Opheldering van Mestonderzoek ~ Uitslag 3 Paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Opheldering van Mestonderzoek ~ Uitslag 3 Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:04

En spoelworm ontwikkelen ze naarmate ze ouder worden resistentie tegen toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:09

KoudbloedKim schreef:
Tegen Lintworm worden ze dit jaar sowieso ontwormt. :j

dat is prima en voldoende :j
Ik had laatst bij twee van mij een lintworm gevonden.(bij mijn fries 1,en bij mijn nieuweling een stuk of 6)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:09

Wij hebben ze nog niet gevonden, maar doen dit wel standaard.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:10

Bloedonderzoek is vele malen betrouwbaarder als mestonderzoek. Zoveel ellende van gezien. Hier word gewoon ouderwets ontwormt. Een stuk zekerder met een goed schema.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:15

De meeste paarden bouwen inderdaad weerstand op tegen spoelwormen op latere leeftijd. Dus die zou ik niet standaard (dus met pyrantel) ontwormen vanaf ±4 jaar, behalve als er een jong paard (onder de 3) tussen staat. Want volwassen paarden kunnen ze wel doorgeven aan jonge paarden indien de volwasen paarden (licht) besmet zijn (zwaar zijn ze zelden besmet). Ze hebben er alleen zelden meer last van.

Ouderwets ontwormen is in zoverre zekerder dat je er nu nog min of meer vanuit kan gaan. In Duitsland en Engeland zijn al bloedwormen aangetroffen die resistent zijn tegen de mectine-groep (ivermectine/moxidectine). Het is dus geen vraag meer of die resistente wormen er komen, maar wanneer ze in Nederland arriveren. Indien er intensief ontwormt wordt met de mectine-groep, creëer je het ideale klimaat voor die resistente wormen om zich hier te vestigen en als er geen mest/bloedonderzoek gedaan wordt, dan kan je nog zo trouw 6x per jaar ontwormen met ivermectine en moxidectine en heb je straks alsnog kans op zwaar besmette paarden omdat de bloedworm niet meer bestreden wordt.

Des te meer er ontwormt wordt, des te sneller de resistente worm om zich heen kan grijpen. En als die zich eenmaal goed in Nederland heeft weten te vestigen, blijft alleen de 5-daagse ontworming met fenbendazole over om bloedwormen te bestrijden. Want ook tegen pyrantel is al resistentie door bloedwormen (en praziquantel heeft nooit bloedwormen bestreden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:18

Ik krijg van de DA nu gestuurd;

•Bij EPG van 200 of meer ontwormen met kortwerkend G3
•1 x per jaar (najaar) behandelen tegen de lintworm

Doe mestonderzoek 3x per jaar.
•in maart
•in juni-juli
•in september-oktober

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:19

Waarmee is er ontwormd? De Equest pramox pakt alle stadia van de rode bloedworm aan.
Lijkt me een goede uitkomst voor haar. Eventueel na 3 week(?) controle mest opsturen. De
waarde moet met minimaal 90% verminderd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:20

Pfff... ik zou het zo niet meer weten.
Heb ze altijd zelf gegeven en de grootste krijgt altijd anderhalf.
En volgens mij had het een donkergroene verpakking.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:22

De richtlijn is inderdaad vaak bij meer dan 200/300 ontwormen. Regelmatig mestonderzoek is echt wel betrouwbaar :j Ik ben wel erg benieuwd naar die wetenschappelijke onderzoeken waarbij dit wordt tegen gesproken??

Als je monitoring goed is zal je ook zien dat je steeds dezelfde waarden bij dezelfde paarden krijgt wanneer je ze zoals jij met een vaste groep op een eigen stuk land hebt. En wanneer een paard dan steeds op 1000 zit hoeft dat niet te betekenen dat het paard een ernstige besmetting heeft, deze tolereert blijkbaar meer wormen. En zolang je verder geen gezondheidsproblemen hebt is het dan ook echt niet nodig om elke keer te ontwormen.

Wat veel mensen vergeten is dat het minstens zo belangrijk is om andere maatregelen te nemen om worminfecties te voorkomen, dagelijks mest verwijderen, paarden omweiden, bijv. schapen op je land laten (paarden wormen overleven niet in schapen) of maaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:24

We hebben ze trouwens niet op een eigen stuk land.
Dit land wordt gedeeld met alle andere paarden op stal, maar we hebben vaste dagen waarop de drie van ons erop mogen.
Wel staan ze in hun eigen paddock.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:27

Ik hou zelf als richtlijn aan: vanaf 250EPG ontwormen.

