Bloedwormen en ondersteuning weerstand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:55

JustLizz schreef:

Ik heb begrepen dat ivermec bij een zware besmetting gevaarlijker is dan moxidecine.
Dit omdat ivermec alleen de volwassenen dood en de ingekapselde daardoor massaal vrijkomen,
met darmbloedingen en dood tot gevolg. Daarom eerst equest om de ingekapselde af te doden.[/quote]

Ivermectine doet niet met ingekapselde bloedwormen,en het afsterven van volwassen bloedwormen triggert absoluut niet het vrijkomen van de ingekapselde bloedwormen.Die houden zich netjes aan een cyclus.
Het is levensgevaarlijk om bij een zware besmetting moxidectine te geven.[/quote]

Wil je dat eens uitleggen Geerke? waarom is juist moxidectine dan heel gevaarlijk?[/quote]

omdat moxidectine zowel de volwassen als de ingekapselde bloedwormen dood.Het massaal afsterven van beiden stadia zorgen voor erg veel toxinen in de darmen.Hetgeen koliek kan veroorzaken of hoefbevangenheid.Of als je hele erge pech hebt koliek met daarna bevangenheid.dat heb ik vorig jaar meegemaakt bij een pony.

JustLizz

Re: Bloedwormen en ondersteuning weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 16:40

Even een update:
Mijn ventje staat sinds gistermiddag op de kliniek in Moerbeke. We mochten bij alle onderzoeken bij zijn en hebben super goede uitleg gehad over wat ze gingen doen en wat ze zagen. Er is ontzettend respectvol met mijn paard omgegaan.

Ook daar weten ze op dit moment nog niet wat hij heeft, daarvoor is nader onderzoek van bloed en mest nodig, wat nu dus ook al in gang is gezet (ook al deels door de dierenarts aan huis).

Na de onderzoeken mocht hij naar zijn stal en begon hij meteen lekker te eten van het lekkers wat ze voor hem hebben gemaakt. Zijn diarree was later op de avond al ver over, dus wat ze daarvoor hadden gegeven werkte in ieder geval goed. Hij heeft daardoor ook al gisteravond zijn plasmatransfusie gekregen in plaats van vandaag pas. Zijn diarree moest daarvoor over zijn namelijk anders had de transfusie weinig zin omdat hij die voedingsstoffen dan weer net zo snel verliest als ze erin gaan. Ik was dus aangenaam verrast toen ze vanochtend zei dat hij dat gisteravond toch al heeft kunnen krijgen.

Verder zei ze dat hij echt een stuk fitter en alerter was dan de dag ervoor en ik vond hem toen we daar gisteren weggingen al beter dan thuis, ondanks de reis op de trailer en de onderzoeken.

De kliniek belde vanochtend met deze update en ze bellen in principe de eigenaar elke dag even op met een update, echt heel netjes.

Het is dus nog even afwachten wat er nu precies aan de hand is maar ik was blij te horen dat hij een stuk fitter is dan toen hij daar gisteren aan kwam.

Morgenochtend gaan we hem bezoeken, ik ben ontzettend benieuwd hoe hij eruit ziet als ik hem morgen zie.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 13:34

Ik schop dit topic weer even omhoog.

Met mijn paard gaat het inmiddels eigenlijk heel erg goed. Na opname in de kliniek is hij weg opgeknapt en hij groeit op het moment als kool en is ook qua gewicht erg goed bijgekomen.

Toch zijn we helaas nog niet helemaal van de wormen af. Hij is na de kliniek naar een andere stal verhuisd waar hij s nachts ook op stal kan staan om goed te eten en uit te rusten (wat na opnamen ook echt nodig was).
Stal wordt elke dag uitgemest en de paddock/wei wordt ook elke dag gemest.

Begin februari heeft hij een groene equest gehad van de dierenarts omdat ik in zijn mest sporadisch nog wat rode wormpjes zag. Na ontworming zijn er wel wat meer wormen afgekomen maar niet bizar veel. Nu is dat 8,5 week geleden en er zitten nog steeds wat wormpjes in zijn mest (leven als hij net mest, als je later kijkt zijn ze dood).
Deze week wordt er mestonderzoek gedaan om te kijken hoe het staat met de besmetting.
Volgens enkele dierenartsen heeft het geen zin om hem binnen de 12 werkzame weken van equest opnieuw een volle spuit te geven maar moet er nu (dus ongeveer 8 weken na ontworming) eerst gekeken worden hoe het staat met de besmetting voordat hij een nieuwe kuur zou krijgen. Wat is jullie ervaring over hoe deze wormen aan te pakken?

Uit het laatste bloedonderzoek (ergens januari) bleek geen heftige besmetting. Hij is zelf gelukkig erg fit, niet meer ingevallen dus ik heb het idee dat het wel de goede kant op gaat want voorheen zag je het meteen als hij wormen had omdat hij dan niet meer fit was enzo.
Toch is de besmetting naar mijn mening nog niet voldoende onder controle en ben heel benieuwd naar jullie mening/advies over hoe dit aan te pakken is?