Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sammie18

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:27

Maar hoe dan ook de vergelijking klopte totaal niet, dus dat was dan in mijn optiek een te kort aan kennis over deze materie om zo'n uitspraak te doen. Vooral de gelegde link dat daar mensen aan overleden zijn, wat dit niet correct is.

Maar hoe dan ook het geeft heel veel positieve resultaten. De lijst met effecten heb ik even gekopieerd van een site. En ik kan niet anders zeggen dat ik enthousiast ben over deze behandeling. Langzaam aan zijn er ook steeds meet dierenartsen die bloedzuigers in zetten bij blessures.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:21

Een deel van de effecten wil je niet en wat is het nut van remmen van de ontstekingreactie, bloedverdunnend, nocisensoriek, enz

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:48

In de duitse medische stukken werden alle bewezen effecten van bloedzuigers uitgebreid beschreven net als het nut daarvan. Ik vond dat heel nuttige informatie. Heb het niet helemaal meer paraat, gezien ik twee jaar geleden met deze zware peesblessure werd geconfronteerd en me er toen in heb verdiept. Bij mijn paard ging vanaf het moment dat ik met de behandelingen met bloedzuigers ben begonnen de blessure zienderogen vooruit (zowel optisch als op de echo's). Ik heb er geen moment spijt van gehad en denk eerlijk gezegd dat de blessure zonder behandeling van bloedzuigers was uitgelopen op pensioen van mijn grote vriend.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:11

Maar ik weet niet wat je naast de bloedzuigers gedaan hebt om je paard te revalideren. Die zijn waarschijnlijk effectiever dan de aderlating

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:44

Nogmaals je haalt twee dingen door elkaar, denk niet dat dat er in wil ofzo. Jij hoeft ook niet te kiezen voor deze behandeling, maar het bestaat en behoort tot de keuze. Wat ik aan behandeling heb gedaan staat in mijn eerste post in dit topic maar wellicht is er niet meer van blijven hangen dan de bloedzuigers. Ga het dus niet herhalen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:51

Equinedn schreef:
Het voert te ver om hier alles uit te leggen, maar enkele termen zijn zadel, ruiter, borstwervelkolom, fascie, fibroblasten. Allemaal facetten die behandeld moeten worden. Termen als gat in de pees en gescheurde pezen zouden leiden tot totale rupturen van de pees. Dat gebeurt dus niet. De pees is beschadigd en men ziet litteken weefsel.

Vervolgens zet je wél overal vraagtekens bij maar kom je nooit met een concreet antwoord/advies waarom je iets niet goed vindt.
Ja, een paar medische termen om gewichtig over te komen waarschijnlijk.
Nogmaals, enlighten us. Als je vaag blijft is het niet meer dan een beetje sneu schoppen en laat me je dit vertellen: in dit subforum zit niemand voor zijn lol. Kom dan verdorie ook met iets waar mensen aan (kunnen) hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:56

Equinedn schreef:
Dat verhaal van de dierenarts begrijp ik niet.

Ik wel. Vind het een logisch verhaal. Zo in theorie. Maar ik ben idd ook wel benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:38

Ik heb al zo vaak suggestie aangedragen maar ieder gaat door op zijn eigen wijze. Op een item over peesblessures kwam ik 21 verschillende therapie tegen en dat was nog niet alles. Ik heb vaak genoeg aangegeven dat lokaal behandelen van peesproblemen geen zin heeft. Ik heb vaak genoeg aangegeven dat zadel, nek en borstwervelkolom een belangrijke rol spelen. Maar toch blijft men er van alles op smeren en aanplakken. Men kwakt van alles tegelijk op zo'n pees en zegt dan dat het geweldig geholpen heeft. Maar wat het werkende middel is is dan niet meer bekend.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:54

Equinedn schreef:
Ik heb al zo vaak suggestie aangedragen maar ieder gaat door op zijn eigen wijze. Op een item over peesblessures kwam ik 21 verschillende therapie tegen en dat was nog niet alles. Ik heb vaak genoeg aangegeven dat lokaal behandelen van peesproblemen geen zin heeft. Ik heb vaak genoeg aangegeven dat zadel, nek en borstwervelkolom een belangrijke rol spelen. Maar toch blijft men er van alles op smeren en aanplakken. Men kwakt van alles tegelijk op zo'n pees en zegt dan dat het geweldig geholpen heeft. Maar wat het werkende middel is is dan niet meer bekend.

