Ronde baal voordroog/hooi in de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Re: Ronde baal voordroog/hooi in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:24

Mijn ervaring is inderdaad ook dat wanneer een paard vanaf beperkt hooi op onbeperkt wordt gezet, zich eerst ongans gaat vreten. Logisch natuurlijk ook als je erover nadenkt. Na een tijdje, dit ligt bij ieder paard verschillend hoe lang het duurt, gaan ze alleen nog eten wanneer nodig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:43

Batlow schreef:
Die foto die je stuurde, heb ik inderdaad ook gezien. Maar als ze dat metaal raken met eten is dat heel nadelig voor de tanden, anders had ik inderdaad bij mijn palletbox ook zo'n rooster er op gelegd. Lassen uit besteden gaan waarschijnlijk ook wat kosten, moet alles zelf doen en betalen, dus het moet een niet te dure oplossing worden...

Edit: zit nu te denken aan tegels maar ik weet niet eens hoe ik dat moet ophalen := in de auto ga ik ze niet leggen en aanhanger hebben we niet, overigens ook nog nooit mee gereden. Wat een ellende dit _O-

Tegels kunnen best in de auto, in de kofferbak op een zeil, alleen kan je er dan niet teveel meenemen. Of op de vloer bij de bijrijder en op de vloer voor de achterbank. Dan heb je er al gauw een boel bij elkaar.

Wij werken ook niet met een rooster, ivm slijtage van de tanden, maar wij werken met een net. Maar het ging me meer om de bak waar het in zat. Als je die helemaal vol gooit en er een net overheen doet, dan houden ze het daar wel een dagje op vol.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:00

Helaas maakt mijn paard dus netten kapot..... Hij bijt er gaten in, waardoor hij dus zo alles weer snel kan eten. Auto is van papa dus ik weet niet of hij het goed vind of ik heel die auto volgooi met vieze stenen.. Dus even kijken of er heel vlakbij iets is en het misschien wel wilt afgooien

Ben alleen wel bang als ik zeg ga betegelen dat het nergens op lijkt, waarschijnlijk krijg ik dan frustraties haha

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:01

Misschien heb je het gemist, maar wat denk je van rubberen matten?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:08

Rubberen matten, klinkt makkelijk, maar lopen ze dat niet makkelijk omver?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:11

Geen idee, ik wil het komende winter proberen rond onze bakken omdat ze toch nog redelijk wat verspillen en dan door het vilt heen lopen.
We hebben ook een in stal liggen en die blijft mooi liggen, maar dat is net een andere situatie natuurlijk.

In elk geval een stuk makkelijker te vervoeren ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:12

Ja dat is misschien wel een idee! Dan leg ik matten neer met daarop een pallet waar dan de baal op gaat

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:13

Maar wat voor netten heb je geprobeerd dan? Ook goede dikke / stevige netten?
Of alleen maar aanhangernetten ofzo?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:19

Je moet inderdaad niet de standaard aanhangernetten hebben. Die knagen ze hier ook zo kapot. Maar je hebt ook stevigere netten die het langer volhouden. Voor de pony's van mijn zus heeft ze zelf een net in elkaar geknoopt omdat van alle netten de mazen te groot waren of ze ze stuk beten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:24

Aanhangernetten heb ik nooit gekocht, altijd echte netten van hooinetten.nl of iets dergelijks. Vind ik ook redelijk duur en hij heeft het zo kapot dus netten ga ik niet meer proberen, zonde van mijn geld...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:26

Batlow schreef:
Aanhangernetten heb ik nooit gekocht, altijd echte netten van hooinetten.nl of iets dergelijks. Vind ik ook redelijk duur en hij heeft het zo kapot dus netten ga ik niet meer proberen, zonde van mijn geld...

Ik weet niet hoe die netten zijn (site bestaat niet meer), maar het is het een of het ander. Of ze verstampen de helft en dat kost ook geld, en met een beetje pech eten ze het modderige voer nog op en krijgen ze zandkoliek en dat kost nog meer geld :P .
Maar je hoeft er ook niet perse een net overheen te doen als het in zo'n bak zit. Het ging mij daar niet om het net, maar om de bak. Dat ze niet zoveel voer kunnen versmeren. Nu op de baal eten ze ook zonder net, dus als dat niet te hard gaat is het geen probleem dat er geen net overheen zit toch?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:32

