Snel kijkerige pony, wat geven? Valeriaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 00:58

Zo jeetje dus je hebt al een enorme verbetering met hem , ja dat is het verveling of in elk geval extra dingen denken buiten de baas om.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 05:59

Strezzz van Phytonics.
Gewoon een paar dagen wat druppels in zijn waterbak en zien wat het doet.
Heeft bij mijn stresskip goed geholpen.

Verder geef ik idd magnesium.

Rizette

Re: Snel kijkerige pony, wat geven? Valeriaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 06:16

Het hoeft niet aan scheefheid te liggen maar wel aan het feit dat de communicatie tussen jou en je pony niet klopt. Je zult je pony zover moeten krijgen dat hij het leuk gaat vinden om op jouw hulpen te reageren en dat ook vlot te doen. Dat kan met bijna elk paard of dat nou aan de hand , onder het zadel of vanuit het wagentje is. Als je met je pony ook zo omgaat als met ons d.w.z. als we het niet precies zo zeggen zoals jij het verwacht of misschien alles niet perfect lezen , dan ben jij er al klaar mee. Ik denk dat geduld en zelfreflectie een schone zaak is en dat je daar veel verder mee komt dan met alle druppels die er maar bestaan. Wens je heel veel succes en wijsheid en rust.

Change3x

Re: Snel kijkerige pony, wat geven? Valeriaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 06:18

Nerv control wil ook wel helpen alleen werkt het niet bij alle paarden. Mijn hete en kijkerige dressuurpaard is er in iedergeval een stuk kalmer van geworden.

Wat wij altijd doen als we iets zoeken is de dierenarts bellen om advies. Misschien is dat ook wat voor jou

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:41

moonfish13 schreef:
Spoekie: dat kan zeker.
Maar ik ben gewoon beperkt met marathonwagen.
Ik heb van alles geprobeerd, bezig houden, juist rust etc.
Zelf ben ik erg van het schakelen hij loopt niet lang een tempo.
Maar ik ben bang dat als dat het is, dat dit nog een hele kluif kan worden. :+
Juist om hem in zijn hoofd fris te houden vrijheidsdressuren we ook, en dat werkt goed om hem blij te houden.
Soms als hij aan de longe ongemotiveerd lijkt doen we daarna vrijheidsdressuur, en dan is hij de dag erna duidelijk gemotiveerder.
Ik heb volgens mij gewoon een pony met de focus van een mug met dressuren. :D

Het klinkt mij als een slimmerik met weinig motivatie voor dressuur. Ik denk dan ook dat kalmerende middelen niet gaan helpen, maar dat je hier slimmer moet gaan zijn dan hij is.

Wat ik bij mijn pony doe als ze de hoek door probeert te racen:
Of de hoek doordraaien en opnieuw nemen. Niet boos worden of straffen, maar gewoon meteen een soort volte inzetten, zodat je die hoek zo snel mogelijk opnieuw rijdt.
Of lekker gevarieerd op verschillende momenten de hoek maken. De ene keer over de hoefslag, de andere keer de binnenhoefslag, keer daarna nog iets eerder, daarna weer over de hoefslag etc.
Zo blijf je hem focussen en kan hij zich minder goed voorbereiden om de hoek slecht door te lopen.
Kan natuurlijk ook een combi van zijn :)

Daarnaast zou ik toch de buiging etc. al meer proberen te vragen, maar je verwachtingen laag houden en bij elke millimeter die hij het goed doet meteen belonen. Op die manier hou je hem én bezig én ben je op een positieve manier met hem aan het werk.

Hopelijk heb je er wat aan, want het klinkt als een flinke draak die zeker niet gemakkelijk is!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:51

Ander voer misschien? Ik heb ook een ADHD pony die wel het hoogste niveau (CEI***160) Endurance loopt en dus echt wel krachtvoer nodig heeft. Zij krijgt de sportmuesli (rode zak) van Havens, een andere krijgt bv weer de Coolmix van Havens enz enz....

Daarnaast afwisseling in het werk, veel figuren rijden anders wordt het "saai" (voor die van mij althans) en dan gaat ze juist klieren. Goed aan het werk zetten en niet lanterfanten, neem een goede instructrice en ga daar mee aan de slag ;)

Er zijn zoveel mogelijkheden.....

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:44

Je zegt dat je ander voer hebt gehad waarbij hij veel minder reactief was. Ik snap niet dat je daar niet weer op overstapt? Dan maar iets minder flitsend maar wel veel meer ontspannen lijkt me.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:16

franka75 schreef:
Ehm adhd paard he nou heb ik dat zelf en uitputten kan wel iets werken maar die hersentjes blijven wakker. Vooral veeeeel bezig zijn met hem van te voren goed zn tong op zn hoeven krijgen en dan nog een wedstrijd. en dan uitereraard rustig aan en aankijken wat hij doet. Ik weet niet hoeveel valeriaan jemoet gebruiken voor enig effect. zelf heb ik antipsychoticum maar die zijn er niet voor paarden als je die zou geven hangt zn tong vanzelf op zn hoeven, dus dat wil je niet haha. sint jacobskruid schijnbt ook iets te zijn maar of dat mag met paarden. en anders bachbloesem. en dr bijhouden continu

Nee, niet sint jacobskruid, dat is hartstikke giftig, je zult eerder Sint Janskruid bedoelen, dat staat bekend als anti depressief. :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 14:02

kamille schreef:
Je zegt dat je ander voer hebt gehad waarbij hij veel minder reactief was. Ik snap niet dat je daar niet weer op overstapt? Dan maar iets minder flitsend maar wel veel meer ontspannen lijkt me.

