Open wonde aan de onderkant van het hoofd, Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:37

Mioux schreef:
@florentine1 heb jij ogen die door de computer heen kunnen kijken en heb je de benodigde diploma's dat je dat zo kan roepen met 100% zekerheid ?

Ik vind het zeer verstandig en slim van TS dat ze laat kijken door een bekwaamde arts die dit kan nakijken en vast kan stellen of uit kan sluiten. Ook ALS het droeg zou zijn zit je met andere paarden in de omgeving, en is het ook fijn voor de DA dit gemeld te hebben, zodat ze rekening kunnen houden in de omgeving. Droes is zeer besmettelijk...Als dit uitgesloten word door de arts, dan super toch? Dan heb je in ieder geval zekerheid...

Bij mijn dieren laat ik ook de dierenarts komen of ik ga erheen met ze als ik twijfel... Als het niks lijkt ga ik niet maar als ik twijfel heb ik liever zekerheid...geld speelt daarin geen rol.

heb jaren mobiel meegewerkt met da praktijk.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:38

florentine1 schreef:
Mioux schreef:
@florentine1 heb jij ogen die door de computer heen kunnen kijken en heb je de benodigde diploma's dat je dat zo kan roepen met 100% zekerheid ?

Ik vind het zeer verstandig en slim van TS dat ze laat kijken door een bekwaamde arts die dit kan nakijken en vast kan stellen of uit kan sluiten. Ook ALS het droeg zou zijn zit je met andere paarden in de omgeving, en is het ook fijn voor de DA dit gemeld te hebben, zodat ze rekening kunnen houden in de omgeving. Droes is zeer besmettelijk...Als dit uitgesloten word door de arts, dan super toch? Dan heb je in ieder geval zekerheid...

Bij mijn dieren laat ik ook de dierenarts komen of ik ga erheen met ze als ik twijfel... Als het niks lijkt ga ik niet maar als ik twijfel heb ik liever zekerheid...geld speelt daarin geen rol.

heb jaren mobiel meegewerkt met da praktijk.

Dat zegt nog niks ;) Heb je je opleidingen gedaan en je diploma's ? Heb je ervaringen met droes en dus niet 1 of 2 maar tig ? Want niet elke droes uit zich t zelfde als de ander.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:40

[@florentine1 heb jij ogen die door de computer heen kunnen kijken en heb je de benodigde diploma's dat je dat zo kan roepen met 100% zekerheid ?

[/quote]

heb genoeg gevallen gezien, ook heel verdachte en niet zijnde droes, op deze plaats he bik er nog nooit 1 gezien op die manier.

heb jaren mobiel meegewerkt met da praktijk.[/quote]

Dat zegt nog niks ;) Heb je je opleidingen gedaan en je diploma's ? Heb je ervaringen met droes en dus niet 1 of 2 maar tig ? Want niet elke droes uit zich t zelfde als de ander.[/quote]

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:42

Dit ziet er echt niet uit als droes. Heb (helaas) ervaring met droes.
Lijkt mijn een verwonding van buitenaf, door ander paard of hekwerk of zo.
Goed dat je even de DA laat kijken, want vanaf de foto kunnen wij niet zien hoe diep de wond is en of er onderliggend weefsel is beschadigd.
Ben benieuwd wat de DA straks zegt. Succes.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:43

MIjn paard heeft afentoe ook zn plek en dat is dan van een tekenbeet (en ja elke dag check ik op teken in tekenen tijd en verwijder ze direct als nodig is. Die overreageert daarop en krijgt dan ook zulke plekken onder zijn kaak. Hij gaat dan ook nog scheuren omdat het jeukt en dan krijg je ook zoiets.

Ik heb nu Vetericyn Wondspray en spuit dat er op. Vliegen blijven eraf en wond wordt mooi genezend. Wel veel werk als je het echt 3x per dag moet doen. Maar met 2x kom je ook al een eind. En geneest sneller en mooier. Paard is alleen niet altijd gelukkig met het willen sprayen onder zijn kaak:) Weet inmiddels wel dat het goed is voor hem en minder jeuk geeft.

Maar bij twijfel altijd dierenarts laten kijken! Als het echt raar lijkt! Schaafwond tot daar aan toe. Paarden kunnen zulke rare dingen doen en zulke rare wonden maken soms snap je niet hoe ze het voor elkaar krijgen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:45

:oo :oo O jee....ik zou er per direct mee naar de kliniek rijden !!!

