Rennies voor paard met maagproblemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:06

LindyH schreef:
geerke schreef:
maar als je het maagzuur minder zuur maakt door middel van een goed dieet(vezels en vetten) dan heb je toch veel minder kans op maagzweren?

Dan maak je niet het maagzuur minder zuur. Je zorgt alleen dat het maagzuur genoeg 'de doen' heeft met het voedsel. Daardoor blijft er minder ongebruikt zuur in de maag achter, waardoor de maagwand daar dus ook minder onder te lijden heeft en er inderdaad minder kans is op zweren.

Maar dat is dus iets anders dan het zuur bij voorbaat al neutraliseren, voordat het zich met het voedsel heeft beziggehouden, wat calciumcarbonaat doet.

je maakt het maagzuur wel minder zuur...door verandering van dieet met bijvoorbeeld meer ruwvoer,maakt het paard meer speeksel aan waardoor het maagzuur ook minder zuur word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:09

Jannepauli schreef:
Nah, 't is maar een beetje blond hoor.. :)

Nah... :D

Maak mij eens donkerharig dan JP en wijzer?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:09

ohjajoh6 schreef:
Maar dat zou dan toch wellicht ook betekenen dat het hele coating verhaal ivm hogere zuurgraad bij paarden en het dus bij binnenkomst maag al niet meer werkt, wellicht weer de zoveelste verkooptruc is om ons toch maar vooral het geld uit de zakken te kloppen?

Als de zweren toch altijd boven in zitten, kan ik dus wel voorstellen dat de mensen omeprazole werkt?
(ik was trouwens al overtuigd, want ik gebruik niet anders dan de mensen variant bij paard, omdat het bij haar echt werkt)

Of zeg ik nu iets heel blonds?
(Ik zeg dit nu even uit mijn hoofd)

Omeprazol werkt niet in de maag zelf. De stof moet vrijkomen in de darmen zodat het daar opgenomen kan worden en zijn werk kan doen elders in het lichaam. Wat dan uiteindelijk wel zijn invloed heeft op de maagzuurproductie, maar dus via een omweg.

Als de Omeprazol niet gecoat is, of die coating is verbroken, dan vernietigt het maagzuur de Omeprazol in de maag. Het verliest dan zijn totale werking, tenzij er toch een beetje is dat ongeschonden de darmen bereikt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:10

Ik heb trouwens ook altijd begrepen dat speeksel bij paarden ook het maagzuur wat tegengaat en dat je dus vooral gaat om het feit dat een paard niet alleen veel eet maar ook vooral veel kauwt. Ons paard kreeg bijv luzerne in brokvorm (ivm oud zijn en iets meer eiwit nodig hebben dan alleen van ruwvoer) daarop kouwde hij even lang als op gewone brok dus ik betwijfel dan of dat op die manier nog helpt tegen maagzuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:12

Thanks voor de uitleg LindyH.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:14

is omeprazole voor paarden gecoat dan?

Speeksel verdunt het maagzuur ook,zodat de zuurconcentratie minder zuur word.
Je zou in dat geval denk ik beter gehakselde lucerne kunnen geven in plaats van brokken.
Biks en muslies/granen zijn helemaal niet goed bij maagzweren.

In lucerne brok zit altijd nog calcium. ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:14

Bij mensen is een maagzweer het gevolg van een bacterie in de maagwand (Helicobacter pylori). Zie link. De coating die de wand van de maag beschermt tegen zijn eigen zuur wordt aangetast waardoor er irritatie optreedt. Is die bacterie bij paarden ook een belangrijke oorzaak van maagzweren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:15

Rex_Rolfo schreef:
Bij mensen is een maagzweer het gevolg van een bacterie in de maagwand (Helicobacter pylori). Zie link. De coating die de wand van de maag beschermt tegen zijn eigen zuur wordt aangetast waardoor er irritatie optreedt. Is die bacterie bij paarden ook een belangrijke oorzaak van maagzweren?

is niet altijd het geval...bij paarden zijn stress en voedingsfouten bijna altijd de oorzaak.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Rennies voor paard met maagproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:17

Er is trouwens een centraal maagzweren topic. Veel vragen die hier gesteld worden, staan daar allang in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:20

Ja Geerke.

En toch hè; Ik gebruik zelf omeprazole, omdat ik anders pijn krijg van de dagelijkse bulk medicijnen die ik moet slikken. En ik neem die dus tegelijkertijd in met de medicatie, maar kan mij toch eigenlijk niet voorstellen dat dit dan eerst door de darmen opgenomen moet worden voordat het zijn werk gaat doen, omdat het gewoon binnen 10 minuten al werkt en snelle spijsvertering heb ik ook al niet dacht ik toch...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:22

ohjajoh6 schreef:
Ja Geerke.

