Rugprobleem? Slecht zadel? Iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:14

Suzan_bobar schreef:
xAnthea schreef:
Ik gebruik gehakseld koolzaadstro van Biobed.
Geweekt hooi heb ik 2 jaar gedaan en dan hoestte hij nog heel vaak. Nu met voordroog hoor ik hem praktisch niet meer hoesten.

Dat is ooit al gebeurd, Suzan. Maar daar heb ik ook geen top ervaringen mee. Die DA/osteo had ook bloedgeprikt en die heeft toen zijn nierprobleem over het hoofd gezien en door die nieren, had hij ook verzuurde spieren. Daar werd niets van gezegd terwijl hij best goed aangeschreven stond :o
Jammer genoeg zit die van jou een beetje ver weg :)

Je zou dan kunnen kiezen voor een holistische arts. Die kijken nog net iets verder, kosten ook net iets meer helaas,...

Maar ik heb ook nog niet helemaal duidelijk gelezen of je er al een zadelmaker bij hebt gehad? Een zadel wat niet lekker past, kan ook een oorzaak zijn van reacties,...

Die is er kort daarna bijgeweest (na die 'foute' diagnose van die DA/osteopaat).

Zadelpasser is er midden augustus bijgeweest :)

Suzan_bobar

Re: Rugprobleem? Slecht zadel? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:26

Heb je les? Ook wel eens les grondwerk gehad? Kan ook zijn dat er spanning bij jou zit na alles wat je hebt meegemaakt en dit overbrengt,...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:31

Les de laatste tijd niet meer, maar vroeger wel gehad.
Grondwerk doe ik ook gewoon met hem :)

Zelf ben ik nu idd gespannen als ik op stap, maar hij doet het de ene keer niet en de andere keer wel. Ik ben nu altijd wel even op mn hoede zeg maar. Dus dat het door mijn spanning komt, zou ik best raar vinden want dan zou hij het ook altijd moeten doen. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:38

Gewoon je eigen kop volgen, goede foto's van de rug maken, komt daar niet direct iets uit(terwijl je nog op de kliniek bent) dan eventueel bloed prikken op nierfunctie en komt daar niets uit dan kun je altijd nog beslissen of je verder gaat zoeken. Laat je niet van alles opdringen door allerlei klinieken, jij betaald en jij bepaalt, punt uit.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:47

Ik ben destijds ook naar de Bosdreef geweest en ben er super over te spreken. Is aangeraden door mijn eigen DA, omdat de apparatuur daar het meest ontwikkeld is. Ook de nazorg was heel goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:04

dorientjuh schreef:
Een paard dat hoest kan niet op stal staan, nooit. Op stal staan is slecht voor de luchtwegen. Dus qua hoesten zou ik je paard 24/7 buiten zetten en weer geweekt hooi gaan voeren.

Jij poneert jouw mening als enige waarheid. Dat is waar ik op reageer. Het bewijs dat het met hoesters op stal ook prima kan gaan stond bij mij op stal; op mot en met geweekt hooi heeft ie nooit meer een kuch gegeven. Voor mij als paardeneigenaar is het logisch een paard niet in een bedompte, vieze en slecht geventileerde stal te zetten. Dat soort keuzes kun je als paardeneigenaar prima zelf maken.
Bij TS is dat ook helemaal niet aan de orde. .

Mijn opmerking was niet denigrerend bedoeld. Ik maakte een kwinkslag. Staat ook :+ bij.
Moet ik er wel bij zeggen dat de boomloos, bitloos, natuurlijk bekappen, 24/7 buiten in groepsverband, paddock paradise NH bokkers (daarmee niet per se jou bedoeld hoor :D ) op een welhaast sektarische manier hun overtuiging opdringen en ontzettend lange tenen hebben. Het grapje komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.

