Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:30

Douraque schreef:
Ik ben in dit geval overtuigd dat die pony Cushing heeft. De pony vertoont zoveel symptomen, dat kan niet missen

Ts: ik zou absoluut een bloedtest laten uitvoeren en testen op Cushing. Die test is nu nog gratis

Een paard met Cushing laten rondlopen betekent alleen maar lijden voor de pony

Mag ik vragen welke symptomen van Cushing zij dan precies allemaal vertoond?
En de test kan wel gratis zijn maar dan moet ik alsnog wel de dierenarts laten komen om bloed af te nemen toch? dus dat is het struikelblok. Het is ook enorm lastig voor mij want ik wil haar graag helpen maar ik heb gewoon niet zelf de optie's om de dierenarts langs te laten komen zonder toestemming van mijn ouders.

edit: want er zijn wel dingen die in het plaatje passen maar ook heel veel symptomen vertoont ze niet..

Douraque

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:38

Lui, lusteloos, een hangbuik, beginnende hoefbevangenheid, dit jaar zomerexceem. Heeft allemaal met een verstoorde hormoonhuishouding te maken en zodoende Cushing

Ja voorrijkosten en bloedprikken moet je wel betalen. Ik zou toch bij mijn ouders erop aandringen, mijn ouders hadden altijd de instelling beter een keer teveel de DA bellen dan te weinig en daardoor te laat zijn.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:40

Zoals gezegd kan het inderdaad best dat de vitaminen die ze krijgt scheef in verhouding zijn. In gras zit vaak al een hoop aan vitaminen en dergelijke, maar lang niet altijd in de juiste hoeveelheden.

Mijn pony is ook een lange tijd loom geweest en ik heb haar zelfs laten testen op insulineresistentie. Uiteindelijk bleek dat ze veeeeeel te veel brok kreeg (voorgeschreven was twee keer daags een handje; de stalhouder is echter een grote kerel die dus steeds een flinke greep deed in de voerton...)
Na het verlagen van de hoeveelheid voer, werd ze al een stuk actiever en ging ze ook langer door. (net zo'n duracel batterijtje haha)

Het is raadzaam om een bloed te laten testen op de waarden, zodat je weet welke mineralen/vitaminen ze tekort komt die je dus aan moet vullen, of misschien krijgt ze ergens veel te veel van en kan ze dat niet goed verwerken in haar lichaam.

Ik las dat je ouders willen dat je eerst zelf wat met vitaminen probeert.
Een nadere bokker wees al op Vitalbix. Dit is een brok waar de waarden zoals paarden die zouden moeten hebben, bijna in perfecte verhouding tot elkaar in de brok zitten.
Je kunt een gratis proefverpakking bestellen op de webshop van Feral Horsecare. Het enige wat je moet betalen, zijn de verzendkosten. Volgens mij kun je dan ongeveer een weekje vooruit, om te kijken wat het effect is.

Als er dan geen verschil is, is het toch raadzaam er een DA naar te laten kijken. Het hoeft namelijk niet een tekort aan vitaminen te zijn, het kan ook cushing of weer iets anders zijn (al moet ik in dit geval zelf niet aan cushing denken). Als de vitalbix niet helpt, gewoon DA bellen en zeggen wat er aan de hand is; dat ze loom is (misschien ook stijf?) en heel moeilijk te porren om aan de slag te gaan.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:46

Douraque schreef:
Lui, lusteloos, een hangbuik, beginnende hoefbevangenheid, dit jaar zomerexceem. Heeft allemaal met een verstoorde hormoonhuishouding te maken en zodoende Cushing

Ja voorrijkosten en bloedprikken moet je wel betalen. Ik zou toch bij mijn ouders erop aandringen, mijn ouders hadden altijd de instelling beter een keer teveel de DA bellen dan te weinig en daardoor te laat zijn.

Ohja mhhh.

