hoe maak ik het mijn paard comfortabel met hoefbevang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvankaxx

Re: hoe maak ik het mijn paard comfortabel met hoefbevang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:12

SuzanH, omdat het fructaangehalte in het gras dan het laagst is ;)

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:06

Ik bedoel hoelang ongeveer twee uurtjes in de wei met graagmasker

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:12

lotje500600 schreef:
Ik bedoel hoelang ongeveer twee uurtjes in de wei met graagmasker

Wanneer zet je de pony in de wei en is er al een gedeelte afgezet? Bij ons staan ze van de 24 uur zo'n 20 uur met graasmasker op, maar die staan nu 24/7 buiten.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:24

Geodeo schreef:
Ik weet dat ik heel veel mensen tegen de schenen schop, maar een dergelijke pony hoort wel degelijk zo min mogelijk te bewegen.
Het klopt inderdaad dat ze na wat beweging beter lopen, maar dit is een korte termijnoplossing waar men vroeger zeer van overtuigd was.
Je moet je realiseren dat het hoefbeen bij een hoefbevangenpaard relatief los in de hoef hangt. Door het trekken van de buigpees kan deze gaan kantelen. Dit bevorder je juist door te gaan stappen.

Naar mijn idee haal je juist wat door elkaar. Vroeger werd standaard gezegd dat een hb paard niet mocht bewegen, tegenwoordig wordt juist gezegd dat beweging niet erg is mits het paard dit zelf wilt. Mijn vorig jaar hb paard heeft geen stal van binnen gezien maar is op haar eigen buitenstukje blijven staan. Uiteraard niet op het gras. Zij is al die tijd uit zichzelf blijven bewegen. Die zou in een stal opgesloten doordraaien en meer schade aanbrengen. Het hangt van je paard af.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:35

Wat ben ik blij dat ik internet en bokt heb, en TS vast ook als ze al jullie adviezen opvolgt.
Mijn pony is na ernstige HB uiteindelijk wel zo goed als beter geworden, dankzij een streng dieet van alleen hooi, geen verplichte beweging en medicijnen.

Het is echter best lastig om de goede informatie te krijgen en een dierenarts erbij halen helpt ook de helft van de tijd niet. Wel om medicijnen te krijgen, niet voor het beste advies.

Wij hebben nu weer een hoefbevangen paard op stal. Eigenaar wilt er niets van weten en denkt dat het allemaal wel meevalt. Uiteindelijk is wel de dierenarts erbij geweest, maar deze adviseerde gewoon om hem op het gras te laten staan (het was toch maar een kale, kortgegeten wei en dat kan geen kwaad...... Waar haalt ie vandaan dat dat niet erg is?). Paard staat dus 24/7 op de wei en krijgt daar wel wat hooi bijgevoerd. Hij moest een week op buut, dat heeft hij nu achter de rug en hij loopt op het moment kreupeler dan voordat hij op de buut ging. Hij krijgt vanalles bijgevoerd; kool, zemelen, brood en weet ik niet wat. Ze hebben mij al tig keer om advies gevraagd, maar aangezien wat ik zeg in tegenspraak is met wat de dierenarts zegt, luisteren ze niet naar mij. Arme beest staat steeds verder te verpieteren...
Verder nemen ze er nog gewoon les mee. Wel grondwerk les, aangezien de eigenaar van de stal ze verboden heeft om erop te gaan zitten.. Maar dan nog moet het paard verplicht een uur werken tijdens de lessen..

Wat kan ik nog doen om het arme beest te helpen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:38

Zou bijna zeggen 144 bellen :o

Een dier de benodigde medische zorg onthouden is strafbaar!
Snap die staleigenaar ook niet.
Waarom haalt die het arme beestje niet uit die wei dan :?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:44

Shirley schreef:
Zou bijna zeggen 144 bellen :o

Een dier de benodigde medische zorg onthouden is strafbaar!
Snap die staleigenaar ook niet.
Waarom haalt die het arme beestje niet uit die wei dan :?

Die gelooft ook de DA. DA zegt dat kort gras geen kwaad kan... Ze volgen dus wel netjes het advies van de DA op, daarom denk ik ook niet dat 144 bellen een goed plan is en zover wil ik het eigenlijk ook niet laten komen..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:46

Dat is wel heel triest.
Arm dier.
Die heeft zo geen schijn van kans!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:52

Ik hoop dat hij erbovenop komt.. Maar ik vind het wel heel vervelend om mee te maken en er eigenlijk niets aan te kunnen doen.
Mijn grote vraagteken blijft vooral waarom de DA zo weinig van HB weet. Onze vorige is verhuisd (die wist er overigens ook niets vanaf), we hebben nu een nieuwe, is nog vrij jong. Je zou verwachten dat die tijdens de studie de nieuwste feiten over HB wel geleerd zou hebben?

Hier in de omgeving loop ik ook nog dagelijks tegen die vooroordelen aan. Dat HB door eiwit in lang gras komt en dat mijn pony ook prima op kort gras kan. 'Gelukkig' heeft het zich al een aantal keer bewezen, dat hij zelfs na een half uur op kort gras opnieuw HB is.. Hij mag nu dus zonder verder gezeur op z'n paddockje staan en dit is gelukkig ook speciaal voor hem gemaakt. Maar dat was zeker niet het geval geweest als ik op het oordeel van de DA en staleigenaar bleef vertrouwen.

