Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ik ben wel erg benieuwd naar die wetenschappelijke onderzoeken waarbij dit wordt tegen gesproken??QueenE schreef:De richtlijn is inderdaad vaak bij meer dan 200/300 ontwormen. Regelmatig mestonderzoek is echt wel betrouwbaarIk ben wel erg benieuwd naar die wetenschappelijke onderzoeken waarbij dit wordt tegen gesproken??
Als je monitoring goed is zal je ook zien dat je steeds dezelfde waarden bij dezelfde paarden krijgt wanneer je ze zoals jij met een vaste groep op een eigen stuk land hebt. En wanneer een paard dan steeds op 1000 zit hoeft dat niet te betekenen dat het paard een ernstige besmetting heeft, deze tolereert blijkbaar meer wormen. En zolang je verder geen gezondheidsproblemen hebt is het dan ook echt niet nodig om elke keer te ontwormen.
Wat veel mensen vergeten is dat het minstens zo belangrijk is om andere maatregelen te nemen om worminfecties te voorkomen, dagelijks mest verwijderen, paarden omweiden, bijv. schapen op je land laten (paarden wormen overleven niet in schapen) of maaien.

KoudbloedKim schreef:Pfff... ik zou het zo niet meer weten.
Heb ze altijd zelf gegeven en de grootste krijgt altijd anderhalf.
En volgens mij had het een donkergroene verpakking.

KoudbloedKim schreef:Ik denk dat het sowieso goed is om ze iets anders te geven.
Dat doet juist resistentie de hand krijgen. Tezamen met onderdosering.
heathfield schreef:Waarmee is er ontwormd? De Equest pramox pakt alle stadia van de rode bloedworm aan.
(...)
De groene is de "gewone" equest. Bij mij op stage geven ze bij de
rode bloedworm altijd equest pramox mee om bovenstaande reden.
Dit is een blauw doosje.
Enige verschil tussen Equest en Equest Pramox is dat de laatstgenoemde ook tegen lintworm werkt. Beide bevatten echter de werkzame stof moxidectine, tegen larvale stadia van de bloedworm. heathfield schreef:KoudbloedKim schreef:Pfff... ik zou het zo niet meer weten.
Heb ze altijd zelf gegeven en de grootste krijgt altijd anderhalf.
En volgens mij had het een donkergroene verpakking.
De groene is de "gewone" equest. Bij mij op stage geven ze bij de
rode bloedworm altijd equest pramox mee om bovenstaande reden.
Dit is een blauw doosje.
[ Afbeelding ]
bovenste is equest, die daar onder de pramox
heathfield schreef:Waarmee is er ontwormd? De Equest pramox pakt alle stadia van de rode bloedworm aan.
birthe schreef:Die heb ik ook per pb gekregen.Kijk eens op http://www.parasietenwijzer.nl daar wordt duidelijk uitgelegd welke wormen er zijn en welk ontwormingsmiddel er tegen werkt. Je moet eerst even de beslisboom doorlopen voordat je links in beeld kopjes hebt met wormsoorten, monitoring en wormmiddelen.
KoudbloedKim schreef:Ik krijg van de DA nu gestuurd;
•Bij EPG van 200 of meer ontwormen met kortwerkend G3
•1 x per jaar (najaar) behandelen tegen de lintworm
Doe mestonderzoek 3x per jaar.
•in maart
•in juni-juli
•in september-oktober