Welk voer voor nerveus paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:52

MaricoGraphy schreef:
ALS het mijn eigen paard was zou ik ook al lang geïnvesteerd hebben in goede hulp. Maar het is niet mijn eigen paard en ik mag er alleen maar op rijden/mee bezig zijn.

Ik heb zondag met haar getraind gehad... Heb haar uit de wei gehaald. 2 meter van de draad af gaan staan zodat ze net geen contact kon maken met de andere paarden. Pas wanneer ze naast mij begon te grazen heb ik haar weer terug gezet.

Maar je mag wel voer, supplementen kopen maar geen les halen?
Of begrijp ik dat verkeerd?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:54

Dat doet er toch allemaal niet toe. Jij wilt iets met dat paard en dat lukt niet je. Ik zeg alleen maar dat ik dat persoonlijk met trainingshulp zou oplossen en niet met voer. Ik snap sowieso niet dat je een gedragsprobleem wilt oplossen met voer maar dat terzijde.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 13:58

juval schreef:
ik herken het gedrag van je paard, mijn merrie heeft daar ook last van. Zij heeft ook verlatingsangst, en als ik een van de andere 2 paarden weghaal (ze staan met zn 3en) wordt ze heel nerveus, gillen, steigeren en weven.
onbeperkt hooi krijgt ze al want ze is vrij schraal, maar helaas gaat ze het hooi door de hele stal heen lopen zodat ze het niet meer eet. hooiruif of net ophangen durf ik niet ivm het steigeren.
ze krijgt geen krachtvoer, maar wel hippostar kruidenmuesli zonder haver, en daarbij pavo Luzernemix voor de vezels. Ze doet het hier op zich goed op, maar het nerveuze gedrag/verlatingsangst wordt nog niet echt minder. Het zal het karakter zijn.
succes!

Bij deze merrie is het juist omgekeerd.
Zij reageert enkel nerveus als je haar uit de wei haalt. Als je 1 van de anderen weghaalt zal ze even hinniken (doet de fjord en de haflinger ook) maar dan gaat ze gewoon verder met grazen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:00

Ir111 schreef:
Dat doet er toch allemaal niet toe. Jij wilt iets met dat paard en dat lukt niet je. Ik zeg alleen maar dat ik dat persoonlijk met trainingshulp zou oplossen en niet met voer. Ik snap sowieso niet dat je een gedragsprobleem wilt oplossen met voer maar dat terzijde.

Hoewel je gelijk hebt, zou ik nog wel een stap verder durven gaan. Als je niet bereid bent te investeren in jezelf en het paard voor jou zo enorm lastig is, blijf er dan gewoon af. Volgens mij dwingt niemand je iets met het paard te ondernemen, zowel jij als paard worden er op deze manier niet beter van en de eigenaar boeit het blijkbaar allemaal al helemaal niet. Jij hebt niets aan het paard, paard heeft niets aan jou en de eigenaar wil er ook al niet in investeren. Laat het dier gewoon lekker op de wei staan dan, is voor haar een heerlijk leven en scheelt jou een hele hoop frustratie en ongelukken.

Oja, en een halve of zelfs een hele kilo krachtvoer per dag 'omdat je uit principe krachtvoer wil geven' is echt volslagen belachelijk. Hier krijgen ook alle paarden voer omdat het simpelweg herrie geeft als ik er een of twee oversla als de rest eten krijgt. Die krijgen dan een handje, een minimaal bodempje in de schep en eventueel wat luzerne. Geloof maar dat je het merkt aan een paard (de meesten toch) als je er een kilo voer in duwt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:02

jij schijnt maar niet te beseffen dat je alleen maar leert. Je zegt niet te willen investeren omdat je niks van de eigenaar terug krijgt. Uh dat krijg je wel; je mag er namelijk op rijden. Ten tweede; wat je leert door nu te investeren in dit paard, neem je straks mooi mee als je eigen pony oud genoeg is om beleerd te worden.

