Minimaal aan glucose opname, voeding tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:56

Ze hebben glucose op nuchtere maag gegeven en heb dan 9 keer zijn bloed afgenomen op dezelfde dag gedurende een bepaalde tijd.
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-09-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

Jannepauli

Re: Minimaal aan glucose opname, voeding tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 03:56

Tja.. uit de test die je beschrijft blijkt dus dat het paard getest is op Insuline Resistentie. De bevinding van die test is blijkbaar dat je paard dat dus inderdaad heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:44

o.k...dus een heel ingewikkeld verhaal voor IR?
Geen zetmeel dus.En uitkijken met gras en hooi.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 16:48

geerke schreef:
o.k...dus een heel ingewikkeld verhaal voor IR?
Geen zetmeel dus.En uitkijken met gras en hooi.

Ze heeft dat niet specifiek gezegd, vandaar dat het mij ook onduidelijk was over wat het precies ging. Heb haar helaas vandaag niet kunnen bereiken. Het was razend druk op het werk en de telefooncentrale was reeds gesloten toen ik belde...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 20:24

Ok, ik heb eindelijk de dierenarts kunnen bereiken!

Hij is niet insulineresistent, het gaat effectief over een minimaal aan opname van glucose. Ik heb ondertussen ook een rapport gekregen.

Aan de telefoon raadde ze me aan om toch gebruik te blijven maken van krachtvoer. Een vetrijke voeding mocht maar dan inderdaad een vitaminesupplement toevoegen zodat hij de vetten kon beter verwerken. (supplement voor spieren, hoog aan vit E) Zij stelde een basismengeling voor en aanvullen met olie.

Luzerne van 16% eiwit was niet aan te raden, voeding rond 12% zoals de Dodson en Horrel mengeling was wel nog ok. Hoeft niet perse een luzerne mix zijn het mag ook een gras mix zijn.

Hooi of voordroog maakte niet uit, ik hoef ook niet extra aandacht te geven aan gras of de hoeveelheid tijd dat hij op gras staat.

Ze raad een mengeling aan op basis van geextrudeerde granen en niet te rijk aan suikers en zetmelen. In haar verslag verwijst ze naar Cavalor Fibre Force of Pavo Care for Life. Voor extra energie plantaardige olie bijvoeren. Eventueel een supplement toevoegen ter bevordering van de vertering en een algemeen vitamine supplement toevoegen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:37

je kan fiber force geven en dan kijken naar powerstance of omega olie welke je langzaam opbouwt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 20:17

@Tanteflavie en Caspara: bedankt voor de informatie, ik heb hier een verdeler in de buurt die Dodson en Horrel aanbied, ik zal eens bespreken met haar of zij eventueel andere soorten dan dat ze nu heeft ook kan bestellen.

Ik vond de tip de ERS Pellets zeer bruikbaar, enkel is mijn paard snel hyper, gezien het een sportbrok is heb ik dan weer mijn twijfels. Ik zou het alvast als optie B houden.

Momenteel zou ik ervoor kiezen:

Krachtvoer
Pavo Care4Life: dit omdat er toch net iets meer vitaminen inzitten en 6,5% vet in zit. Ik heb hem voordien op de balance mix van AVEVE gehad deze bevatte nog meer vitamine E dan Fibre Force en toen had hij een tekort aan vitamine E. Vandaar dat ik het risico niet durf nemen om de Fibre Force te nemen.

Structuur om er door te mengen (luchtzuigen, voertijd verlengen): zou ik voor Fibergy van Dodson en Horrel gaan. Laag aan zetmeel en suiker 4,5% en hoog aan vet 7,5%, 8% eiwit dus ideaal.

Bietenpulp zou ik Quartes nemen. 6,5% suiker normaal gezien.

Ik heb momenteel nog de Equifyt Zuppa en Mash van Marstall. Deze voeders ga ik beiden gewoon geven tot ze op zijn. Mash is trouwens met Stevia, dus ik vermoed dat dit niet onder de gewoon suikers valt? Heb enige tijd een mail gezonden naar Marstall, maar heb nog steeds geen antwoord terug gekregen.

Ik denk dat ik hiermee zou starten en dan naar gelang zijn energiebehoefte nog wat olie toevoegen aan het reeds vetrijke menu denk ik.

Nu nog op zoek naar de supplementen. Wat een zoektocht! Bedankt voor de vele tips die ik gekregen heb. Ik ben enorm tevreden dat ik dit topic heb geopend om net wat meer ervaring te krijgen met verschillende voeders.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:06

je zou kunnen bellen met rene wielens voor een compleet voeradvies. hij is distrubuteur in nl maar kan je wel naar aanleiding van je verhaal heel goed adviseren, ook met het oog dat je mogelijk niet naar supplementen hoeft te grijpen

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 09:07

[quote="Chesss"]je zou kunnen bellen met rene wielens voor een compleet voeradvies. hij is distrubuteur in nl maar kan je wel naar aanleiding van je verhaal heel goed adviseren, ook met het oog dat je mogelijk niet naar supplementen hoeft te grijpen[/quote

Zal eens mijn licht opsteken bij hem. Ik ga nu gewoon krachtvoer gaan halen want de mengeling om erdoor te doen hebben ze niet. Is een zak van 15 kg dus ik kan nog wijzigen indien nodig.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 11:57

Mijn grootvader is om het voer geweest gezien ik moet werken. Ze konden de Fibery bestellen maar dan kwamen er 25 verzendkosten bij! Voor de ERS Pellets kwamen er geen bijkomende kosten.

