Wat zeggen jullie aan de hand van deze röntgenfoto?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:55

Laatst bijgewerkt door Quir op 13-10-15 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:58

Quir schreef:
Dat is geen kraakbeen. Dat zijn epifysair schijven, ofwel groei schijven. Kraakbeen zie je niet p de foto

Ik heb denk ik nog wel foto's van normale schoft. Zal even kijken

Edit: van Google.
http://3.bp.blogspot.com/-O2nHSbsp1pA/U ... gether.jpg

Die kwam ik ook tegen. En is dit dan een goede ruggengraat, ook met die botten halverwege tegen elkaar? Bij mijn röntgenfoto's staan ze allemaal los.

Quir

Re: Wat zeggen jullie aan de hand van deze röntgenfoto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:59

De rug niet helemaal, maar de schoft wel

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:59

Ik heb een paard gehad, super rillerig onder het zadel, die had net zulke foto's van de schoft had. Paard was voordat ik haar kocht (en mij destijds onbekend) opgeleid voor de military en heeft daar een lelijke val meegemaakt. Ook beschadiging van schouder was zichtbaar. Hier was het dus echt het gevolg van een trauma........

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:00

Dan hebben ze mij dat wel in erge Jip en Janneke taal uitgelegd...

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 17:02

tiwi1969 schreef:
Dan hebben ze mij dat wel in erge Jip en Janneke taal uitgelegd...

:')

Dat was ook de reden voor mij voor dit topic. Ik wil graag alles tot in details begrijpen en weten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:03

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:03

Heeft het dier mogelijk een keer vast gezeten onder de voorstang van de trailer. Ik weet -helaas- uit ervaring dat je dan ook zo'n beeld kunt krijgen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:11

Mandarijn12 schreef:
Ik heb even gegoogled: botnecrose kan ook voorkomen door verminderde bloedtoevoer. Gekke vraag: zou een niet-passend zadel een oorzaak van zoiets kunnen zijn? :o?

Ik denk dat dit ontstaan is door een zadel dat op de schoft rust/schuurt/drukt. (gebroken boom?).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:13

Voor zadel is het te ver naar voren.

Tenzij het zadel in de hals gelegd wordt lijkt me dit niet logisch eerlijk gezegd.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:15

Er ging vorig jaar ook een bericht in de rondte over slecht passende dekens en trauma op/voor de schoft maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een deken zulke schade aan kan richten.

Misschien een natuurlijke dekking gehad die nogal lomp verlopen is?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 17:17

hoogendroog schreef:
Heeft het dier mogelijk een keer vast gezeten onder de voorstang van de trailer. Ik weet -helaas- uit ervaring dat je dan ook zo'n beeld kunt krijgen.

Trailerladen is altijd een issue geweest, al sinds ze 3 is. Daarvoor weet ik niet waar ze vandaan komt en wat er gebeurd is. Zou zomaar kunnen wellicht. Wel jammer dat ik niet meer kan verklaren dan dat het een letsel is door extern toedoen.

Liesje89: daar heb ik ook aan zitten denken. Of ze met die twee veulens natuurlijk gedekt is kan ik wel eens navragen. In de wei is ze wel eens per ongeluk gedekt door een flinke ruin, maar goed, dat was al in de periode dat ze de klachten had.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:20

Liesje89 schreef:
Er ging vorig jaar ook een bericht in de rondte over slecht passende dekens en trauma op/voor de schoft maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een deken zulke schade aan kan richten.

Misschien een natuurlijke dekking gehad die nogal lomp verlopen is?

Het eerste wat ik dacht toen ik deze foto zag was:"daar is in gebeten"maar dat is natuurlijk alleen een gevoel zonder bewijs.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:12

Ik weet het niet hoor, hoe oud is jouw pony nu? Ik heb een röntgenfoto van mijn KWPN e-pony ( paard gefokt, ik verwacht niet dat ze haar schoft geplet hebben om haar kleiner te krijgen), gefokt in Nederland en te klein gebleven van haar schoft.
Ik zelf zie er niet zoveel verschil in en bij die van mij werd gezegd dat haar schoft er heel normaal uitzag. De foto is van januari 2014 en in juni 2014 werd ze vijf, dus misschien ligt het aan de leeftijd dat het normaal was.

