paard breekt been in uitslaapbox na operatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 20:39

Naath86 schreef:
Nicky1963 schreef:
Het is ook netjes wat betreft de rekening. Het zou te bizar zijn om te moeten betalen voor een dier dat dood is gegaan onder hun beheer en verantwoording.

De dierenarts is ook heel erg van streek, hij zit er verschrikkelijk mee. Morgen bellen mijn man en hij weer om nogmaals te praten en antwoorden te krijgen op onze vragen.
We zijn niet meer langs geweest. Ik kon het niet aan. Vorig jaar hebben we ook al een paard in moeten laten slapen en daar ben ik bij geweest. Ik wilde niet ook deze grote jongen dood zien liggen.

Er is ons niets verteld over de risico's, niet van de narcose, niet van de operatie en niet van het bijkomen.

Dat maakt het ook zo verschrikkelijk: hadden we het gedaan als we de risico's hadden geweten? Of hadden we een andere oplossing proberen te zoeken, een alternatief of een beter geoutilleerde kliniek?
En wat te doen als er een ander paard van ons onder het mes zou moeten?
Gek word je van die hersenen....

En toch is dat de normale gang van zaken, de rekening betalen voor een operatie die niet geslaagd is. Dus vind het raar dat je zo reageert, snap het wel, zullen de emoties wel zijn.. Maar dit is één van de grootste risico's van onder narcose opereren.
Die van mij is vorig jaar in Utrecht geopereerd en voordat ik haar achter heb gelaten, moest ik een formulier ondertekenen voor dit soort gevallen. Tuurlijk is het hun verantwoording, maar dit zijn de risico's..

Heel veel sterkte met dit verlies...

Raar dat ik hoe reageer? Vind jij het niet bizar dan om een factuur te krijgen van een operatie terwijl het beestje dood is? Bizar als in gek, of absurd? Ik zeg niet dat de DA bizar is om een factuur te sturen.

Naath86

Re: paard breekt been in uitslaapbox na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:41

Zij hebben de kosten gemaakt, dus ja, daar zal je voor moeten betalen.. Zo'n rekening is minstens 1500 euro, voor een dierenarts ook niet niks om gewoon maar even kwijt te schelden.. Zoals ik al zei, dit zijn de risico's, en daar kan de dierenarts niks aan doen. Dus ja, ik zou je handjes dicht knijpen dat hij de rekening kwijt scheld.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:43

Ik denk dat wij, ik namelijk ook je berichtje inderdaad verkeerd gelezen hadden. Het is op ons overgekomen alsof je het heel vreemd gevonden had als je wel moest betalen. Terwijl je zoals ik het nu lees bedoeld dat het vreemd is om te betalen voor iets dat je niet meer hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:44

Ik moet zeggen dat geen van mijn DA het specifiek verteld heeft. Theoretisch kan je paard bij elke standaard handeling doodvallen. Dus ik snap dat ergens wel dat ze dat niet expliciet vermelden.
Vaak heb je toch geen keuze, je opereert immers niet voor je hobby.
Sommige geven zo'n reclame folder van een verzekering mee om te lezen als er geen spoed is.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:45

Jeetje wat moet dit een nachtmerrie zijn voor je.
Ik wil je heel veel sterkte wensen bij het verwerken van dit grote verlies.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:48

Wat een verschrikkelijke manier om je paard te verliezen, heel veel sterkte Y;(

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:53

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het bijzonder netjes vind van je dierenarts. Ik heb gewoon de rekening (a 3600,-) moeten betalen. Vind ik ook niet meer dan normaal, de operatie en de onderzoeken zijn toch uitgevoerd? Ook de euthanasiekosten stonden erop. Ze hebben maar een halve dag stalling berekend, dat vond ik al erg netjes. Heb het geen moment vreemd gevonden dat ik de rekening moest betalen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:54

Idd heel netjes van je dierenarts, jammer dat het nodig is.
Daarom zei mijn dierenarts na een operatie (toen het paard nog wakker moest worden): 'Ik spreek pas van een geslaagde operatie wanneer het dier op vier benen staat.' En zo is het helaas ook. Er kan nog zoveel fout gaan bij het ontwaken.