Je investeert dus niet zozeer in dat paard, maar in jezelf. Ongetwijfeld komt een groot deel van de nervositeit van het paard door hoe jullie ermee omgaan. Stresskipjes vereisen nu eenmaal een andere aanpak dan een no-nonsens paard. Maar met de juiste aanpak zal dit paard prima te rijden zijn. Instructie kan je daar bij helpen.
Je kan wel iedere keer blijven roepen dat je niet in andermans paard wil investeren (iets soort gelijks riep je ook al bij de haf namelijk), maar zo leer je niks. En zal je later bij je eigen pony tegen dezelfde problemen aan lopen. Daarom moet je het ook niet zien als geld in andermans paard te stoppen, want dat doe je namelijk helemaal niet. Ja gedeeltelijk, maar het grootste deel is uiteindelijk in jouwzelf geinvesteerd, omdat je zoveel bij zal leren. Waarom neem je die kans niet? Waarom niet investeren waar je straks met je eigen pony zo veel profijt van zal hebben? Ik begrijp dat niet.

En jij bent niet de enige hoor, die zo denkt. Heel veel mensen zien dat zo, terwijl dat gewoon helemaal niet het geval is. Bij alles wat jij gaat leren met dit paard samen met professionele hulp zal jou weer net dat beetje meer kennis geven, je rijden verbeteren en omgang met minder makkelijke paarden.

edit; en dit bedoel ik niet aanvallend; ik wil je alleen maar de ogen openen dat je van investeren hierin alleen maar een hoop kunt leren.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 26-08-15 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:04

xxCYNNxx schreef:
jij schijnt maar niet te beseffen dat je alleen maar leert. Je zegt niet te willen investeren omdat je niks van de eigenaar terug krijgt. Uh dat krijg je wel; je mag er namelijk op rijden. Ten tweede; wat je leert door nu te investeren in dit paard, neem je straks mooi mee als je eigen pony oud genoeg is om beleerd te worden.
Je investeert dus niet zozeer in dat paard, maar in jezelf. Ongetwijfeld komt een groot deel van de nervositeit van het paard door hoe jullie ermee omgaan. Stresskipjes vereisen nu eenmaal een andere aanpak dan een no-nonsens paard. Maar met de juiste aanpak zal dit paard prima te rijden zijn. Instructie kan je daar bij helpen.
Je kan wel iedere keer blijven roepen dat je niet in andermans paard wil investeren (iets soort gelijks riep je ook al bij de haf namelijk), maar zo leer je niks. En zal je later bij je eigen pony tegen dezelfde problemen aan lopen. Daarom moet je het ook niet zien als geld in andermans paard te stoppen, want dat doe je namelijk helemaal niet. Ja gedeeltelijk, maar het grootste deel is uiteindelijk in jouwzelf geinvesteerd, omdat je zoveel bij zal leren. Waarom neem je die kans niet? Waarom niet investeren waar je straks met je eigen pony zo veel profijt zal hebben? Ik begrijp dat niet.

En jij bent niet de enige hoor, die zo denkt. Heel veel mensen zien dat zo, terwijl dat gewoon helemaal niet het geval is. Bij alles wat jij gaat leren met dit paard samen met professionele hulp zal jou weer net dat beetje meer kennis geven, je rijden verbeteren en omgang met minder makkelijke paarden.

edit; en dit bedoel ik niet aanvallend; ik wil je alleen maar de ogen openen dat je van investeren hierin alleen maar een hoop kunt leren.

Goed omschreven en helemaal waar. Met als aanvulling dat een eigenaar doorgaans pas voor jou in een paard gaat (mee)investeren als jij hebt laten zien dat je iets kunt, dat je iets toe te voegen hebt. Dus eerst zorgen dat je resultaten boekt, een 'paarden cv' hebt en dan kun je eisen gaan stellen. Niet andersom.

xxCYNNxx

Re: Welk voer voor nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:07

precies 0000, mooie aanvulling :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 14:14

Er is wel 1 meisje dat deze merrie kan rijden maar eerst 15-20 minuten ohz galopperen vooraleer ze gaat draven en pas rustig stappen doet de merrie na 40 minuten draven en galopperen.

