Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
NNNigel schreef:In Moerbeke kwam gisteren het verlossende woord, door middel van een Scintigrafie (radioactieve vloeistof inspuiten en kijken welke probleemgebieden er oplichten door de scan) zien we dat er in zijn rug artrose is. Precies onder de kussens van het zadel, de plek waar ik als ruiter dus opzit.
Waarschijnlijk heeft ie dit al jaren, en zo vallen er steeds meer puzzelstukjes op z'n plek -> waarom hij heftiger is wanneer er regen op komst is, of net is geweest, bijvoorbeeld.
Nigel is en maand of 4 geleden uitgegleden op de poetsplaats, en niet dat dit de artrose verergerd heeft, maar wel het stilstaan daarna. Hij had namelijk spierpijn, dus na 2 weken rust, nog eens een week, en nog eens en week, stond hij een maand stil. Dit is funest geweest voor de artrose.
Het behandelplan is, inspuiten van de werveltjes 3 aan elke zijde in z'n rug, dan na 10 dagen op gaan pakken, rijden in stap en galop het liefste, in combinatie met fysio om zo zijn spieren sterker te maken, en hem dan niet meer stil te zetten. want met spierverlies zal hij weer pijn gaan krijgen met het rijden.
Ook is hij zeker niet uitgesloten voor de sport, ik kan en wil ook alle disciplines met hem gaan rijden. wel zal er nu een revalidatie tijd in acht genomen moeten worden, en wordt het voor ons beiden begeleid sporten. ik neem geen risico's meer!
Voor nu staat hij heerlijk (zonder pijn) op de wei, te genieten van de looks van zijn buurvrouwmerrie, en ben ik blij dat ik geluisterd heb naar mijn gevoel.
We gaan aan de slag met hem, met grondwerken om hem soepel te houden, om in januari aan de behandeling te beginnen.
Babootje schreef:NNNigel schreef:In Moerbeke kwam gisteren het verlossende woord, door middel van een Scintigrafie (radioactieve vloeistof inspuiten en kijken welke probleemgebieden er oplichten door de scan) zien we dat er in zijn rug artrose is. Precies onder de kussens van het zadel, de plek waar ik als ruiter dus opzit.
Waarschijnlijk heeft ie dit al jaren, en zo vallen er steeds meer puzzelstukjes op z'n plek -> waarom hij heftiger is wanneer er regen op komst is, of net is geweest, bijvoorbeeld.
Nigel is en maand of 4 geleden uitgegleden op de poetsplaats, en niet dat dit de artrose verergerd heeft, maar wel het stilstaan daarna. Hij had namelijk spierpijn, dus na 2 weken rust, nog eens een week, en nog eens en week, stond hij een maand stil. Dit is funest geweest voor de artrose.
Het behandelplan is, inspuiten van de werveltjes 3 aan elke zijde in z'n rug, dan na 10 dagen op gaan pakken, rijden in stap en galop het liefste, in combinatie met fysio om zo zijn spieren sterker te maken, en hem dan niet meer stil te zetten. want met spierverlies zal hij weer pijn gaan krijgen met het rijden.
Ook is hij zeker niet uitgesloten voor de sport, ik kan en wil ook alle disciplines met hem gaan rijden. wel zal er nu een revalidatie tijd in acht genomen moeten worden, en wordt het voor ons beiden begeleid sporten. ik neem geen risico's meer!
Voor nu staat hij heerlijk (zonder pijn) op de wei, te genieten van de looks van zijn buurvrouwmerrie, en ben ik blij dat ik geluisterd heb naar mijn gevoel.
We gaan aan de slag met hem, met grondwerken om hem soepel te houden, om in januari aan de behandeling te beginnen.
Wat raar dat dat bij Visdonk niet is gezien. Weet je ook hoe het kan dat de foto's schoon konden zijn maar er toch artrose zit? Zo'n slechte kliniek is Visdonk niet dacht ik.
vur schreef:Wat super dat je je gevoel hebt gevolgd ennsucces met de verder behandeling.
Ik las dat de scintigrafie met aansluitende behandelingen/onderzoeken geschat werd op 2.000 euro? Dat zal toch niet hoop ik? Want dat kan veel goedkoper.
Watermill schreef:@Babootje:Ik heb gisteren rugfoto's van mijn paard laten maken en de DA zei er gelijk bij dat artrose daarop niet goed te zien is. Foto's zijn meer om spondylose of kissing spines te kunnen aantonen.
Die van mij had dus KS in de lendenwervels, gelukkig nog niet heel ernstig...
NNNigel schreef:vur schreef:Wat super dat je je gevoel hebt gevolgd ennsucces met de verder behandeling.
Ik las dat de scintigrafie met aansluitende behandelingen/onderzoeken geschat werd op 2.000 euro? Dat zal toch niet hoop ik? Want dat kan veel goedkoper.
dankjewel!
ik heb in Moerbeke 1300 betaald voor het onderzoek en de complete scintigrafie.
