Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Arabesk schreef:Ik heb nog nooit een paard níet goed kunnen krijgen met aanpassing van voeding huisvesting en bekapping, noch mijn collega's. Al honderden paarden die afgeschreven waren door veeartsen, hoefsmeden en Utrecht leven nog, omdat de eigenaar zelf durfde te gaan denken en een second opinion kwam vragen in het FB topic. Vrijwel wekelijks vallen er mensen binnen met paarden met ramphoeven met als advies inslapen, die na enige tijd toch weer prima blijven te functioneren.
Arabesk schreef:Zijn er nu röntgenfoto's gemaakt van je paard dat ze hko en verbening hebben vastgesteld? Ik zou eerder zeggen totale overbelasting van buig en strekpees. Wat uiteindelijk wel resulteert in ontsteking in het hko gebied. De hko is dus een gevolg geen oorzaak in dit geval.
Citaat:Na overleg met mijn ouders, de dierenarts en de chiropractor hebben we uiteindelijk foto's laten maken. Hier kwam uit dat ze in beide voorbenen hoefbevangen was, artrose heeft, haar kraakbeen verbot/verbeend(?) is en ze lichte hoefkatrolontsteking heeft, maar de hoefkatrol ontsteking was niet meer dan normaal met haar leeftijd (nu 18).
Arabesk schreef:Mijn eigenlijk vraag is, heb je de rontgenfoto´s en zo ja kun je ze evt hier neerzetten=
Arabesk schreef:Hier was ik dus al bang voor, beschuldiging van valse hoop geven etc, maar nog nooit is geen enkel paard door mij of een van mijn collega's niet meer op te lappen geweest. Van de week liet een collega nog foto's van een geval zien met een geperforeerde zool, hoefbeen kwam er doorheen. Paard doet het weer, staat weer op z'n hoeven. Maar goed, ik ga jou niet overtuigen, en als jij ophoudt onterecht te beschuldigen kunnen we weer ontopic oke?
Arabesk schreef:Hier was ik dus al bang voor, beschuldiging van valse hoop geven etc, maar nog nooit is geen enkel paard door mij of een van mijn collega's niet meer op te lappen geweest. Van de week liet een collega nog foto's van een geval zien met een geperforeerde zool, hoefbeen kwam er doorheen. Paard doet het weer, staat weer op z'n hoeven. Maar goed, ik ga jou niet overtuigen, en als jij ophoudt onterecht te beschuldigen kunnen we weer ontopic oke?
genja schreef:Arabesk schreef:Hier was ik dus al bang voor, beschuldiging van valse hoop geven etc, maar nog nooit is geen enkel paard door mij of een van mijn collega's niet meer op te lappen geweest. Van de week liet een collega nog foto's van een geval zien met een geperforeerde zool, hoefbeen kwam er doorheen. Paard doet het weer, staat weer op z'n hoeven. Maar goed, ik ga jou niet overtuigen, en als jij ophoudt onterecht te beschuldigen kunnen we weer ontopic oke?
Hiermee beweer jij dus eigenlijk dat ieder paard met hoefproblemen, artrose etc te redden is? Wat hebben we dan een hoop slechte dierenartsen hier in Nederland die al die paarden maar in laten slapen.
Ergens helemaal voor zijn helemaal prima maar ook daarvan moet je inzien dat het niet de oplossing tot alles is.
Weet je wel dat je met zulke mensen ook verdriet kunt doen en enorm aan het twijfelen kunt brengen over een keuze die ze gemaakt hebben.
Citaat:In the last 3 years, the course and healing of navicular syndrome was documented on 53 horses of various breeds. The shoes were removed, the living conditions of the horse changed to more closely approximate the natural amount of movement of a horse each day, and the shape of the hoof capsule was, over the course of months, returned (close) to its natural form through proper trimming. Depending on the length of time the problem had been in existence, and how far living conditions could be optimized, the return to full use of a horse diagnosed with "podotrochlosis" can take a few weeks to nine months.
Citaat:Not surprisingly, navicular is unknown in wild horse country. Nor have I seen it among naturally trimmed, barefooted horses... Please take heart, I am unaware of any 'navicular' horse that has failed to heal in a genuine program of natural hoof care.
Citaat:Simply start a natural hoof program and you will see. I have seen hopeless navicular cases go sound at the first trimming or it can take a while. It is a simple fact that I have never seen a "navicular horse" fail to be completely healed under my care.