Hoeveel uren wordt jouw paard per week getraind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom30

Re: Hoeveel uren wordt jouw paard per week getraind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:19

De 3 jarige pony van mijn dochter
4 x p.w. waarvan 1 x wandelen buiten, 1x mama er op 20 minuten en 1 of 2 x mijn dochter er op 20 minuten.
Wedstrijdpaard 5 a 6 x per week meestal wel een uur.

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 06:45

Leuk allemaal om te lezen!
Zes jarige Friese merrie,
Reed in het begin (2 jaar geleden) heel erg weinig om alles rustig op te bouwen. 2-3 keer per week en 1 keer per week longeren.
Inmiddels rijden we nu 4 keer per week (waarvan 1x les) (45min, veel overgangen en galop)en eens in de week longeren met dubbele lijnen. Tussendoor rijden we af en toe een rondje buiten en hierbij stappen we veel. Heel soms naar het bos en dan wel iets meer tempo ;-) dat zou ik het liefst vaker doen Dat vindt ze geweldig maar helaas in der eentje is ze niet zo makkelijk.
Regelmatig geef ik haar ook 2-3 dagen achter elkaar rust. Uiteraard komt ze wel op de wei.

Eerste keer onder het zadel:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Nu:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pien1989 op 18-06-15 06:58, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 06:51

Ik heb een Welsh-Cob van 4 jaar, en span hem 1x per week in, 1x per week rijden we dressuur, les of zelf, en een keer per week een buitenritje. Verder longeer ik hem max 1x per week en verder heeft hij vrij. Soms hebben we menswedstrijd en dan loopt hij een keer extra voor de wagen. Een heel veelzijdig paard dat heel goed tegen rust kan, je kunt altijd zo opstappen of inspannen! Heerlijk dier.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 07:08

Toydoll schreef:
listiglistje schreef:
Ik snap zelf nooit zo dat mensen hun paard 6 of 7 dagen per week rijden,
geestelijk wordt een paard daar toch helemaal apatisch van :o

ik houd ze liever fris in de kop, dus geef ze ook regelmatig een week vrij, alleen weidegang.
Wat ze eenmaal geleerd hebben vergeten ze niet en is het voldoende om een paard fysiek op peil te houden met 3 a 4 x per week arbeid.

Ik snap jou zeker hoor, maar ik vraag me af. Er zijn natuurlijk nogal verschillende doelen om te trainen...

Krachttraining, natuurlijk, zoals voor dressuur/springen
Uithoudingsvermogen

maar ook veel huistuinenkeuken pony's, waar ik de mijne onder schaal, die gewoon dik zijn, moeten om af te vallen toch dagelijks 'licht' werk doen (lage hartfrequentie) om de overtollige kilos kwijt te raken.
Dit zullen ze uiteindelijk met krachttraining ook wel, maar uhm ja, lang niet elke 'recreatieruiter' is goed genoeg om een paard de juiste krachttraining te geven....

Hier ook een type "dik van lucht". Eten is al aangepast, bij hem zit het echt in de beweging. Vandaar dat ik 5 dagen rijd. Maar dat rijden is niet 5 dagen een uur in de bak trainen. Ik train 3 dagen in de bak, maar ook dat is niet 3x een uur intensief. Dat ligt helemaal aan de dag ervoor. Ik rij 2x in de week buiten, waarvan 1 rit veel stappen en veel km's. En mijn bijrijdster doet hem 1 dag. Door dat af te wisselen wordt hij echt niet apatisch :?
Sterker nog, hij is in de bak altijd super meewerkend en erg enthousiast in het werk. Buiten is hij enorm blij.
En als het zo uitkomt, heeft hij ook gerust wel eens 2 dagen achter elkaar vrij. De week vrij doen wij echter alleen in de winter als hij op zand staat. Want doe ik dat in het weideseizoen, moet er na een week weer een kilo of 20 afgetraind worden. Dan liever constant conditie op peil houden.

Edit, deze week is het schema (nog iets aangepast omdat ik zelf net uit het gips ben en buitenrijden langer volhoud):
Zondag: staprit van 10km
Maandag: 45 intensieve training in de bak
Dinsdag: buitenrit van 8 km
Woensdag: vrij
Donderdag: baktraining/staprit van 8 km
Vrijdag: bijrijdster (ik vermoed in de bak rijden)
Zaterdag: trailclinic
Zondag: buitenrit

