[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 07:28

Ai, een lastige plek de lip. Ook met constant eten. Dus ik begrijp je keuze om te snijden helemaal.
Heb je ook laten onderzoeken of het een melanoom is of niet? Paard van een stalgenoot heeft haar mond vol met melanomen :(
Ben wel benieuwd hoe je bij salicyluur bent gekomen, dat ken ik alleen van mn exfoliant :)

Pjodje

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:25

Ja de DA heeft een biopt genomen maar de patholoog kon er geen wijs uit... dus hij kon niet zeggen of het een melanoom of een sarcoid was. Ze is pas 5, dus wel vrij jong voor melanoom... Salicylzuur kwam van de DA, was volgens haar wel een vrij nieuwe aanpak. Sochtends met het ene zalfje (aciclovir), 's avonds met het andere. Hele heftige cremes kan ik daar natuurlijk niet smeren, want ze krijgt t toch binnen. Ben benieuwd hoe het snijden daar gaat, ze gaan t wel hechten, maar hoop dat het ook enigszins blijft zitten!

Pjodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:26

En ik ben wel van plan om als ze het ding hebben weggehaald dat nog te laten onderzoeken, zodat ik dan in ieder geval achteraf weet wat het was, en wat ik dus kan verwachten in het kader van evt. weer terug groeien..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 10:05

Ik weet overigens niet wat gunstiger is, een melanoom of sarcoid.. 5 jaar is voor een melanoom inderdaad best jong, is je paard ook een schimmel?

Pjodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:02

nee, zandkleur. Weet ook niet waar ik op hoop eigenlijk.. is beide niet ideaal..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:05

Wou net zeggen, van geen van beide wordt je blij...
Beterschap Pjodje.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 21:05

Dag 13: vooralsnog gaan we goed. De wond laat via de buitenkant steeds meer los, er komt alleen wondvocht en bloed. Geen pus of andere nare dingen. De zwelling neemt al af en ook rollen gaat weer makkelijker. Tevens probeert hij er aan te krabben, als in bijten, gelukkig kan hij er niet bij. Het zal al wel jeuken, het lijkt er ook alsof er stukjes bij de rand ook alweer helen :)

Afbeelding

Afbeelding

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:09

Ik lees even mee dit topic. Mijn haflinger van 9 heeft waarschijnlijk sarcoiden een stuk of 5 a 6 op zijn zak. Ik ben er nog niet uit wat ik wil laten doen. Behandelen? Zoja hoe dan? Of er niks aan doen? Wat gebeurd er dan?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:27

Ziet er goed uit. Ik heb mijne net voor de zomer behandeld met de liverpoolcreme. Keurig proces geweest, helaas net niet gied genoeg waardoor hij nu terug keert. Hij had een dip in zijn weerstand waardoor het nadat het erg was gevallen toch weer is terug gekeerd. Kreeg nou als tip om groene leem te smeren dus dat ga ik eert proberen aangezien zijn weerstand weer beter is momenteel.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 09:23

Oei Wesco, dát is een nare plek voor sarcoiden om te behandelen bah. Ik ben benieuwd welke behandeling je gaat kiezen.

@belle: ai wat ontzettend naar dat het terugkomt. Een learning voor mezelf, zorgen dat ik zn weerstand hierna goed uit.
Jij gaat niet opnieuw met liverpoolcreme smeren?
Je bent het tweede geval waarbij ik hoor dat ze weer terugkomen, had ik niet verwacht en ook niet gehoopt bij zo'n agressieve behandeling. Waar zit de sarcoid?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:44

@Jotoma, ik ga idd niet nu al weer beginnen met de liverpool. 2 weken geleden zag het er vies en naar uit maar inmiddels is de plek rustig en is zijn verkoudheid bijna over. IK meen zelfs te zien dat de plek nu kleiner wordt. Los van wat het grapje gekost heeft was het voor het paard ook niet prettig. Plek was nog niet genezen of het kwam al weer terug dus of de crème kwam niet diep genoeg of het is enkel symptoombestrijding waarbij ik het achterliggende probleem (slechte weerstand) aan moet pakken. Ik ga nu voor het tweede al is dat bij die van mij niet makkelijk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 10:23

Klinkt logisch. Snap dat je er idd niet zo snel weer aan begint. Ik onderschat de herstelperiode ook, ik dacht wanneer je voor de zomer begint je met een maandje wel klaar bent, niet dus.
Ik hoop dat het gaat lukken met de weerstand. Mijn paard kreeg ik ook moeilijk goed, wat onze magische formule is: marstall force, paardendrogist winterfit (kruiden) en omega 369.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:49