Afbeelding

Misschien zien anderen wel verschil hoor.

Zij heeft inderdaad wel KS, maar dat zit verderop in de rug en volgens mij zie je dat nu door de betere training die ze krijgt niet meer op een nieuwe foto. ( T15-T16, zie dat kleurenplaatje dat iemand plaatste).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 05:11

Hier ook een foto van een normale schoft.
Afbeelding

Daarin lijkt die van jouw paard idd wel af te wijken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 05:17

Ik zie heel erg veel verschil zelfs. Bij die van jou ziet het er inderdaad helemaal normaal uit, voorste zie je nog wat groei schijven wat normaal is gezien de leeftijd. (dat is dat lijntje aan t uit einde/boven kant bij de voorste twee, de andere zijn wel al gesloten. Als je nu een nieuwe foto maakt zal je deze groei schijven niet meer terug zien)

Maar bij jouw paard zijn inderdaad alle uitsteeksels gewoon heel en normaal. Bij het paard van TS zijn de (voornamelijk voorste) uitsteeksels behoorlijk kapot.

Edit: is als reactie op Jet overigens. :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:16

Quir, ik snap wat je bedoelt, je hebt gelijk hoor, er is wel duidelijk verschil.

Toch lijkt het me bij TS sterk dat het van een zadel komt op die plaats, dat onder een trailerstang doorduiken en klem komen lijkt me dan eerder een mogelijke oorzaak. Of misschien klem gezeten onder een plank van een hek in een paddock. Jammer dat TS niets weet van de eerste drie jaar van de pony. TS, staat de fokker niet in het paspoort of op het papier vermeld?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 08:08

De eerste drie jaar zijn eigenlijk niet heel relevant, want in de 6 jaar daarna was er niets aan de hand. Hoe ze zich toen onder het zadel gedroeg is absoluut niet vergelijkbaar met nu. De amazone van toen is een paar maanden geleden komen rijden en ze herkende de merrie niet meer terug, ipv snel was ze nu wat flegmatisch. Toen dachten we dat het door de 2 veulens kwam, dat ze wat tammer was geworden. Bij degene van wie ik haar heb gekocht was ze ook traag, relaxed. Tussen die 2 zit een gat van driekwart jaar en ik heb al heel veel geprobeerd, maar ik kan maar niet achterhalen waar ze toen heeft gestaan.
Laatst bijgewerkt door Mandarijn12 op 14-10-15 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:12

Zou dit ook niet kunnen gebeuren door het flink aan de schoft krabben van paarden?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:39

Mandarijn12 schreef:
De eerste drie jaar zijn eigenlijk niet heel relevant, want in de 6 jaar daarna was er niets aan de hand. Hoe ze zich toen onder het zadel gedroeg is absoluut niet vergelijkbaar met nu. De amazone van toen is een paar maanden geleden komen rijden en ze herkende de merrie niet meer terug, ipv snel was ze nu wat flegmatisch. Toen dachten we dat het door de 2 veulens kwam, dat ze wat tammer was geworden. Bij degene van wie ik haar heb gekocht was ze ook traag, relaxed. Tussen die 2 zit een gat van driekwart jaar en ik heb al heel veel geprobeerd, maar ik kan maar niet achterhalen waar ze toen heeft gestaan.

En zelfs dat hoeft niets te zeggen. Mijn paard was toen hij jong(-er) was ook snel en fanatiek. En ineens is ie omgeslagen naar een oude trapzak (sorry paard).

Inmiddels is er een en ander veranderd en is ie weer een stuk vrolijker, stoerder en vlotter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:44

Het snellere (vluchtende?) en bokkerige van de jongere jaren kan imo ook duiden op pijn. Bij zo'n trauma heb je verschillende stadia: acuut, met de bijbehorende pijn, daarna inkapselen en resorptie (geen pijn) en nu necrose en inzakken - met als gevolg opnieuw pijn. Zou zomaar kunnen verklaren dat er een periode met klachten (afgedaan als jong, rillerig, snel, bokkerig) over het hoofd is gezien in de jonge jaren. Daarna gestabiliseerd en geen klachten (reactie pony: hèhè, geen pijn meer, eindelijk rust; gevolg: flegmatiek), en nu verder gedegenereerd waarbij opnieuw pijn optreedt, bv omdat er nu ook zenuwen klem komen te zitten, net als bij KS.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 08:46

@ Rocamor: :')

@ Ibbel: ik ben niet helemaal thuis in deze fasen, maar het klinkt inderdaad aannemelijk. Ze bokte daar veel, dus ze hebben toen met d'r gefokt dus werd ze minder gereden en buiten het rijden om is ze superbraaf. En dat was daar inderdaad ook. Misschien toch eens contact opnemen met de fokker.

