Wat mankeert mijn pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Re: Wat mankeert mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:21

Is de da al geweest en wat zei deze.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:23

Ik zou eerst eens helemaal back to basic gaan: hooi en een vitaminenbrokje en verder niets (behalve wat gras) en dan eens kijken hoe dat gaat. Je hebt best kans dat de klachten gaan verdwijnen na verloop van tijd. Zie je na een paar maanden geen verschil, kan je altijd weer terug naar je meer gevariëerde voer toch?
Ondertussen de DA laten komen en laten testen op cushing en wormen vind ik sowieso geen slecht idee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:59

ik ben wel benieuwd naar wat de da heeft gevonden?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:57

Vind jammer dat ts niet meer reageert, ben namelijk erg benieuwd wat de da zei en hoe het nu gaat.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:02

Even de dierenarts afwachten. Om de afvalstoffen kwijt te raken kun je appelazijn bijvoeren.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:25

Tanjaatjuhh de dierenarts is allang geweest, wachten nu op update van ts.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:19

Koper schreef:
linnie050 schreef:
Krijgt ze kuil ipv (goed) hooi?

Nee joh! Kuil krijgt mijn andere paardje hele gekke voeten van.

En bedankt Geerke. Dat jij dingen raar vindt zegt mij wel weer wat over jou. Hou d'r es mee op.

Wat ze zoal krijgt, op een dag als vandaag:

wilde peen
paardebloem
distels
een bak voer (50 gr vitalbix daily complete, kurkumapasta met beetje haver, kleefkruid, zout, beetje fenegriek)
hooi
andijvie
zeewier
Dat is in de ochtend. Vanavond krijgen ze weer hooi, en een strookje gras (vrijwel zonder raai). En verder weer een bak voer, waar 's avonds ook goudsbloem en lijnzaadolie doorheen gaat. Verder nog vogelmuur, meidoorn, weegbree, selderij en rozebottel.

Niks raars dus. Wel gevarieerd.

Mloui waarom denk je ppid?

Wat een fanatisme in dit topic!
Er wordt een vraag gesteld en logisch worden daar antwoorden op gegeven, maar zodra dat enigszins aanvallend of belachelijk is volgens topicstarter krijg je links en rechts om je oren 8)7

Nu zal ik even mijn mening geven:
Als je iets vraagt kan je daar altijd een antwoord op krijgen waar je het niet mee eens bent
Op mij komt het over alsof je eigenlijk al heel veel weet ,zoals je je paarden voert, dus waarom deze vraag.
Je zou ook kunnen googlen en dan zie je al dat Cushing practisch altijd samen valt met hb.
Dat als de weerstand van je paard laag is de kans groot is op mok/mijten/luizen en wormen.

Een paard eet idd.kruiden, maar zal deze in de natuur alleen eten wanneer hij deze nodig heeft.
Helaas zijn onze weides niet toereikend en kan je idd. bij tijd en wijlen kruiden aanbieden, maar zeker niet het hele jaar rond.
Ook vraag ik mij af in hoeverre je precies weet hoeveel en welke kruiden je moet geven of ben je afgestudeerd homeopaat?
Lijnzaadolie daar krijgt mijn shet meteen diarree van en om nu een vitamine korrel en zoveel kruiden en suplementen bij elkaar te geven???????

Het feit dat jij nu niet reageert, terwijl er meerdere mensen op antwoord wachten, zegt dus meer over jou als over ons.