Het is dan gelijk niet vooruit te branden, dan mist hij echt overduidelijk wat.
Zou hij bij alles zo zijn zou dat inderdaad de optie zijn, maar dat is het geval niet.
Hij krijgt dat voer nog steeds trouwens, maar half half nu dus.

Spoekie:
De hoek doordraaien klinkt leuk, maar daarin ben je met wagen gewoon beperkt.
Zeker zonder groom, daarbij maakt hij zich zo sterk dat dat echt gevaarlijk zou worden mijn inziens.
Qua buiging: zo doe ik het dus precies.
Ik beloon hem voor alles wat hij goed doet, maar ik bedoel met minder aan het werk zetten vooral dat ik geen nageeflijkheid afdwing.
We weten allemaal hoeveel dat gebeurt.
Overigens is dit geen kalmerend middel wat hij nu krijgt, maar wel een die uit eigen ervaring je kop wat stil zet zonder te drogeren.
Het is een combinatie van toegestane middelen, met slechts 9% niet toegestane valeriaan. Hij krijgt 10 druppels, dus daarvan is max 1 druppel valeriaan. :)
Dat hij gewoon veeeeeel beter aanspreekbaar is zo zegt mij dat het echt een gebrek aan focus is.
En zelf heb ik dat tgv ziekte gehad, nou dan werkt dus niks behalve iets wat die kop van je stil zet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:31

Hij liep vandaag weer als een speer, heerlijk kunnen rijden.
De eerste twee minuten probeerde hij een en ander daarna was het klaar.
Slangenvoltes gingen omdat hij niet liep te spoken ook prima. :)
Vandaag probeerde hij al veel minder als gisteren, dus ik denk dat hij zo van die druppels af kan binnen enkele weken/dagen.
Zijn voer heeft hij ook gewoon gekregen, dat gaf geen problemen.
Hij was iets frisser maar wel superfijn te rijden. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:42

Ik denk dat de hoeveelheid druppels te weinig is op 400 kg pony om
Rust in het koppie te bewerkstelligen. Volgens mij is jouw gemoedsrust veranderd door de druppels, het beroemde veertje van Het olifantje dumbo ken je dat uit disney film?
Doordat jij anders reageert, reageert de pony anders, denk ik zomaar.
Maar wat maakt het uit, als het werkt, werkt het. Prima

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:49

Dit is voor paarden de normale dosis Janouk. :)
Paarden hebben vaak geen hogere dosis nodig als wij.
Hij reageert op verdovingspasta ook echt heel, heel snel.
Als hij compleet flipt en met ogen op stokjes staat, is dat met een streepje sedalin te voorkomen en weg te krijgen.
Hij kan op een vreemde nieuwe stal ook ineens vreselijk steigeren zo erg als hij van slag kan zijn op zo'n moment, dus dat hete is niet enkel met dit.
Daar schijnen welshpony's om bekend te staan dat ze vrij gevoelig zijn voor dit soort middelen.
Ik kan aan zijn koppie in stal al zien dat het anders is, mij maakt het verder ook weinig uit.
Al vanaf jong doe ik extreme sporten, waar een ander echt in zijn broek schijt doe ik mijn ding, en heb ik er niks van.
Ik heb met veiligheidstraining 1500 meter boven zee de meest debiele capriolen uitgehaald, en nog was er amper verschil in hartslag. :+
Dat was terug te kijken op de data van de hartslagmeter.

Neem tryptofaan: 360 mg is de dosis bij een supplement bij de paardendrogist.
Bij mensen is 400 tot 800 mg ook heel normaal, het zegt echt niks het gewicht. :)

Ik weet wel dat de sedalin in de kast blijft voortaan, dit werkt perfect.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 14-10-15 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:50

Wat fijn! Ben benieuwd, of het inderdaad even nodig was om uit de vicieuze cirkel te komen en dat ie straks weer lekker zonder kan :)

Wat betreft de dosis, er wordt altijd een 'standaard' gegeven, maar dat zegt niet dat die voor elk individu op gaat, dus het kan prima dat dit voldoende is voor dit paard.
Mensen verklaren mij ook voor gek dat mijn paard uit 1/4 brok of muesli al veel energie kan halen, toch merk ik fiks verschil als ik hem tijdens een rustperiode wel of niet krachtvoer geef.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:55

darkadia schreef:
Wat fijn! Ben benieuwd, of het inderdaad even nodig was om uit de vicieuze cirkel te komen en dat ie straks weer lekker zonder kan :)

Wat betreft de dosis, er wordt altijd een 'standaard' gegeven, maar dat zegt niet dat die voor elk individu op gaat, dus het kan prima dat dit voldoende is voor dit paard.
Mensen verklaren mij ook voor gek dat mijn paard uit 1/4 brok of muesli al veel energie kan halen, toch merk ik fiks verschil als ik hem tijdens een rustperiode wel of niet krachtvoer geef.

