Botulisme

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Botulisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 07:40

Ja hoe weet je dat dat koeienkuil beschimmeld of besmet was met deze bacterie...11 jaar terug. Daar kan je niet onlangs achter komen. Ook niet of dat paard toen besmet was met deze bacterie.

Als het nu al blijkbaar lastig is om de juiste diagnose op tijd te stellen dan lukt dat zeker niet 11 jaar terug in de tijd.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 07:59

Homeopaten kunnen alles zien natuurlijk :+

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:03

Mijn verzorgpaard is vorig jaar ook besmet geweest door een egeltje in het hooi.. Hij werd erg zwak en viel steeds een beetje om en weg, uiteindelijk is het goedgekomen met hem maar hij was wel een stuk ingevallen. Sterkte met het verlies TS

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:10

Ik heb wel eens van botulisme gehoord.. maar eigenlijk nooit echt serieus genomen := , denk doordat je bijna nooit gevallen van hoort. Ook hier worden de slechte stukken uit het voordroog hooi gehaald en de rest wordt gebruikt.

Is er een enting beschikbaar in Nederland? Waar ent je precies tegen, want je kan toch niet tegen gifstoffen enten? Zijn er hier mensen die ook eventueel de risico's weten van deze enting? Aanstaande vrijdag komt mijn dierenarts enten en het lijkt mij best interessant om hier tegen te enten.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:25

Volgesmij word er nu vanalles door elkaar gehaald in dit topic, (koeien) kuil hoeft geen Botulisme te bevatten koeien gaan er zelf namelijk ook dood aan.
ook Niet elk dood dier in je hooi,kuil of voordroog is zomaar ineens besmet met Botulisme..
Het is ook niet zo dat koeien kuil per defenitie slecht is voor je paard.
dat hangt af van de voedingsstoffen die in de kuil zitten een 1e snee kuil is meestal veel eiwitrijker dan een 2e of een 3e snee kuil..
als je een goede iets ruigere kuil (pinken kuil) hebt kan je dat prima aan je paard voeren je moet alleen wel opletten dat je geen broei en schimmel plekken hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:38

Dat klopt dat niet elk dood dier in kuil/voordroog botulisme heeft, maar het feit dat er dus een beest ligt te rotten in je voer, kan mijn inziens nooit goed zijn en als het er in zit ben je dus wel 9 van de 10 x veel te laat.

Ik vind het een groot risico en dat is volgens mij ook de hoofd reden waarom ze in ik dacht Scandinavische landen preventief inenten ertegen , omdat ze daar nog veel meer voordroog gebruiken.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:44

Maar ze hebben daar ook wel een iets ander landschap, Nederland heeft veel meer goed lopende sloten en rivieren.
Ik ben best vaak in Denemarken geweest en daar hebben ze veel meer stilstaande greppels, vennetjes etc. ik weet niet of dat overal daar is maar dat kan ook een reden zijn..

Een rottend dier is inderdaad niet goed maar ik kreeg een beetje het idee dat er door gedraafd werd op het 'dode dier in je voer is botulisme'. :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:47

Ik ben ook benieuwd naar meer info over het enten, heeft iemand dat?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 13:20

Die vaccinatie is niet in Europa beschikbaar, alleen in Canada. Waarom weet ik ook niet. Kan zijn dat er nu hier wel voor geënt kan worden. Dit is informatie uit België en of die nog heel accuraat is weet ik niet. Deze enting beschermt wel alleen tegen type B, die komt het meest voor bij paarden maar ik dacht dat Just type C had.

Ik hoop dat de dierenarts die de paarden heeft behandeld wat vragen wil beantwoorden.

De bacterie komt overigens in de grond voor en kan zich in het hooi in pakken gaan ontwikkelen omdat dit een "goede" omgeving is voor de bacterie.

Het paard wat hierboven beschreven wordt kan geen botulisme hebben gehad want zonder behandeling sterft een paard hier gegarandeerd aan. Een paard kan het ook niet een "beetje" hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:48

Mja, wat zou het paard bij ons op stal destijds dan gehad hebben? Was wel erg toevallig met dat dooie beest in de baal, en de min of meer verlamde nek / hoofd :(:)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:18

Vandaag gebeld met onze dierenarts, kregen een collega aan de telefoon die niet eens wist wat Botulisme was := . Zij gaat iig in overleg met mijn dierenarts over wat mogelijk is. Maar wat ik hier begrijp is het dus niet beschikbaar ik Nederland... Balen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:02

weet iemand hoe lang het herstel duurt ? en ...kan een paard herstellen (of gedeeltelijk) na een AB kuur van 2wkn ?

