toch ijzers dan maar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:45

Ik vind het allemaal een beetje overdreven om eerlijk te zijn.
Een 2jarige hoeft helemaal niet op ijzers, en zover ik kan beoordelen is er niets mis met de hoeven.
En ik ben absoluut niet tegen ijzers.
Je moet niet vergeten dat een paard ook speelt etc.

En als je veel op harde wegen loopt, probeer dan de berm mee te pakken.

Maartje1990

Re: toch ijzers dan maar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:47

Volgens mij zit spirithorses (www.spirithorses.be) redelijk bij jou in de buurt? Die man is een zeer bekwaam bekapper :) Komt ook eens in de zoveel tijd bij mijn paarden, ik heb nooit scheurtjes en ik men soms met gemak 20km over weg (maar houdt het ook zelf bij). En daar kun je tevens, als je interesse hebt, een cursus doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 14:11

Ik maak me gewoon zorgen omdat, als je de OP goed leest, donderdag nog geen enkele barst te zien was aan de hoeven. Gisteren ben ik niet geweest en vandaag is er ineens een los stukje.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:14

nogmaals chill is niks aan de hand. gewoon ademhalen. niet om alles druk maken is niet fijn. en niet goed voor je. stelt allemaal niks voor is niet ernstig zoals iedereen hier ook al zegt. maar zoek een andere hoefsmid en laat die komen.
Hier hoef je verder niks aan te doen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:15

MaricoGraphy schreef:
Ik maak me gewoon zorgen omdat, als je de OP goed leest, donderdag nog geen enkele barst te zien was aan de hoeven. Gisteren ben ik niet geweest en vandaag is er ineens een los stukje.

Hoe dacht je dan dat dat soort dingen gebeuren? Zoiets onstaat (logischerwijs) altijd van het ene op het andere moment. Hoeven zijn hard, vaak ontstaat een scheurtje als ze op een randje staan, op een dikke steen of zichzelf eens raken. Het is geen stof dat mm voor mm rafelt ofzo.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:15

@ TS: Het is zomer, het is warm en het is droog, dan heb je dat sneller. Maar veelal is het een teken dat de hoeven te lang zijn en/of niet goed afgerond. Ik zou eens contact opnemen met spirithorses :j Daar heb je echt een goede bekapper aan en die kan je ook tips geven over hoe je het een beetje zelf kunt bijvijlen :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:16

Het is ongetwijfeld heel goed bedoeld die zorgen.
En liever mensen die een keer te vaak dingen navragen dan mensen die alles laten versloffen.

Maar dit ziet er echt, echt niet dramatisch uit.

Zelf zou ik hier waarschijnlijk niets aan doen. Of anders een oude vijl zoeken en even er langs halen.

Als je smid er binnenkort is, vraag hem/haar dan gewoon even wat je zou kunnen doen met zo'n scheurtje.

Mijn smid legt zoiets altijd prima uit. (zelfs een extra hoefnagel inslaan, loszittend ijzer veilig afhalen, hoef iets rondvijlen legt hij gewoon uit. Vindt hij eigenlijk dat iedere eigenaar zou moeten kunnen...)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 14:27

Pff vraag toch enkel om tips, niet om afgekakt te worden. Want zo komen veel reacties wel over ja.

Meestal merk ik van een dag of 2 op voorhand wanneer er een stukje los komt. Tevens heeft harley dit in de voorbije droge periode niet eens gehad, de andere paarden hadden het toen wel ernstig (merrie stond zelfs kreupel).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:29

MaricoGraphy schreef:
Pff vraag toch enkel om tips, niet om afgekakt te worden. Want zo komen veel reacties wel over ja.

Meestal merk ik van een dag of 2 op voorhand wanneer er een stukje los komt. Tevens heeft harley dit in de voorbije droge periode niet eens gehad, de andere paarden hadden het toen wel ernstig (merrie stond zelfs kreupel).

volgens mij is niemand je aan het afkakken hoor :) Ik zie enkel tips en goede adviezen voorbij komen :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:32

Ik krijg de indruk dat je gewoon niet te horen krijgt wat je wil horen en eigenlijk je pony graag op ijzers had gewilt. Iedereen doet zijn best om je gerust te stellen. er is Door iedereen gezegd is niks aan de hand
eventueel vijlen wil je niet. Een andere hoefsmid reageer je niet op. Dus tips genoeg maar schijnbaar niet in jou straatje

