Koliek stappen of rust?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:28

SuzanH schreef:
Ik zou niet weten waar ik nu alle minuut met hem terecht kan en ga ook niet met een paard die niet goed in zn vel zit uren op de trailer staan.

Hij eet en drinkt (niet zoveel) , hij poept en plast niet veel en gaapt af en toe en is erg beduusd. Hij schacht vaak uit, valt me op.
Maar ligt/rolt niet, heeft geen koorts, zweet niet en dit valt bij de DA onder spoed.

Ik zit continue bij hem dus alles wat die doet valt mij op, maar zn toestand lijkt stabiel. Ik probeer mezelf ook niet helemaal gek te maken, want ik kan nu eenmaal niet veel. Ik zit nooit uren bij hem dus sommige dingen kunnen ook normaal zijn voor hem

Je kan hem beter 2 uur op de trailer hebben dan nog 2 dagen afwachten.
Desnoods pauzeer je op de helft of zelfs meerdere keren. Als je afwacht en je bent dan te laat zal je altijd blijven denken 'wat als'.

geerke

Re: Koliek stappen of rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:54

Ik begrijp dat je mestonderzoek hebt laten doen en dat hij schoon was....maar wanneer was de laatste wormkuur en welke werkzame stof?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:00

LesleyxLinn schreef:
SuzanH schreef:
Ik zou niet weten waar ik nu alle minuut met hem terecht kan en ga ook niet met een paard die niet goed in zn vel zit uren op de trailer staan.

Hij eet en drinkt (niet zoveel) , hij poept en plast niet veel en gaapt af en toe en is erg beduusd. Hij schacht vaak uit, valt me op.
Maar ligt/rolt niet, heeft geen koorts, zweet niet en dit valt bij de DA onder spoed.

Ik zit continue bij hem dus alles wat die doet valt mij op, maar zn toestand lijkt stabiel. Ik probeer mezelf ook niet helemaal gek te maken, want ik kan nu eenmaal niet veel. Ik zit nooit uren bij hem dus sommige dingen kunnen ook normaal zijn voor hem

Je kan hem beter 2 uur op de trailer hebben dan nog 2 dagen afwachten.
Desnoods pauzeer je op de helft of zelfs meerdere keren. Als je afwacht en je bent dan te laat zal je altijd blijven denken 'wat als'.

Dit dus ! Al moest ik er het hele land mee afreizen, in dit geval is alles beter dan nog tot maandagavond te wachten en hopen... Hij is al 2 dagen niet lekker, eet en drinkt weinig...uitdroging is niet zeldzaam in zo'n geval en zeker met deze warmte.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 18:11

geerke schreef:
Ik begrijp dat je mestonderzoek hebt laten doen en dat hij schoon was....maar wanneer was de laatste wormkuur en welke werkzame stof?

Deze heeft die in november geloof ik gehad. Toen kregen ze allemaal er eentje om weer even zeker te zijn dat ze schoon waren.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 18:12

Morgen gaan we hem brengen. Hij zal dan daar wel tot dinsdag staan voor het onderzoek maar hij staat daar wel met 24/7 toezicht en verzorging.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:20

SuzanH schreef:
geerke schreef:

Deze heeft die in november geloof ik gehad. Toen kregen ze allemaal er eentje om weer even zeker te zijn dat ze schoon waren.

Dat is minimaal een half jaar geleden. Ik zou hem vandaag nog een Equest Pramox geven. Je zal niet de eerste zijn die zijn paard naar de kliniek brengt waarna ze er na allerlei onderzoeken achter komen dat het paard wormen heeft. Dure wormenkuur. :$
Laatst bijgewerkt door elfje72 op 06-06-15 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:23

Utixo schreef:
Ze mogen best rollen, dat ze niet mogen rollen komt uit de tijd dat ze vast komden komen te liggen in een stand. Gewoon in de bak zetten en als de wiedeweerga de veearts bellen.

Dat is een gevaarlijk advies wat je nu geeft. Dat ligt namelijk heel erg bij welke vorm koliek.
Met zandkoliek nooit laten rollen! De darmen zijn dan zwaar van het zand en als ze dan gaan rollen en ze krijgen een slag in de darm zijn ze afgeschreven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:01

geerke schreef:

Deze heeft die in november geloof ik gehad. Toen kregen ze allemaal er eentje om weer even zeker te zijn dat ze schoon waren.[/quote]
Dat is minimaal een half jaar geleden. Ik zou hem vandaag nog een Equest Pramox geven. Je zal niet de eerste zijn die zijn paard naar de kliniek brengt waarna ze er na allerlei onderzoeken achter komen dat het paard wormen heeft. Dure wormenkuur. :$[/quote]

dank je....hoef ik het niet te schrijven :D

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 22:01

Geerke en Elfje, ik had toch gezegd dat hij in mei nog getest was op wormen dat dat die worm vrij was. Hij heeft nooit wormen maar 1x pj krijgt hij standard er eentje om clean te zijn.
Lijkt me ook niet verstandig om nu allemaal dingen in hem te stoppen als he van achter er niet uit komt ;)