Zo, nu maar weer on topic.
Ben benieuwd wat eruit komt TS. Persoonlijk denk ik wel aan een artrose achtig probleem in de rug omdat het ook erger is geworden nu je minder fanatiek (dressuurmatig) traint en hij dus minder in de spieren is komen te zitten. Rust is bij KS bijvoorbeeld slecht omdat een goede bespiering de KS juist wat uit elkaar trekt.
Bij artrose zijn startproblemen ook niet ongewoon; vaak verbetert het als het paard wat "warm draait".
Al met al lijkt dat wel te passen bij het beeld dat jouw pony geeft. Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je de pony eerst een kwartier/20 minuten longeert voor je opstapt?
Ben dus benieuwd; heb je al een afspraak.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:36

Hier trouwens ook een pony met stofallergie (ofwel schimmelsporen) en die staat in de winter 's nachts ook op stal op zaagsel. Geen enkel probleem.
Door die stofallergie is ze wel heel gevoelig voor koutjes. Dus zeker in de winter, als ze in het zweet gereden is in een relatief warme binnenbak, dan loopt ze gegarandeerd een verkoudheid op als ik haar daarna 's nachts naar buiten gooi. Dus dan gaat ze eerst onder de wollen zweetdeken met de trailer mee naar huis en bij thuiskomst krijgt ze haar staldeken op als ze droog is en gaat lekker op stal.

Gooi ik haar dan voor de nacht naar buiten, zeker met slecht weer, loopt ze gegarandeerd een longontsteking op.

Maar dat terzijde.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 07:59

bigone schreef:
Gewoon je eigen kop volgen, goede foto's van de rug maken, komt daar niet direct iets uit(terwijl je nog op de kliniek bent) dan eventueel bloed prikken op nierfunctie en komt daar niets uit dan kun je altijd nog beslissen of je verder gaat zoeken. Laat je niet van alles opdringen door allerlei klinieken, jij betaald en jij bepaalt, punt uit.

inderdaad :D zo moet je er ook heen gaan

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 09:05

Woensdag om 13u30 kunnen we in de kliniek terecht.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:07

Dat is mooi, nog een week zeg maar. Voor welke kliniek heb je nu gekozen?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 09:09

De Bosdreef :j

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:12

Ik wou net reageren, dat je die kliniek wel kon contacteren, zij hebben ook een mri scan. Daar ben ik ook geweest met mijn paard. Ben je goed hoor :j

Veel succes ik hoop dat het je veel duidelijkheid brengt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:22

Mooi, ik ben echt heel benieuwd wat hun bevindingen zijn!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:02

Goed geregeld! Hoop dat er niets te zien is, ook al maakt dat je zoektocht ingewikkelder, iets als KS wil je liever niet zien (al betekent dat heus niet meteen het allerergste)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 11:22

MRI scan ga ik niet laten doen hoor, dat kost toch echt super veel? :+ Ik heb er veel voor over, maar het moet wel betaalbaar blijven!

Ik ben erg benieuwd wat het is.. Als er iets is, hoop ik niet dat het al in een erge fase zit zeg maar. Met KS heb ik wel al gezien dat daar nog iets aan te doen valt, mits goeie training (en dan moet hij ook weer in training gezet worden). Maar we wachten gewoon af tot woensdag :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:30

Daar is je paard in hele kundige handen. Nu hopen dat het meevalt.

Bij mijn paard jaren geleden was ik ook bang voor KS, is helemaal door de molen geweest bij de bosdreef. Tot scintigrafie aan toe. Had mijn paard verzekerd dus hoefde maar 25% van de kosten zelf te betalen dus dan is dat nog te doen.

Diagnose: extreem singeldwang :+ Door spanning in het lijf vanwege de singel reageerde ze extreem op opstappen en tijdens het rijden. Gaf echt een rodeo weg. Door de constante spierspanning en het vastzetten van haar rug daardoor had ze super gevoelige plekken in haar rug.

