Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Equinedn schreef:Het voert te ver om hier alles uit te leggen, maar enkele termen zijn zadel, ruiter, borstwervelkolom, fascie, fibroblasten. Allemaal facetten die behandeld moeten worden. Termen als gat in de pees en gescheurde pezen zouden leiden tot totale rupturen van de pees. Dat gebeurt dus niet. De pees is beschadigd en men ziet litteken weefsel.
Equinedn schreef:Ik heb al zo vaak suggestie aangedragen maar ieder gaat door op zijn eigen wijze. Op een item over peesblessures kwam ik 21 verschillende therapie tegen en dat was nog niet alles. Ik heb vaak genoeg aangegeven dat lokaal behandelen van peesproblemen geen zin heeft. Ik heb vaak genoeg aangegeven dat zadel, nek en borstwervelkolom een belangrijke rol spelen. Maar toch blijft men er van alles op smeren en aanplakken. Men kwakt van alles tegelijk op zo'n pees en zegt dan dat het geweldig geholpen heeft. Maar wat het werkende middel is is dan niet meer bekend.
Equinedn schreef:Heel goed. De denkwereld bij de paarden loopt behoorlijk achter bij humaan. Het denken over het revalideren van problemen hoort bij de medische/paramedisch behandelaars thuis. Die kan je uitleggen wat ik bedoel en het voert te ver om alles hier te onderbouwen. Men zal moeten accepteren dat er mensen zijn die er verstand van hebben.
Maris schreef:Ik denk dat Equinedn bedoelt dat je de oorzaak van het peesprobleem moet aanpakken en niet de pees zelf. En dan wordt met de oorzaak b.v. bedoelt nek, schouder of rugproblemen.
Lauraa90 schreef:Iedereen wederom bedankt voor de reacties! Interessant om te lezen over alle mogelijke therapieën!Hinke schreef:@laura ja, ik zit in dezelfde situatieWat ik begreep was dat de ongezuiverde stamceltherapie maar in een klein aantal gevallen effectief is en dat je in de meeste gevallen de duurdere nodig zult hebben. Wat zei jou da over de 2-3 maanden? Mijn da zei dat ik met 5 weken al op moet schieten wil stamceltherapie effectief zijn.
Zelf twijfel ik nog wel. Stamceltherapie is bewezen effectief, maar dat betekent niet dat alle paarden er iets aan gaan hebben. Het is geen wondermiddel. Mijn paard heeft een gat in haar tussenpees![]()
Ik kwam op een dag op stal aan om haar binnen te zetten en toen stond ze op 3 benen. Ze heeft enorm lopen gek doen op de wei die avond, daar is dus iets mis gegaan.
Hoe gaat het nu met jouw paard? Al verbetering? Moet die van jou ook zo lang boxrust?
(
Ik denk dat het verschil bij ons zit in de locatie van de blessure, mijn merrie heeft een scheur in de aanhechting tussen de bot en de pees. Bij de 'ongezuiverde' therapie komen er ook botcellen mee, die kunnen voor verkalking zorgen. Dat is een nadeel van de ongezuiverdere variant. Maar omdat mijn merrie precies daar een scheur heeft, kan dat geen kwaad!
Mijn DA zegt ook dat ik op moet schieten! Zeker omdat het inderdaad al een wat oudere blessure is, er zit al wat littekenweefsel en het wordt lastiger om in te spuiten als hij dicht groeit. Dat is voor mij ook een reden om voor de ongezuiverde therapie te kiezen (naast geld uiteraard), zuiveren kost namelijk 3/4 weken.
Mijn paard heeft in stap nooit kreupel gelopen, ik draf alleen licht onzuiver. Ik kan dus niet zien of er al verbetering is helaas. Ze voelt zich iniedergeval goed en ze belast hem ook niet minder dan haar andere voorbeen. Ze heeft ook geen zwelling of warme plek gehad, dus daar kan ik ook niks aan zien. Mijn DA zei dat deze blessure sowieso een half jaar nodig heeft om te herstellen, minder lang dan die van jou. Waarom moet die van jou zo lang?
Daarnaast is de blessure al wat ouder dus voor haar is het waarschijnlijk iets minder lang op stal dan een half jaar. Nu iniedergeval 6 weken op stal en dan weer een scan. Wanneer is jou volgende scan?
Ik heb een baantje voor erbij gevonden, maandag op gesprek. Als ik aangenomen wordt dan ga ik de DA bellen voor een afspraak haha. Als het dan niet de gewenste resultaten heeft dan heb ik maar voor niets gewerkt.
Equinedn schreef:Als je het niet begrijpt kan ik daar niks aan doen. Dat is het grote probleem op bokt dat men niet luistert wat de ander te vertellen heeft. Vooral die er verstand van hebben en dat zijn er niet veel. We blijven de paarden maar blootstellen aan experimentele geneeskunst. Ik ga verder op mijn manier wat gebaseerd is op onderbouwde behandelmethode.
Ibbel schreef:Heel veel geblaat en verrekte weinig wolLekker laten mekkeren maar...
Ik heb net mijn paard met PRP laten behandelen in Utrecht; oude blessure (door sukkel van ondertussen ex-DA niet herkent), maar gaat op zich de goede kant op. Optie HLLT besproken, DA in Utrecht neemt contact op met degene die die presentatie op de voorjaarsdagen had gehouden.
Hinke: ga jij ook voor HLLT? Zo ja, bij welke kliniek?
Edit: "Utrecht" is overigens ook niet helemaal waus van stamceltherapie - daar zitten met pezen en ook kraakbeen nogal wat haken en ogen aan. Stamcellen zijn zo eenvoudig nog niet.
Ook bij mensen is de wetenschappelijke bewijsvoering nog flinterdun. Er is recent één product goedgekeurd in de EU voor mensen, en dat is stamcelbehandeling van blindheid veroorzaakt door bv chemicaliën of verbranding.