En toch hè; Ik gebruik zelf omeprazole, omdat ik anders pijn krijg van de dagelijkse bulk medicijnen die ik moet slikken. En ik neem die dus tegelijkertijd in met de medicatie, maar kan mij toch eigenlijk niet voorstellen dat dit dan eerst door de darmen opgenomen moet worden voordat het zijn werk gaat doen, omdat het gewoon binnen 10 minuten al werkt en snelle spijsvertering heb ik ook al niet dacht ik toch...

volgens mij werkt het direct op het maagzuur...maar ik weet het niet zeker,heb geen verstand van omeprazole,en voer mijn paarden op zo een manier dat ik er moeilijk kan inkomen dat die een maagzweer hebben :D

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:34

Ja qua voerbeleid zit ik niet slecht denk ik. Staat 24 uur per dag ongeveer ruwvoer. Maar wel een heel stress gevoelig paard en dus hoogstwaarschijnlijk maagzweren. Daarmee als dusdanig met humane omeprazol aan het behandelen en ik zie hem opknappen. Scheikunde of niet, het doet het wel voor hem. :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:50

Mijn luchtzuiger kreeg 3maanden lang ander halve rennie 2x pd.

Na een dikke maand merkte ik verbetering.
Ik heb dit in overleg met de VA gedaan.
En hij kreeg verder hooi ipv zn kuil.
Zelfs het luchtzuigen nam naar jaaaaren af.

Dus het werkt echt wel hoor

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:54

geerke schreef:
ohjajoh6 schreef:
Ja Geerke.

volgens mij werkt het direct op het maagzuur...maar ik weet het niet zeker,heb geen verstand van omeprazole,en voer mijn paarden op zo een manier dat ik er moeilijk kan inkomen dat die een maagzweer hebben :D

Dat noem je dan placebo. Omeprazol wordt opgenomen in de dunne darm, na 1 a 2 uur bereik je in het bloed de hoogste concentratie. Het remt de protonpomp in de maag die het zuur uitscheidt en remt daarmee dus de hoeveelheid maagzuur. Staat allemaal op zulke sites: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... ingen.html
Het werkt dus zeker niet direct op het maagzuur en niet in 10 min.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:55

japielover schreef:

Als je dit tegelijk deed (de rennies en het voer veranderen), kan je dus niet zeggen wat er heeft gewerkt. Dat goed hooi ipv kuil beter is, is allang duidelijk. Dat luchtzuigen en maagproblemen verbeteren op een dieet van goed hooi is ook bekend. Wellicht had je zonder rennies dus hetzelfde effect gehad.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:59

Jannepauli schreef:
De meeste DA's hebben tegenwoordig Ekyguard van Audevard Labs. Dat kost circa 98,41 voor 2,5 kilo.

Dat is een supplement en heeft niet bij ieder paard goed effect.

En helaas krijgen sommige paarden ondanks een ideaal voerbeleid toch een maagzweer omdat ze erg stressgevoelig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:06

mellamoshan schreef:
Ja qua voerbeleid zit ik niet slecht denk ik. Staat 24 uur per dag ongeveer ruwvoer. Maar wel een heel stress gevoelig paard en dus hoogstwaarschijnlijk maagzweren. Daarmee als dusdanig met humane omeprazol aan het behandelen en ik zie hem opknappen. Scheikunde of niet, het doet het wel voor hem. :)

Hier dus idem dito wat paard betreft; onbeperkt ruwvoer, zolang ze al bij mij is, maar toch zo sensibel en gevoelig voor stress, dat ook zij hoogstwaarschijnlijk maagzweren heeft. En ook ik heb in overleg en op advies van DA de mensen omeprazol gegeven, met goed resultaat.

En ik dacht dat het placebo effect alleen maar met nep medicijnen kon eigenlijk?
Lijkt mij toch niet van toepassing met een geregistreerd en bewezen werkend medicijn?
Want het is uiteindelijk pijn in mijn maag die ik krijg, vrij snel na het nemen van de medicijnen en niet in mijn darmen en de omeprazole voorkomt die pijn gewoon.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:18

ohjajoh6 schreef:
mellamoshan schreef:

Hier dus idem dito wat paard betreft; onbeperkt ruwvoer, zolang ze al bij mij is, maar toch zo sensibel en gevoelig voor stress, dat ook zij hoogstwaarschijnlijk maagzweren heeft. En ook ik heb in overleg en op advies van DA de mensen omeprazol gegeven, met goed resultaat.

En ik dacht dat het placebo effect alleen maar met nep medicijnen kon eigenlijk?
Lijkt mij toch niet van toepassing met een geregistreerd en bewezen werkend medicijn?
Want het is uiteindelijk pijn in mijn maag die ik krijg, vrij snel na het nemen van de medicijnen en niet in mijn darmen en de omeprazole voorkomt die pijn gewoon.