Door voldoende afwisseling geen verveling en verzuring. Overigens staat hij 24/7 buiten en daardoor heeft hij zelden spierpijn omdat hij niet echt stil staat.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 18-06-15 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 07:26

ik heb niet echt een vast schema.
De ene week is intensiever dan de andere week. Het verschilt per week wat ik doe qua rijden.
Deze week word/is het
Maandag, rondje van 15, 5 km met gemiddelde snelheid van 8 km/u in ander half uur
Dinsdag klein rondje van 3/4 km half uur tot drie kwartier
Woensdag vrijspringen tijd geen idee
Vandaag les dressuur en springen 60 min
Morgen vrijheidsdressuur of wandelen ofzo
Zaterdag weet ik niet misschien vrij of klein rondje als dinsdag.
Zondag groter rondje dan maandag maar dan rustiger, ligr ook beetje aan het weer.
Mijn schema is meer waar ik die dag zin in heb en rijd meer buiten dan in de bak ( moet eigenlijk andersom om haar af te laten vallen)
Dit gaat over een 7 jarige te dikke fjord.

1 april
Afbeelding

Gisteren
Afbeelding

Ze staat 24/7 buiten, waarvan ong 12 uur op het gras dmv strookbegrazing en 's nachts op de paddock met voordroog beperkt.

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:20

Beide ponys aannhet trainen voor de keuring en longeer ze ongeveer 3/4 keer per week.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:51

Leuk topic! Verbaasd me nog wel dat sommige mensen echt wel veel doen met hun paard.....

Ik heb niet echt een vast schema. Maar normaliter (gemiddeld genomen) heeft ze minimaal 2 dagen in de week sowieso volledig rust. 3/4 dagen dressuurmatig werk, ene keer intensiever als andere keer. Vaak longeer ik ook nog wel 1 dag en de week en/ of nog een buitenritje....
Ook geef ik d'r vaak tussendoor nog eventjes wat extra vrij. Bijvoorbeeld na een drukke periode. Daar blijven ze lekker fris van in de kop.
Verder komt elke dag lekker in de wei :o

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:04

ik heb het trainingsschema van mijn pony al vertelt, dus nu is mijn shetlander aan de beurt hahaha :D

Diva is afgelopen winter heel erg aangekomen (wat raar is want ze staat op een heel schraal weiland). Ze heeft ook zo goed als niks gedaan de hele winter (af en toe een x een meisje die er een uurtje op reed). Maar nu ik weer tijd over heb (geen school meer :D) gaan we weer lekker aan de slag! Ik heb niet echt een vast schema voor haar, maar wat ik veel met haar wil gaan doen is:

- fietsen. Dan ook best intensief, veel draven (natuurlijk niet té veel) en kilometers maken.

- vrijspringen. Ik ben sinds kort lid van een vereniging en mag daar gewoon in de bak rijden/grondwerk etc. doen, dus ook vrijspringen :D dit kan ze best hoog, ze kan de 1 meter halen maar dit doen wij nu niet omdat ze nu echt te zwaar is.

- longeren. Maar dit vind Diva niet zo leuk dus doe dit niet zoveel. We hebben ook geen longeersingel dus echt aan het werk zetten kan ik niet...

- lange lijnen. Dit vind ze echt heel erg leuk! We zijn nu bezig met wat meer nageeflijk en met lengte in de hals te lopen, ze kropt zich heel snel op, dus we zijn nu bezig om haar te laten ontspannen en wat langer te laten lopen. Sommige stukje wordt ze echt wat langer en dan maakt ze ook grotere passen.

- vrijheidsdressuuur. Hier valt ze niet echt mee af, maar dit vind ze zo leuk <3

- en binnenkort wordt ze beleerd voor het karretje!

genoeg dingen dus om haar af te laten vallen :D

januari 2015
Afbeelding

nu :o
Afbeelding

wil weer terug naar dit (foto van een jaar geleden) maar dan iets meer spiertjes erop! :D
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:24

Dorine92 schreef:
listiglistje schreef:
gemiddeld 3 x per week 45 tot 60 minuten, alleen dressuurmatig (hooguit paar x per jaar bosritje).
Geen vaste dagen/schema, maar altijd 1 of 2 rustdagen ertussen ivm herstel/spieropbouw

Als ik wedstrijd heb of voor een wedstrijd, dan rijd ik 4 x per week, maar dat is hooguit 13 x per jaar

Ik start mijn paard ZZL, maar in training neem ik LT/Inter I oefeningen mee.