Het is de bedoeling dat ik deze merrie ga rijden en de haflinger zijn rust gun. Maar ik wil de merrie niet eerst 20 min laten galopperen. Dat is toch geen goede aanpak?
Toen ze pas bij ons kwam heeft ze een volledige maand apart gestaan. Toen kon ik haar wel rijden zonder dat ze te extreem gefocust was op de andere paarden.
Nu ze bij de anderen staat is ze zo close met de fjord dat ze alles doet om weer bij hem te zijn. Zelfs uit een stal breken zonder de ijzeren baar voor de stalopening los te krijgen. (onderdoor of overheen gekropen denken wij)

@ xxCYNNxx :
Dat is het verschil. MIJN paard dus ik investeer er zelf in. Maar als de hoefsmid of DA voor MIJN paard komt betaal ik dat netjes terug aan mijn weide eigenaar. Het voer voor mijn paard betaal ik ook zelf.

Ik ga zelf heel rustig met dat paard om. In het begin werd ik zelf nerveus door haar gedrag maar heb mezelf kunnen leren om er kalm onder te blijven. Op mijn ademhaling letten helpt daar heel goed bij. De boer daarentegen kan zich niet rustig houden. Maar hij komt alleen aan dat paard als het nodig is (hoefsmid/DA).

Wat de haf betreft heb ik in samenspraak met de eigenaar een boomloos zadel gekocht, nieuw bit en hoofdstel. Maar alleen na overeenkomst met de eigenaar.
De PavoNervcontrol had ik voor deze merrie WEL zelf betaald maar dat had geen effect.

Echter is investeren in voer/supplement niet te vergelijken met investeren in een instructie die per les 20 euro kost laat staan voorrijkosten want die goede instructeurs vind ik niet in mijn omgeving. Daarnaast heeft mijn weide eigenaar niet graag vreemden op het terrein. En dat begrijp ik maar al te goed.
Ik betaal liever een instructeur of privéles in de manege vlakbij als mijn eigen paard ingereden is.

Er wordt gezegd dat deze merrie verkeersmak is. Heb het nog niet getest. Anders zou ik met haar te voet naar de privémanege kunnen gaan en daar 5€ betalen om de bak te mogen gebruiken. Misschien is ze wel kalmer met rijden als ze haar weidegenootjes niet ziet?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:18

20 euro voor prive les is spotgoedkoop en een investering waar jij wat van terug ziet, dit in tegenstelling tot al dat krachtvoer en supplementen waar je nu geld in loopt te pompen.
Maar goed jouw keuze

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:22

Ik heb mijn halve leven paarden van andere gereden.
Daar heb ik eerst altijd mijn eigen lessen betaald. Ik moest immers nog erg veel leren.
Later toen ik daar veel van geleerd had en een paard echt op kon gaan leren, kreeg ik lessen vergoed en nog later werd ik er voor betaald.

Jij bent nog in de fase dat je zelf je lessen betaald.
Blij mag zijn dat je een paard van een ander mag rijden en daar van kunt leren.
Dat is investeren in jezelf, want wat je nu leert hou je altijd zelf bij je.

Supplementen en voer is geld weggooien, dat kun je beter in les stoppen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:25

Als je niet wilt investeren in jezelf is dat prima. Maar laat het paard dan ook verder met rust (ik sluit me aan bij de post van Bruintje123 ergens hierboven). Dan hoef je ook niet te investeren in voer.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:42

Dit probleem ga je met voer niet oplossen want daar zit het probleem namelijk niet.
Het komt meer over als een opvoedingsprobleem, ze heeft allang gemerkt dat ze haar eigen gang kan gaan en jij meelift op haar rug of er vanaf valt.

Jij wilt niet investeren in een paard van een ander, kan ik bij in komen,maar dan moet je het paard ook gewoon laten staan.
Jij bent zonder investering niet capabel genoeg om vooruitgang te boeken met deze merrie, dat geeft niet maar dan moet je ook zo eerlijk zijn om toe te geven dat ze van een te hoog gegrepen kaliber is.
Je geeft zelf al aan dat het juist erger is geworden ipv verbeterd een duidelijker signaal kun je niet krijgen.

Wil je wel kosten wat kost met deze merrie gaan samenwerken ben je afhankelijk van goede instructie.
Het is dan een investering in je eigen ervaring met behulp van het paard van een ander.
Je bent een ervaring rijker die je de rest van je (paarden)leven bij je draagt en gebruik van kunt maken.