Het blijft nog altijd in mijn hoofd spoken, 2 januari 2014 werd mijn Mist op 29 jarige leeftijd voor de 1e keer in haar leven ziek, kon niet slikken, dag ervoor niets aan de hand. DA gelijk laten komen constateerde keelontsteking, AB kuur herstelde wel maar ik heb ook spiertrillingen op haar bil gezien destijds en ze was heel zwak, moe en verhoogde hartslag. Uiteindelijk 15-5 koliek en had ik geen andere keus dan haar te laten gaan (niemand wilde een 29jarige opereren)

Ik voerde voordroog van eigen land, aan 3 paarden, andere 2 zijn nooit ziek geworden maar botulisme is altijd in mijn kop blijven zitten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 19:18

pmarena schreef:
Mja, wat zou het paard bij ons op stal destijds dan gehad hebben? Was wel erg toevallig met dat dooie beest in de baal, en de min of meer verlamde nek / hoofd :(:)

Had het niet over dat paard pmarena, dat klinkt inderdaad heel waarschijnlijk. Ik had het over het paard waar een homeopaat jaren later aan kon merken dat het paard Botulisme had gehad. Een paard met een verminderde weerstand wordt er ook niet gevoeliger voor.
Als ze besmet hooi eten, besmet water drinken worden ze ziek, zonder uitzondering. Onze Just was kerngezond, een heel sterk paard in super conditie. Moest nog zes worden en hij is overleden, net als het in wedstrijd conditie verkerende paard en de andere zes.

Ik wil je niet afvallen onpaard maar dit kan gewoonweg absoluut niet.

Paarden kunnen volledig herstellen maar alleen antibiotica is niet genoeg. Ze moeten ook een anti-serum krijgen maar dat duurt even voor het is aangemaakt. Helaas zijn er maar weinig paarden die het overleven.

Schrik er wel van Cardy dat zelfs een dierenarts niet weet wat het is.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:20

Elco schreef:
Zo te lezen heeft mijn paard een hele boel engeltjes boven zich gehad.
Hij was al in behandeling van een homeopaat voor een rottings bacterie die hij 11 jaar gelden heeft opgelopen door smerige koeienkuil..( waar ik nu pas achter gekomen ben )
Tussen 2 behandelingen door merkte ik dat hij mager begon te worden, maar dacht dat zijn lichaam ging herstellen van die bacterie. Maar elke dag werd hij magerder en durfde zelfs niet meer zijn zomerdeken af te doen, bang voor commentaar van mijn stalgenoten.

Toen de homeopaat weer kwam zei ik dat ook tegen haar, ik haalde de deken er van af en het eerste wat ze zei dit is niet goed.
Ze ging meteen aan de slag, en kwam er achter dat hij ook een botulisme bacterie er over heen had gekregen door een dode muis in het hooi. ( geen voordroog )

Hij staat op een pensionstal en geen enkel ander paard heeft ergens last van gehad, alleen hij waarschijnlijk omdat hij al een verminderde weerstand had.
Ik heb extra druppels erbij gekregen en nu een dikke maand verder rijden we weer.

Was hij niet al in behandeling geweest, had ik niet geweten hoe dit was afgelopen.
DA weten het pas als het al te laat is voor genezing.

Wij hebben gewoon echt onwijs geluk gehad, het had zoveel malen erger kunnen uitpakken.

Heel veel sterkte aan de mensen die minder geluk gehad hebben.

Misschien moeten sommige van jullie mijn bericht nogmaals een keer lezen..
Er staat nergens dat hij de botulisme van koeienkuil gekregen heeft 11 jaar geleden, maar een rottings bacterie..

En hij had wel degelijk Botulisme.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 20:29

Hoe heeft de homeopaat dat dan gediagnosticeerd? Hoe ging ze aan de slag? Hoe kwam ze erachter? Is deze homeopaat een dierenarts?

Botulisme is nooit maar dan ook nooit een op zichzelf staand geval tenzij er maar één paard van het besmette hooi eet.

Als er druppels zouden bestaan die deze paarden zouden genezen dan zou elke dierenarts in zijn handen klappen. Waarom heeft de dierenkliniek deze druppels niet? Dan hadden we acht paarden kunnen redden.

Sorry, ik heb dit topic gemaakt om goede accurate info te kunnen geven, te kunnen waarschuwen en te kunnen delen. Mocht deze homeopaat het wondermiddel hebben hoor ik dat graag maar ik geloof het pas als het echt serieus onderzocht is bij een paard wat zeker gediagnosticeerd is.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:47

Percy schreef:

Je valt me niet af hoor. Ik dacht ook al dat het onzin was. Maar aangezien ik er niet genoeg verstand van heb dacht ik het maar even te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:56

Ronduit beledigend voor onze intelligentie is het als een homeopaat zegt dit soort levensbedreigende ziektes zegt te genezen.
Ik word daar verdrietig van gewoon.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 21:05

onpaard schreef:
Percy schreef:

Je valt me niet af hoor. Ik dacht ook al dat het onzin was. Maar aangezien ik er niet genoeg verstand van heb dacht ik het maar even te vragen.