Het grote paard (geschat tussen de 700-750kg) voor 800kg, de shetten (geschat tussen 150-175kg) voor 200kg (met moxidectine voor 175kg).

Behalve moxidectine zou ik altijd ruim overdoseren. Moxidectine kan vanaf 1.5x gewicht klachten veroorzaken, de rest kan gerust 5x gewicht gedoseerd worden met enkel een beetje diarree als klacht. Te krap doseren is zeer schadelijk. Het is de manier om resistente wormen te creëren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:28

QueenE schreef:
De richtlijn is inderdaad vaak bij meer dan 200/300 ontwormen. Regelmatig mestonderzoek is echt wel betrouwbaar :j Ik ben wel erg benieuwd naar die wetenschappelijke onderzoeken waarbij dit wordt tegen gesproken??

Als je monitoring goed is zal je ook zien dat je steeds dezelfde waarden bij dezelfde paarden krijgt wanneer je ze zoals jij met een vaste groep op een eigen stuk land hebt. En wanneer een paard dan steeds op 1000 zit hoeft dat niet te betekenen dat het paard een ernstige besmetting heeft, deze tolereert blijkbaar meer wormen. En zolang je verder geen gezondheidsproblemen hebt is het dan ook echt niet nodig om elke keer te ontwormen.

Wat veel mensen vergeten is dat het minstens zo belangrijk is om andere maatregelen te nemen om worminfecties te voorkomen, dagelijks mest verwijderen, paarden omweiden, bijv. schapen op je land laten (paarden wormen overleven niet in schapen) of maaien.

dan moeten die schapen geen leverbot hebben,anders heb je ergens anders last van in plaats van bloedwormen ;)

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:30

KoudbloedKim schreef:

De groene is de "gewone" equest. Bij mij op stage geven ze bij de
rode bloedworm altijd equest pramox mee om bovenstaande reden.
Dit is een blauw doosje.

Afbeelding
bovenste is equest, die daar onder de pramox

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:31

Ik denk dat het sowieso goed is om ze iets anders te geven. :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:33

KoudbloedKim schreef:
Ik denk dat het sowieso goed is om ze iets anders te geven. :j

Als je hiermee bedoelt dat je regelmatig met andere ontwormingsmiddelen moet ontwormen is dat juist niet waar :D Dat doet juist resistentie de hand krijgen. Tezamen met onderdosering.

De pramox moet je echt in het najaar geven en de gewone in het voorjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:34

Ah oke, ik had begrepen dat als je elke keer met hetzelfde ontwormingsmiddel ontwormde, ze daar immuun voor konden worden. :+

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:34

Je kan er iig gewoon even naar vragen, meeste DA's hebben ze gewoon op voorraad (:

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:39

KoudbloedKim schreef:
Ah oke, ik had begrepen dat als je elke keer met hetzelfde ontwormingsmiddel ontwormde, ze daar immuun voor konden worden. :+

Dat is ook jaren geroepen door iedereen :D Bleek achteraf niet waar te zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:40

heathfield schreef:
Waarmee is er ontwormd? De Equest pramox pakt alle stadia van de rode bloedworm aan.
(...)
Dit is een blauw doosje.

Dan moeten ze op jouw stage zich beter laten inlichten :o Enige verschil tussen Equest en Equest Pramox is dat de laatstgenoemde ook tegen lintworm werkt. Beide bevatten echter de werkzame stof moxidectine, tegen larvale stadia van de bloedworm.

birthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:50

Kijk eens op www.parasietenwijzer.nl daar wordt duidelijk uitgelegd welke wormen er zijn en welk ontwormingsmiddel er tegen werkt. Je moet eerst even de beslisboom doorlopen voordat je links in beeld kopjes hebt met wormsoorten, monitoring en wormmiddelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:51

heathfield schreef:
KoudbloedKim schreef:

Dit is een blauw doosje.

[ Afbeelding ]
bovenste is equest, die daar onder de pramox

Ik mag hopen dat je dan niet deze reden bedoeld:
heathfield schreef:

Want dan heeft je stage het niet helemaal begrepen. Het enige verschil qua behandelen tussen equest en equest pramox is de behandeling van lintworm door praziquantel. De pra van pramox. Praziquantel doet niets tegen bloedworm.