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 14:37

Ik heb wel een nummer van een andere smid maar bel nog niet omdat jullie het nog niet erg vinden.
Ik wil wel vijlen maar kan het niet. Is dus niet van niet willen.!!

ik heb maar 15min gewandeld en maar 8min ong op asfalt. Vind het dan wel vreemd dat de hoef dan zo snel al afbrokkelt/afslijt.
Ma bon, ik ben gewoon iets te bezorgd als het om Harley gaat. Hij is immers mijn grootste droom en dus mijn prinsje. Wil dan ook alleen bet beste voor hem.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:41

Maar als jij je zorgen maakt dan bel je toch een smid, klaar

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:43

Je leest niet. Er is al meerdere keren gezegd dat het niet can wandelen op asfalt komt.

Mijne was vorige week bij de smid geweest, en dag laten gaat ze op een gravel pad aan de stuiter, komt verkeerd op een steentje, en hop, ook zo'n stukje.
Valt er vanzelf af

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:44

Onze had een keer op een steentje gestaan in de droogte.
Bats, zat er ook 1 in.
Die van ons liep op het einde toe, dat de hoefsmid er weer bij moest.

Tkan erger hoor.
Zolang hij niet kreupel loopt....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 14:51

Die kleine oneffenheden kwam van na het wandelen, staat ook duidelijk in een reactie van mij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:52

Had ook evengoed kunnen gebeuren in het land.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:16

MaricoGraphy schreef:
Nja vind het maar vreemd, smid is pas geweest namelijk.
Heb tevens geen vijl liggen en gee vervoer naar de ruitershop.

Hoefsmeden kappen de hoefwand recht af, waardoor het paard ook op de buitenste hoefwand loopt die niet flexibel is (is zeg maar net als de harde schil van een motorhelm). De binnenste hoefwand (vaak ongepigmenteerd) is wel flexibel (het schuin in de motorhelm). De buitenste hoefwand breekt daarom ook snel af als die wel de grond raakt. De buitenste wand moet daarom ook afgerond worden naar buiten onder een hoek van 45 graden.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/surfacecontact.html

Afbeelding

in plaats van

Afbeelding

Dit is iets wat je ongeveer om de week moet doen, dus je zult zelf moeten leren bij te houden, anders kun je je smid twee keer per maand bellen. Niet zomaar zelf gaan prutsen, wel een cursus doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 15:22

Die foto’s zijn een veel helderder beeld. Thnx.

Zag wel dat de hoeven bij de haflinger wel afgerond zijn, deze had dan ook enorm veel barsten voor de smid kwam.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:31

Zoals arabesk het laat zien, doet mijn traditionele hoefsmid het ook :j echt veel handiger.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 17:09

Ok heb weer foto's gemaakt zojuist. Zit toch te denken aan een andere smid hoor.

Linksvoor
Afbeelding

Onderkant LV
Afbeelding

Rechts voor met de "flap"
Afbeelding

Stand van RV
Afbeelding

De achtervoeten zien er beter uit, maar toch kan het veel beter.
Linksachter

Afbeelding

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:34

Die wat ik gaf (www.spirithorses.be) doet bekappen zoals die eerste foto wat arabesk liet zien. Dat is echt een goede en zit redelijk bij jou in de buurt geloof ik. Dan zullen de hoeven echt verbeteren als je hen laat komen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:39

Te lange steunsels en te lange hoefwand.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:40

Vind ze wat stijl zeker voor. gewoon een ander bellen en net zolang tot je er 1 hebt die goed bevalt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 17:52

Er is ook horizontaal op de voorhoeven een beetje "hoorn" aan het lossen/gebarsten.

denk dat ik voor mijn ponieke idd een andere smid ga zoeken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:12

Arabesk schreef:
Te lange steunsels en te lange hoefwand.

Als ik mijn paard 4 weken niet doe staat hij er ook zo bij.

Dus of de smid nou daadwerkelijk zulk slecht werk levert?
Ik vind alleen de hielen wat te hoog dat heeft mijn fjord niet na 4 weken niet bekappen.

Ik denk dat het paard meer gebaat is dat de eigenaar tussendoor ook wat onderhoud gaat plegen ipv een andere smid.
Dus een cursus doen TS :D