Start ook ZZ-licht, en heb een vergelijkbaar schema, namelijk 3 a 4 keer per week erop, waarvan 1 of 2 keer 45 minuten wat zwaarder trainen en 2 keer beetje basis trainen (dit kan ook korter duren, dus 30 min ofzo).
Verschil is dat ik op de andere dagen niet helemaal stilzet, maar longeer aan de dubbele longe. Soms heel kort of veel stappen, soms wat meer kilometers, en ik wissel ook altijd af. Dus ene keer neus over de grond, andere keer diep/rond, andere keer neusje eruit of wat hoger instellen. Soms vervang ik het longeren of rijden eens door een rondje buiten stappen, of heel soms een dagje vrij

Voor krachttraining is rust idd nodig maar conditie moet er ook zijn en daarvoor moet je toch vaker aan de bak of niet listiglistje? Zoals dorine doet?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:38

listiglistje schreef:

Ik zou er zelf nieteens elke dag op willen zitten. Als het een 'moetje' wordt, zou ik er zelf ook helemaal apathisch van worden na een lange werkdag. :o

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:06

Dat verschilt per week :). Ik rijd meestal 3 tot 4 keer per week dressuurmatig. Voor de rest is het afhankelijk van hoe druk ik het heb met school. Als ik tentamenweek heb, gooi ik hem de rest van de dagen los/longeer ik hem/heeft hij rust (hij staat wel gewoon 24/7 in de wei). Als ik het niet zo druk heb, ga ik de overige dagen buitenrijden/springen/tutten.

Als we in de bak rijden, rijden we trouwens zo'n 50 tot 60 minuten :).

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:17

_Kyarah schreef:
Dat verschilt per week :). Ik rijd meestal 3 tot 4 keer per week dressuurmatig. Voor de rest is het afhankelijk van hoe druk ik het heb met school. Als ik tentamenweek heb, gooi ik hem de rest van de dagen los/longeer ik hem/heeft hij rust (hij staat wel gewoon 24/7 in de wei). Als ik het niet zo druk heb, ga ik de overige dagen buitenrijden/springen/tutten.

Als we in de bak rijden, rijden we trouwens zo'n 50 tot 60 minuten :).

Zie dat mensen vaak voor zichzelf richting een uur rijden, ik kan dat echt niet hoor! Na 30 minuten ben ik altijd wel klaar :') :')

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:25

Véél te weinig de afgelopen weken!
Wil nu met mijn 3-jarige mini Appaloosa naar zoiets:
- 1 x per week 20 minuten lange lijnen op het veld
- 1 x per week 20 minuten longeren
- 1x per week buitenwandeling aan de lange lijnen van 60 minuten
- 1 x per twee weken iets als vrijheidsdressuur, grondwerken, wandelen of zeer zelden een sprongetje (tijd verschilt, zal ook rond de 15-30 minuten liggen)

Pony heeft dus na iedere dag werk een dag vrij, waardoor er 3-4 x per week gewerkt wordt. Ik houd van afwisseling en mijn pony ook, dus twee keer per week langelijnen is voor ons al pittig. Moet echter toch even de komende tijd omdat ik kilometers wil maken voor het beleren voor de kar. Vandaar dus één keer op het veld, de andere keer over de weg.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:12

Heel onregelmatig, heb nu al 1,5 week niets gedaan. Als het mooi weer is soms paar dagen achter elkaar. Heb ook wel eens een periode dat ik weinig zin heb om te paardrijden. Maar wil proberen in ieder geval 2 keer per week met ze bezig te zijn. Ik zit nu op kamers en ben ik meestal 3 tot 4 dagen per week bij mijn paarden, die nog bij mijn familie staan. En als ik straks naar school moet zal het waarschijnlijk alleen weekends zijn. Winters kan ik helemaal niet rijden, bak is dan vaak te nat. Maar dat is geen probleem, kan er zo weer opstappen na 4 maanden niet rijden.
De pony's zijn inmiddels al 15 en hoeven ook niet regelmatig gereden te worden.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:39

3 jarige <3
2x per week onder het zadel (dressuur) Ze houd in middels ong. een uur vol
2x longeren
En verder vrij of molen *D

Afbeelding
Afbeelding

Voor het mooie mag ze nog een klein beetje aankomen (50 kilo) Maar daar zijn we mee bezig :Y)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:50

Een driejarige een uur rijden? Vind je dat niet een beetje lang...

Zou dan eerder drie keer per week 20 minuutjes doen dan 2 x een uur...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:55

Jeetje, jullie trainen vaak!
Ik kan in theorie trainen op maandag,donderdag,vrijdag en zondag. De andere dagen werk ik lang en heb ik savonds geen energie meer om te rijden.
In de praktijk probeer ik beide paarden op maandag en vrijdag zeker te rijden.de zondag schiet er vaak bij in wegens familiale verplichingen :D.
Maar vaak genoeg rij ik ook maar een van de twee. Telkens een halfuurtje dressuur of een uur tot 2 uur buitenrit.
Paarden zijn gelukkig koudbloeden die ik prima drie maand kan stilzetten en zo opstappen en wegrijden :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 07:50