@Tanteflavie, ik zal even de leverancier van jou opbellen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:35

Succes! Ik hoop dat het "iets" is. In mijn geval heb ik véél hulp gehad van de man. Hij heeft contact met een dierenarts en via die dierenarts heb ik super voeradvies én uitleg gekregen ivm "mijn problemen", een paardje met insulineresistentie (later cushing) en een paardje met zware tandproblemen EOTRH.
Heb er veel aan gehad.

Wat de pavo c4l betreft, hou zijn drinkgewoontes goed in het oog. Ik heb toen Max bijna verloren door een zware nierkoliek... iedereen schreef dat ze meer dronken en meer plasten, dus ik dacht "het is normaal"... maar dat was het niet, helemaal niet...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:31

Ik voer mijn paard VS 200 van pure paardenvoeding.nl
Zelf geef ik er grasbrok bij .
En pulp kun je veilig geven om vlees aan te zetten .
Zo zit je niet met teveel suikers en onnodige balast .
Voor energie kun je kijken naar Copra energy dinges .
Ook pure paarden voeding.nl

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 11:06

Zinzi_jewel schreef:

Ik woon in België. Weet je of ze ook hier leveren? Heb de website al even bekeken en lijkt erg interessant.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:49

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:12

caspara schreef:
Als je krachtvoer wilt voeren omdat je paard energie nodig heeft, maar weinig suikers/zetmeel mag, zou ik denken aan een voer voor spierbevangen paarden waarmee je energie geeft via vet. Ik heb ooit aan een paard met een soortgelijk probleem ERS Pellets van Dodson &Horrell gevoerd. http://www.rwdh.nl/dodson-and-horrell-ers-pellets.html

Er zit 10% vet in en ongeveer 5% suiker en 7% zetmeel en 12% eiwit. En er zit een probioticum in voor de darmen wat jouw paardje goed zal doen. D&H is super voer. Als je Rene Wielens belt - van de webshop http://www.rwdh.nl - , denk ik dat hij het vast ook wel naar Belgie kan versturen. Heel aardige en kundige man. Zijn naam is in dit topic al eerder gevallen. En Lootvoet.be kan dit ook leveren.

ALs je mash met weinig suiker wilt voeren kan ik je Alpen Grun mash van Agrobs aanbevelen: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-alpengrun-mash.html (ook bij Rene Wielens te bestellen) of Glyx Mash van St Hippolyt, maar dat is alleen via Duitse webshops te verkrijgen.

Als je luzerne wilt bijvoeren met laag eiwitgehalte kun je kiezen tussen de grove luzerne van Metazoa (10% eiwit) en die van het merk Hugho (6% eiwit).

St hypolyt is in belgie te koop bij vaesen diervoeders . Neerpelt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 18:20

Zinzi_jewel schreef:
caspara schreef:
Als je krachtvoer wilt voeren omdat je paard energie nodig heeft, maar weinig suikers/zetmeel mag, zou ik denken aan een voer voor spierbevangen paarden waarmee je energie geeft via vet. Ik heb ooit aan een paard met een soortgelijk probleem ERS Pellets van Dodson &Horrell gevoerd. http://www.rwdh.nl/dodson-and-horrell-ers-pellets.html

Er zit 10% vet in en ongeveer 5% suiker en 7% zetmeel en 12% eiwit. En er zit een probioticum in voor de darmen wat jouw paardje goed zal doen. D&H is super voer. Als je Rene Wielens belt - van de webshop http://www.rwdh.nl - , denk ik dat hij het vast ook wel naar Belgie kan versturen. Heel aardige en kundige man. Zijn naam is in dit topic al eerder gevallen. En Lootvoet.be kan dit ook leveren.

ALs je mash met weinig suiker wilt voeren kan ik je Alpen Grun mash van Agrobs aanbevelen: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-alpengrun-mash.html (ook bij Rene Wielens te bestellen) of Glyx Mash van St Hippolyt, maar dat is alleen via Duitse webshops te verkrijgen.

Als je luzerne wilt bijvoeren met laag eiwitgehalte kun je kiezen tussen de grove luzerne van Metazoa (10% eiwit) en die van het merk Hugho (6% eiwit).

St hypolyt is in belgie te koop bij vaesen diervoeders . Neerpelt

Had jij geen Pure Feed aangeraden? Daarover ging mijn vraag :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 23:26

Als je Pure Feed wil in België moet je deze bokker contacteren: LiesbethDW

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:19

Ben toch niet helemaal tevreden van het krachtvoer, ik heb het idee dat hij al terug wat aan het invallen is... Twijfel nu toch om voor de ERPS Pellets van Dodson en Horrel te gaan of de Marstall Vito. De nee een sportbrok maar voldoet aan de voorwaarden, de vito is dan eerder dieetbrok. Vermoed dat hij meer uit een sportbrok zal halen aan energie en andere stoffen die hij nodig heeft. Ik moet niet de aangegeven hoeveelheid volgen want ik ga toch nog een geheel vitamine en mineralen supplement geven.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:45

Ik bestel zoals Tante Flavie ook bij lootvoet, erg tevreden van! Hebben een ruim gamma, geven erg goed advies en leveren stipt. Moest je D&H overwegen zeker de moeite waard om te contacteren :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:48

Heb via de website van hen al een voedingsadvies aangevraagd, maar geen respons. Ik ga er eens heen gaan want wil toch al bepaalde producten van hen kopen. Eventueel kan ik afspreken met de leverancier hier dichter in de buurt van hun producten komen van daar. Even uitrekenen wat het voordeligst is.