Hij staat nu op de kliniek, ze proberen het onderzoek te vervroegen maar tot die tijd staat die onder deskundig toezicht.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:07

Top! Dan wordt ie in ieder geval goed in de gaten gehouden. Dat rust voor jou vast ook weer :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:10

Fijn dat hij al op de kliniek staat :)

Het zal je verbazen wat voor wormen er soms nog uitkomen, na een schoon mestonderzoek ;)
Met 1 spuit per jaar (dus 1 werkzame stof) zal je dit niet geheel kunnen voorkomen denk ik..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:14

Spannend hoor. Wel mooi dat je eerder terecht kon, eerst vertelde je disndag, toen maandagavond, daarna morgen en nu staat hij er dus al, dat gaat snel. Nu maar hopen dat ze eerder tijd hebben, ik ben heel benieuwd wat er uit de onderzoeken komt. Hopelijk wordt dat toch niet pas dinsdag, de kans is aanwezig dat hij dat niet redt...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:20

SuzanH schreef:
Geerke en Elfje, ik had toch gezegd dat hij in mei nog getest was op wormen dat dat die worm vrij was. Hij heeft nooit wormen maar 1x pj krijgt hij standard er eentje om clean te zijn.
Lijkt me ook niet verstandig om nu allemaal dingen in hem te stoppen als he van achter er niet uit komt ;)

Hij staat nu op de kliniek, ze proberen het onderzoek te vervroegen maar tot die tijd staat die onder deskundig toezicht.

mestonderzoek is niet betrouwbaar

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:21

Ook niet icm bloedonderzoek Geerke?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:27

_Zsazsa_ schreef:
Ook niet icm bloedonderzoek Geerke?

ja,dat is wel betrouwbaar,behalve lintworm.Kun je niet traceren in mestonderzoek,ook niet in bloedonderzoek.Lintworm veroorzaakt koliek.Verstoppingskoliek.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 06:52

Ik mag er hopelijk wel van uit gaan dat een mestonderzoek redelijk betrouwbaar is toch?

Jaa indd Jet, de dagen verschilde erg, maar we wisten ook niet waar we goed aan deden. Het onderzoek is dinsdag dus die tijd staat die op een vreemd plekje, andere geuren en andere mensen om hem heen. Dat vind ik ook wel even lastig.

Maar ook voor mezelf moest ik hem er nu gewoon heen hebben. Het was zoveel tijd dat het inam om hem in de gaten te nemen. Ook wist ik natuurlijk niet hoe die morgen in staat was en of die de trailer rit zou afleggen. Naast dat stonden alle boxen nog vol toe we kwamen, gelukkig kon er eentje de wei in 24/7.

Toen die aankwam werd die weer opgevoelt en bekeken. Hartslag tegen de 60 maar dat kon ook van de trailer rit zijn. Ook darmen weer gevoeld en alles lag nog oke, drollen waren aan de droge kant. Dit kon wel betekenen dat er ergens iets te lang er over doet of een maagzweer.

Ik hou jullie op de hoogte

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:09

Hoop dat je snel duidelijkheid hebt.
Fijn dat je paard nu onder toezicht staat.
Paar keer gelezen over het zand. Maar krijgt je paard ook regelmatig zandweg? Weet niet of ik daarover heen heb gelezen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 07:11

linnie050 schreef:
Hoop dat je snel duidelijkheid hebt.
Fijn dat je paard nu onder toezicht staat.
Paar keer gelezen over het zand. Maar krijgt je paard ook regelmatig zandweg? Weet niet of ik daarover heen heb gelezen.

Zandweg? Ik heb gisteren wel een drol in een emmer water gelegt maar daar kwam geen zand uit.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:14

volgens mij lopen, lopen en lopen, succes!!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:21

Knakker heeft de rest niet gelezen haha.

Ja zandweg.
Zelfs geef ik regelmatig een kuur. 3 of 4 in het jaar.
En kook daarnaast regelmatig lijnzaad.
Zandweg kuur verwijderd het zand uit de darmen.
Je hebt dit van verschillende merken.
zal niet veel uitmaken denk ik.
In het hooi zit ook zand en verder met gras eten krijgen ze dit ook binnen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:23

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 07:24

Bedankt voor de tip linnie80.
Hij krijgt wel 1/2x pw slobber met soms wat olie erin. Dit bleek ook goed te zijn voor zand. Maar ik wacht dit even af en anders is zand weg ook nog een idee idd. Dankjewel!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:51

Een goedkopere manier dan zandweg is gewoon een klein handke lijnzaadjes geven. Doen wij op advies van de DA die het zelf ook doet.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:06

Is jouw paard een schimmel?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 08:10

Lijnzaad is indd ook nog een handige, ben daar zelf niet zo mee bekend maar dat zou ik altijd even kunnen verder googlen!

tessacheyenne schreef:
Is jouw paard een schimmel?

Van waar de vraag als ik het vragen mag? :D