En vergeet niet het gewicht van de ruiter/amazone :+

Ik vind dat je je opmerkingen niet onderbouwt Equinedn. Het spreekt voor zich dat het totaal management van een paard van invloed is op de pezen. En het liefste wil je peesproblemen voorkomen. Dat zal niemand tegenspreken. Maar daarnaast heb je natuurlijk een geneeskundig traject in het geval je dan toch te maken hebt met een peesprobleem. En de kennis en kunde op dat gebied schrijdt ook voort. Dat is alleen maar fijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:04

Ik denk dat Equinedn bedoelt dat je de oorzaak van het peesprobleem moet aanpakken en niet de pees zelf. En dan wordt met de oorzaak b.v. bedoelt nek, schouder of rugproblemen.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:26

Heel goed. De denkwereld bij de paarden loopt behoorlijk achter bij humaan. Het denken over het revalideren van problemen hoort bij de medische/paramedisch behandelaars thuis. Die kan je uitleggen wat ik bedoel en het voert te ver om alles hier te onderbouwen. Men zal moeten accepteren dat er mensen zijn die er verstand van hebben.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:46

Equinedn schreef:
Heel goed. De denkwereld bij de paarden loopt behoorlijk achter bij humaan. Het denken over het revalideren van problemen hoort bij de medische/paramedisch behandelaars thuis. Die kan je uitleggen wat ik bedoel en het voert te ver om alles hier te onderbouwen. Men zal moeten accepteren dat er mensen zijn die er verstand van hebben.

De meesten (al dan niet iedereen) die een paard met een (pees)blessure heeft hebben dan ook allang een veearts die ze begeleidt in het
revalidatieproject. Deze veeartsen (dus de mensen die er verstand van hebben) opperen de mogelijkheid voor therapieën als stamcel en PRP.
Men accepteert dus al dat er mensen zijn die er verstand van hebben en men vraagt hier om ervaringen met betrekking tot eerder genoemde therapieen.
Jij gooit een knuppel in het hoenderhok en wilt jezelf vervolgens niet verklaren, maar je hebt er wel verstand van. (Als je dat 2 keer moet zeggen wordt het al minder geloofwaardig.)

Ik snap niet zo goed wat je hier nu mee wilt bereiken. Ik zou het heel interessant vinden om te lezen in hoeverre de borstwervelkolom, fascie, en fibroblasten een rol kunnen spelen in blessures, en hoe je dit zou kunnen voorkomen. Maar als je alleen maar laatdunkend doet en zegt dat er nu eenmaal mensen zijn die er verstand van hebben help je niemand. Wat doe je hier dan eigenlijk?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:17

Maris schreef:
Ik denk dat Equinedn bedoelt dat je de oorzaak van het peesprobleem moet aanpakken en niet de pees zelf. En dan wordt met de oorzaak b.v. bedoelt nek, schouder of rugproblemen.

Welnee, niet ieder peesprobleem heeft een dergelijke oorzaak. Ooit een paard gehad dat zichzelf een schieffel schopte en daar een peesblessure op kreeg. Soms ontstaan peesblessures omdat het paard zich heeft verstapt of heeft vastgelegen oid. Heb je eenmaal te maken met een peesblessure waarom dan niet de meest gunstige behandeling kiezen?

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:35

Ik doe helemaal niets laatdunkend. Mensen luisteren niet wat anderen te vertellen heeft en men moddert maar aan. Wat het andere betreft is het segmentaal denken en de invloed van het orfhosymp zenuwstelsel op weefselstructuur. Heb al eeder gezegd dat ik het niet over de traumatische blessures heb. Wat bij langere bestaande klachten aspecifieke wordt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:24

TS vraagt ervaringen naar stamceltherapie, vervolgens wordt er twee pagina's gediscussieerd over andere therapien bij peesblessures. Volgens mij krijgt TS zo geen antwoord op haar vraag..

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 00:10

Ik denk dat ik onderbouwd heb aangegeven dat mijn dierenarts bewust geen stamcel therapie heeft aanbevolen. Daarnaast heb ik ook aangegeven hoe ik dan wel heb behandeld. Ik heb puur informatie daar mee willen geven en was ook zeker niet uit op een discussie van niet onderbouwde reacties.