Heel veel sterkte TS.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:56

Ik herken het ben mijn paard hier ook door verloren. klein sneetje in been , netjes gehecht ik was er bij toen naar huis en ook in uitslaapbox gevallen. Heb echt alles aan mekaar geschreeuwd

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:56

Sterkte, ik weet wat het is. Mijn vorige paard is overleden op de tafel toen de operatie aan haar oog al gedaan was, bij het terugdraaien stopte haar hart ermee.

Ik heb wel de rekening moeten betalen, dus je DA is wel netjes geweest. Nogmaals sterkte....

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:05

Heel veel sterkte. Het is vreselijk om op zo'n manier je paard te moeten verliezen.
Y;(

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:14

Jeetje, wat ontzettend naar zeg om je paard zo kwijt te raken.
Heel veel sterkte met dit verlies!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:22

De normale gang van zaken is nochtans dat je wél een factuur zou krijgen.
Het is een bekend operatie-risico en dat staat doorgaans ook vermeld in het contract dat je moet onderteken wanneer het paard opgenomen wordt. Of het wordt alleszins mondeling vermeld door de DA.

Wij hebben enkele jaren geleden een paard gehad wat overleden is aan de narcose.
Hij kreeg een hartstilstand bij de inductie. Ze hebben nog geprobeerd hem te reanimeren maar hij overleed.
Hij is zelfs niet op de operatie-tafel geraakt.
In dat geval zijn toch ook de gemaakte kosten betaald.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 08:58

Dank jullie wel voor jullie medeleven.
Vreselijk om te moeten lezen dat sommigen van jullie dit ook mee hebben moeten maken.

Wij hebben de afgelopen jaren erg veel, echt belachelijk veel pech gehad met onze paarden. Het lijkt erop dat er een vloek heerst op onze stal of op onze paarden. Alsof iemand van hogerhand zegt: 'Stoppen nu! niet meer aan beginnen want het is jullie niet gegund.'
Zoiets bestaat wellicht helemaal niet, maar toch voelt het zo. Ik ben niet van het opgeven, maar zit er nu toch wel serieus doorheen...

Nogmaals dank voor het medeleven.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:39

Ik kan me heel goed voorstellen dat het voelt alsof het jullie niet gegund is, maar hey, misschien kan je er motivatie uit putten dat de show toch door moet gaan voor je andere kanjers :(:) Vaak lijkt het inderdaad wel alsof je van de regen in de drup komt zodra één paard iets begint te mankeren. Vergeet dan niet dat jullie paarden het ontzettend goed hebben bij jullie. Er wordt excellent voor ze gezorgd, ze zijn onwijs geliefd en het ontbreekt ze aan niets. Als je al denkt over opgeven, zou ik je daarom aanraden je daarbij te baseren op jezelf. Jouw paarden komen echt niets tekort, maar ga na hoe het met jou gaat onder dit alles. Hoeveel kán en wil je nog met deze schatjes doormaken? Ik denk echter niet dat je nu in een stadium zit waarin je daar gebalanceerd over na kan denken. Er hoeft nu nog helemaal niets besloten te worden, dus neem vooral de tijd die je nodig hebt om dit verlies een plaatsje te geven.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:57

Oei wat een rot manier om je dier te verliezen... Maar helaas gebeurt het wel vaker. Ik heb mijn drachtige merrie jaren geleden laten inslapen na een open beenbreuk, ze was uitgegleden in de wei. Was ook niks meer aan te doen. Toen voelde ik me ook zo kan ik me nog herinneren. Ik heb uiteindelijk een jaar later mijn andere 2 verkocht, niet alleen vanwege dat maar het speelde wel nog een kleine rol..

Neem iig je tijd, maak geen overhaaste beslissingen dan komt het vanzelf goed.. Heb je nog andere paarden?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:02

Wat verschrikkelijk, zeg! Heel veel sterkte met dit oneerlijke verlies.

Hoe je erover heen komt? Geen idee.. tijd heelt echt niet alle wonden, maar het wordt ooit wel iets dragelijker.

Sterkte en mijn pb-box staat open, mocht je steun zoeken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:06

KoudbloedKim schreef:
Jeetje... dat is echt heel heftig. :\

Ik snap dat jou die rekening (zeker op dit moment) niks uitmaakt, maar vind het wel netjes van de dierenarts.

Heel veel sterkte!

