Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:54

Dus ze krijgt minder ruwvoer, heeft niks te knabbelen in stal en als jij vindt dat ze teveel gras eet moet ze daar ook van af...
Je weet dat de blinde darm erop gemaakt is om continu voor 80% gevuld te zijn? Op deze manier vind ik buikpijn niet raar...

Anoniem

Re: Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:00

hier ga ik dus niet eens antwoord meer op geven, ik stel voor dat je eerst wat beter leest.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:01

Blinde darm? Is niet te hopen....?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:05

Tcm62 schreef:
Blinde darm? Is niet te hopen....?

Waarom niet?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:14

Blinde darm is niet om het eten te verteren...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:18

Mmm.... toch even volgen, van mijn merrie vind ik soms ook vreemde plasjes. Ook niks te vinden. Dierenarts denkt dat ze een 'kommetje' heeft in de geboortegang, en soms de viezigheid die daarin blijft staan uitplast.
Ik moet zeggen dat het er bij mij dus wat geler uitziet.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:19

Tcm62 schreef:
Blinde darm is niet om het eten te verteren...

Zonder blinde darm was het paard niet in staat op gras te leven. In de blinde darm wordt voedsel verteerd doormiddel van fermentatie door bacteriën. Daarvoor moet het voedsel een hele tijd in de blinde darm blijven.

Bij de mens is dat heel anders.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:21

Mijn merrie heeft rond haar hengstigheid ook altijd wat witte troubele urine, maar dat lijkt niet zoals op die foto.

De blinde darm verzorgt toch een deel van de vertering in omnivoren?

Edit: ja dus.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:23

Misschien een beetje rare vergelijking, maar de zeugen op mijn werk, ik werk op een varkensbedrijf, hebben dit ook wel is. Dit is vaak een teken van een blaasontsteking. Maar dat is precies zo wit.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:28

In het begin werd er gezegd dat wittige urine kan komen door vetten.
Kan het niet zijn dat nu je paard op een kale stal staat, zonder stro, dat ze wat aan het afvallen is en dat er daardoor vetten (lichaamsvetten die ze verbrand heeft) in de urine terecht zijn gekomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:37

Nogmaals: heb er 2 waarvan kleine cushing heeft en dus hb gevoelig is en grote verleden met sb en maagproblemen heeft, die dus de witkalk gezeken heeft.

Vind het niet gepast te stellen dat ik mijn paarden zonder eten op stal zet!
Ik voer dus hooi in netten in meerdere porties over de dag, als ze op zand staan (gras hele dagen is simpelweg geen optie, kan ik kleine binnen no time naar de eeuwige groene weide brengen) en de nachten dat ze op stal staan. Ik weeg het inderdaad sinds een maand of 3 , omdat dus bleek dat ik ze veel en veel te veel hooi voerde uit de losse hand.

Kleine staat (nog, want daar komen ook die geweldige dikke vochtdoorlatende rubbermatten voor, op zaagsel) en Grote staat dus al jaren op die zelfde matten (dat is de enige manier om haar te laten liggen in stal, dikke laag stro op beton en ze doet dat dus niet) en deed daar voor mijn eigen penny mutsen gevoel elke dag een half plakje stro in , maar daar krijgt ze dus bulten van, dus lijkt mij ook niet echt een best knabbel middel op het moment...

Heb ik nog gevraagd over die vetten aan DA, maar hij zei dat dit eigenlijk nooit in de urine voorkwam en ze daar ook niet op konden testen?
En blaasontsteking is dus vanmiddag op de kliniek uitgesloten...
Schiet mij ook maar in een kapotje hoor, ik snap het niet meer...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:44

Zo is het veel duidelijker. Mij lijkt dan dat je de ingewanden week zo'n beetje uit kunt sluiten.

Bewegingsapparaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:08

Dan nog Rindin, als iets jou niet duidelijk is, kan je het ook anders stellen of vragen, of nog een keer lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:33

We zijn nu bijna een maand verder en het hele gedonder begint weer opnieuw: wit uitslaande urine en lichte koliekverschijnselen, iig een soort van niet lekker voelen en knap uiig uit haar ogen kijken. Heb je dus net een maand ervoor de echo gehad, waaruit bleek dat ze helemaal goed was in baarmoeder en blaas en dat ze hengstig ging worden...
Zou ze een soort van PMS/overgangsklachten aan het ontwikkelen zijn ofzo? Ze is 14 jaar.
Komt het bekend voor bij iemand?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:15

Zijn de nieren gecontroleerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:19

Mag ik vragen wat de achterliggende gedachte hiervan is? Omdat DA het er niet over heeft gehad, dus nee zijn niet gecontroleerd, paard mest en urineerd gewoon als normaal.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:32

Nieren produceren immers de urine, vind t best een logische redenering en ook mijn eerste vraag.

Heel makkelijk te testen door bloed test.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:36

Ik ben verder geen ervaringsdeskundige, maar zou oaard nu wederom laten checken op een rijpend eitje. Bij mensen kan zowel de menstruatie als de eisprong pijn doen. Maar voor die tijd ken ik dat eigenlijk niet. Als ze echter nu weer met een rijpend eitje zou zitten, is dit wel het samenhangende feit. Dan heb je dikke kans dat het toch daar in zit.

Nieren kunnen bij mensen ook verrot veel pijn doen. Evenals galstenen. Maar kun je nierstenen niet achterhalen in waardes in urine?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:36

Ik zou ook de nieren laten controleren, lijkt mij ook de meest logische stap omdat die urine produceren. Bijvoorbeeld nierstenen kunnen ook zulke klachten geven.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:42

Ik heb het topic verder niet doorgelezen, maar op die plek met die witte urine, kan daar chloor liggen? Wordt daar misschien schoongemaakt met chloor. Chloor en urine gaat nl behoorlijk wit schuimen.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 04-11-15 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:42

Dat begrijp ik wel hoor, maar uit het urineonderzoek kwam ook niets vreemds uit. En omdat DA het er zelf helemaal niet over gehad heeft over de nieren, wil ik graag wat meer informatie, waar jullie dan precies aan denken?
Ik vind het zo apart dat het nu gewoon na een kleine maand weer speelt en ze dus weer hengstig moet worden, mijn eerste gedachten gaan toch hier naar uit.
En ik wil best een bloedonderzoek laten doen, maar dan wel gelijk grondig, dat ik niet volgende maand weer voor extra kosten sta, voor weer een ander onderzoek en nog niets weet uiteindelijk?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:43

Mousmous schreef:
Ik heb het topic verder niet doorgelezen, maar op die plek met die witte urine, kan daar chloor liggen. Wordt daar misschien schoongemaakt met chloor. Chloor en urine gaat nl behoorlijk wit schuimen.

Ik zou het topic dus zeker gaan doorlezen. :j

TS, heb je wellicht al gedacht aan een second opinie? Want imo is het niet erg fraai dat de problemen dus nog steeds sluimeren. :n

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:46

Hoezo? Is mijn opmerking zo erg dan? Kan overgeslagen worden als het niet van toepassing is toch?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:47

Het is al meerdere malen benoemd en weggestreept, vandaar. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:54

Als dit zo om de vier weken gebeurd dan zal het toch met de hengstigheid te maken hebben, komende maanden zal ze door het invallen van de winter minder hengstig worden dus maar even in de gaten houden. Je kunt in overleg met de da , mocht het in het voorjaar weer overnieuw beginnen altijd de knikker nog toepassen.