Voer om de darmflora te onderteunen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:57

kiki1976 schreef:
Zelf heel goed te spreken over Algae Vitalis.
Mijn paardje is er echt super van opgeknapt.

Wat voor klachten had jou paard?

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 15:02

Ik was inderdaad sowieso van plan naast voer met meer er in iets extra's ernaast te geven.
Zie allemaal dingen voorbij komen die ik niet ken, dat is fijn, kan ik mij daar eens in verdiepen en kijken wat ik wil proberen!
Dankjewel voor al het meedenken :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Voer om de darmflora te onderteunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:25

Hier ook goede ervaringen met sanequi colon. Gevoelige/beschadigde darmen waardoor hij altijd erg opgeblazen stond, de mest wat dun was en koliekgevoelig. Sinds hij op dit voer staat zijn al die problemen voorbij! De prijs is wel wat minder leuk, maar het werkt hier gewoon supergoed dus ik betaal het graag.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:20

Odette_ schreef:
Ik was inderdaad sowieso van plan naast voer met meer er in iets extra's ernaast te geven.
Zie allemaal dingen voorbij komen die ik niet ken, dat is fijn, kan ik mij daar eens in verdiepen en kijken wat ik wil proberen!
Dankjewel voor al het meedenken :)

Nou weet ik niet zo goed wat voor onderzoeken er allemaal al gedaan zijn naar de darmflora, maar waarom stelt je VA niet een mesttransplantatie voor, bij voorkeur van een drachtige gezonde merrie?
Zo krijgt ze een optimale darmflora die ook echt helemaal voor paarden bedoeld is.

Verder zou ik de suikerrijke voeding even terugdringen en je pony een mooie kwaliteit vezelrijk hooi voeren, of ergens op oud grasland zetten. Dat kan de darmen al rustiger maken. M.n. shetten zijn nou eenmaal gevoelig voor suikers en doen het goed op een vezelrijk dieet, waardoor suikers ook trager worden opgenomen.

Gekookt lijnzaad is erg behulpzaam bij het ondersteunen van de darmen, niet de olie, maar echt op ruim water lijnzaad opkoken en 1- minuten laten sudderen. Je krijgt dan een soort glijmiddel en dat werkt echt fijn.

Ik heb hier een merrie gehad die chronisch aan de diarree leek en ook verdacht was van 'gevoelige' darmen. Maar na enkele sand clear kuren en onderhoudsdosis is daar niets meer van over. Zand kan oko darmen irriteren. De pony is nu alweer jaren diarreevrij.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:25

Bietenpulp in combinatie met luzerne en daarnaast goed hooi

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 13:41

Dit is inmiddels een oud topic en het gaat al een stuk beter, nog niet alles onder controle, maar nieuwe dierenarts in de hand genomen en ook op de kliniek in utrecht geweest ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:45

oh hihi niet gezien, naar boven gehaald door iemand die zijn eigen product wil verkopen. ;)

Gelukkig maar dat t beter gaat! :)