De behandeling die nog moet volgen bij hem is niet zo duur (rond 300) het inspuiten van de gevoelige artrose plekken. Nu heb ik contact gelegd met Gisella Bartels om samen met haar een behandelplan op te stellen, met daaropvolgend dressuurlessen van mijn instructrice Leontien van Ewijk.
In dit geval denk ik dat ik meer dan 2000 uiteindelijk kwijt ben eer hij weer op de been is... Maar als ik die scinti niet gedaan had, had ik het nooit geweten.
Het is voor iedereen anders natuurlijk, en ik ben voorzichtig, want ik kan niet bij iedereen in z'n portemonnee kijken, maar voor mij is hij het zeker waard!
NNNigel schreef:Watermill schreef:@Babootje:Ik heb gisteren rugfoto's van mijn paard laten maken en de DA zei er gelijk bij dat artrose daarop niet goed te zien is. Foto's zijn meer om spondylose of kissing spines te kunnen aantonen.
Die van mij had dus KS in de lendenwervels, gelukkig nog niet heel ernstig...
Oh, dus KS? En wat is jullie plan nu dan?
Sammert schreef:@NNNigel wat fijn dat er eindelijk duidelijkheid is! Bij Luca was de artrose wel op foto te zien in haar hals. Zij is ook ingespoten ( is ook een mooi kostenplaatje ) . Ik ben nu zo'n 4 maanden bezig en heb 9 weken alleen maar gelongeerd en sinds een kleine 2 weken heb ik er nu 5 keer op gezeten en daarnaast longeren. Het rijden valt nog vies tegen , doordat we te lang zijn door gereden met pijn associeert ze het zadel met pijn en gaan we wel eens recht overeind. Gelukkig heeft ze gisteren geen enkele keer gestaakt dus we boeken wel vooruitgang en ik merk als ik haar heel erg aanmoedig dat ze dan wel door blijft lopen. Bij ons staat er één half jaar tot 1 jaar met revalideren. Maar het is het zeker dubbel en dwars waard want heb een heel ander paard in haar doen en laten. Hopelijk ga jij ook positieve dingen ervaren. Tot nu toe komt mijn dierenarts nog steeds om de 3 weken voor controle en acupunctuur behandelingen.
En gevoel volgen is het beste wat je kunt doen hoor! Tegen mij werd er ook gezegd 'Rot knol dit rot knol dat' maar het voelde gewoon heel anders en uiteindelijk toch verder laten nakijken nadat ik al een zadel had laten opmeten en andere mensen had laten komen en toch blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd! Ik blijf graag op de hoogte van de revalidatie van Nigel!
ben blij dat hij er nog is en dat we vooruit kunnen kijken.
Watermill schreef:NNNigel:
Ze is behandeld met mesotherapie, heel veel kleine injecties in de rug om de pijngrens flink op te hogen. Hierdoor is ze in eerste instantie beter trainbaar, omdat ze dus minder pijn ervaart. Dan het advies van de DA: 8 wk longetraining om de rugbespiering weer op sterkte te krijgen. Ik zit al zeker een jaar te modderen, dus alle rugbespiering (was al niet veel) is verdwenen. Vandaar dat de KS ook meer klachten geeft nu. Veel galopwerk in de longetraining, dit maakt de achterhand sterker.
Na deze 8 wk controle door de DA (hij is ook osteo) en eventueel osteo behandeling.
Ik hoop echt dat we ''de ui nu helemaal hebben afgepeld'', als je me begrijpt.
NNNigel schreef:ALTIJD je gevoel volgen !
Maandag met Nigel naar de dieren/paardenkliniek geweest in Moerbeke.
Ik ben erg goed geholpen in de Paardenkliniek in Roosendaal, maar daar konden ze ons niet verder helpen. De foto's waren immers oké, schoon en daar kon het niet inzitten. Ook hoge dosis glucosamine en pijnstillers helpen niet.
Nadia schreef:Annikeee19, misschien eerst het topic doorlezen voor je reageert??
TS, fijn dat iig duidelijk is wat er speelt, nu kan je tenminste gericht (be)handelen.NNNigel schreef:ALTIJD je gevoel volgen !
Maandag met Nigel naar de dieren/paardenkliniek geweest in Moerbeke.
Ik ben erg goed geholpen in de Paardenkliniek in Roosendaal, maar daar konden ze ons niet verder helpen. De foto's waren immers oké, schoon en daar kon het niet inzitten. Ook hoge dosis glucosamine en pijnstillers helpen niet.
Hoe lang heb je die glucosamine gevoerd voordat de conclusie kwam dat het geen effect had? Mijn merrie heeft artrose in beide voorbenen en zij krijgt ook een glucosamine supplement, wat prima helpt. Maar de tijd tussen gezinnen met voeren en zichtbaar resultaat was bij mij een week of 10, torn pas was er duidelijk verschil in haar lopen.
Ik heb het geluk dat m'n merrie met pensioen is en niks meer hoeft, maar ik weet dat zonder dat supplement had ze niet meer geleefd.