Hoe op zoek naar de oorzaak van extreem afwijkend gedrag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:34

Kan er iets in zijn oor zitten? Of inderdaad een oog wat veel minder goed ziet?
Succes in ieder geval!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:27

Ik ben heel benieuwd naar een duidelijk filmpje

Klinkt me in elk geval als een dier wat pijn heeft,kan aan hoofd zijn,maar hoeft niet.
Rugproblemen,maagproblemen, eigenlijk elke pijn die hij voelt kan dit gedrag namelijk ook geven :j

Misschien heb ik er overheen gelezen,maar een behandeling van een goede fysiotherapeut voor paarden kan misschien opsporen of er iets vast zit kwa spieren in hem waardoor hij zo reageert .

Kun je uitleggen wat voor soort geluid je bij hem hoort, is me namelijk niet helemaal duidelijk

Foreverkliek

Re: Hoe op zoek naar de oorzaak van extreem afwijkend gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:40

Heb hier de optie van bijholteontsteking en andere ontstekingen een paar keer voorbij zien komen. Kijk eens bij de supermarkt naar verse basilicum, salie of kamille. Paarden eten dit normaal gesproken niet maar ze zijn alledrie ontstekingsremmend. Mocht je paard erop aanvallen heb je in ieder geval een beetje een richting om in te zoeken.
Verder zo snel mogelijk naar de kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:52

Heb je paardenkliniek Wolvega geprobeerd? Ben het met vele voorgaande reacties eens: zo snel mogelijk naar laten kijken. Filmpje maken van gedrag; medische geschiedenis van a tot z opschrijven ter ondersteuning van je verhaal en gaan! Heel veel sterkte! Y;(

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:01

Ik hoor veel positieve berichten over Heede. Succes.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:46

Ik denk aan een luchtzak ontsteking, dit vanwege het rare geluid bij het ademen en de plotselinge omslag in gedrag veroorzaakt door waarschijnlijk knallende koppijn. Ook omschrijf je overgevulde holtes op het hoofd. Misschien kun je eens Google op luchtzak ontsteking bij paarden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 00:49

Ik heb niet alle reacties gelezen dus kan zijn dat het al een paar keer voor bij is gekomen.
maar na mijn idee duidt het een neurologisch probleem. en zou ik een CT scan oid laten maken. Verder lijkt het telkens een stukje verdoven en een compleet lichaam onderzoek mij hier in het begin overbodig.. Is er recent een compleet bloedonderzoek geweest?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:18

Vandaag was het toch naar de kliniek? Veel succes.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:22

Heb alleen de OP gelezen en weet niet of het al is genoemd, maar een pony van de manege had ook opeens dit soort afwijkend gedrag en bleek een hersentumor te hebben. Is dan ook ingeslapen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 12:24

Bigone, nee, we hebben maandag om 15.00 een afspraak in Duitsland, Heede. De afspraak voor de hoeven op donderdag zeg ik af. Durf niet voor 3 uur in de trailer en wil m er ook niet mee pesten. Dus die verplaatsen we.

dorientjuh, ja, helaas al een paar keer geopperd. We zullen het maandag zien. Ze gaan alles onderzoeken dus ik hou er rekening mee dat ie een nacht blijft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:29

Succes maandag, toch hopen dat het allemaal mee valt maar duidelijkheid is het belangrijkste.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:31

Ja, ik weet het allemaal niet hoor...
De laatste 2 dagen was hij totaaaal niet benaderbaar. Ik moest draad uitzetten in een soort looppad naar de paddock en met op stal gaan hetzelfde. Dit, zodat hij gewoon zelf los kon lopen (nouja, het werd paniekerig draven). Hij durfde niet in mijn of wie dan ook zijn buurt te komen. Stond de hele dag stil in een hoekje, lippen raar optrekken, mest oog wat dunner, lichtbruin van kleur en korrelig. Zodra je contact zocht zette hij het op een paniekerig lopen.

En vandaag, hinneken, knuffelig, niet weg te slaan bij wijze van. Overal lekker poetsen, incl hoofd. Hij had jeuk door de regen, dus uitgebreid met het hoofd schuren tegen me aan (normaal mag dat niet, maargoed, ik was allang blij dat ie vandaag een goede dag leek te hebben). Nergens last van leek het wel.

Ik vind dit zo raar...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:03

Echt wel! Als je nou een merrie had zou ik zeggen cystes op de eierstokken,maar je die heeft hij niet.
Die geven ook zulk raar gedrag :j
Ben wel benieuwd hoor wat ze bij hem gaan vinden wat het gedrag verklaart.

Je hebt geen filmpje meer kunnen maken?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 19:48

Ja zeker, heb idd een filmpje gemaakt. Het is de laatste 2 dagen erger geweest als of het betreffende filmpje, maar je ziet goed dat ik me eerst mag aaien, hoofd laag en tegen me aan en zodra ik nek/kaak/voorhoofd aanraak schiet hij in paniek door de paddock.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:40

Ben benieuwd :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:10

ook benieuwd naar het filmpje.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 09:15

Kan hier alleen foto's uploaden, helaas geen filmpje zag ik

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:16

Kun je uploaden via youtube en dan de link hier neer zetten :j

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 09:20

Ik heb zelf geen YouTube account, zou ik kunnen aanmaken natuurlijk. Maar dan nog, wellicht is mailen of appen dan handiger. Ik zie het niet zitten om mijn paard openbaar te plaatsen waar heel internet bij kan terwijl hij dit gedrag vertoont. Ben er niet blij mee ofzo, vandaar

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:21

No offence, maar hij is moddervet en vetweefsel geeft ontstekingsreakties.

toen mijn paard van vet mormel naar nu normaal is, is het een wereld van verschil, ook in gedrag...

Dik zijn voor een paard is niet alleen ongemakkelijk maar ook gevaarlijk voor zijn gezondheid...

Laat zijn bloed eens trekken op volledig bloedbeeld....

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 09:49

Dat filmpjes van YouTube is niet recent. Is al ouder. Daar was ie zeker weten iets te zwaar. Het vertekent alleen ook wat. Maar alsnog het is een Welsh Cob met import ouders en die zijn altijd zwaarder gebouwd als de Nederlandse. Hier is een foto van hetzelfde jaar (weliswaar scheef genomen)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hollyleaves op 16-10-15 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:51

Je kan het filmpje op youtube plaatsen en dan alleen zichtbaar voor mensen met de link (die mensen alleen zullen vinden als ze dit topic lezen). Zodra je de antwoorden hebt kan je hem verwijderen of op prive instellen, n iemand die er dan nog bij kan.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 09:52

Paard is een jaar na die film op YouTube getest op EMS, IS en PPID dus bedankt voor je zorgen om zijn gewicht, maar is niet nodig. Dierenartsen vinden zijn gewicht ook gewoon goed. Nu, dit jaar was hij zelfs wat aan de dunnere kant, omdat hij ivm de HB al bijna een jaar volledig van t gras is, op graszaadhooi en Dodson & Horrel staat. Over zijn gewicht gaat het dus echt niet

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:08

Je ziet vetbulten en juist die geven ontstekingsreakties...

En waarom mijn tip niet serieus nemen als ervaringsdeskundige hierin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:20

Heel goed dat je een afspraak hebt gemaakt met een kliniek. Wij kunnen allemaal van een afstandje van alles bedenken, maar aangezien hier niemand paranormale röntgen ogen heeft .........

En heel veel sterkte, ik volg je topic met belangstelling.
wat moet het ontzettend naar zijn om je grote vriend zo in blinde paniek zien raken.