Enorm hoge leverwaarde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:53

Bastaard klaver, witte klaver, rode klaver, luzerne.... kunnen dit ook allemaal veroorzaken, net als eerder genoemde schimmelsporen in hooi (mycotoxinen) of JKK...
Meerdere oorzaken mogelijk, erg lastig/bijna zoeken naar een speld in een hooiberg; alles nagaan wat het dier binnengekregen kan hebben, inclusief drinkwater.
Ben zeer benieuwd wat naar voren komt; in elk geval veel succes.

Mungbean

Re: Enorm hoge leverwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:26

Dat verbaast me ook steeds weer.
Laatst nog iemand die haar brood verdiend met rijden.
Ik kom een zadel aanmeten en het eerste wat ik zie zijn kapotte pezen ter hoogte de kogel bij het net aangekochte (niet gekeurde, want ze is immers een profi) paard. Ik spreek voorzichtig mijn gedachten uit, maar het zouden slechts gallen zijn.
Inmiddels staat het paard al 4 maanden kreupel met een operatie achter de rug aan de pees.....
Hoe kan iemand die dagelijks paarden ziet dat niet zien :?

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 18:05

maceooliver schreef:
Ons paard had in april een leverwaarde van 360. De waarde mag tussen de 5 - 24 liggen. Hij heeft toen een fikse kuur gekregen (waarvan ik niet meer weet hoe het heet) en als ondersteuning Ekyrenal van het merk Audevard. Dit gebeurde op advies van De Lingehoeve in Lienden. 2 Weken later was de waarde 210. Het advies was om 2 maanden door te gaan met Ekyrenal en dan weer het bloed te laten testen. We hebben gisteren weer bloed laten afnemen en wachten nu op de uitslag. Het is heel gebruikelijk om een paard met verhoogde leverwaarden Ekyrenal te geven. Bel anders even met De Lingehoeve in Lienden voor advies. Als je echt heel graag wil weten hoe die kuur heet, wil ik best wel voor je bellen. Een fles Ekyrenal kost € 28,00. Je hoeft maar 25 ml per dag te geven en door een slobbertje heen eten ze het schoon op.

Dat is vreemd! Ik heb namelijk contact gehad met de Lingehoeve en daar hebben ze niet gesproken over Ekyrenal. Heb er nog nooit van gehoord. Maar bedankt voor de tip, dit soort dingen is precies wat ik zoek. Dan kan ik bellen of dat in mijn paards geval ook een optie kan zijn :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:06

ik ken het middel wel,heb het weleens aan mijn fries gegeven.Het is op plantenbasis,kan geen kwaad denk ik om het te geven.

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 18:07

Yontheke schreef:
Dus bij de eerste slechte leverwaarden stond je paard nog op de wei?
Al eens nagekeken of er basterdklaver groeit?

Klopt, de eerste leverwaarde is geprikt met als aanleiding spierbevangenheid omdat ze door de boer op een veel te vet weiland was gezet. Uit die bloedtest is toen dus "per ongeluk" ook de hoge leverwaarde ontdekt. Later is ze opnieuw geprikt, toen stond ze op paddockrust met alleen hooi. Toen was de leverwaarde nog hoger geworden. Daarom heb ik eigenlijk de conclusie getrokken dat het niet komt door iets dat op de wei te vinden is en heb ik mijn twijfels over het hooi gekregen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:17

Kan wel iets zijn wat ze op het land heeft opgelopen, wat met de tijd vereegert. Mij werd verteld dat sommige zaken zelfs van een jaar geleden konden zijn. Dat ging dan over leverbot maar ook gifstoffen van bepaalde planten.