Desondanks hoop ik voor je paard en jou dat alles in orde komt en miss. begrijp je ook dat de meesten het beste met jullie voor hebben en ook opbouwende kritiek kunnen hebben waar je wat mee kan doen en van kan leren, doe ik ook nog steeds.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:57

Waar is de like knop wanneer je hem nodig hebt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:06

myk_en_shant schreef:
Waar is de like knop wanneer je hem nodig hebt

:D daar moet bokt eens serieus over nadenken :j

Voorlopig ben ik nog steeds erg benieuwd hoe het nu met de pony gaat en wat de da heeft gezegt.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:36

Vermoed dat we niets meer van TS gaan horen, wat ontzettend jammer is want iedereen is enorm benieuwd naar wat de DA zei :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 17:35

O jawel hoor LauLauu. Wat de TS wil melden is dat ze het heel jammer vind dat mensen zo opgejut tegen haar doen. Één bokker roept wat en de rest gaat er hersenloos in mee. Tel gerust even terug hoe veel mensen er op die paar paginaatjes geroepen hebben dat mijn merrie kool krijgt? Blíndelings achter één hysterische bokker aan :')

De TS vindt het ook jammer dat mensen blijkbaar helemaal niet op de hoogte zijn dat paarden veel, heel veel, verschillende planten nodig hebben. Die van mij krijgen er een stuk of 20 (naast gras), veel daarvan elke dag. Een schijntje van wat een paard hoort te eten. Maar het is tenminste iets.

De TS vindt het vooral erg jammer dat mensen zo hardnekkig niet willen zien dat ONDANKS een dieet wat erg geschikt is gebleken voor een paard met leverproblemen er blijkbaar een ANDERE oorzaak ook zou kunnen zijn. Met uitzondering van ruitje.

Wat de veearts gezegd heeft? Speculeer daar maar lekker over. Jut mekaar maar weer op. Roep maar dat mijn aanpak niet deugt. Maar weet dan dat jullie dat zelf verzinnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:36

Echt hoor, jij komt er wel in de wereld...

Vind dit toch redelijk onbeschoft, om die ene bokster (ikke zei de gek) hysterisch te noemen, als ze het ten eerste als vraag stelt en ten tweede nog haar excuses aanbied ook voor de foute veronderstelling...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:41

En ik vind als bokker het jammer dat je geen ruwvoer onderzoek doet samen met bloed onderzoek zodat je gericht kant toedienen waar nodig.

9ok vind deze bokker het jammer dat je de vraag over lever plus het voeren van leverschadelijke stoffen negeerd dan al niet de blokkerende werking van jou enkele samengestelde producten...

Daaruit neem ik aan en ja dat is een aanname dat jij. Ts je huiswerk over deze producten onvoldoende in kennis hebt gebracht.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:57

Mensen.
Stop met elkaar af te kraken.
TS en volgers van dit topic.

Jullie, volgers, weten niet waarom TS specifiek die kruiden/planten voert. Kan heel goed in overleg zijn met een DA. Dan heeft ze zich zeker niets te verwijten.
TS, mss een beetje kort door de bocht, maar als je iets vraagt op Bokt, weet je dat er altijd je gaan afkraken. Het is Bokt, niet voor niets groot en vaak een hel voor een topicstarter. (want iedereen weet het beter zeker vanachter de PC)

Maralyn, TS wilt er niets meer van zeggen, door zulke opmerkingen. Je weet niet wat er de laatste dagen gebeurd is (bloedonderzoek, ruwvoer onderzoek? heb ik echt mijn bedenkingen bij hoor, wat is een beetje hooi dat onderzocht wordt op een gehele partij hooi?)
Bedankt om er zeker voor te zorgen dat TS het relaas niet zal vertellen.
Ik was anders wel geïnterresseerd. Ik vind het wel nobel dat ze zo goed probeert te letten op wat haar paarden binnen krijgen.

TS ik hoop dat je ondertussen een beeld hebt van wat je pony doormaakt.
Hoop dat ze snel bovenop komt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:12

Nou als je goed doorleest lees je ook dat n ruwvoer onderzoek niet gaat gebeuren.

En dat is jammer.
Een bloedonderzoek weet ik inderdaad niet of ze die gedaan heeft.

Maar duidelijk over waarom ze zoveel troep voert is er niet behalve dat n paard indr natuur meer vverschillende soorten binnen krijgt.