Ik vind het jammer om te zeggen maar alleen en met voer aanpassing ga je er niet komen :n

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:53

Sorry kan ik vekeerd begrijpen maar waarom wil je een paard rijden met eigenaren die jou met de kosten en een zenuwachtig paard laten zitten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 14:58

moyra schreef:
Dit probleem ga je met voer niet oplossen want daar zit het probleem namelijk niet.
Het komt meer over als een opvoedingsprobleem, ze heeft allang gemerkt dat ze haar eigen gang kan gaan en jij meelift op haar rug of er vanaf valt.

Jij wilt niet investeren in een paard van een ander, kan ik bij in komen,maar dan moet je het paard ook gewoon laten staan.
Jij bent zonder investering niet capabel genoeg om vooruitgang te boeken met deze merrie, dat geeft niet maar dan moet je ook zo eerlijk zijn om toe te geven dat ze van een te hoog gegrepen kaliber is.
Je geeft zelf al aan dat het juist erger is geworden ipv verbeterd een duidelijker signaal kun je niet krijgen.

Wil je wel kosten wat kost met deze merrie gaan samenwerken ben je afhankelijk van goede instructie.
Het is dan een investering in je eigen ervaring met behulp van het paard van een ander.
Je bent een ervaring rijker die je de rest van je (paarden)leven bij je draagt en gebruik van kunt maken.

Ik vind het jammer om te zeggen maar alleen en met voer aanpassing ga je er niet komen :n

Het is erger sinds ze bij de groep staat. Toen ze apart stond was ze wel nog berijdbaar voor mij.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 15:00

aishcream schreef:
Sorry kan ik vekeerd begrijpen maar waarom wil je een paard rijden met eigenaren die jou met de kosten en een zenuwachtig paard laten zitten?

Dit paard is een sportpaard (heeft jumpingwedstrijden gereden met prijzen).
De eigenaar wil graag dat ik met haar bezig ben. Maar zolang hij de DA kosten etc niet aan mijn kennissen terugbetaald ga ik ook niet investeren in instructie WAT NIET KAN omdat de weide eigenaar geen vreemden op haar terrein wil. (!!)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:30

Dan stel je de instructeur/trice toch netjes voor aan de eigenaar van de wei? Dan is hij/zij geen vreemde meer en wel welkom :+

Alle gekheid op een stokje, er zijn dus nu al drie partijen bij betrokken als ik het goed begrijp:
- jijzelf als verzorger/ruiter
- de eigenaar van het paard
- de eigenaar van de wei/stalling

Dan wordt het er inderdaad niet eenvoudiger op. Eerst maar eens (flink) minder krachtvoer erin en rustig doorgaan met het grondwerk waar je mee bezig bent.

Tussen neus en lippen door tegen de weide eigenaar zeggen dat het wel goed zou zijn om instructie te krijgen. Hopelijk (niet meer en niet minder) krijg je toestemming dat er 1x in de week iemand op het terrein komt. Idem richting eigenaar van het paard. Als die geen kosten wil dragen moet jij je afvragen hoe graag je het risico loopt je nek te breken voor het paard van een ander.

Succes met deze situatie, zou mooi zijn als alles een beetje goed op de rit komt waardoor iedereen inclusief eigenaren en paard zelf er plezier van hebben.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:42

Je kunt nog 10 verschillende reacties geven met uitleg dat het allemaal aan de eigenaar en de situatie ligt. Maar niemand in dit topic gaat nog een wonder middel voorstellen waardoor het ineens mogelijk wordt om hem zo uit de wei te plukken en weg te rijden. Dus je moet gewoon kiezen of laat de pony met rust want dit gedrag wordt zo versterkt door jou óf je zoekt begleiding waar je zelf voor betaald. Het komt allemaal een beetje penny op me over al die excuses waarom het niet kan en niet aan jou ligt. Als je echt geen instructie op het terrein mag (wat ik me niet voor kan stellen want deze komt dan altijd als jij er ook bent en is na een paar keer al geen vreemde meer) dan laat je de pony gewoon staan want hier heeft niemand profijt van.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:54

20 minuten moeten galopperen om iets van rust te krijgen vind ik wel erg extreem, daar gaat ander voer i.m.o. geen wereld van verschil mee maken. Weet je zeker dat dit dier in orde is?