Ik ben maandag woensdag vrijdag en zondag vrij de andere dagen werk ik paar uurtjes per dag. Naar die paar uurtjes hen ik soms zin en soms geen zin. Dinsdag en donderdag heb ik les nouja de ene week op dinsdag de andere week op donderdag. Na een flinke rit of training heeft ze soms helrmaal vrij of alleen poetsen ofzo maar meestal vrijheidsdressuur of wandelen.
Ik ben bezig met afvallen dus als ik haar week stil zet moet ik zo weer wat kilo's eraf trainen weer

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:18

Mijn haf krijgt iedere dag beweging. minimaal een bosrit van 1 uur. In het weekend soms van 2 tot 3 uur. 1 keer per twee weken heb ik les in rechtrichten. En soms doe ik wel eens een dagje grondwerk of vrijheidsdressuur tussendoor. Hij wordt van de lucht al dik :( Krijgt 1 slowfeeder hooinet per dag samen met een andere pony (connemara). En ze staan 24/7 buiten op een klein stuk van de wei met twee schuilstallen.
Soms geef ik een strookje gras en dan de helft hooi erbij. Maar na gras eten zie je hem meteen dikker worden.
Ben altijd aan het klooien met hoeveel eten ik hem nou moet geven. Maar wil ook niet dat ze zich vervelen.
Hij is niet veel te dik, maar er mag wel wat af.
Afbeelding

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:31

Nhmeisje: dan heeft die een grasbuik. Dat heeft elk paard 's ochtends is mijn fjord ook dunner da 's avonds. Ik weeg haar altijd 's ochtends namelijk

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:16

listiglistje schreef:

ik houd ze liever fris in de kop, dus geef ze ook regelmatig een week vrij, alleen weidegang.
Wat ze eenmaal geleerd hebben vergeten ze niet en is het voldoende om een paard fysiek op peil te houden met 3 a 4 x per week arbeid.

Waarom niet? Als je de training maar voldoende afwisselt, heeft het paard en geestelijk niets van hoor! Ik rijd de mijne 5-6dagen per week, 1x in de week in de bak, soms 2x als het heel slecht weer is. Verder het bos in, steeds een ander rondje, en ze genieten er allebei elke keer van!
Nu heeft de ene verplicht rust na een operatie, nou, hij wordt echt narrig van het alleen maar op de wei staan, wandelen en poetsen. Maar dat ligt er misschien ook aan wat voor type paard je hebt.

Duhelo schreef:
Jeetje, jullie trainen vaak!

Vind je? Ik vind juist dat veel paarden hier eigenlijk 'niets' doen: beetje 2-3x/wk 30-45min rijden in de bak, rest een beetje rondhobbelen op de wei (degenen die 24/7 buiten kunnen staan iig) Dan hebben de mijne wel een heel zwaar leven, met 5-6x per week onder het zadel...

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:45

Vind 5-6 keer per week ook niet veel hoor. Gewoon goed op conditie en dit ook onderhouden :-) denk je dat Edward gal en dergelijke Ruiters hun paarden op dat niveau krijgen door twee keer per week 45 min te rijden? Ik rij zelf ook niet dagelijks maar wel 4-5 keer per week maar dit komt omdat ik zelf niet dagelijks kan rijden

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:04

Dressuurmatig trainen doe ik 2x per week onder begeleiding van mijn instructeur.
De rest van de week rijd ik buiten waarbij ik varieer in het aantal kilometers en de intensiteit.
Al met al denk ik dat ik regelmatig 10 uur per week op zijn rug zit, dat zal wel komen omdat wij aan de rand van een natuurgebied wonen :D
Vrij krijgt hij meestal wanneer ik geen tijd heb of wanneer ik denk dat hij rust nodig heeft.
Na een hele intensieve dag laat ik hem trouwens juist niet staan, maar rijd ik hem alleen even los.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:09

@Focussed
Het is meestal minder dan 3 kwartier echt rijden, 10 min instappen en 15 min uitstappen. Ik rij maar 35 min eigenlijk. En dan rij ik haar op dinsdag en op vrijdag :) Dus er zitten ook genoeg dagen tussen. En ze is inmiddels al een tijdje onder het zadel dus weet wat goed voor der is :o :D

Edit; Ik zie dat mijn foto's het niet doen :( Even kijken of ik dat kan fiksen *D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:11

Jeetje wat trainen sommige lang en veel met hun paard.

Hier geen vast schema. Hij loopt zovaak als ik me goed genoeg voel om wat te doen met 'm. Soms is dat vijf keer (minstens twee rustdagen.) en dan max 40 min maar regelmatig ook korter. Soms is dat een week niet of maar twee keer. Longeren en dressuur wordt afgewisseld. Bij dressuur worden nogal eens balkjes gelegd ook. Buitenritje of een sprongetje allemaal maar net waar ik zin en fut voor heb. Buitenritten zijn wel langer dan trainingen.