Mijn paard had ook 4 sarcoiden op zijn koker heb het laten weg snijden. Na het weg snijden hebben ze er iets ingedaan vergelijkbaar met chemo. Dit is na 3 dagen opgezwollen ik maakte het 2x per dag schoon met een slang. Is heel mooi geheeld en de pijn viel mee. Wel heeft hij nu weer 2 nieuwe plekjes ook op zijn koker maar deze zijn nog klein en hj heeft er niet veel last van. Mij werd aangeraden ze gewoon te laten zitten. De weggesneden sarcoiden zijn wel onderzocht en het was geen kanker het was een ongevaarlijk gezwel

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 17:42

Brr vandaag draaide mijn maag even om vandaag. Het ziet er prima uit, maar ik kan niet zo goed tegen wonden :)

Ik laat even een gewone foto zien, de plek laat nu duidelijk via de zijkant los.

Afbeelding

En een foto van de zijkant, je kan er nu 'in' kijken. Brr. De korst is echt dik, dus ik ben aan het duimen dat hij van binnen alles aan sarcoiden heeft weggevreten.

Afbeelding

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:51

Brrr, dat ziet er vies uit... Wel benieuwd hoe het er onder uit ziet...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 17:57

Mooi roze :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 23:00

Ziet er goed uit. Voor je het weet valt hij er af. Ik ben toen het een droge wond was honingzalf gaan smeren tegen wildvlees.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 23:08

Dat soort dingen nog niet met mn DA besproken, maar een heel goed punt! Zelf nog niet verde gedacht aan de vrees voor de reactie op het smeren, nu laat ik me verrassen door wat de gezalvde plek gaat doen, maar dan? Dus Dank!
Ik ben de tweede van onze paardenkliniek die Dermaquin gebruikt, dus mijn DA is minstens zo benieuwd naar de ontwikkelingen als ik :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 18:30

Dag 15: ik denk dat het niet heel lang duurt voordat de plek eraf valt. Hij bungelt lekker mee als hij loopt... En je kan er steeds verder in kijken.

Paardje houdt goed! Wel veel jeuk van zn eczeem wat hij de hele zomer niet heeft gehad.. Ik ga dus nog vitaminespuiten bestellen en voor nu even elke twee weken een vitamineshotje erbij geven. Puur om die weerstand goed te houden om proberen te voorkomen dat de sarcoiden terugkomen door een verminderde weerstand. Daarnaast krijgt hij dagelijks slobber met omega 369, wintermix en marstall force.

Afbeelding

Afbeelding

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:46

Wauw het ziet er echt super interessant uit! Hoop wel dat als die eraf valt je de korst nog vind, kan je zien hoe het eruit ziet lijkt mij gaaf!

En dan natuurlijk hopen dat het weg blijft.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 11:18

Ik gok dat de korst er gaat afvallen in het land.. na het rollen oid :)

Inmiddels via veterinairewondzorg.nl ook in gesprek over mesitran, voor als het dode weefsel eraf is gevallen en wat begeleiding bij de wondverzorging.
Vind mijn eigen DA wat afwachtend v.w.b. prognose, duur en behandeling. Dus ben toch een beetje om me heen aan het neuzen. Alex Brander van veterinaire wondzorg heeft een vergelijkbare casus gehad en wil me tussendoor online we helpen met het behandelen van de wond. Heb in elk geval mesitran besteld, dus hoop dat de korst er niet voor woensdag vanaf valt.
Anderzijds hoop ik juist dat het er er valt zodat het echt kan gaan genezen :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 15:28

Ik baal!!!!!

Korst eraf, sarcoid zit er nog |(

Foto net naar da geappt, morgen bellen hoe nu verder.

Afbeelding

Wat is het advies van ervaren bokkers?

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:53

Oh jee dat is echt balen
Geen ervaring ermee
Vind het heel erg voor je en je paardje

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:55

Korst terug gevonden? Wel vreselijk balen!! Geen ervaring (gelukkig) dus kan je niet helpen sorry!

Ziet er wel naar uit nu!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 16:09

Ik heb de korst in zn stal niet gezien en haalde hem uit het land. Ik was zo boos, verdrietig en machteloos dat ik niet heb gezocht in het land.

Volgens dermequin:
For sarcoids located where a bandage cannot be used: Treat with daily topical applications for 4 – 6 days and observe the immune reaction. The tumour may look like a piece of dry leather prior to sloughing and will display the same reactions as described above. You have to repeat the application at 4-day intervals if the tumour hasn’t sloughed.

Dus als ik het goed lees, over 4 dagen opnieuw behandelen met dermequin? Of juist nu 4 dagen smeren en kijken wat er gebeurd?