Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Je moet ook zorgen dat dingen in evenwicht blijven. Ga je x bijvoeren, moet je ook y bijvoeren omdat anders de verhouding naar de *** gaat 
vooral als er veel zout in zit, want dan krijgen ze dat standaard binnen als ze eten... Ik wil hem daarom ook per se ophangen zodat ik zelf kan zien wanneer en hoeveel gebruik hij er van maakt. 

maralyn schreef:Kijk.... mensen gooien er van alles in. Zonder überhaupt te weten of na te gaan of er ook negatieve effecten aanzitten.
Vitamine brok... a la.
Maar paardenbloem of kurkuma... heeft een schadelijk effect op de lever wanneer de lever iets van zijn normaal waarden afwijkt.
Dit kun je weer zien met een labratorisch onderzoek.
Maar veel mensen voeren het blindelings terwijl organen hier dus echt klappen van krijgen.
En dat vind ik écht link! En te veel vitamines kan óók schade aanbrengen aan de organen. En daarom moet je heel precies weten wat je doet...
Overal waar te voor staat is niet goed. Behalve tevreden.
maralyn schreef:Als je er een dierenarts bij haalt... helemaal top!!
(Uit t dak gand poppetje)
Dan steek je er tijd in en kennis in die vijf a zes jaar een studie heeft moeten volgen om zich dierenarts te mogen noemen.
Mocht het dan niet goed gaan. Vervelend maar jij hoeft jezelf dan niets te verwijten.
Dat kan wel als het mis gaat zonder oog en onderzoek van één of misschien wel meerdere da en zélf aan het dokteren bent gegaan.
Want weet je de samenstelling nauwkeurigplus de negatieve effecten?
Alle lof voor mensen die dierenartsen en natuurgeneeskundigen er aan trekken. (Natuurgeneeskunde gediplomeerd uiteraard)
moonfish13 schreef:kvulden schreef:
Mijn pony krijgt 1 capsule viramine E van het kruidvat, omdat hij gauw verzuurd raakt en lang spierpijn houdt. Met vitamine E gaat dat super.
Bedoel je met capsule tablet? Ik kon geen capsules vinden bij de kruidvat.
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-vitami ... es/p/57571
Polly schreef:Mijn mond valt echt open in dit topic![]()
Vroeger hadden wij iemand op stal en als je dat paard moest voeren dan bestond de helft van de inhoud van de voerschep uit een of ander magische mengeling van brok en weet ik het niet wat en de andere helft waren poedertjes, supplementjes en troepjes. Voor een paard wat heel licht recreatief gereden werd![]()
Toen was dat nog 'raar' en 'overdreven' maar als ik dit topic lees lijkt het allemaal doodnormaal tegenwoordig.
Is het echt nodig wat jullie allemaal toevoegen? Voeren jullie zulke goedkope rotbrok dat daar niks in zit? Of vragen jullie echt het uiterste van het paard? Of misschien is het aangetoond in het bloed dat het nodig is? Of is het eigen gemoedsrust/geld teveel?
Deze vragen stel ik oprecht, ik zit, nogmaals, echt met verbazing te lezen.
Natuurlijk heb ik zelf ook weleens wat gegeven, vit E met selenium op doktersadvies na een epilepsieaanval. Maar dat was alleen toen het nodig was en inmiddels doen ze het al jaren prima op hooi, gras en een handje ponybrokjes.
Ook mijn rijpaard kwam niet verder dan basisbrok, hooi en gras en daar deed hij het prima op.
maralyn schreef:Maar ikkebenhier
Als het waarschijnlijk geen kwaad kan... waarom wél voeren als je het net niet zeker weet?
Weet jij de opbouw van de bestanddelen van de appel azijn?
Hoe weet je zeker dat je paard voldoende binnen krijgt of juist te veel?
Het zou toch rot zijn dat het lichaam naar jaren overvoeren zichzelf vergiftigd? Doordat er één bestanddeel is die er te veel in zit?
Wat van voren in komt plassen ze niet altijd uit.
En denk je om de lever? Alles wat te veel is wordt op dsn duur een toxine die door de lever er uit gehaald móet worden.
Je lever krijgt daar n klap van.
Dat is op te lossen met medicatie voor de lever... maar voorkomen is beter dan genezen.
Focussed schreef:Kurkuma verandert tevens het metabolisme van de lever, waardoor andere stoffen (zoals medicatie) vertraagd of versneld worden afgebroken wat zeer gevaarlijk kan zijn! Bijvoorbeeld bij paarden die medicijnen krijgen tegen Cushing, of dieren die tijdelijk antibiotica of Metacam krijgen.
Nog iemand die gewoon de zooi uitzoekt... in plaats van de meute volgt.
(waar ik nog resultaat van krijg ook!)
Sanniejtjuh schreef:Intresant topic![]()
Of ie alles echt nodig heeft, misschien niet maar hij doet het er super op. Magnesium voer ik op advies kliniek en overige kruiden in overleg met natuurgeneeskundige.
Jij doet je huiswerk, en kunt terug vallen op gediplomeerde mensen? JA!