Ja maar hoe moet ik er dan op 'aandringen' want ik vind het lastig om het over dit soort onderwerpen te hebben met mijn ouders, aangezien zij helemaal niet zo denken als jou ouders. Mijn ouders denken altijd: 'naah we kijken het nog wel even aan.' :|

en ik moet ook wel bekennen dat ze dan 'hangbuikje' al heeft zolang als ik weet. Niet dat ik het daarmee wil goedpraten.

Runa schreef:
Zoals gezegd kan het inderdaad best dat de vitaminen die ze krijgt scheef in verhouding zijn. In gras zit vaak al een hoop aan vitaminen en dergelijke, maar lang niet altijd in de juiste hoeveelheden.

Mijn pony is ook een lange tijd loom geweest en ik heb haar zelfs laten testen op insulineresistentie. Uiteindelijk bleek dat ze veeeeeel te veel brok kreeg (voorgeschreven was twee keer daags een handje; de stalhouder is echter een grote kerel die dus steeds een flinke greep deed in de voerton...)
Na het verlagen van de hoeveelheid voer, werd ze al een stuk actiever en ging ze ook langer door. (net zo'n duracel batterijtje haha)

Het is raadzaam om een bloed te laten testen op de waarden, zodat je weet welke mineralen/vitaminen ze tekort komt die je dus aan moet vullen, of misschien krijgt ze ergens veel te veel van en kan ze dat niet goed verwerken in haar lichaam.

Ik las dat je ouders willen dat je eerst zelf wat met vitaminen probeert.
Een nadere bokker wees al op Vitalbix. Dit is een brok waar de waarden zoals paarden die zouden moeten hebben, bijna in perfecte verhouding tot elkaar in de brok zitten.
Je kunt een gratis proefverpakking bestellen op de webshop van Feral Horsecare. Het enige wat je moet betalen, zijn de verzendkosten. Volgens mij kun je dan ongeveer een weekje vooruit, om te kijken wat het effect is.

Als er dan geen verschil is, is het toch raadzaam er een DA naar te laten kijken. Het hoeft namelijk niet een tekort aan vitaminen te zijn, het kan ook cushing of weer iets anders zijn (al moet ik in dit geval zelf niet aan cushing denken). Als de vitalbix niet helpt, gewoon DA bellen en zeggen wat er aan de hand is; dat ze loom is (misschien ook stijf?) en heel moeilijk te porren om aan de slag te gaan.

Ja mijn moeder komt morgen weer thuis, dus ik wilde het dan even nog eens hebben over Kayela met mijn ouders.

Die proefverpakking had ik inderdaad al besteld ja, maar alsnog bedankt voor de tip! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:48

Ocherm, als ik haar zie lopen dan wordt ik al moe als ik naar haar kijk. Vooral de galop, ze lijkt echt neit te willen.
Idd nog als de rapido even testen op cushing. Ik zou hier gewoon mee naar een reguliere arts stappen, niet naar een osteopaat of alternatief iets, gewone dierenarts.
Laat je ouders dit topic anders lezen ter overtuiging, want het arme beestje heeft echt een da nodig. Hij loopt ook stijf.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:56

Joolien schreef:
Ocherm, als ik haar zie lopen dan wordt ik al moe als ik naar haar kijk. Vooral de galop, ze lijkt echt neit te willen.
Idd nog als de rapido even testen op cushing. Ik zou hier gewoon mee naar een reguliere arts stappen, niet naar een osteopaat of alternatief iets, gewone dierenarts.
Laat je ouders dit topic anders lezen ter overtuiging, want het arme beestje heeft echt een da nodig. Hij loopt ook stijf.

Zal ik ook zeker doen, zoals ik al eerder zei komt mijn moeder morgen thuis dus dan kan ik het er weer over hebben.