Je kunt natuurlijk beginnen met magnesium/nerv control oid, maar ik denk dat je de meeste profijt zult hebben aan iemand die je leert hoe je met het gedrag van deze merrie om kunt gaan :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 15:57

Is de oefening die ik nu met haar doe dan niet goed genoeg?

Ik leer haar sinds gisteren dat uit de groep gehaald worden echt niet erg is. Dit heb ik gedaan op volgende manier:
Haar uit de wei gehaald en 2 meter van de draad af gaan staan zodat ze geen neuscontact kon maken met de fjord (haar maatje).
Als ze nerveus deed (schrapen met been/jambette doen negeerde ik haar (niks zeggen & niet naar haar kijken). Als ze voorbij mijn schouder kwam met haar schouder duwde ik haar terug door druk te zetten op het halstertouw tot ze naar achter stapte. (en belonen met stem en een aaitje over de hals)
Ik heb haar pas terug gezet op het moment dat ze rustig begon te grazen naast mij.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:00

Opzich wel een aardige oefening, maar voor mij nog een iets te hoog penny gehalte. Ik denk dat dit paard eerder een duidelijke leider nodig heeft dan een speciale behandeling :)
(Ik kan er natuurlijk ook naast zitten, ken het hele paard namelijk niet :) )

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 16:14

Ik heb deze oefening gedaan omdat het mij een logische stap leek. Ik kan Vrijdag hetzelfde doen en als ze dan sneller rustig wordt kan ik het gaan uitbreiden naar meer afstand tussen de paarden.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:15

MaricoGraphy schreef:
aishcream schreef:

Dit paard is een sportpaard (heeft jumpingwedstrijden gereden met prijzen).
De eigenaar wil graag dat ik met haar bezig ben. Maar zolang hij de DA kosten etc niet aan mijn kennissen terugbetaald ga ik ook niet investeren in instructie WAT NIET KAN omdat de weide eigenaar geen vreemden op haar terrein wil. (!!)

Waarom dan wel investeren in brok of voer?
In mijn ogen leer je alleen maar van lessen en zou je die ervaringen later ook weer kunnen toepassen. Daarbij verberg je het probleem met voer maar los je hem niet op. Met les wel, of leer je in iedergeval er mee om te gaan, dit is misschien wel een aanrader voor jullie beiden.

Maar het is niet mijn paard niet mijn keuzes. Wat ik hier typ in het topic is vanuit mijn inzicht die jij mij geeft. Van daaruit geef ik dit advies die na mijn mening het beste werkt.
Succes met alles, als je advies nodig hebt kun je me pben.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:19

Hier het probleem met vastzittende pijnlijke spieren.
voor de behandeling van de fysio, een paard die niet te scheiden was van de anderen.
Altijd schrikken overal van.
Altijd op de loop gaan.

Na de behandeling, kwam er direct een ander paard voor terug.
Ik kan haar, zelfs wanneer ze hengstig is, uit het land halen.
Ik kan met haar werken, zelfs wanneer het waait. Dan is ze wél nerveus, maar prima te doen.

Ze kan ook ergens pijn hebben en daardoor nerveus doen.

Ze kan ook moeite hebben met jou leiderschap. Nee = nee. En we gaan nu dit doen.
Doe jij dit, weet ik dit op te lossen met dit.
Gewoon puntgewijs werken en stapje voor stapje.
Maak het werk ook eens leuk. Doe nieuwe dingen.
Leer het paard om niet bang te zijn.

Nerveuze paarden zijn onzeker over wat ze doen... En als de ruiter daar niet mee om weet te gaan onploft dit een keer. En dan heeft het paard al helemaal geen vertrouwen meer...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 16:45

Pijn kan natuurlijk een factor zijn. Haar gebit is scherp en volgende maand (september) komt de tandarts voor haar. Tot die tijd wil ik alleen maar grondwerk met haar doen.
Vandaag kreeg ik een berichtje dat het meisje dat haar eens bereden had graag nog eens wil komen; Maar ik heb gezegd dat de merrie voorlopig niet bereden wordt ivm haar gebit.

