Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:03

Anoniem schreef:
Anoeska27 schreef:
Ik zou haar een paar weken op een flinke pijnstiller zetten en dan kijken of ze wel aankomt. En van daaruit kijken wat je wel en niet meer voor haar wil.

Je gaat toch geen paard op een pijnstiller zetten zonder te weten wat ze mankeert.
Laat er eerst eens een goede paardenarts naar kijken.

mee eens. Dat dit paard zich niet fijn voelt en wellicht pijn heeft is duidelijk, maar daar gaat een pijnstiller geen oplossing bij bieden of de oorzaak van aanwijzen.
Bovendien kan zomaar toedienen van een pijnstiller ook de schade verergeren.

Anoeska27

Re: Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:07

Als dierenartsen haar op hebben gegeven (wat ze ook echt niet doen als ze er nog enigszins hoop in zien) en niet willen behandelen en je wil zelf heel zeker weten dat je alles geprobeerd hebt, dan zou ik er dus een pijnstiller in stoppen. Uiteraard niet zomaar zonder iemand gezien te hebben, maar in dit geval is ze dus opgegeven door de dierenartsen. Het gaat geen oorzaak aanwijzen, maar als ze dan wel weer wat vlees op haar botten krijgt, dan weet je genoeg en kan ze misschien nog een iets paardwaardiger leven hebben. Want dit zou ik niet paardwaardig willen noemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:10

Op pijnstillers leven zou ik ook geen paardwaardig leven noemen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:12

Cayenne schreef:

Eens, maar wel waardiger dan hoe ze er nu kennelijk bij staat. Dat ik een andere keus zou maken, daar heeft dit dier nu niets aan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:18

Drogeren is beter dan niks doen en het dier zo laten staan.
Dit paard staat al minstens sinds april zo, ik vind dat echt schokkend, net als sommige voorstellen. Als de volgende dierenarts er niet uitkomt, dan zijn er 3 dierenartsen die inslapen adviseren, dan is het alternatieve circuit toch geen optie meer bij een paard in deze toestand?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:22

Er is geen enkele diagnose, het bloed is niet onderzocht er is niet gekeken of het paard maagzweren heeft of leverbot. Dus waarom dan inslapen? Ik zou eerst maar eens kijken wat de oorzaak van deze toestand is. Misschien is het wel op te lossen als het duidelijk is wat dit paard mankeert. Zo oud is het beestje nog niet. Als ze 30 was dan kan ik me daar iets bij voorstellen maar 17 is niet oud.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:23

Cayenne schreef:

Maar stel dat ze op pijnstilling opknapt, dan weet je dus dat ze pijn heeft en dat zonder pijnstilling geen paardwaardig leven is.
Of je moet dan de oorzaak van de pijn vinden, of haar laten gaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:32

Ze staat of ze buikpijn heeft.. Al naar zand in de darmen gekeken? als ze veel zand in de darmen hebben verteren ze slecht en vallen ze af. Verder zou ik bloed onderzoek doen en laten kijken voor bloedworm en leverbot. Is dat het niet dan zou ik heel erg overwegen om dr toch te laten gaan.zo op de foto te zien is ze haar spieren al aan het opeten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:38

Wat ik me nog afvraag. Waarop baseerden die beide andere artsen hun mening dat inslapen het beste is? Toch niet alleen op de uiterlijke kenmerken neem ik aan / mag ik hopen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:50

Steffi van der Laarse bellen. Zij heeft gewerkt bij Laarakkers maar is daarnaast ook dierenarts. Dan heb je regulier en alternatief in een. Ze heeft mij ontzettend goed geholpen bij mijn ruin met vage klachten.
Bij mij kwam ook als eerste leverbot op.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 20-08-15 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes uit naam verwijderd.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:51

Ik ga mee met Rocamor. Een paard opgeven gebeurt toch op basis van een ernstige diagnose met daarbijhorende conclusie? Ik zou het zelf ook moeilijk vinden om mijn paard te laten inslapen zonder de reden te weten waarvoor. Heel goed dat je je gevoel volgt en toch naar echt concrete antwoorden zoekt.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:52

Ik vind je klachten niet echt overeen komen maar de manier van staan wel, een maagzweer?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:54

Anoniem schreef:
Beste TS,
Blijf ver weg van Laarakker. Dat gaat je veel geld kosten en het is maar de vraag of je paard er beter van wordt.
Neem contact op met een gerenomeerde paardenkliniek. En laat ze zeker een bloedonderzoek doen .Pas als zij zeggen niets meer voor je paard te kunnen doen en je je daar niet bij neer wilt leggen zou ik het alternatieve circuit in gaan. En Laarakker valt onder die categorie alternatief.
Houd je ons op de hoogte

Eens hiermee. Eerst naar een goede kliniek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:55

lijkt wel of ze verekt van de pijn in haar maag/darmen...is ze ooit met pramox ontwormd?Ze ziet er uit alsof ze een lintworm heeft.
Die dierenartsen durven wel,een paard in laten slapen zonder dat je weet wat ze mankeert.Ben je daar dierenarts voor geworden? :7

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 22:41

Ze is inderdaad op het zicht beoordeeld om in te laten slapen. Als ze van de week komen voor bloedonderzoek moeten ze ook maar even gelijk mestonderzoek doen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:54

Ik sluit me aan bij bloed en mest laten controleren. Laat die bij een kliniek doen die dit ook echt uitgebreid doen, en nog iets zien in de toekomst van je paard. Je eigen DA zal het waarschijnlijk afraffelen (gezien de snelle opmerking "laat maar inslapen".