Placebo effect gaat veel verder dan dat. Het is simpel gezegd het gevoel dat iets werkt, wat simpelweg niet feitelijk zo kan zijn. Dit kan dus komen omdat je dat verwacht, maar ook bijv omdat je je al beter voelt omdat er iets gebeurd, en de endorfines je klachten dempen. Zo zijn er meer verklaringen. Het is een sterk effect, geweldig nuttig effect ook en komt ook bij dieren voor.
Wat er hier placebo aan is, is dat jij denkt dat de dosis die jij slikt die ochtend, hetgene is wat de pijn voorkomt, direct na het slikken. Dat is niet het geval, dat is namelijk de dosis van gister. De omeprazol werkt zeker, het remt gewoon je maagzuurproductie namelijk. Maar die pil die je met de rest slikt, gaat pas na enkele uren inwerken, dus de volgende ochtend heb je er zeker baat bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:33

Ik vind het goed hoor, maar ik weet dat het zo niet werkt bij mij.
Want dat zou betekenen dat ik als ik de omeprazol niet inneem (wat ik dus regelmatig vergeet), ik toch zeker pas de volgende dag weer pijn zou moeten krijgen en dat is dus niet het geval.
Die pijn in de maag komt dan toch echt binnen het uur en de volgende dag bij weer niet nemen is die er wederom...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:40

Hoe vaak neem je de omeprazol?
Want dat maakt natuurlijk wel uit.
Maar ik snap wel wat je zegt want ook bij mij werkt het geen 24 uur

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:46

ohjajoh6 schreef:
Want dat zou betekenen dat ik als ik de omeprazol niet inneem (wat ik dus regelmatig vergeet), ik toch zeker pas de volgende dag weer pijn zou moeten krijgen en dat is dus niet het geval.
Die pijn in de maag komt dan toch echt binnen het uur en de volgende dag bij weer niet nemen is die er wederom...

Nope. Als je een dosis vergeet, kan je dat wel degelijk vlot merken. Je neemt immers de volgende dosis omdat de vorige gaat uitwerken. Het werkt ongeveer 24 uur, bij de een iets langer, bij de ander iets korter. Je neemt die omeprazol omdat je andere medicatie je maagslijmvlies aantast, waardoor de maagwand gevoelig wordt voor beschadiging door maagzuur. Daarom moet je maagzuuraanmaak geremd worden, 24/7. Wanneer je dit vergeet, heb je dus de volgende dag te maken met "teveel" maagzuur voor je gevoelige maagwand. Dit hoef je nog niet echt te merken. Gooi daar de medicatie bij in die het verder aantast et voila, pijn!
Zo werkt het dus ook bij jou. Zo werkt het echt bij iedereen, de chemische eigenschappen van de medicatie en werking van je cellen is echt niet anders dan bij een ander. Wat je voelt kan echter wel verschillen, maar komt dan dus door andere zaken dan dat bij jou omeprazol via je maag opgenomen wordt en direct werkt. Dat is gewoon onmogelijk.

We gaan wel behoorlijk offtopic btw. Alhoewel placebo dus ook bij dieren voorkomt en ook bij maagzweerpatienten zou kunnen meespelen!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:48

Zwerte schreef:
Placebo effect gaat veel verder dan dat.

Er was een keer een uitzending op tv daarover. Dat mensen baat kunnen hebben bij een niet-werkzaam pilletje als ze denken dat ze een werkzame pil krijgen was bekend. Toen was een onderzoeker nog verder gegaan, had mensen gewoon verteld dat ze een placebo kregen. Hadden nog veel mensen er baat bij!

Na beëindigen proef moesten ze ook stoppen met de placebo, want tsja, je kunt niet zomaar iets aan patiënten geven, ook al is het maar een 'snoepje'. Werden de mensen boos dat ze hun middeltje (waarvan ze dus wisten dat er geen werkzame stof in zat) niet meer kregen :+

Maar goed, hoe off-topic kun je gaan }:0

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:49

Ik slik Pantoprazol, denk dat het hetzelfde is als omeprazol. Is in elk geval ook maagsapresistent en vermindert maagzuur.
De enkele keer dat ik die vergeet merk ik dat pas in de avond en niet direct.

Ik zou ook huiverig zijn om Rennie's aan een paard te geven eigenlijk. Voor zover ik weet hebben ze hier geen maagklachten. Ik voer wel bietenpulp en hooi, alleen geen Luzerne. Is dat echt zo bewezen dat Luzerne zoveel goede eigenschappen heeft?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:50

Zwerte schreef:
japielover schreef:

Als je dit tegelijk deed (de rennies en het voer veranderen), kan je dus niet zeggen wat er heeft gewerkt. Dat goed hooi ipv kuil beter is, is allang duidelijk. Dat luchtzuigen en maagproblemen verbeteren op een dieet van goed hooi is ook bekend. Wellicht had je zonder rennies dus hetzelfde effect gehad.

Nee hooi kreeg hij eerder dan de rennies zat een maand tussen.
Hooi hielp onvoldoende in zijn maag probleem.
daarna dus de rennies gaan proberen wat werkte

dimfieaqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:54

ohjajoh6 schreef:

Theoretisch gezien werkt het middel +/- 24 uur. In de praktijk zie ik ook anders (AA). Sommige hebben voldoende met 1 per 2 dagen, sommige moeten 2 per dag slikken..

Misschien een handige link voor verdere informatie over het geneesmiddel: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... prazol.asp