Ik maak er nog één keer woorden over vuil. Equinedn als jij niets onderbouwd kunnen wij ook niets wijzer worden cq luisteren naar jouw denkwijze.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 07:08

Ik heb al eerder gezegd hoe mijn denkwijze bij behandelen van paarden en mensen is dmv trefwoorden. Om het helemaal uit te leggen kost veel te veel dus vraag het jouw behandelaar wat ik ermee bedoel. En als je je mening vraagt over stamceltherapie en bloedzuigers dan weet je dat je dit soort discussies krijgt.
Als je wil dat je paard verantwoord behandeld wordt zoek dan naar behandelaars die verstand van zaken hebben en een medische achtergrond. De huidige denkwijze bij behandeling van weefsel zoals men bij mensen kent zou ook bij paarden moeten worden toegepast.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:44

Stamceltherapie wordt ook bij mensen toegepast dus zo vreemd is dat niet

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:06

Lauraa90 schreef:
Iedereen wederom bedankt voor de reacties! Interessant om te lezen over alle mogelijke therapieën!

Hinke schreef:
@laura ja, ik zit in dezelfde situatie :( Wat ik begreep was dat de ongezuiverde stamceltherapie maar in een klein aantal gevallen effectief is en dat je in de meeste gevallen de duurdere nodig zult hebben. Wat zei jou da over de 2-3 maanden? Mijn da zei dat ik met 5 weken al op moet schieten wil stamceltherapie effectief zijn.
Zelf twijfel ik nog wel. Stamceltherapie is bewezen effectief, maar dat betekent niet dat alle paarden er iets aan gaan hebben. Het is geen wondermiddel. Mijn paard heeft een gat in haar tussenpees :( :( Ik kwam op een dag op stal aan om haar binnen te zetten en toen stond ze op 3 benen. Ze heeft enorm lopen gek doen op de wei die avond, daar is dus iets mis gegaan.
Hoe gaat het nu met jouw paard? Al verbetering? Moet die van jou ook zo lang boxrust?
(

Ik denk dat het verschil bij ons zit in de locatie van de blessure, mijn merrie heeft een scheur in de aanhechting tussen de bot en de pees. Bij de 'ongezuiverde' therapie komen er ook botcellen mee, die kunnen voor verkalking zorgen. Dat is een nadeel van de ongezuiverdere variant. Maar omdat mijn merrie precies daar een scheur heeft, kan dat geen kwaad!
Mijn DA zegt ook dat ik op moet schieten! Zeker omdat het inderdaad al een wat oudere blessure is, er zit al wat littekenweefsel en het wordt lastiger om in te spuiten als hij dicht groeit. Dat is voor mij ook een reden om voor de ongezuiverde therapie te kiezen (naast geld uiteraard), zuiveren kost namelijk 3/4 weken.

Mijn paard heeft in stap nooit kreupel gelopen, ik draf alleen licht onzuiver. Ik kan dus niet zien of er al verbetering is helaas :(. Ze voelt zich iniedergeval goed en ze belast hem ook niet minder dan haar andere voorbeen. Ze heeft ook geen zwelling of warme plek gehad, dus daar kan ik ook niks aan zien. Mijn DA zei dat deze blessure sowieso een half jaar nodig heeft om te herstellen, minder lang dan die van jou. Waarom moet die van jou zo lang?
Daarnaast is de blessure al wat ouder dus voor haar is het waarschijnlijk iets minder lang op stal dan een half jaar. Nu iniedergeval 6 weken op stal en dan weer een scan. Wanneer is jou volgende scan?

Ik heb een baantje voor erbij gevonden, maandag op gesprek. Als ik aangenomen wordt dan ga ik de DA bellen voor een afspraak haha. Als het dan niet de gewenste resultaten heeft dan heb ik maar voor niets gewerkt.

Stoer, je neemt er gewoon een baantje bij om stamcel te kunnen bekostigen _/-\o_ Voor mij geen optie helaas. Je bent er nu dus al helemaal uit?
Waarom het zo lang moet bij die van mij: er zit een enorm gat in de tussenpees, zo groot dat het bijna uitscheurt en dat heeft blijkbaar zo veel tijd nodig -O- Moeilijk te verkroppen vind ik het -zeker omdat deze blessure zo gemakkelijk had kunnen worden voorkomen (is door een ongeluk op de wei gebeurd in een situatie die voorkomen had kunnen worden). Maar goed, nu eerst de focus op het herstel. Ik laat die van mij nu wss eerst nog dekken - dit raadde de dierenarts aan. Tegen de tijd dat ik er dan weer op zou mogen krijgt ze (als alles goed loopt- ze is nog niet geinsemineerd) een veulen en laten we haar daardoor nog langer staan, iets wat alleen maar goed was volgens de da.