Ik dacht precies hetzelfde, wat een verschrikkelijke manier om je paard te verliezen zeg. :(:) Maar wel heel netjes van de dierenarts.

Ik denk dat dit soort ongelukken bijna niet te voorkomen zijn een ongeluk zit in een klein (ongelukkig) hoekje, en soms is er geen ontkomen aan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:07

Heel veel sterkte :\

Mijn schoonouders zijn zo ook een keer een paard kwijt geraakt, geslaagde operatie, maar in de uitslaapboxs been gebroken :\ . Echt verschrikkelijk om mee te maken :\

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:09

Bah wat vreselijk naar voor je, TS, heel veel sterkte. Een kennis van mij heeft twee jonge hengsten (eigen fokproducten van dezelfde merrie) op rij verloren door complicaties bij de castratie op de kliniek. Een ongeluk zit altijd in zo'n klein hoekje, zelfs bij relatief simpele ingrepen kan het gebeuren.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:11

pppffffff....jeetje....wat heftig zeg!

Niet te geloven!

Heel veel sterkte met dit plotselinge verlies!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 11:27

chocobroodje schreef:
Oei wat een rot manier om je dier te verliezen... Maar helaas gebeurt het wel vaker. Ik heb mijn drachtige merrie jaren geleden laten inslapen na een open beenbreuk, ze was uitgegleden in de wei. Was ook niks meer aan te doen. Toen voelde ik me ook zo kan ik me nog herinneren. Ik heb uiteindelijk een jaar later mijn andere 2 verkocht, niet alleen vanwege dat maar het speelde wel nog een kleine rol..

Neem iig je tijd, maak geen overhaaste beslissingen dan komt het vanzelf goed.. Heb je nog andere paarden?

Wat erg voor jou ook.

Ja, we hebben nog vier andere paarden. Het was het menpaard van mijn man, van zijn nieuwe tweespan. Gekocht in december. Eindelijk had hij weer twee fijne paarden om weer wedstrijden mee te rijden.
Het span (we hadden er drie) dat we hiervoor hadden 'bestaat niet meer', in die zin dat we een spangenoot wegens ataxie hebben moeten laten inslapen, een andere spangenoot een ongeluk heeft gehad voor de kar en totaal het vertrouwen kwijt was en de laatste artrose in de hals heeft waardoor het werk voor de kar te zwaar is voor hem. Die laatste hebben we nog maar die loopt niet meer voor de kar. Van het nieuwe span hebben we de 5 jarige nog. En ik heb mijn twee rijpaarden nog..

Ik vind het vooral ook zo erg voor mijn man, die na jaren tobben en zoeken en paardenpech eindelijk twee fijne gezonde dieren had om weer lekker mee te mennen en SGMW te rijden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:51

Heel veel sterkte!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:58

Wat vreselijk voor jullie. Ik heb jaren geleden ook mijn paard verloren toen hij door een stom ongeluk zijn been brak. Ik had vreselijk veel moeite om het te accepteren, heel kinderachtig maar ik kon alleen maar denken 'het is niet eerlijk'. Uiteindelijk heb ik het een plek kunnen geven en kunnen accepteren dat dit soort vreselijk dingen gebeuren. Maar hier heb ik echt wel een lange tijd voor nodig gehad.

Laat je verdriet binnen komen en blijf er over praten, dat is alles wat ik jullie zeggen kan. Ik wens jullie heel heel versterkte.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:04

Wat verschrikkelijk voor jullie.

Indertijd is mijn paard bij ons in de wei gecastreerd. De castratie was goed gegaan en de DA had me gewaarschuwd dat ik erbij moest blijven wanneer hij bij kwam en hem dan aan een halstertouw moest leiden tot hij weer op zijn benen kon staan en op moest passen dat hij niet door de stroomdraden zou vallen. Na een paar uur kwam hij bij. Toen hij eindelijk wankel opstond was dat heel eng, want dat grote, zware paard zwalkte alle kanten op en ik ben meer dan eens bang geweest dat hij bovenop mij zou vallen. Als je zoiets in een beperkte ruimte zou doen, lijkt me dat nog riskanter.

Ik ben mijn paard overigens door een andere stommiteit ruim 2 jaar geleden kwijtgeraakt. Ben er nog niet overheen. Heel veel sterkte!!