Nee...grapje...vind dat er wel een tikkeltje overdreven wordt :o Dit is volgens mij idd een klap van een ander paard of een schuurwond van een hek/draad. Op die plek zit ook niet veel anders dan haar,vel en bot...dus meer dan ontsmetten en een soort van zinkzalf/honingzalf opsmeren kun je niet doen vermoed ik.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:46

Waarom vitten jullie nu op florentine1? Het gaat hier nu toch niet om wat zij zou doen? Het gaat toch om het welzijn van het paard van TS? florentine1 heeft misschien dingen gezien of meegemaakt die haar tot deze mening brengen. Zelf zou ik ook niet meteen de DA erbij halen. Als er geen koorts gemaakt word en in de wonde geen etter zit zou ikzelf nog geen DA laten komen. Maar dat is ieder zijn eigen ding én verantwoordelijkheid. Maakt je daarom niet beter of slechter als eigenaar. Zolang je er mee bezig bent, in de gaten houdt en verzorgt ben je goed bezig.

Maar goed van TS dat ze raad vraagt hier en de DA opbelt als zij onzeker is over de bizarre wonde bij haar paard. +:)+ Dat is in zo'n geval van onzekerheid altijd aangewezen om hulp te zoeken. Ben wel benieuwd wat de oorzaak is van de wonde. En erg veel beterschap voor je paardje TS :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:31

2a54z6e45r6r schreef:
Waarom vitten jullie nu op florentine1? Het gaat hier nu toch niet om wat zij zou doen? Het gaat toch om het welzijn van het paard van TS? florentine1 heeft misschien dingen gezien of meegemaakt die haar tot deze mening brengen. Zelf zou ik ook niet meteen de DA erbij halen. Als er geen koorts gemaakt word en in de wonde geen etter zit zou ikzelf nog geen DA laten komen. Maar dat is ieder zijn eigen ding én verantwoordelijkheid. Maakt je daarom niet beter of slechter als eigenaar. Zolang je er mee bezig bent, in de gaten houdt en verzorgt ben je goed bezig.

Maar goed van TS dat ze raad vraagt hier en de DA opbelt als zij onzeker is over de bizarre wonde bij haar paard. +:)+ Dat is in zo'n geval van onzekerheid altijd aangewezen om hulp te zoeken. Ben wel benieuwd wat de oorzaak is van de wonde. En erg veel beterschap voor je paardje TS :)

Het vitten kan ik me wel iets bij voorstellen, Florentine brengt het zo resoluut dat mensen zich aangevallen voelen. Dat zal niet haar bedoeling zijn maar als ze het op een iets andere manier brengt dan valt het wel mee.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:36

florentine1 schreef:
MaricoGraphy schreef:
@ florentine1:
ik laat mijn DA ook komen als ik niet zeker ben. Al is het maar voor een prulletje.
Zoals laatst, Halrey was gecastreerd maar hij liep enkele dagen later stijf en de wond begon te etteren. Ik dacht een ontsteking dus belde mijn DA. Hij had het gewoon met een propere doek, water en ontsmettingsmiddel schoongemaakt.
Dit had ik zelf ook kunnen doen, maar een oordeel van de DA vond ik wel nodig.

ja hallo is ff wel wat anders, dat is na een ingreep uiteraard dat je dan ingrijpt heb je nog geluk dat er niet met antibiotica gespoten hoefde te worden.

nee ik bel echt we een da als het nodig is.

Hierbij is het ook echt nodig.
Ik bel ook niet zomaar de DA, maar ik vind dit toch wel anders.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:44

LOLLYYwood schreef:
Bigone: Ik heb plukken haar gevonden aan het hek en de draad van de paddock was stuk, maar of dat daar iets mee te maken heeft kan ik niet zo snel zeggen. :=

Dan is het dus geen droes...wat ook niet kan op die plek.
De wond is niet hechtbaar dus alleen schoonmaken met Betadine is genoeg. Ik zou alleen even informeren of ze een tetanus spuit moet hebben.