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 18:21

Hmmm dat wist ik niet. Ik vond het zelf logisch als de blootstelling aan hetgene dat het veroorzaakt weg is, dat de waarde dan ook zou zakken.
Maar dat maakt het eigenlijk nog moeilijker want dan kan het dus echt letterlijk alles zijn. Het paard is nog maar net een jaar in mijn bezit dus het kan ook iets zijn van voor die tijd dan nog.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:31

ekyrenal werkt ondersteunend...maakt niet leverbot dood,daar moet je fasinex voor geven ;)

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 18:35

Ik ga woensdag overleggen over het preventief geven van fasinex!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:44

ruitje schreef:
De vraag is ook gewoon wat voor bloedonderzoek er gedaan is, bij mijn merrie kwam er uit het eerste onderzoek alleen maar dat de GGT heel erg hoog was. Pas bij het uitgebreide onderzoek konden ze bekijken hoeveel de functie al verminderd was.

Vervolgens hebben ze een echo gedaan, op deze echo kunnen ze meteen de gal en de nieren bekijken. Dus om nou te zeggen dat die echo nutteloos is? Ze zagen daarop dat haar lever zwaar vergroot was.
Daarvoor hebben ze haar overigens opgevoeld en merkte ze dat zodra ze een bepaalde kant op ging Graas ook echt pijn had, dus dat gaf haar al het gevoel dat er van binnen iets niet goed zat.

Dus voor een leverbiopt zitten ook nog andere zaken, ze gaan echt niet direct de meest risicovolle handeling uitvoeren zonder dat ze van te voren wat uit kunnen zoeken.

Uit een bloedonderzoek gaan beoordelen wat de oorzaak is, is niet vanzelfsprekend.
Die verhoogde leverenzymen geven wel aan waar het probleem zich situeert. (galstase in het geval van TS haar paard) Maar daar weet je geen oorzaak door.
Of er moeten ook duidelijk verhoogde eosinofielen zijn ofzo? (dat wijst op iets parasitair zoals leverbot)
Maar dan moet je dus al "geluk" hebben, dat het zo duidelijk is...

De leverfunctie wordt beoordeeld dmv het bepalen van de galzuren in het bloed. Dat kan je gewoon extra laten aankruisen bij een standaard bloedonderzoek. (Of nadien nog aanvragen zonder opnieuw bloed te nemen)

(For the record, een paard heeft geen galblaas ;) )

Door alleen een echo te doen, kan men echt geen diagnose stellen hoor.
Men kan inderdaad bekijken hoe ernstig het misschien al is. En in hoeverre de lever macroscopisch al aangetast is. Of als er een tumor is of een abces of galstenen ofzo en je hebt geluk dat dat net in het deel ligt, wat men kan bekijken, dan weet je misschien wel wat meer. Maar die kans is klein. (Men kan alleen de zijkanten bekijken die tegen de flanken aanliggen. Dat is maar een klein stuk van de lever.)
Maar voor de rest kan men dmv alleen een echo, niet met zekerheid een oorzaak noemen of een behandeling instellen en ook niet inschatten in hoeverre herstel nog mogelijk is.

Bijvoorbeeld bij mijn volwassen paard was op echo geen enkele afwijking te zien en uit het biopt kwam toch dat ze een leverontsteking had.
En bij mijn 3 jarige waren er op echo wel een hele hoop afwijkingen te zien aan de lever. Ik wist dan al dat het ernstig was. (Internist was ook redelijk gereserveerd erover)
Maar er werd mij heel duidelijk gezegd dat de behandeling en prognose van het biopt zou afhangen. Adhv de cellen in dat weefselstaal kan men beoordelen of de situatie al dan niet omkeerbaar is.
Als daaruit zou blijken dat er al teveel fibrotisch weefsel aanwezig was, bestond de kans dat mij geadviseerd ging worden hem in te laten slapen. Omdat hij dan niet meer zou herstellen. (Bleek gelukkig niet het geval)
En daarnaast kijkt men ook naar wat die leverontsteking mogelijk veroorzaakt heeft.
Als men iets bacterieel vindt, moet het paard antibiotica krijgen. Bij auto-immuun geeft men cortico's.
Maar stel nu dat het niet getest wordt en men besluit cortico's te geven en het paard heeft wel een bacteriële infectie... tja, das ni zo slim dan.

Daarom dat ik schrijf, dat als je wel besluit naar een kliniek te gaan, dat je dan bereid moet zijn om wel een biopt te laten nemen. Anders is het weggegooid geld en moeite.