Maar kan het dan echt zijn dat ik het nooit eerder opgemerkt heb? Want om heel eerlijk te zijn, is ze altijd al heel erg niet-actief geweest en ze loopt eigenlijk pas door vanaf het moment dat je echt streng voor haar bent geweest.
Niet omdat ik de dierenarts niet wil laten komen of omdat ik het onzin vindt wat jullie zeggen ofzo, maar ik ben ook gewoon erg bang dat als ik ernaast zit dat mijn ouders dan de volgende keer helemaal de DA niet meer willen laten komen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:57

Poeh die is stijf in de achterhand zeg. Rechtsachter lijkt ze ook meer moeite te hebben verder oogt ze ook wat stijf in het het lijf maar vooral in de achterhand. Lijkt wel of ze tegen een spierbevangenheid aan Zit?
Ik zou sowieso bloed laten nakijken en laten checken op vit.e

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:59

funnyhorses schreef:
Poeh die is stijf in de achterhand zeg. Rechtsmacht lijkt ze ook meer moeite te hebben verder oogt ze ook wat stijf in het het lijf maar vooral in de achterhand. Lijkt wel of ze tegen een spierbevangenheid aan Zit?
Ik zou sowieso bloed laten nakijken en laten checken op vit.e

Ah ik vind dit echt oliebol om te horen ook al had ik het ergens al wel aan zien komen. Ik vond zelf ook al langer dat ze moeilijk beweegt.

Ik zal zeker nog een keertje mijn ouders aanspreken dat het me echt niet lekker zit, desnoods dat ik zelf het eigenrisico nog wel wil terug betalen.

Waarom moet ik dan allemaal laten testen? Het bloed bedoel ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:01

xBontfire schreef:
Joolien schreef:

Zal ik ook zeker doen, zoals ik al eerder zei komt mijn moeder morgen thuis dus dan kan ik het er weer over hebben.

Maar kan het dan echt zijn dat ik het nooit eerder opgemerkt heb? Want om heel eerlijk te zijn, is ze altijd al heel erg niet-actief geweest en ze loopt eigenlijk pas door vanaf het moment dat je echt streng voor haar bent geweest.
Niet omdat ik de dierenarts niet wil laten komen of omdat ik het onzin vindt wat jullie zeggen ofzo, maar ik ben ook gewoon erg bang dat als ik ernaast zit dat mijn ouders dan de volgende keer helemaal de DA niet meer willen laten komen.

Ht is niet zo gek hoor, jij weet niet beter want je kent haar niet anders. Ik zie dat wel vaker, dat een paard soms gewoon kreupel is, en de eigenaar dan zegt 'ach zo loopt ie altijd al'. Het is juist goed dat je aan de bel trekt, ieder paard zou van nature looplust moeten hebben. Sms wel in meer en mindere mate, maar die van jou gaat vols mij het liefst stilstaan ;) :P

Het bloed kun je sowieso testen op cushing, bloedarmoede, spierbevangen, hoefbevangen, mineralentekort etc. Is zoveel te testen.
En daarnaast zou ik ook een kreupelheidsonderzoek doen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:08

In het bloed zijn de spierwaardes te zien als deze verhoogt zijn ook leverwaardes end
Dan heb je toch al snel een beeld van wat er eventueel aan de hand is.
vit.e bepaling is apart maar bijv. magnesium is wel te zien bij gewoon bloedonderzoek.
ik zou daar echt mee beginnen misschien is het met iets simpels wel op te lossen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:10

Joolien schreef:
Ht is niet zo gek hoor, jij weet niet beter want je kent haar niet anders. Ik zie dat wel vaker, dat een paard soms gewoon kreupel is, en de eigenaar dan zegt 'ach zo loopt ie altijd al'. Het is juist goed dat je aan de bel trekt, ieder paard zou van nature looplust moeten hebben. Sms wel in meer en mindere mate, maar die van jou gaat vols mij het liefst stilstaan ;) :P

Het bloed kun je sowieso testen op cushing, bloedarmoede, spierbevangen, hoefbevangen, mineralentekort etc. Is zoveel te testen.
En daarnaast zou ik ook een kreupelheidsonderzoek doen.