Iedereen vindt hem zielig en ook de eigenaar van het paard die nu HB is zegt dat ze nog liever haar paard een jaar op buut op het gras heeft, dan dat hij z'n leven in paddock zonder gras moet slijten.. Tja

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:56

Mijn pony staat vanaf morgen 2 à 3 uurtje buiten met graasmasker en ze krijgt smorend en s'avonds een net hooi mijn ouders zijn het hier niet echt mee eens maar heb ze toch al zover gekregen

Stefaniiiix5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:58

Mijn pony is ook bevangen en stond op stal. Ze wou geen cm bewegen. Dierenarts heeft eerst wat bloed laten uitlopen en dan in het bloed gespoten. Hij raadde mij aan om er toch met rond te stappen. Als ze rond stappen gaan die gifstoffen minderen, met stil te blijven staan gaan die niet weg. Nu staat ze in de dierenkliniek door een ontsteking op de dikke darm.

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 22:12

Of krijgt ze dan te weinig eten?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:12

Mijn dierenarts adviseerde ook direct op de paddock met hooi, hoefijzers er af en in het begin kreeg hij een aantal dagen buut en ascal. Daarna moest ik kijken hoe het zonder de pijnstilling ging en dan kon ik weer langzaam aan gaan op bouwen met bewegen en op de wei. Ik ben hem dus wel hippo ex laminitis gaan geven gelijk en geef dat nu nog steeds. Die van mij werd juist in juli op een kale weide bevangen, dus kort gras is idd geen garantie voor veilig.

_suus19_ lijkt me vreselijk om te zien dat zo'n paard niet de juiste zorg krijgt en heel vreemd dat de dierenarts zegt het paard wel op de weide kan blijven. Tenzij er in dit geval een andere oorzaak is voor de bevangenheid natuurlijk.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:18

Heel goed dat je een graasmasker doet. krijgt je pony droog hooi of voordroog? zorg dat het echt hooi is dus niet uit plastic. en idd niet langer dan 2 uurtjes. je kan de fructose app down laden op je telefoon dan kan je een beetje plannen wanneer je de pony op de wei zet.
heel veel sterkte en probeer een dierenarts te regelen. en vraag aan de hoefsmid of hij een schatting kan maken van hoe erg het is.

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:21

Mijn merrie is gelukkig net genezen.
haal je paard direct van het gras en zet hem op een kaal stuk met schraal hooi.
NIET opsluiten in stal of ergens anders dit is zo slecht.
iedere dag een beetje beweging ( 5 minuten) stappen aan de hand, iedere dag.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:48

lotje500600 schreef:
Mijn pony staat vanaf morgen 2 à 3 uurtje buiten met graasmasker en ze krijgt smorend en s'avonds een net hooi mijn ouders zijn het hier niet echt mee eens maar heb ze toch al zover gekregen

Dat lijkt me prima. Ik ben benieuwd hoe snel ze de graaskorf doorkrijgt ;)

Ik moest trouwens even kijken wiens topic dit ook alweer was, misschien moeten mensen met vragen over hun eigen hb paard/pony die in het grote hoefbevangenheidstopic stellen? TS wordt een beetje ondergesneeuwd zo.
[BEH] Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:23

Dat is wel vaker zo toch dat mensen inhaken op een onderwerp, het is niet voor niets een forum? Ik zei het ook meer om TS duidelijk te maken dat gras, ookal is het kort, wel echt gevaarlijk is, ookal zegt een DA/ouders wat anders. Maar ik zal verder m'n mond houden :)

@TS: Ik vind het knap dat je zo doorzet voor je pony ookal zeggen je ouders wat anders! Jij doet duidelijk je best dat je je aanmeldt op bokt en dit vraagt :)

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:42

_suus19_ schreef:
@TS: Ik vind het knap dat je zo doorzet voor je pony ookal zeggen je ouders wat anders! Jij doet duidelijk je best dat je je aanmeldt op bokt en dit vraagt :)

Daar ben ik het volledig mee eens!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:22

Goed zo ts! Is niet te weinig wat ze krijgt hoor.
Weet je ook waardoor ze bevangen is geraakt? Dat is belangrijk te weten zodat je kan voorkomen dat het nog een keer gebeurt.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:22

Wat _suus19_ zegt, het is niet ideaal voor een hb pony maar je doet zo goed mogelijk wat je kan doen :-)

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 12:06

Dit is haar graasmasker en ze begint al te snappen hoe het werkt
Laatst bijgewerkt door lotje500600 op 17-06-15 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 12:09

Ik kan de foto's niet plaatsenhoe moet je dat doen?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:19

Mijn welsh is al 3 keer hoefbevangen geweest. De eerste keer was in december. Dus ja van kort gras krijgen ze het ook gewoon. Ze staat nu alleen nog maar in de paddock. Niet meer op gras omdat dat simpelweg niet meer gaat. Ze heeft een slowfeeder en dat bevalt goed. Ze had goed kwaliteits hooi maar zlfs daarvan raakte ze weer tegen hoefbevangen aan. Ze krijgt nu schraal hooi. Ze krijgt ook glucobalance, dat is erg goed voor hoefbevangen paarden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:33

TS, je bent al super bezig hoor!! En nee ze krijgt absoluut niet te weinig zo!
Wat je ook nog zou kunnen doen. Staan er brandnetels in de buurt? Deze knippen (de prik is er daarna nog niet af :+ ) nachtje laten drogen en haar de volgende dag geven! Dit kan enigszins verlichting geven.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:52

Wilgentakken geven, vinden ze lekker, helpt tegen verveling en werkt pijnstillend