Ik kan wel kijken of ze rustiger is als ik met haar een kort wandelingetje maak buiten de weides. (met een extra persoon als back-up voor als het mis zou gaan)
Misschien dat ze uit de wei gehaald wordt te hard linkt aan werken en dan nerveus wordt?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:35

ik lees dat je krachtvoer zelfs wilt opvoeren als je haar gaat trainen..
maar ik denk dat je het begrip trainen daar behoorlijk verkeerd begrijpt..

men heeft het dan over paarden die vollop in training staan voor wedstrijden, niet die gewoon licht werk doen onder het zadel.

ik heb een nerveus type.. althans als je niet weet hoe je er mee om moet gaan.. de hele stal hier, de hoefsmid, de dierenarts, mijn instructrice.. iedereen verklaarde mij voor gek toen ze hem voor het eerst zagen (en ik wist het ook niet meer zo zeker).. kop in de hoogte, ogen starend in de verte compleet opengespert, neusgaten wijd open en continue heen en weer draaien.. Eerste dag van stal naar de wei, de vonken vlogen van zijn ijzers door de stal, ook heel snel ijzers laten verwijderen omdat we allemaal bang waren dat hij een ongeluk zou krijgen.. Opstappen en teugeldruk eraf en ik kon hem bijna gelijk met een los teugeltje door het bos sturen. Waarbij iedereen inclusief mijzelf zijn kaak weer omhoog moest duwen.. Dat wil niet zeggen dat zijn versnelling niet hapert, want het is gas erop en gaan bij hem als hij ook maar enigzins de kans krijgt. Ik kan mij heel goed voorstellen dat sommigen echt hem niet meer terug kunnen rijden.. ik was de eerste tijd in de bak ook meer aan het 'vechten' om controle met hem dan iets anders (fout fout fout, maar we dreven elkaar ertoe)..

hierop ben ik meer tijd gaan investeren in rust aan de longeerlijn en compleet losse teugel in de bak (want waar kunnen ze heen.. hooguit keihard in de rondte.. wat hij ook zeker eerst deed, kon hem echt niet zomaar terugrijden, of zelfs maar van galop naar draf zonder de teugels op te pakken).

ik zou niet eens denken aan rijden met deze pony voor je de rust erin hebt..

je bent aan het oefenen met 'eruit' halen.. maar vervolgens doe je weinig om de aandacht van haar vast te houden..

moet dat niet de eerste stap worden, dat jij haar aandacht opeist? werken aan de longeerlijn.. niet doeloos rondjes laten draven of gewoon maar balkjes neerleggen en het werken noemen.. maar echt werken.. voorwaards, terugschakelen, inbuigen, overgangen paar pasjes en weer terug.. Net zolang tot ze de aandacht bij jou heeft.. Een groot deel van de nerveuziteit heeft in mijn ogen ermee te maken dat de merrie geen flauw idee heeft wat je van haar wilt en wat nu eigenlijk de bedoeling is..

nerveus kan ook doodgewone werklust zijn, en ze mag maar niet werken... In het land hebben ze die frisheid en die drang om te werken ook niet, want daar is het hun tijd..

zeker geen krachtvoer induwen, hooguit een schepje meusli..

Je noemt het hardnekkig een sportpony omdat het in het verleden wel eens een prijsje gewonnen heeft. Maar ik denk dat je dat 'sport' gewoon even moet vergeten met dit dier en aan de basis moet werken. en langdurig aan de basis werken.

Beter zou zijn om het dier gewoon te laten staan.. Die baas kan zoveel willen, maar je geeft zelf aan dat de man niet eens zijn afspraken nakomt, dus waarom zou je je druk maken om die merrie.. Het antwoord daarop is dat jij dat graag wilt.. Als hij graag wil dat het dier bereden wordt en getraind moet hij het naar een trainingstal brengen om het dier weer vlot een beetje op orde te krijgen.

ik zou persoonlijk mijn handen eraf trekken.. maar als je persee graag met haar bezig wilt.. Negeer dat nerveuze.. haal haar uit die wei, korte poetsbeurt, en longeren zonder enkele vorm van bijzet net zolang tot ze ontspannen joggend kan draven en vandaar uit soepeltjes kan aanspringen naar galop, soepeltjes terugkomt en soepeltjes vanuit stap kan aanspringen naar galop.. Dat ze onder het zadel wegvliegt in galop, ik weet niet of dat met nerveusiteit te maken heeft of gewoon haar slechte bespiering en onbalans..