Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
dat zou ik het liefst vaker doen Dat vindt ze geweldig maar helaas in der eentje is ze niet zo makkelijk. 

Toydoll schreef:listiglistje schreef:Ik snap zelf nooit zo dat mensen hun paard 6 of 7 dagen per week rijden,
geestelijk wordt een paard daar toch helemaal apatisch van![]()
ik houd ze liever fris in de kop, dus geef ze ook regelmatig een week vrij, alleen weidegang.
Wat ze eenmaal geleerd hebben vergeten ze niet en is het voldoende om een paard fysiek op peil te houden met 3 a 4 x per week arbeid.
Ik snap jou zeker hoor, maar ik vraag me af. Er zijn natuurlijk nogal verschillende doelen om te trainen...
Krachttraining, natuurlijk, zoals voor dressuur/springen
Uithoudingsvermogen
maar ook veel huistuinenkeuken pony's, waar ik de mijne onder schaal, die gewoon dik zijn, moeten om af te vallen toch dagelijks 'licht' werk doen (lage hartfrequentie) om de overtollige kilos kwijt te raken.
Dit zullen ze uiteindelijk met krachttraining ook wel, maar uhm ja, lang niet elke 'recreatieruiter' is goed genoeg om een paard de juiste krachttraining te geven....

) gaan we weer lekker aan de slag! Ik heb niet echt een vast schema voor haar, maar wat ik veel met haar wil gaan doen is:
dit kan ze best hoog, ze kan de 1 meter halen maar dit doen wij nu niet omdat ze nu echt te zwaar is.

Dorine92 schreef:listiglistje schreef:gemiddeld 3 x per week 45 tot 60 minuten, alleen dressuurmatig (hooguit paar x per jaar bosritje).
Geen vaste dagen/schema, maar altijd 1 of 2 rustdagen ertussen ivm herstel/spieropbouw
Als ik wedstrijd heb of voor een wedstrijd, dan rijd ik 4 x per week, maar dat is hooguit 13 x per jaar
Ik start mijn paard ZZL, maar in training neem ik LT/Inter I oefeningen mee.
Start ook ZZ-licht, en heb een vergelijkbaar schema, namelijk 3 a 4 keer per week erop, waarvan 1 of 2 keer 45 minuten wat zwaarder trainen en 2 keer beetje basis trainen (dit kan ook korter duren, dus 30 min ofzo).
Verschil is dat ik op de andere dagen niet helemaal stilzet, maar longeer aan de dubbele longe. Soms heel kort of veel stappen, soms wat meer kilometers, en ik wissel ook altijd af. Dus ene keer neus over de grond, andere keer diep/rond, andere keer neusje eruit of wat hoger instellen. Soms vervang ik het longeren of rijden eens door een rondje buiten stappen, of heel soms een dagje vrij

listiglistje schreef:Ik snap zelf nooit zo dat mensen hun paard 6 of 7 dagen per week rijden,
geestelijk wordt een paard daar toch helemaal apatisch van
. Ik rijd meestal 3 tot 4 keer per week dressuurmatig. Voor de rest is het afhankelijk van hoe druk ik het heb met school. Als ik tentamenweek heb, gooi ik hem de rest van de dagen los/longeer ik hem/heeft hij rust (hij staat wel gewoon 24/7 in de wei). Als ik het niet zo druk heb, ga ik de overige dagen buitenrijden/springen/tutten.
. _Kyarah schreef:Dat verschilt per week. Ik rijd meestal 3 tot 4 keer per week dressuurmatig. Voor de rest is het afhankelijk van hoe druk ik het heb met school. Als ik tentamenweek heb, gooi ik hem de rest van de dagen los/longeer ik hem/heeft hij rust (hij staat wel gewoon 24/7 in de wei). Als ik het niet zo druk heb, ga ik de overige dagen buitenrijden/springen/tutten.
Als we in de bak rijden, rijden we trouwens zo'n 50 tot 60 minuten.
.
Krijgt 1 slowfeeder hooinet per dag samen met een andere pony (connemara). En ze staan 24/7 buiten op een klein stuk van de wei met twee schuilstallen.
listiglistje schreef:Ik snap zelf nooit zo dat mensen hun paard 6 of 7 dagen per week rijden,
geestelijk wordt een paard daar toch helemaal apatisch van![]()
ik houd ze liever fris in de kop, dus geef ze ook regelmatig een week vrij, alleen weidegang.
Wat ze eenmaal geleerd hebben vergeten ze niet en is het voldoende om een paard fysiek op peil te houden met 3 a 4 x per week arbeid.
Duhelo schreef:Jeetje, jullie trainen vaak!
denk je dat Edward gal en dergelijke Ruiters hun paarden op dat niveau krijgen door twee keer per week 45 min te rijden? Ik rij zelf ook niet dagelijks maar wel 4-5 keer per week maar dit komt omdat ik zelf niet dagelijks kan rijden
Dus er zitten ook genoeg dagen tussen. En ze is inmiddels al een tijdje onder het zadel dus weet wat goed voor der is
Even kijken of ik dat kan fiksen