Sorry, zag net pas dat jij niet degene was die de ervaring met de homeopaat had. Dacht dat jij dat verhaal had neergezet :o Wij delen dus zelfde mening.

Ohjahoh, wat ik ronduit vervelend vind is als er hier geen medisch onderbouwde informatie als waar zou worden gezien.

Daarom heb ik nu vragen gesteld. Als een homeopaat deze wonderen kan verrichten dan zou dat fantastisch zijn maar dan wel graag onderbouwd met gedegen onderzoek en bewezen genezingen. Ik weet heel zeker dat elke dierenarts heel blij zou zijn met een cure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:14

Tegenwoordig zijn sloten, vaarten ed een stuk schoner dan in de jaren '70 en '80. Toen hoorde en las ik regelmatig "niet zwemmen ivm Botulisme gevaar". Meestal in de zomer omdat de temperatuur ook een onderdeel van de besmetting vormt.
(Nu lees ik vooral waarschuwingen voor blauwalg.)
Heb nooit de link gelegd dat dit een gevaar was voor paarden totdat er op stal een ernstig uit zn vel vloog over het voeren van de eenden en de gevolgen voor de paarden.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:30

jeetje wat een vreselijk heftig verhaal :(

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 22:17

Elco schreef:
Zo te lezen heeft mijn paard een hele boel engeltjes boven zich gehad.
Hij was al in behandeling van een homeopaat voor een rottings bacterie die hij 11 jaar gelden heeft opgelopen door smerige koeienkuil..( waar ik nu pas achter gekomen ben )
Tussen 2 behandelingen door merkte ik dat hij mager begon te worden, maar dacht dat zijn lichaam ging herstellen van die bacterie. Maar elke dag werd hij magerder en durfde zelfs niet meer zijn zomerdeken af te doen, bang voor commentaar van mijn stalgenoten.

Toen de homeopaat weer kwam zei ik dat ook tegen haar, ik haalde de deken er van af en het eerste wat ze zei dit is niet goed.
Ze ging meteen aan de slag, en kwam er achter dat hij ook een botulisme bacterie er over heen had gekregen door een dode muis in het hooi. ( geen voordroog )

Hij staat op een pensionstal en geen enkel ander paard heeft ergens last van gehad, alleen hij waarschijnlijk omdat hij al een verminderde weerstand had.
Ik heb extra druppels erbij gekregen en nu een dikke maand verder rijden we weer.

Was hij niet al in behandeling geweest, had ik niet geweten hoe dit was afgelopen.
DA weten het pas als het al te laat is voor genezing.

Wij hebben gewoon echt onwijs geluk gehad, het had zoveel malen erger kunnen uitpakken.

Heel veel sterkte aan de mensen die minder geluk gehad hebben.

Elco, ik ben super benieuwd naar onderbouwing en naar de naam van de dierenarts. Dit zou een enorme doorbraak kunnen beteken. Ik ben daar heel kritisch over maar blijf hoop houden. Zou super zijn als zij de remedie heeft dus hoor heel graag van je.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:43

Een jaar of 10 geleden zijn er bij mij op het werk ook 6 of 7 paarden overleden aan botulisme. Dit waren jonge paarden in de opfok en kregen ook voordroog. Verder hetzelfde verhaal als bij de paarden in Valkenswaard. Het gebeurt inderdaad niet vaak, maar de impact is meteen heel groot, omdat zowat je hele stal sterft. Dit is wel het 2e geval in dezelfde regio in ongeveer 10 jaar tijd, waar ik het van weet. Dus je kunt ook weer niet zeggen dat het heel zeldzaam is.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:30

Mijn paard staat in behandeling bij Jeannette Kompier van Horse Body Balance, voor de geinteresseerde kunnen jullie haar werkwijze op der website bekijken. Ik heb de volste vertrouwen in haar. En heeft al veel paarden op de rails gekregen die door klinieken waren afgeschreven.
Ze is te vergelijken met Den Hoek Holistische praktijk van Erik Laarakkers.

En als mensen dit onzin vinden, prima ieder hun mening maar ik ben ontzettend blij dat ze mijn paard heeft kunnen helpen. En nog steeds helpt.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:57

@Elco Fijn dat Jeannette jou zo goed geholpen heeft. Zou het niet kunnen dat je je vergist en je paard iets anders had dan Botulisme? De reden dat het mij als onjuist overkomt is dat jouw paard geen van de beschreven symptomen had en ook als enige van stal ziek werd. Waarom denk jij dat het botulisme was?

@Percy geeft niks, kan gebeuren ;)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 00:07

Ik denk dat je osteopaat mooie praatjes kan maken elco, maar iemand die zoveel typfouten op haar site heeft staan en nog geen eens het woord infectie juist kan spellen zou ik ver weg bij mijn paard houden op het gebied van medische zorg.