Hieruit maak ik op dat ze niet exact wéét of ze correct of overvoert

Jij hebt blijkbaar ook geen kaas gegeten van voeding maak ik uit je bericht op.
Anders zou je tóch zeggen dat er een aantal soorten planten de lever verder aantast want deze is volgens ts verzeakt.

Nee ik boor haar niet de grond in maar maak haar wakker...
En ik ben geen volger

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:36

Mijn paard heeft grote leverproblemen gehad en mijn DA heeft nooit een ruwvoeronderzoek laten uitvoeren...

Ben zeer benieuwd of er nog een update komt, dit soort topics zijn leerzaam voor een ieder die ook echt wat wil leren en niet alleen bezig is met zijn eigen gelijk halen :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:03

Maar ruitje. Jij geeft het paard niet van alles en nog wat neem ii aan.
Zowel paardenbloem als kurkuma is enorm.belastend en slecht voor de lever als deze niet honderd procent werkt.

Ik hoef mijn gelijk niet te halen. Écht niet. Maar als voerder behoor je wél op de hoogte te zijn van de werking van stoffen in je toegevoegde supplementen toch?

Zeker ben ik bereid om te leren.

Maar als ik iets niet zeker weet bel ik de dierenarts. Desnoods meerdere...
Maar ik ga dan niet lopen huilie huilie omdat mensen het niet met mij eens zijn.
Je wéét dat als je vragen stelt óók antwoorden kan verwachten waar jij niet mee eens bent. Of je nu een dierenarts vraagt of bokt...

Prima dat ts van mening is dat zij goed voert.
En verder zal ik me stil houden en afwachten.
Maar ik mag zeker een mening hebben gebasseerd op biologische feiten.

Nee ik wil mijj mening niet doordrammen. Mocht dit zo over komen dan mijn excuus.
Maar ik wil antwoord op mijn vragen en die heb ik niet allemaal gekregen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:16

Hevonen schreef:
Zou in elk geval de cushingtest laten doen. Het bloedonderzoek is nu gratis als je het formulier downloadt en invult.
Wij hebben een pony met cushing, IR, zomereczeem en een hele reeks allergieën. Zij doet het goed op seniores priores plus gras/hooi en wat wortel of selderie. Ze heeft nu wel cushing-medicatie.

Zij heeft wat last van regenschurft (geeft korsten) omdat haar haar 's winters zo dicht is, dat het vocht niet weg kan en 's zomers omdat ze toch vaak een eczeemdeken draagt. Ik weet niet of jij ook een eczeemdeken oid gebruikt tegen het schuren.

Waar kun je dit onderzoek gratis laten doen dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:17

Koper schreef:
O jawel hoor LauLauu. Wat de TS wil melden is dat ze het heel jammer vind dat mensen zo opgejut tegen haar doen. Één bokker roept wat en de rest gaat er hersenloos in mee. Tel gerust even terug hoe veel mensen er op die paar paginaatjes geroepen hebben dat mijn merrie kool krijgt? Blíndelings achter één hysterische bokker aan :')

De TS vindt het ook jammer dat mensen blijkbaar helemaal niet op de hoogte zijn dat paarden veel, heel veel, verschillende planten nodig hebben. Die van mij krijgen er een stuk of 20 (naast gras), veel daarvan elke dag. Een schijntje van wat een paard hoort te eten. Maar het is tenminste iets.

De TS vindt het vooral erg jammer dat mensen zo hardnekkig niet willen zien dat ONDANKS een dieet wat erg geschikt is gebleken voor een paard met leverproblemen er blijkbaar een ANDERE oorzaak ook zou kunnen zijn. Met uitzondering van ruitje.

Wat de veearts gezegd heeft? Speculeer daar maar lekker over. Jut mekaar maar weer op. Roep maar dat mijn aanpak niet deugt. Maar weet dan dat jullie dat zelf verzinnen ;)

eigelijk kun je het best naar een paard kijken om te weten of je goed voert of niet...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:34

SBravour schreef:
Hevonen schreef:
Zou in elk geval de cushingtest laten doen. Het bloedonderzoek is nu gratis als je het formulier downloadt en invult.
Wij hebben een pony met cushing, IR, zomereczeem en een hele reeks allergieën. Zij doet het goed op seniores priores plus gras/hooi en wat wortel of selderie. Ze heeft nu wel cushing-medicatie.

