar ze heeft gestaan en zwart op wit zetten wat daar gebeurd is. Mochten er toch problemen komen en wil zij de schade op jou verhalen (wat ze in feite doet als ze zegt dat jij het zelf maar moet betalen), dan kun je in elk geval een strafblad van het paard overleggen waaruit blijkt dat dit echt niet uit de lucht gegrepen is.

Als je die gegevens hebt, zou ik haar vervolgens direct van het erf zetten, want met zo iemand kun je geen afspraken maken. Wat als haar paard over een week door de omheining breekt en je veulen in elkaar slaat? Zegt ze dan dat het veulen ingebroken is? :')

In elk geval veel sterkte, TS, en ik hoop dat het toch gewoon een verrekte spier is en geen ataxie! Y;(

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:20

Opdonderen dat knol! Of permanent binnen laten staan: gaan ze vanzelf wel weg.

Onze stalhoudster werkt ook zo. Of het gaat normaal of wegwezen. Niks geen gezeik met contracten en opzegtermijn. Gaat 2 kanten op.

Duidelijkheid!

En proberen haar te laten betalen. Is ze wa voor verzekerd.