Dat met voer heb ik hier ook. :j
Een kwart is bij hem echt zat.
Mijn vorige verzorgpaard was 700 kg+, zij kreeg een halve schep care4 life met dr halve dosis pavo vital.
Geef je de hele stuiterde ze de pan uit, op je tenen staan uit lompigheid o.a.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:58

de eigenaar van mijn verzorgpaard gebruikt nerv control van pavo! ze zweert er bij!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 00:24

Zoolgangster schreef:
franka75 schreef:
Ehm adhd paard he nou heb ik dat zelf en uitputten kan wel iets werken maar die hersentjes blijven wakker. Vooral veeeeel bezig zijn met hem van te voren goed zn tong op zn hoeven krijgen en dan nog een wedstrijd. en dan uitereraard rustig aan en aankijken wat hij doet. Ik weet niet hoeveel valeriaan jemoet gebruiken voor enig effect. zelf heb ik antipsychoticum maar die zijn er niet voor paarden als je die zou geven hangt zn tong vanzelf op zn hoeven, dus dat wil je niet haha. sint jacobskruid schijnbt ook iets te zijn maar of dat mag met paarden. en anders bachbloesem. en dr bijhouden continu

Nee, niet sint jacobskruid, dat is hartstikke giftig, je zult eerder Sint Janskruid bedoelen, dat staat bekend als anti depressief. :D

ja die was het tanx :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 04:21

moonfish13 schreef:
liekensancho schreef:
Heb je weleens geprobeerd hem recht te richten? Omdat hij toch wat verzet toont etc lijkt wel :-). Als hij erg scheef is zal hij met die genoemde dingen ook wel moeilijker zijn. Baat het niet, schaadt het niet maar voor elk paard/ pony is het echt een basispunt ;-).

Helemaal mee eens! Rechtrichten doet zoveel voor geest en lichaam!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:52

moonfish13 schreef:
Je slaat finaal de plank mis hiermee.
Rechtrichten doe je altijd, dus dat doe ik nog steeds.
Echt als je denkt dat ik enkel tijdelijk rechtgericht heb heb je echt een fout beeld van mij.
In praktijk loopt hij dus gewoon netjes ontspannen, hij liep eerst als een hert.
Daarom heb ik hem eerst veel gelongeerd, ik doel dus vooral op dat ik niet loop te zagen om die kop naar beneden te krijgen o.i.d.
Dat is ook zoals het hoort, anders ga je te snel.

Volgens mij hebben sommige mensen moeite met lezen hier, zie toch dingen voorbij komen die al genoemd zijn door TS. Ze doet dus al aan NH, rechtrichten, lange lijnen, longeren en vrijheidsdressuur.

Het probleem lijkt inderdaad echt een concentratie/motivatie dingetje te zijn als het gaat om dressuurmatig werk in de bak. En met de druppels blijkt het dus al een stuk beter te gaan. Ik denk dat dat even nodig was om de cirkel te doorbreken en dat ie straks zonder ook weer prima loopt.
Heb respect voor TS dat ze alles zo rustig blijft beantwoorden. Daarbij zijn er zat mensen hier op bokt die naar een strenger bit zouden grijpen, slof/bijzet eraan hangen, zweep erover en dat soort oplossingen. Dan zie ik dit toch liever hoor, ookal is het misschien ook symptoom bestrijding, soms zit je in een vicieuze cirkel en moet je creatief zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 18:41

Dank. :)

Ik heb vandaag buiten gereden, en die twee keer druppels heeft flink verandering gegeven.
Buiten was hij erg braaf, goed controleerbaar maar wil wel altijd graag alles zien.
Alles is leuk en gezellig vind hij, en niks is eng. Een blij ei is het.
Vandaag kwam er een sportieve motor ons voorbij, veeel te hard en met heel veel bombarie. -:(-
Nou elk paard krijg je zo gek, maar deze niet. :+
Dat was dus ook echt minder vandaag, zonder druppels want voor buiten geef ik die niet omdat ik daar geen problemen ondervind.
Maar toch merk ik aan dingen dat hij nu buiten ook net dat tikkie relaxter is, dus ik weet vrij zeker dat hij straks zonder druppels prima loopt in de bak.
Relaxter betekend overigens niet dat ik buiten een neuroot voor de wagen had hoor, hij is vlot en vind alles leuk, maar daarbij bleef hij echt superbraaf.
Maar die ene brievenbus vind hij nu niet meer de moeite om dat interessant te vinden, wat hij voor de druppels wel vond. :+
Kleine blije gup is het, met een concentratiestoornisje. :Y)