Nee in principe niet echt, het hooi in de palletbox gooiden ze er ook uit. Vraag me niet waarom, maar dat gooide ze eruit met hun neus, alsof ze het bijna expres doen. Daarna aten ze wel het hooi van de grond op, totdat het op was. Ik ga maar eventjes afwachten hoelang de baal nog staat en hoe lang ze er nog van eten. Ik zat te denken om 4 palen de grond in te slaan en er een zeil over te trekken voor regen en deze dan een klein beetje schuin er aan vast maken zodat de regen er niet op blijft liggen, dat scheelt dat ook al iets misschien

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:13

Batlow schreef:
Die foto die je stuurde, heb ik inderdaad ook gezien. Maar als ze dat metaal raken met eten is dat heel nadelig voor de tanden, anders had ik inderdaad bij mijn palletbox ook zo'n rooster er op gelegd. Lassen uit besteden gaan waarschijnlijk ook wat kosten, moet alles zelf doen en betalen, dus het moet een niet te dure oplossing worden...

Edit: zit nu te denken aan tegels maar ik weet niet eens hoe ik dat moet ophalen := in de auto ga ik ze niet leggen en aanhanger hebben we niet, overigens ook nog nooit mee gereden. Wat een ellende dit _O-

Dat rooster heb ik nu 12 jaar in de beide palletboxen liggen (eigenlijk is het bij mij een IBC vat dat is afgezaagd) en in die 12 jaar heb ik verschillende paarden gehad van Shet tot groot paard en veulens, nog nooit problemen met de tanden gehad, alleen tevreden paarden die de hele dag wat te doen hebben :Y)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 17:30

Hmmm ik twijfel. Ik heb nu dus een palletbox waar ik niks mee doe maar ik weet niet wat ik er mee wil doen nu. Mocht de baal in de wei nou ook bevallen, doe ik voortaan alleen de bovenkant en 1/4 deel eraf snijden. Als het nou veel gaat regenen zet ik ze terug in de paddock en kan ik misschien een zeil over de baal leggen en ze dan gewoon hooi voeren in de schuilstal. Ook maar de vraag of dat werkt :+ ik snij de baal voortaan niet meer helemaal open, dat scheelt ook wel denk ik

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:50

Risico van in het plastic laten is de kans op broei.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 18:57

Daar heb je natuurlijk gelijk in, niet aan gedacht inderdaad. Dan weer verder brainstormen voor ideeën :)*

Ik heb iig iets gevonden waar ik 4m2 rubberen matten kan halen voor eronder en pallets heb ik genoeg. En misschien 2 stro touwtjes aan de onderkant binden om het nog een beetje bij elkaar te houden?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 19:09

Hier maken ze er echt een zooitje van, gaan er op liggen slapen, plassen en poepen gewoon waar ze eten terwijl ze dat eerst ook op een vaste plek deden en eten driekwart of misschien de helf al niet meer op... Ik ben blij met mijn vaten en slowfeedernet, alles blijft er netjes in en ligt er wat naast zijn het wat plukjes en te overzien!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 21:11

Heb je een paar foto's van hoe jij het hebt? Het liefst zou ik een hele baal overal in verspreiden, of in ieder geval de helft of gewoon zo veel mogelijk haha, maar ik weet niet goed op welke manier voor de pony had ik altijd een groot net, die gebruikte ik nog maar daar zitten wel gaten in. Ik zoek nog dé oplossing...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:14

Zal het zsm maken!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:51

Hierbij de foto's, met mij hebben veel mensen deze constructie!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 21:52

Misschien dit toch maar een keer proberen met een net... Hoe zit dat precies vast? Wat voor metalen constructie heb je er omheen?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:57

ik heb het kant en klaar gekocht, maar onder in het vat zitten in de hoeken ringen waar het touw aan vast zit, het frame heb ik gemaakt van cv buis en daarom heen het net gespannen, het touw met musketon haak je om het net en de buis.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:59

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 22:00

Ik snap hem, het touw wat vast zit aan de hoeken zorgt voor de lengte zodat het net dan meezakt. Ik ga morgen is kijken hoe je dat bij mijn box makkelijk kan vast maken, anders vaders inschakelen als hij hopelijk tijd heeft

Edit: thanks, ga daar even kijken!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 02:44

Batlow schreef:
Misschien dit toch maar een keer proberen met een net... Hoe zit dat precies vast? Wat voor metalen constructie heb je er omheen?

Maar netten maken ze toch stuk? :p deze optie heb ik al drie keer genoemd, haha!