Ik ben bang dat je daar gelijk in hebt :=
Wat houdt zo'n kreupelheidsonderzoek precies is? En wat gaat de DA dan doen?
Ik zal deze dingen even noteren iig, eventueel ook de DA vragen waar zij aan denkt en daarop ook laten testen of zoiets?

Ik hou jullie iig op de hoogte van wat mijn ouders morgen zeggen!

funnyhorses schreef:
In het bloed zijn de spierwaardes te zien als deze verhoogt zijn ook leverwaardes end
Dan heb je toch al snel een beeld van wat er eventueel aan de hand is.
vit.e bepaling is apart maar bij magnesium is wel te zien bij gewoon bloedonderzoek.
ik zou daar echt mee beginnen misschien is het met iets wimpels wel op te lossen.

Ah okay, nou ik hoop maar dat het iets simpels is. :j
Ik ga bij mijn ouders aandringen voor dat bloed onderzoek in ieder geval!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:12

Bloedonderzoek is ook niet zo duur om mee te beginnen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:15

funnyhorses schreef:
Bloedonderzoek is ook niet zo duur om mee te beginnen.

Het maakt ook niet uit of het duur is, je hebt bij elk bezoek een eigen risico wat je moet betalen en als het meer dan dat eigen risico kost dan wordt dat bedrag vergoed. Maar mijn ouders struikelen er dus over 'dat dat weer geld gaat kosten.' en het is ook helemaal niet dat we geen geld hebben om de DA laten komen, maar voor mijn ouders gaat het niet veel verder als "hij staat overeind, hij eet, hij drinkt, hij is in orde." Snapje?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:19

Ik zou ook haar even laten doorlichten. Paard ziet eruit alsof hij helemaal leeg is. Zou hem ook niet meer rijden voor het geval dat nog wel gebeurd.

Vind het goed dat je toch oplet en het aankaart bij je ouders. Die van mij zijn net zo. Vorig jaar paard gehad die niet helemaal lekker liep, ik wou de DA erbij. Moeder wou het even aanzien met afspuiten.
Volgende dag ontwikkelde ze hele hoge koorts en liep helemaal niet meer.
DA gebeld, bleek ze een flinke infectie te hebben in haar hoef. Was haar bijna kwijt geweest.

Sindsdien belt ze de DA zelf al als ze iets ziet dus toch een voordeel van gehad.

Hoop dat je paardje weer bijtrekt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:21

Oh je hebt een verzekering voor de Pony?
Nou dan liet ik zeker eerst bloed trekken komt er meer uit dan dekt de verzekering wellicht de rest van de kosten.
ik zou dit paardje ff niet meer rijden tot je meer weet waarom ie zo is zoals ie is.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:27

Ja beide paarden zijn verzekerd. :j

Bedankt allemaal voor de adviezen in iedergeval! En voor het mee denken natuurlijk!

Ik hou jullie op de hoogte! :)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:29

Het lijkt of hij met zijn rechterachter been meer moeite heeft.
Hij sloft en loopt erg stijf.

Ik zou ook eens bloed laten onderzoeken om mee te beginnen.
Het liefst zou ik hem door een DA goed laten onderzoeken.
Succes met je ouders te overtuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:33

Bij een kreupelheidsonderzoek doet se da verschillende testen om te kijken hoe die loopt. Bijv rechtuit stappen en draven op het harde, stappen en draven op een harde en zachte volte en daarnaast een buigproef.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:36

Als je verzekerd bent zou ik juist in één keer de hele pony binnenste buiten laten keren. Bloedonderzoek, kreupelheidsonderzoek, hart en longen en een algeheel fysiek onderzoek. Dan ben je één keer je eigen risico kwijt. Laat je iedere keer een beetje doen, dan ben je dus bij ieder onderzoek het eigen risico kwijt lijkt me?
Gezien de exreme lusteloosheid van de pony zou ik het hart zeker niet overslaan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:38