Het doet er misschien niet heel veel toe voor het gevolg, maar ik blijf nieuwsgierig wat van zoiets de oorzaak kan zijn.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:47

Ibbel schreef:
Het snellere (vluchtende?) en bokkerige van de jongere jaren kan imo ook duiden op pijn. Bij zo'n trauma heb je verschillende stadia: acuut, met de bijbehorende pijn, daarna inkapselen en resorptie (geen pijn) en nu necrose en inzakken - met als gevolg opnieuw pijn. Zou zomaar kunnen verklaren dat er een periode met klachten (afgedaan als jong, rillerig, snel, bokkerig) over het hoofd is gezien in de jonge jaren. Daarna gestabiliseerd en geen klachten (reactie pony: hèhè, geen pijn meer, eindelijk rust; gevolg: flegmatiek), en nu verder gedegenereerd waarbij opnieuw pijn optreedt, bv omdat er nu ook zenuwen klem komen te zitten, net als bij KS.

Dit klinkt ontzettend logisch en zou inderdaad een goede verklaring kunnen zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:48

Wat ik al zei: twee mogelijkheden: bacteriele infectie (zou in theorie zelfs veulenziekte geweest kunnen zijn, dus een bacterie via de navelstreng) of trauma (val achterover na hangen aan het halster en breken van het halster is de meest aannemelijke).

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 08:12

Ik heb ook een keer goed nieuws, dat mocht na al die maanden wel :')

Gisterochtend heb ik de fokker gebeld en het blijkt dat er dus nog een eigenaar tussen zit, want hij heeft haar als veulen verkocht. Wat ik wel grappig vind is dat hij uit zijn hoofd - na 11 jaar - nog alles wist van mijn merrie. Toen ik vroeg hoe dat kon was dat omdat ze een jaar of 7 terug nog bij hem is geweest in verband met dekkingen. Hij vertelde me dat ze een goede bloedlijn had en dat fokken absoluut een goed idee was. Er was niets gebeurd daar wat hij zich kon herinneren, maar hij gaf wel aan dat haar moeder en haar halfzusje draken waren in de eerste paar jaren, en daarna doodbraaf. Dat heeft Zil ook. Dus misschien heeft ze in haar drakenjaren vervelend gedaan en iets fors gestoten of iets dergelijks. Want nu kan ik me niet voorstellen dat ze steigert of iets. Maar goed, hij verzocht me dringend om haar naar de merriekeuring te doen omdat ze toen (7 jaar geleden) niet werd goedgekeurd in verband met dubbele voorouders. Hij zei dat deze regeling versoepeld was en ze nu waarschijnlijk wel stermerrie kon worden. Dus ik heb een leuk doel om naar toe te werken in juli dacht ik. Alles is daar aan de hand en met vrijspringen heeft ze ook geen moeite. Dus ik hoop dat ik daar wat leuks mee kan doen. Gisteren liep ze weer als een zonnetje in de wei, dus ik ben in ieder geval erg blij dat ze pijnvrij in de wei kan lopen. Want zo kan ik toch lekker van d'r genieten :)

Bedankt voor al jullie input, heeft me een hoop rust gegeven want dit was inderdaad wat de dierenarts zei, alleen begreep ik niet helemaal hoe ik die foto's moest interpreteren en wat andere opties waren om de foto te verklaren. Aangezien de rest onaangetast is ga ik inderdaad uit van traumaschade. Jammer, maar helaas.

Dus het roer nu om - ik heb me er inmiddels iets meer in berust - en Zil wordt vanaf nu een fokmerrie. Volgens de oude eigenaar was ze een voorbeeldige moeder :)