Zij heeft wat last van regenschurft (geeft korsten) omdat haar haar 's winters zo dicht is, dat het vocht niet weg kan en 's zomers omdat ze toch vaak een eczeemdeken draagt. Ik weet niet of jij ook een eczeemdeken oid gebruikt tegen het schuren.

Waar kun je dit onderzoek gratis laten doen dan?

Bij je eigen DA

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:49

En daar gaan we weer.wat is goed voeren :?
Iedereen heeft daar zijn,haar visie van en dat is prima,dat neemt niet weg dat een ander ook of miss gewoon gelijk kan hebben.

Daarom is oa Bokt handig om van te leren of om in ieder geval iets mee te doen.

Ik kom toch weer terug op die kruiden.
In de natuur weet een paard,over het algemeen, welke kruiden hij kan gebruiken.
Maar in de natuur worden deze kruiden dan ook maar op een bepaald moment per jaar jaar aangeboden.
Nu geloof ik zeker dat als je paard iets mankeert,in de winter bv, dat je dan i.o.m.je da bepaalde kruiden kan aanbieden,maar beperkt en zeker niet het hele jaar rond.

Ik heb twee jaar geleden careforlive gevoerd,maar heb de zak na uiteindelijk weggegooid.
Mijn paarden kregen er jeuk van en heb dit ook van anderen gehoord.
Dit zegt mij dat je ,zeker met kruiden, niet zo maar moet gaan rotzooien.

Nu weten we helaas niet hoe het met het paard van topicstarter gaat en zoals ze heeft laten weten krijgen we dat ook niet te weten,maar ze zal zeker meelezen.
En zoals ik al eerder aangaf hoop ik dat ze hier wat van leert en hopelijk als ze nog een keer een topic opent het anders aanpakken.

Mijn man zegt altijd:" woorden zijn als muziek".
Het is hoe je iets brengt en dan
nog is het bepalend hoe je iets LEEST!

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:54

Denk dat dit voor iedereen wel interessant is om te lezen!

http://www.horsehayanalysis.eu/NL/problems.html

Andijvie
Groente
Andijvie is een eenjarig bladgewas dat nauw verwant is aan witlof. De groente is vrijwel het gehele jaar verkrijgbaar. Wikipedia
Voedingswaarde
Andijvie
Hoeveelheid per 100 g
Energie (kcal) 17
Vet 0,2 g
Verzadigd 0 g
Meervoudig onverzadigd 0,1 g
Enkelvoudig onverzadigd 0 g
Cholesterol 0 mg
Natrium 22 mg
Kalium 314 mg
Koolhydraten 3,4 g
Voedingsvezels 3,1 g
Suikers 0,2 g
Eiwitten 1,2 g
Vitamine A 2.167 IU Ascorbinezuur 6,5 mg
Calcium 52 mg IJzer 0,8 mg
Vitamine D 0 IU Vitamine B6 0 mg
Vitamine B12 0 µg Magnesium 15 mg

Vraag mij dus af in hoeverre het verstandig is om andijvie aan je paard te voeren, zeker wat betreft het kalium en natrium gehalte.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:23

Andijvie en andere groenten zijn niet erg verstandig om te voeren. Wat mij opvalt is dat TS erg veel verkeerde combinaties voert. En ik zou per direct stoppen met luzerne producten, dat zal minstens de helft van de klachten al oplossen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:18

Ik zie hier heel veel "wellis-nietes" staan.

Kan iemand ook aangeven waarom je juist iets niet of wel zou moeten voeren? Waarom zijn bepaalde combinaties niet of juist wel goed? Dat geeft misschien net dat beetje extra info dat we hier missen.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:45

Volgens mij heb ik dat gedaan en ook andere die in dit topic hebben gereageerd???