5 jarig paard met ingezakte rug, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:04

Wat een korte rug ook! Zo'n bolling naar de lendenen... Het paard van mijn moeder (AV) heeft het ook, op tweejarige leeftijd was er echt niks te zien en toen ze volgroeid (en nog groen) was met 5 a 6 jaar, had ze zo'n rug:
Afbeelding
Volgens DA wel gewoon belastbaar, maar nooit gelukt een passend zadel te vinden (wat in het budget pastte en goed lag op de brede arab-ribben) en hierdoor nooit echt goed doorgereden... -O- Werd ons na jaren gezegd dat we flink hadden moeten longeren toen ze 2 was en dat het dan niet gebeurd was, maar dat lijkt me onzin...

estja

Re: 5 jarig paard met ingezakte rug, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:13

De rug is ook zo kort. Net of er bovenin een stukje mist? :?

gwnhannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:16

Rug lijkt kort door het ingezakte stuk... Maar paard is inderdaad niet lang gelijnd. Maar das t paard wat ik rij ook niet ;)
En die heeft niks met zijn rug ..

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:21

Ik geloof dat ik dit paard niet veel kans zou geven behalve als grasmaaier. Klinkt misschien hard maar ik vind het er echt bijzonder uit zien. Al ben ik absoluut geen dierenarts.

gwnhannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:23

Dure grasmaaier;) dat word hem dan sowieso niet... Vandaar ook dat ik zeg dat we hem de tijd geven en kijken of er IETS van verbetering in zit.. Zo niet... Tsja... Niet leuk maar dan zijn er niet veel opties meer..

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:27

Dat bergrijp ik. Succes!

gwnhannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:59

We gaan trouwens elke 15e van de maand een foto maken om te kijken of je vanaf de buitenkant verbetering ziet. Dus ben benieuwd...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:01

Dan kun je hem het beste 4-kant langs een houten hek of bakomheining zetten, altijd op dezelfde plek.
Als de achtergrond niet steeds hetzelde is krijg je heel snel last van optisch bedrog.

gwnhannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 19:02

Klopt. Dat was de bedoeling ook!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:10

gwnhannah schreef:
[ [url=m/5xiCky.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oh hahaha. Ik heb geen idee... Naar mijn idee heeft ie hem niet vervormd.. Maar nog nooit zo goed naar gekeken dan?

Rug is dan misschien problematisch, maar hij heeft wel een heel lief en mooi hoofd!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:02

Vreemde vraag misschien, maar als hij niet bereden kan worden ivm de rug. Hoe zit het met mennen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:11

Die "kuil" waar jij op doelt is niet echt een kuil maar lijkt zo omdat de rug in de lendenen zo bol gaat. :) Als die niet zo bol ging in de lendenen (karperrug dus) zou die kuil ook veel minder "ernstig" lijken. :) Dus denk dat het voornaamste probleem van dit paard toch die karperrug is.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:19

Zou het een scoliose kunnen zijn? Ik had ook een merrie die dat had, daarvan was de ruggengraat (als je het zeg maar vanaf bovenaf zou bekijken) ook gedraaid, weet niet of dat bij deze ook het geval is? Mijn merrie kreeg helaas een zenuwbeknelling en moest worden ingeslapen :( succes ermee...

gwnhannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 13:30

Mennen is niet ons ding... Geen idee dus! Wn er zit vanaf boven af gezien geen S in;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:37

het is helemaal niet gezegt dat dit paard ooit last gaat krijgen van zijn rug.Je hebt paarden met een mooie rug die KS hebben en paarden met een weke rug die nergens last van hebben.
Het ligt wel vaak aan het gebruiksdoel.KS komt meer voor bij springpaarden.
Ook niet kundig rijden doet er vaak niet goed aan om het te voorkomen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:44

Dit lijkt mij een typisch geval van lordose (holle rug). Wat in het engels inderdaad sway back wordt genoemd. Het is een recessief erfelijke aandoening die veel (maar niet alleen) voorkomt bij de Tennessee Walking Horse. Er is onderzoek naar gedaan in 2004 door een Amerikaanse dierenarts (zie link hieronder).

Het wordt veroorzaakt door het onderontwikkeld blijven van de onderzijde van 1 of 2 borstwervels. Het ontwikkelt zich in de eerste 18 levensmaanden. Je ziet het dus nog niet bij een veulen.
(@ _l_amanda-l_: nee longeren had dus geen enkele zin gehad, ook niet op nog jongere leeftijd, het is een genetisch defect.)

Dit artikel heb zo snel voor je kunnen vinden:
http://www.equisearch.com/article/swaybacks_081205-8221