De kreupelheid kan ook voortkomen uit de Cushing die is aan het interen op de spieren. Gebeurde met mijn paard ook, zijn achterhand was aan het interen en hij sleepte daardoor met zijn achterbenen. Nu door de prascend icm training is dat goedgekomen

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:40

@joey2010
Hier kun je goed gelijk in hebben hoor, er is wel al eens enige vorm van artrose in haar spronggewrichten vastgesteld. Vind het zelf wel lastig om te zeggen waar het nou precies zit, maar ik zie zelf wel dat ze moeilijk beweegt ja.

@Joolien
Ah dat ja! Toevallig is dat in december nog gedaan als een soort 'keuring' voor de verzekering. Helaas is ze niet goed gekeurd voor de verzekering qua benenwerk, omdat ze dus op de harde volte ontzettend gevoelig liep.

Ik dacht toen 'ach joh, dit beton is hartstikke glad, geen enkel paard loopt hier op zijn gemakkie op' maar nu begin ik toch wel te twijfelen. -O-

@SaskiaKa
Qua verzekering heb ik geen idee hoe dat dan zou werken. Het kreupelheidsonderzoek word denk ik sowieso niet vergoed, zoals ik hierboven al zei, is ze niet verzekerd voor het benenwerk. Al is dit niet zo'n heel groot probleem.
Vind het wel lastig, want moet ik nou beginnen met het bloedonderzoek bij mijn ouders of gewoon meteen all in one?

@Douraque
Jeetje ik schrik hier echt van pfff.. :( Ik wil natuurlijk helemaal niet dat mijn meisje pijn heeft. Hopelijk krijg ik morgen groen licht om de DA te bellen en dan kan ik zo snel mogelijk een afspraak maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:47

Oef, als ze toen al niet goed was. Zeiden zr ook nog wat ze er verder van vonden? Van die onregelmatigheid?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:51

Joolien schreef:
Oef, als ze toen al niet goed was. Zeiden zr ook nog wat ze er verder van vonden? Van die onregelmatigheid?

Nee die man heeft überhaupt mij het nieuws niet verteld, heeft hij mijn vader laten doen. Hij wilde me geen pijn doen ofzo, lekker onprofessioneel vond ik dat, ja tuurlijk kan het pijn doen maar kom op zeg ik ben toch zeker geen klein meisje meer. Het is wel mijn pony?

En van mijn vader heb ik alleen gehoord dat ze wat gevoelig liep en niet goed genoeg om de keuring te doorstaan.

Begin me wel schuldig te voelen nu, dat ik er niet eerder serieus naar gekeken heb, maar ze is na de winter pas zo duf erbij geworden. Ik schoof dat gevoelig lopen gewoon af op te korte hoeven oid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:53

Voel je niet schuldig, het is allang goed dat je nu aan de bel trekt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:57

Ben benieuwd wat de resultaten zullen geven. In mijn ogen is het gewoon een te dikke pony die de weg van de minste weerstand zoekt. Waarom zou ze ook harder draven of galopperen? Ze weet toch dat je haar niet raakt met de zweep, maar enkel achter haar slaat. Mijn hengst liep ook altijd te sloffen, tot mijn lesgever NH me zei: "hij meet de lengte van je zweep, en zorgt dat ie net buiten je bereik is". Nadat ik hem paar keer geraakt had met de zweep, kon ie plots wel actief lopen.

Kan natuurlijk nooit kwaad om het medische uit te sluiten, maar ik persoonlijk zie geen kreupelheid of zo (kan je ook onmogelijk beoordelen in zo'n sukkeldrafje), paardje toont ook geen tekenen van pijn of zo, enkel lusteloosheid.