Hopelijk is er iets in het bloed te vinden, en is er daardoor ook iets te ondernemen om je paard weer gezond(er) te krijgen.

Bedenk je goed dat je nu best veel voert, dat is gezien het gewicht van je paard te begrijpen, maar veel voeren kan ook juist voor een mager paard zorgen (vit/min niet in balans, voedingstoffen die hierdoor niet/slecht worden opgenomen). Ga na bloedonderzoek ook in overleg met de kliniek voeren op een manier die specifiek bij jou paard past.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:01

Ik begrijp vooral niet waarom dit dier al zo lang moet lijden.

Waarom heb je haar na een maand niet
al naar een kliniek gesleept ipv een paar waardeloze dierenartsen te consulteren. Dit kan toch niet. Heb medelijden met dit paard.

Hup naar een goede kliniek en laat daar uitzoeken wat het is.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 23:03

Ik heb op de kliniek gestaan en ben naar huis gestuurd, en nee ik stond niet op de eerste de beste kliniek.

Ik wist zelf ook niet meer wat ik moest en hoopte dat 24/7 op het land met enorm veel gras + bijvoeren haar zou helpen. Ze is wel al verbeterd in de benen, maar niet in aankomen.

Goede tip Angela!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:05

littleroosie schreef:
Ik heb op de kliniek gestaan en ben naar huis gestuurd, en nee ik stond niet op de eerste de beste kliniek.

Ik wist zelf ook niet meer wat ik moest en hoopte dat 24/7 op het land met enorm veel gras + bijvoeren haar zou helpen. Ze is wel al verbeterd in de benen, maar niet in aankomen.

Goede tip Angela!

Ik kan niet geloven dat een eersteklas kliniek je naar huis stuurt zonder bloedonderzoek...echt niet..dat is het eerste wat ze doen

En dan ook nog eens zonder iets van ren vermoeden of diagnose. Dat bestaat niet.

Yoshiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:07

Anoeska27 schreef:
Als dierenartsen haar op hebben gegeven (wat ze ook echt niet doen als ze er nog enigszins hoop in zien) en niet willen behandelen en je wil zelf heel zeker weten dat je alles geprobeerd hebt, dan zou ik er dus een pijnstiller in stoppen. Uiteraard niet zomaar zonder iemand gezien te hebben, maar in dit geval is ze dus opgegeven door de dierenartsen. Het gaat geen oorzaak aanwijzen, maar als ze dan wel weer wat vlees op haar botten krijgt, dan weet je genoeg en kan ze misschien nog een iets paardwaardiger leven hebben. Want dit zou ik niet paardwaardig willen noemen.

eilleen333 schreef:
Cayenne schreef:

Maar stel dat ze op pijnstilling opknapt, dan weet je dus dat ze pijn heeft en dat zonder pijnstilling geen paardwaardig leven is.
Of je moet dan de oorzaak van de pijn vinden, of haar laten gaan.

Hiermee eens. :j

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 23:08

Ik stond bij Rodinde in Vinkega.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 23:08

Ze heeft na de miskraam wel een paar weken op pijnstillers gestaan tot dat ze 24/7 het land op kon.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:12

littleroosie schreef:
Ik stond bij Rodinde in Vinkega.

En die hebben dan wat gedaan om haar te beoordelen? Dan weet je dus ook weer waar je nooit meer heen wilt. Zonder bloedonderzoek kom je nergens. Daar begin je mee.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:12

Ik zou haar naar Wolvega brengen. Die komen niet bij jou thuis maar het is ook goedkoper om daar met het paard heen te gaan. Ik weet zeker dat ze je daar verder kunnen helpen. Je kunt ze gewoon bellen en de situatie uitleggen en meestal kun je er dan heel snel terecht. En die kijken echt grondig naar het paard. Ik denk aan maagzweren of leverbot of beide. Ik hoop dat het goed komt.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 23:14

Er naar gekeken en gezegd dat ik weer kon opladen, ze wilde haar niet behandelen. Zolang ze nog kon liggen en opstaan was het goed. Maar ze zou haar zelf laten inslapen. Daarom ga ik morgen ook contact opnemen met Wolvega.

Wolvega komt wel aan huis hoor, ze hebben haar toen des tijds ook gescand. Ik zet Rel liever niet op de trailer want ze heeft erg veel moeite om daar weer uit te komen.