Voor de geinteresseerden: ik ga lasertherapie proberen. Over een paar weken gaat ze naar de kliniek. Mocht iemand geinteresseerd zijn in de resultaten dan kun je me over een paar maanden een pbtje sturen.

@Equinedn je opmerkingen landen bij mij niet echt :o Je zegt dat je je denkwijze bij behandelen van paarden en mensen gegeven hebt, maar ik heb al je berichten doorgelezen en daar kom ik uberhaupt geen info in tegen (?) Je zegt steeds dat het uitleggen te veel tijd kost en verder heb je eigenlijk nog niks gezegd -O- En als ik op Jaap de Morree google krijg ik een link naar "Dynamiek van het menselijk bindweefsel" Superrelevant hoor :') Iedereen hier staat te popelen om info waar ze hun paard mee kunnen helpen maar dan moet je wel met iets tastbaars komen.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:37

Als je het niet begrijpt kan ik daar niks aan doen. Dat is het grote probleem op bokt dat men niet luistert wat de ander te vertellen heeft. Vooral die er verstand van hebben en dat zijn er niet veel. We blijven de paarden maar blootstellen aan experimentele geneeskunst. Ik ga verder op mijn manier wat gebaseerd is op onderbouwde behandelmethode.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:53

Als je nu eerst eens uitlegt wat jouw manier is dan hebben we iets om naar te luisteren equinedn. Er is voor ons niks om naar te luisteren omdat je feitelijk nog niks gezegd hebt.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:04

Het feit dat dit gevraagd wordt betekend dat wat ik reeds gezegd heeft niet echt doorgedrongen is. Je therapie is afh van de gevonden behandelbare grootheden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:24

Equinedn schreef:
Als je het niet begrijpt kan ik daar niks aan doen. Dat is het grote probleem op bokt dat men niet luistert wat de ander te vertellen heeft. Vooral die er verstand van hebben en dat zijn er niet veel. We blijven de paarden maar blootstellen aan experimentele geneeskunst. Ik ga verder op mijn manier wat gebaseerd is op onderbouwde behandelmethode.

Beste Equinedn, je praat een hoop, maar je zegt niks.

Hierbij zal ik het laten, want ik heb al genoeg tijd aan je verspild.

Ik ben heel benieuwd naar de voortgang bij jullie Hinke en Lauraa90! Succes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:01

Heel veel geblaat en verrekte weinig wol :+ Lekker laten mekkeren maar...

Ik heb net mijn paard met PRP laten behandelen in Utrecht; oude blessure (door sukkel van ondertussen ex-DA niet herkent), maar gaat op zich de goede kant op. Optie HLLT besproken, DA in Utrecht neemt contact op met degene die die presentatie op de voorjaarsdagen had gehouden.

Hinke: ga jij ook voor HLLT? Zo ja, bij welke kliniek?

Edit: "Utrecht" is overigens ook niet helemaal waus van stamceltherapie - daar zitten met pezen en ook kraakbeen nogal wat haken en ogen aan. Stamcellen zijn zo eenvoudig nog niet.

Ook bij mensen is de wetenschappelijke bewijsvoering nog flinterdun. Er is recent één product goedgekeurd in de EU voor mensen, en dat is stamcelbehandeling van blindheid veroorzaakt door bv chemicaliën of verbranding.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:28

Ibbel schreef:
Heel veel geblaat en verrekte weinig wol :+ Lekker laten mekkeren maar...

Ik heb net mijn paard met PRP laten behandelen in Utrecht; oude blessure (door sukkel van ondertussen ex-DA niet herkent), maar gaat op zich de goede kant op. Optie HLLT besproken, DA in Utrecht neemt contact op met degene die die presentatie op de voorjaarsdagen had gehouden.

Hinke: ga jij ook voor HLLT? Zo ja, bij welke kliniek?

Edit: "Utrecht" is overigens ook niet helemaal waus van stamceltherapie - daar zitten met pezen en ook kraakbeen nogal wat haken en ogen aan. Stamcellen zijn zo eenvoudig nog niet.

Ook bij mensen is de wetenschappelijke bewijsvoering nog flinterdun. Er is recent één product goedgekeurd in de EU voor mensen, en dat is stamcelbehandeling van blindheid veroorzaakt door bv chemicaliën of verbranding.

Bij jou zit Richard van Dokkum van Paardenkliniek de Hondsrug het dichtst bij voor High Power Laser. En het werkt echt heel goed, ook op oude(re) peesblessures.