LOLLYYwood

Re: Open wonde aan de onderkant van het hoofd, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:58

DA is geweest, het is alles behalve droes, gelukkig maar. Moet het ontsmetten en een zalf op smeren en even aankijken hoe het genezingsproces verloopt, binnen een 1,5 week zou ik zeker verbetering moeten zien, zo niet moet ik terug bellen. :)

Ook moest ik er zilverspray of soortgelijk op spuiten voor de beesten er uit te houden. :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:06

Mooi ! Gelukkig geen rampscenario dus ;)

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:19

TS: Goed dat je de dierenarts toch hebt laten komen, je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.
Mijn tip is dat je alle belangrijke telefoonnummers zoals; dierenarts, verzekering, politie standaard op slaat op je telefoon. Scheelt namelijk een heleboel tijd als er een keer wat is kan je gelijk bellen indien nodig.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 16:21

missverynice schreef:
TS: Goed dat je de dierenarts toch hebt laten komen, je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.
Mijn tip is dat je alle belangrijke telefoonnummers zoals; dierenarts, verzekering, politie standaard op slaat op je telefoon. Scheelt namelijk een heleboel tijd als er een keer wat is kan je gelijk bellen indien nodig.

Dankje!

En ja klopt, maar heb net een nieuwe gsm en bij het overzetten is er iets mis gegaan waardoor ik al mijn nummers kwijt ben geraakt.. := Nu staat ie er allesinds in! :D

Pandora2: Ja, geukkig maar!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:36

Fijn!
Hopelijk geneest het voorspoedig.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 16:40

Dat hoop ik ook Shirley, bedankt!

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:32

bigone schreef:
2a54z6e45r6r schreef:

Het vitten kan ik me wel iets bij voorstellen, Florentine brengt het zo resoluut dat mensen zich aangevallen voelen. Dat zal niet haar bedoeling zijn maar als ze het op een iets andere manier brengt dan valt het wel mee.

ik breng het gewoon zo omdat ik gewoon zeker er van was dat het geen droes is/was.
vind vaak dat mensen het zo erg aandikken op bokt, als er echt iets is zeg ik het wel maar zeg nou toch eerlijk dit was/is toch geen ernstige zaak, en sommige maken meteen er dan maar een "noodsituatie"van.

overigens vroeg ts toch om een mening nou die heb ik gegeven en een ander mag daar weer een eigen mening over geven want zo werkt het meestal in een topic, toch?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 09:54

Voor diegene die er interesse in zouden hebben, zo ziet de wonde er van de onderkant uit:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t34.0-12/11422694_10205805042903478_414250409_n.jpg?oh=f2b2c09ccff802f7264477ebd0ba355b&oe=55823CF4

Ik merk wel dat ik er niet meer zo mag aan zitten, nadat de kortstjes eraf geweekt zijn, hij gaat dan echt lopen.. Momenteel moet het nog allemaal in de wei gebeuren omdat ik hem niet kan meenemen naar huis doordat mijn halster op die plek zit :=
Straks even proberen om de neusriem van mijn halster open te zetten en dan met 2 staltouwen hem leiden, al weet ik niet of dat zal lukken. :=

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:59

Kan je niet je halster even veel te groot maken zodat die wat verder naar beneden zakt?
Lijkt mij dat het voor wandelen niet zo erg is als die zo laag zit.

Hoop dat het snel beter gaat met je paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:02

Leer hem op een halsband lopen. :) Dat hebben ze relatief snel door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:03

Ik las op FB dat je paard een graasmasker draagt/droeg, kan het daar niet door komen?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:07

Daks: Dat kan ik ook doen, dankje!

Ayasha: Ook een optie, bedankt!

KoudbloedKim: Nee, want ik heb het graasmasker zondag avond af gedaan omdat hij 2 mini kale plekjes kreeg naast zijn mond, toen heb ik hem ook volledig gewassen omdat hij onder het stof zat en ik heb toen niks gemerkt aan de onderkant van zijn hoofd... Maandag ochtend heb ik hem zo aangetroffen op de wei, dus het komt niet door het masker..
Verder check ik hem elke dag minimum 3 keer, dus het zou me echt verwonderen dat ik de wonde de eerdere dagen niét gezien heb. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:10

Waarmee heb je hem gewassen?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:15

'voorkant' zonder shampoo, gewoon 'gewassen' (lees: afgespoeld) met water, op zijn achterhand en rug met shampoo (omdat hij daar zwart zag van het stof). Heb het allemaal ook goed uitgespoeld. Gezicht en grootste deel van de nek is niet in contact geweest met water.

merk van de shampoo ontgaat me even.. Maar het is een zwarte fles, met gele dop en in het etiket zit ook geel, zwart en wit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:17

Daar lijkt het ook niet aan te liggen dan.
Wel fijn dat je wat dingen uit kunt sluiten.
Allergische reactie op graasmasker zou kunnen, maar dan zou het ws. niet op één plek zitten.