Sloom, vreemde vacht, hier klopt iets niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:51

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:57

Hoi, ik herken dit. Bij mijn 4-5 jarige toendertijd ook ineens een mega gedrags verandering gehad. Van happy- goedkarakter- werkwillig ( loopt zich nog dood voor je) naar lusteloos- moe- niet vooruit te branden, gewoon niet mijn paard zoals ik hem kende. Heb hem toendertijd door de medische molen gehaald ( met bijbehorende rekeningen( heb ik er opzich voor over, maar het is allemaal gewoon niet gratis) ) Uitslagen bloed & mest: niets te vinden. Osteo- accupunctuur, niets echt aanwijsbaars. ( baat het niet schaadt het niet gedachte) ik stond dus na dierenartsen- met goede bloeduitslagen- geen lichamelijke mankementjes- eigenlijk nog steeds met dat lusteloze paard. Op aanraden van dierenarts toen op equitop myoplast gaan geven. Zoals die lusteloosheid kwam, is het ook weer gegaan. Langzaam kwam mijn goegehumeurde, werklustige paard weer terug, en zo is ie tot de dag van vandaag ( 4jr later) nog. Ik heb inmiddels wel geleerd, dat mijn paard erg gevoelig is op seizoenswissels. Haar maken - haar verliezen, moet ik even trainingen naar beneden brengen, en nog help ik hem die periodes met myplast. Was in ons geval niets ernstigs. Hoop dat dat bij jullie ook zo is.. Succes! & sterkte!
( wat heb je aan dit verhaal, hopenlijk een beetje steun, dat het soms ook niets is, maar dat heb ik pas na de medische molen ondervonden)

AngelinaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 16:27

Buuk schreef:
Hoi, ik herken dit. Bij mijn 4-5 jarige toendertijd ook ineens een mega gedrags verandering gehad. Van happy- goedkarakter- werkwillig ( loopt zich nog dood voor je) naar lusteloos- moe- niet vooruit te branden, gewoon niet mijn paard zoals ik hem kende. Heb hem toendertijd door de medische molen gehaald ( met bijbehorende rekeningen( heb ik er opzich voor over, maar het is allemaal gewoon niet gratis) ) Uitslagen bloed & mest: niets te vinden. Osteo- accupunctuur, niets echt aanwijsbaars. ( baat het niet schaadt het niet gedachte) ik stond dus na dierenartsen- met goede bloeduitslagen- geen lichamelijke mankementjes- eigenlijk nog steeds met dat lusteloze paard. Op aanraden van dierenarts toen op equitop myoplast gaan geven. Zoals die lusteloosheid kwam, is het ook weer gegaan. Langzaam kwam mijn goegehumeurde, werklustige paard weer terug, en zo is ie tot de dag van vandaag ( 4jr later) nog. Ik heb inmiddels wel geleerd, dat mijn paard erg gevoelig is op seizoenswissels. Haar maken - haar verliezen, moet ik even trainingen naar beneden brengen, en nog help ik hem die periodes met myplast. Was in ons geval niets ernstigs. Hoop dat dat bij jullie ook zo is.. Succes! & sterkte!
( wat heb je aan dit verhaal, hopenlijk een beetje steun, dat het soms ook niets is, maar dat heb ik pas na de medische molen ondervonden)

Ja zo zie je maar dat zoiets veel kan doen hé..! Fijn dat je er geen last meer van hebt gehad, en ontzettend bedankt. Is toch altijd wel even schrikken zoiets vooral omdat je niet weet wat het is!

xx_ls

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:47

Hé, deze blijf ik even volgen! Mijn quarter x appaloosa heeft dezelfde verschijnselen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:54

Babootje schreef:
mrie schreef:
Je paard is 4, dat betekent dat hij fases mee maakt waarin alle energie in het groeien gestopt wordt. Ja ik ben ouderwets hoor, maar ik heb wat jij beschrijft vaker gezien. Voorwaartser maken gaat nu dus niet, daar is geen energie voor. Doe leuke dingen met hem, wandelen aan een touwtje, stappen in het bos, samen beetje rondkijken in de buurt van de stal, misschien kun je beetje met hem klikkeren. En kijk over een poosje nog eens. Hij gaat nu door de zomerrui, het zou kunnen dat dat een beetje een mottig beeld geeft. Maar een rare vacht hebben is het enige waarvan ik zeg, dat is opvallend. Ik denk dat ik de veearts zou bellen een beschrijving zou geven en aan haar vragen wat zij denkt. Zonder meteen met theorieën, panel 5 en cushing aan te komen. Niet paniekfietsen dat is het eerste wat we moeten doen.

Zomerrui? Werkelijk? In augustus? Paarden verharen in de herfst en de lente. Als TS paard nog niet door zijn winterhaar is dan zit ie op zijn minst niet goed in zijn vel.
Ik heb ook een paar keer gehad dat een paard slecht door de rui kwam door een koud voorjaar. Toen heb ik ook geschoren, maar in de zomer had ie echt wel weer een normale vacht.

TS, ik vind in jouw OP genoeg redenen om de DA te consulteren. Een 4 jarige hoort zo niet te zijn; ook al maakt hij een groeispurt. Ik weet niet hoe groot jouw paard is maar quarters zijn itt tot KWPN ers toch wel eerder klaar met groeien. Ik denk niet dat een 4jarige quarter nog een groeispurt maakt. Hooguit nog wat uitzwaren. Ik zou hier in ieder geval niet gerust op zijn.

Babootje, er zijn heel wat paarden die nu al naar hun wintervacht verharen hoor. Die zijn vaak ook wat vroeger met het loslaten i.v.m. het aanmaken van de zomervacht.

ilaan

Re: Sloom, vreemde vacht, hier klopt iets niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:02

Ik heb de reacties globaal doorgelezen dus als het al eens genoemd is sorry.

Mijn paard ging na het verplaatsen ook van zeer energiek en soms heet zelfs naar zeer lusteloos en sloom. Ik heb haar nu s nachts alleen staan omdat ik het idee had dat ze niet sliep.
Sindsdien is weer netjes 1 kant vies s ochtends en is ze veel beter te pas.

Mijn vraag is dus, slaapt je paard wel voldoende? Soms is de oplossing simpeler als gedacht, iig bij mij dan gelukkig :)

senna21

Re: Sloom, vreemde vacht, hier klopt iets niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:33

Omdat het een quarter betreft,lijkt een panel 5 test mij zinvol.
Dat is een kwestie van wat haar opsturen.