Paard heeft toen mesotherapie gehad en heb haar opnieuw zadelmak gemaakt. Die mesotherapie legt de zenuwen in de rug tijdelijk lam zodat ze geen pijn meer kon ervaren met het zadel op. Heb er een jaar naast gelopen met haar zadel op wat ze hartstikke leuk vond. Kilometers gewandeld met dat dier, vond ze prachtig. De knop moest om, zadel en singel moest ze gaan zien als iets positiefs. 'S nachts met een dekensingeltje om laten staan ( gewoon losjes ) Die moest echt desensibiliseren.

Sindsdien een geweldig fijn paard. Aansingelen zal ze nooit een feest gaan vinden maar onder het zadel en met opstappen nooit geen probleem meer gehad. Ik hoop heel erg dat er zoiets bij jouw paard ook uit komt.

Ik dacht echt dat ik die van mij af kon schrijven gezien haar boksessies tijdens het opstappen en rijden. Maar dat is met behandeling, veel geduld en doorzetten helemaal goed gekomen.

Succes woensdag

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:42

Goed dat je naar een kliniek gaat!
Heb mijn paard ook verdacht van rugproblemen. Toen deden ze ook eerst kreupelheidsonderzoek etc.
Bleek hij een ontsteking te hebben aan het hoefmechanisme. En daardoor (door het anders belasten van zijn voet) kreeg hij last van de rug (spieren). Rug zelf was dus prima in orde. Na behandeling van de ontsteking en wat rust was ie weer helemaal de oude!
Succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:46

Wat een verhaal Maikeltje en goed dat jullie zo verder hebben gezocht. Vaak verdwijnen dat soort paarden weer de handel in terwijl het probleem wel op te lossen is et geduld.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:17

Succes alvast, ik denk inderdaad ook dat er KS uitkomt. Jouw klachten zijn precies hetzelfde als bij die van mij (singelnijd, knarsen, het voor even goed doen na een behandeling van de osteo...). Ik had er ook nog een kreupelheidje bij. Nadat ik in Utrecht geen steek verder kwam en zij maar bleven wijzen naar een probleem in de rechter ondervoet, ben ik voor een second opinion naar Bodegraven geweest. Probleem lijkt deels uit de rug, maar ook uit de achterhand te komen. Nu na zes weken logeren loopt hij weer erg goed, dus zeker de hoop niet opgeven! Je kan me altijd een PB sturen. Ik zou het ook erg interessant vinden als ik jouw foto's mag zien als je die hebt laten maken :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:02

Ts, al wat bekend??

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:14

ben ook benieuwd hoe het gegaan is! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:17

Ik volg dit ook. Ik hoop dat het mee valt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 16:34

Ik ga straks uitgebreider reageren maar hij had idd een milde vorm van Kissing Spines.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 16:51

Verslag van de DA:

Anamnese :
Verzet in het begin van het werk. Bokken tot ruiter eraf valt. Eenmaal verder in het werk
geen problemen meer. Problemen sinds 1 jaar. Aanvraag rugonderzoek.

Kl. onderzoek :
Statisch onderzoek
Overgewicht !! Niet beslagen.
Bewegingsonderzoek
Af en toe onregelmatige pas rechts voor op rechter volte op harde bodem. Af en toe
onregelmatige pas links achter.
Geen significant manken op zachte bodem. Ruime beweging.

Radiografie
Vernauwde interspinaalruimte T15-T16 en T17-18 en L2-L3.
Milde sclerose en subtiele regio van lyse.

Besluit:
Graad II Kissing spines / singeldwang.

Behandeling :
Een mesotherapie van de rug werd uitgevoerd.
- 2 dagen stalrust.
- 2 weken niet berijden. Longeren en vrije beweging mag wel.
- Daarna progressief zadeldruk terug invoeren. Eerst los aansingelen en wat longeren
zonder ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:00

Probeer je paardje wanneer je longeer en waneer je weer mag gaan rijden met het neusje naar beneden te schuiven. Zo krijgen de wervels ruimte en kan de rugirritatie tot rust komen.