Paard Groeit niet en word niet dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlieVM

Re: Paard Groeit niet en word niet dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:17

Hoi Kim,

Volgens mij was ik één van degenen die toen jullie net bij ons op stal stonden dacht dat Faldo maximaal net 3 was. Ik ben de voormalige 'oppasser' en huidige bijrijder van Fiero, rijd nog een paar paarden op stal en heb zelf een tweejarige kruising New-Forest. Het klinkt alsof je al heel veel gedaan hebt, maar ik sluit me aan bij de rest. Zeker gezien zijn verleden met bloedwormen moet je uitsluiten dat ingewanden beschadigd zijn. Ik zou hem echt even laten doorlichten. En ja, voor hem is het even stress. Maar liever dat dan dat over een half jaar blijkt dat er toch allerlei beschadigingen zitten en het al te laat is. Misschien helpt het je als ik zeg dat we Kalinka, die een stresskip eerste klas is, met een flinke blessure juist naar de Raaphorst hebben gebracht om daar boxrust te hebben. Bij ons zou ze over de boxdeur heen komen, en daar stond ze rustig om zich heen te kijken. Wat is zijn probleem? heeft hij moeite met laden of is hij gewoon erg onzeker en gestressed op vreemd terrein?

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 07:14

Hoi Pairadice, Dat zou goed kunnen ja maar aangezien hij nu weer ouder is en op onze nieuwe stal weer iedereen zei, go das nog een jonkie zeker... Uhm ja 5,5 jaar. Ow ik dacht dat die net 3 was... En dus begon ik me nu toch een beetje zorgen te maken. En hij is ontzettend makkelijk te laden, dat is zeker het probleem niet maar hij is niet heel gek op vreemde ruimtes en zolang die dan de spanning eruit kan lopen is het niet echt een probleem maar als het er niet met snelheid uit kan dan moet het er omhoog uit.

Maargoed ik heb gisteren het leidsche land gebeld en de dierenarts belt me maandag terug om te overleggen. Dan wil ik hem zwz een bloedonderzoek laten doen en misschien ook eens kijken voor maagbeschermers. En als hij zegt dat ik naar de kliniek moet voor een maagscopie, dan gaan we dat ook doen.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:18

Afbeelding

Afbeelding
dit is onze 4 jarige kun je een beetje vergelijken dat als de bloedworm weg is en het lichaam weer helemaal bijgetrokken

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:28

Ik kocht mijn merrie als 5 jarige, blijkbaar met bloedworm. Ze is nu na 5 jaar pas enig sinds op gewicht en begint body te krijgen. Dus wellicht ben je wat te ongeduldig.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 03:20

is er al eens ontwormd met pyranthel tegen spoelworm??

verder denk ik ook aan een ernstige bloedwormbesmetting in jeugd en daardoor evt schade aan darm. ook maagzweren passen helemaal in het beeld wat je schetst.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 07:29

Hallo allemaal,

Gisteren is de dierenarts geweest.
Haar 1ste opmerking was: Ja die zou je inderdaad geen 5,5 jaar geven.

Ze heeft eerst helemaal lichamelijk naar hem gaan kijken. Al zijn wervels gevoelt, zijn benen, zijn reflexen en zijn zelf corrigerend vermogen. Dit was allemaal in orde. Wel vond ze hem stijf lopen op de achterhand en daardoor hangend op de voorhand. Ook blijft al vanaf wij hem hebben zijn achterbeen hangen(schiet op slot bij de eerste stap vanuit stilstand). Zij vond het raar dat hij dit nog steeds heeft ondanks de training en het binnendoor kappen. Normaal gaan de spieren dit dan opvangen en is het weg.

Zij vond hem voor de rest genoeg hooibuik hebben alleen de rest van zijn lichaam lijkt gewoon niet te willen uitzetten. Ze denkt dat dit komt omdat zijn spieren gewoon niet ontwikkelen. Dit is ook weer terug te zien in zijn achterbeen.

Er is bloed afgenomen en naar aanleiding daarvan gaan we kijken of hij misschien iets te kort komt, zo ja gaan we dit aanvullen en dan kijken hoe het er na 6 weken voor stond. Mocht dit niet werken of word er niets gevonden dan krijgt hij een hormoonspuit.

Dus nu maar even afwachten wat er uit de bloedtest gaat komen.

En de osteophaat komt volgende week weer even.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 06:10

Hallo allemaal,

Even een update: De bloeduitslagen waren in principe binnen de normen maar de rode bloedlichaampjes waren maar 123 ( moeten tussen de 120 en 200 zijn) en de zuurstoftoevoer zat ook aan de lage kant.
Voor een jong paard dus best weinig.

We gaan nu over op speciaal voer : Bonpard Musle. Schijnt erg goed te helpen. Dus ik ben benieuwd.
Ik moet dan over 3 maanden het resultaat en bloed weer bekijken.

Ik hou jullie op de hoogte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 07:30

Wist de dierenarts ook hoe het kon at die rode bloedlichaampjes aan de lage kant zijn, en wat daar aan te doen is?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:35

Is er ook gekeken of er een bacterie in het bloed aanwezig was.?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:58

Hoe is het nu onder tussen met je paard.?