Ik bedoel bovenstaande overgings niet als commentaar naar TS toe hoor. Dit is puur informatief bedoeld. ;)
Maar ik snap best goed dat de TS liever nog wat af wacht en andere dingen uitprobeert.
Ik kan alleen zelf niet echt iets aanraden. Ik heb bij mijn paarden zelf nooit goede resultaten gehad door leverondersteunende middeltjes etc.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:06

Lang verhaal kort: Het is per paard en per situatie verschillend wat er uit wat voor soort onderzoek komt.
Vaak is het een optelsom van al dit soort onderzoeken en kom je tot een waarschijnlijkheidsdiagnose. Bij mij kwam er uit de leverbiopt minder dan uit de vooronderzoeken.

Maargoed, ik wens de TS veel succes, het is gewoon een moeilijke situatie :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:37

Is bij bloedonderzoek ook het ijzergehalte onderzocht? Teveel ijzer (komt wel meer voor in gras, hooi, luzerne...) werkt belastend op de lever. Is ook wel van belang als je bijv. een ondersteunend supplement wilt geven: die bevatten vaak ook veel ijzer, en dan maak je de boel erger ermee. Zou me verwonderen dat het ijzergehalte zo hoog is dat de leverwaarden te hoog zijn, maar het kan geen kwaad om een parameter extra te onderzoeken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 00:14

Luckystory schreef:
Dat de long geperforeerd wordt bij een leverbiopt is normaal trouwens. Men steekt expres door de long, heb ik begrepen. En darmperforatie is dan weer niet de bedoeling...

Dit lijkt me onwaarschijnlijk. Als je in een long prikt,klapt de long in en kan het paard nauwelijks ademen. Mijn vader heeft een longpunctie gehad, allebei zijn longen zijn toen ingeklapt. Dmv een slang in de longen klapten ze weer uit, maar dat duurde wel een paar dagen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 00:36

Ik heb geen idee hoe dat precies moet hoor.
Ik weet alleen dat mij bij mijn merrie heel expliciet door die DA verteld is, dat de naald doorheen de long gestoken werd. Omdat dat de veiligste manier zou zijn om de lever te benaderen.
Of dat echt zo hoort te gaan, zou ik niet weten. Maar het is mij dus echt wel zo uitgelegd.

jeanette1952

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 01:26

Hier ook al 2 keer Fasinex gegeven bij zeer hoge leverwaarden. Dierenarts wilde bij 2e paard ook eerst biopt, maar zelf dachten we aan leverbot. Na het geven van Fasinex is het paard veel vrolijker en eet ook goed.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:13

melisje9 schreef:
maceooliver schreef:
Ons paard had in april een leverwaarde van 360. De waarde mag tussen de 5 - 24 liggen. Hij heeft toen een fikse kuur gekregen (waarvan ik niet meer weet hoe het heet) en als ondersteuning Ekyrenal van het merk Audevard. Dit gebeurde op advies van De Lingehoeve in Lienden. 2 Weken later was de waarde 210. Het advies was om 2 maanden door te gaan met Ekyrenal en dan weer het bloed te laten testen. We hebben gisteren weer bloed laten afnemen en wachten nu op de uitslag. Het is heel gebruikelijk om een paard met verhoogde leverwaarden Ekyrenal te geven. Bel anders even met De Lingehoeve in Lienden voor advies. Als je echt heel graag wil weten hoe die kuur heet, wil ik best wel voor je bellen. Een fles Ekyrenal kost € 28,00. Je hoeft maar 25 ml per dag te geven en door een slobbertje heen eten ze het schoon op.