Als je niet hoeft te behandelen tegen lintworm zou ik dus zeker niet de pramox geven (maar de equest als de ingekapselde wormen ook behandeld moeten worden, en anders gewoon de ivermectine, een goedkope spuit). Ik zou de maagdarm-belasting zo laag mogelijk houden. Want de darmflora knapt niet op van ontwormingsmiddelen. Daardoor is er meer kans voor slechte bacteriën om zich te vestigen.

Regelmatig wisselen werkt geen resistentie in de hand. Onderdosering inderdaad wel. Hoe zouden wormen resistent moeten worden als ze van het eerste middel al dood hadden moeten gaan? Als ze er de eerste keer niet dood van gaan, hoe groot is dan de kans dat ze de tweede keer van hetzelfde middel wel dood gaan? Terwijl als je dan een ander middel gebruikt waar ze nog niet resistent voor zijn, ze wel de hoek om gaan. Het risico van wisselen zit hem in het feit dat je wormen kan creëren die voor alle middelen resistent zijn. Maar dat is weer een ander verhaal.

Daarom (dat stukje verhaal) moet er dus mestonderzoek gedaan worden, om niet onnodig vaak te ontwormen en dus wormen zo vaak bloot te stellen aan ontwormingsmiddelen waardoor bij een bepaald tijdsbestek (bijv 4 jaar) de kans groter is dat de worm met de mutatie waardoor resistentie optreed tegen dat middel (bijvoorbeeld de mectine-groep) in aanraking komt met dat middel. Als er 6x per jaar ontwormt wordt, 5x per ivermectine en 1x met pramox, dan wordt is de kans er 24x. Bij een paard dat eens per jaar met pramox ontwormt wordt en in die 4 jaar nog 1x extra ontwormt moet worden (uitslag wormonderzoek) is de kans er slecht 5x.

Dat betekent niet alleen dat de kans 5x zo klein is, maar ook dat de andere bloedwormen de kans krijgen zich weer wat te vermenigvuldigen, want de immuunsysteem van het paard selecteert niet op mectine-resistentie (ik houd het even op deze resistentie voor een duidelijk verhaal). Die roeit ze gewoon willekeurig uit. Iedere keer dat een paard met wat resistente wormen voor mectines ontwormt wordt met een mectine, krijgen de resistente wormen een groter marktaandeel. Zij gaan namelijk niet dood en voor hun nakomelingen (waarvan een groot deel resistent) is alle ruimte om zich te vestigen. En dan heb je dus straks een paard waarvan de wormen niet meer reageren op mectine-ontwormingen.

Maar ontworm je dit paard nu met pyrantel, dan gaan ze hopelijk allemaal dood. Je zou zeggen, dan is het probleem opgelost. Behalve dan dat er wormen zijn die resistent zijn tegen pyrantel. Als je pech hebt, dan is dat er één die ook al resistent was tegen de mectines. Opnieuw die 4 jaar, alleen pyrantel doe je normaal iedere 6 weken gebruiken, dan zit je dus al op 34x ontwormen. En zo vordert de resistentie gestaag.

@R12312: Waar worden ze dan resistent van? Want de resistentie is er. Ik ben ondertussen wel nieuwsgierig naar je achtergrond. Want je bent behoorlijk stellig.

Hint: het heeft met onderdosering, mutaties en geschikte omgeving (door ontworming wormvrij) te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:53

birthe schreef:
Kijk eens op http://www.parasietenwijzer.nl daar wordt duidelijk uitgelegd welke wormen er zijn en welk ontwormingsmiddel er tegen werkt. Je moet eerst even de beslisboom doorlopen voordat je links in beeld kopjes hebt met wormsoorten, monitoring en wormmiddelen.
Die heb ik ook per pb gekregen. :j

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:56

KoudbloedKim schreef:
Ik krijg van de DA nu gestuurd;

•Bij EPG van 200 of meer ontwormen met kortwerkend G3
•1 x per jaar (najaar) behandelen tegen de lintworm

Doe mestonderzoek 3x per jaar.
•in maart
•in juni-juli
•in september-oktober

Zo doen wij het ook, zoals jouw DA beschrijft :j

En wij ontwormen 1x in het voorjaar en 1x in het najaar. (En uiteraard bij tussentijdse besmetting).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:58

Ja, wij hebben het tot nu maar 1x per jaar gedaan.
Zo ging dat hier op stal.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:09

In het juiste seizoen met de juiste middelen werken en niet onderdoseren dan heb je maar weinig kans op resistentie. Hier in Duitsland gaan ze gelukkig weer steeds meer op het ouderwetse schema over. Er landen veel meer paarden op de OP tafel door de mestonderzoeken.