Dat is vreemd! Ik heb namelijk contact gehad met de Lingehoeve en daar hebben ze niet gesproken over Ekyrenal. Heb er nog nooit van gehoord. Maar bedankt voor de tip, dit soort dingen is precies wat ik zoek. Dan kan ik bellen of dat in mijn paards geval ook een optie kan zijn :)

dat is dan zeker vreemd. Ik heb toen advies gehad van Henk v.d. Veen van de Lingehoeve, vervolgens alle vervolggesprekken met Katje Winderickx gehad.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:21

melisje9 schreef:
maceooliver schreef:

Overigens hebben we zaterdag weer de uitslag gekregen van het bloed. Het was nu een waarde van 31. Fantastisch dus ! Van 360 naar 210 en weer na 2 maanden naar 31. Met de ondersteuning van Ekyrenal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:13

Wij hebben ook weer een bloedonderzoek laten doen binnenkort de uitslag. Hopelijk nu de waarden gedaald....

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 15:39

Succes Arabesk, ik zal duimen voor een goede uitslag!

Heb net de uitslag van het hooi onderzoek gehad. Met het hooi is niks mis. Het is alleen wat laag in voedingswaarde, maar er zijn geen gevaarlijke schimmels of giffen aangetroffen. Dat verbaast me echt enorm omdat ik op het oog al plakkaten schimmel erin zag zitten en omdat ik er regelmatig troep (zoals mc donalds afval) in heb gevonden.

Maar goed, morgen komt de dierenarts weer en wordt er ook bloed getrokken. Als de waarde na het geven van ander hooi toch is gedaald, weet ik genoeg. Zo niet is leverbot behandelen een hele goede optie, eventueel met ondersteuning van Ekyrenal!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:04

Ons paard heeft weer normale leverwaarden. Vandaag uitslag gehad.wel nog een week antibiotica. Mogelijk is het toch leverbot geweest met nog iets wat abcessen veroorzaakte.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:09

Die van mij is weer hervallen, jammer genoeg.
Net bloed getest, 2 weken gestopt met de prednisolone en de waarden zijn weer aan het stijgen.
|( |( |(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:52

Luckystory schreef:
Die van mij is weer hervallen, jammer genoeg.
Net bloed getest, 2 weken gestopt met de prednisolone en de waarden zijn weer aan het stijgen.
|( |( |(

heeft dat niet meer met een auto-imuun probleem te maken?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:56

geerke schreef:
heeft dat niet meer met een auto-imuun probleem te maken?

Geen idee. Ik hoop het niet. Zijn lever was wel behoorlijk beschadigd... :(

Zijn eosinofielen zijn ook verhoogd waardoor mijn DA toch weer aan een parasiet denkt.
Maar hij is al meerdere keren met fasinex behandeld en een andere worm ofzo, zou ook gek zijn. (Heb best een strak ontwormschema.) Een spoelworm zou eventueel nog wel kunnen want ik behandel mijn volwassen paarden nooit met pyrantel of panacur. En dan is het nog maar de vraag hoe relevant dat is tov die leverwaarden.

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 00:23

Hier gelukkig positief nieuws! De spierwaarden van mijn merrie zijn weer zo goed als normaal. Van de leverwaardes is de AST waarde weer helemaal goed. De Gamma GT is nog verhoogd maar wel gezakt in vergelijk met de vorige meting.

Omdat de waardes gezakt zijn na het geven van ander hooi gaan we er voor nu vanuit dat het daar in gezeten heeft. Ik blijf ander hooi geven en ik krijg van de dierenarts die geweest is speciaal samengestelde kruiden en leverondersteunende medicatie. Ik mag weer langzaam op gaan bouwen met arbeid. De dierenarts heeft mijn paard ook helemaal nagekeken en zei dat ze er klinisch eigenlijk hartstikke goed uit ziet. De biopt is voorlopig van de baan.

Heeeeeeeeeel erg blij mee! We zijn er nog niet voorlopig, maar het gaat wel de goede kant weer uit.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 00:26

Ik heb niet alles in dit topic doorgelezen, maar je zou eens Mariadistelzaad kunnen proberen. Ook hier een pony met een verhoogde leverwaarde waarbij ik het gebruik. Ik heb het aangeraden gekregen van iemand die een paard had met een hele hoge leverwaarde, die met behulp van Mariadistelzaad weer helemaal normaal geworden is.