Paard ligt veel in de wei en hijgt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 16:33

Even voor het beeld van haar dikte, recente foto:

Afbeelding

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 16:34

Hoeven zijn niet warm, en is 4 weken terug op wormen getest. Krijg het filmpje van haar ademhaling niet geupload.. ze ademt uit, in, en dan trekt ze haar buik samen.

LukieBradley

Re: Paard ligt veel in de wei en hijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:36

Ik gok op teveel vreten, klinkt exact als de mijne toen.
Probeer het gras wat te beperken idd door het masker

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:44

Vertrouw ook een beetje op je DA! Vind het altijd jammer dat je gelijk een ander moet laten komen terwijl je diezelfde zorgen ook kan uiten bij DA nummer 1.

Je hebt ieder geval je gevoel uitgesproken naar de DA en die heeft gedaan/onderzocht wat direct mogelijk was. Hopelijk knapt je paardje snel weer op. Maar gewoon weer bellen als dat nog niet zo is. Succes!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 16:49

Ik vertrouwde opzich mijn eerste dierenarts wel (hij blijft t bloedonderzoek regelen), maar ik werd nogal bang van alle berichten hier. Leek mij geen kwaad te kunnen om toch nog een keer specifiek bij een ander richting hoefbevangenheid te vragen.

Ik denk zelf niet dat het met het gras te maken heeft. Ik heb mijn pony al 10 jaar, en ze staat niet te schrokken, is dik maar vooral grasbuik. Niet enorm veel vet. Ze is ook absoluut niet op haar dikst nu.

Maargoed, ik heb niet de wijsheid in pacht, daarom toch een extra onderzoekje richting hoefbevangenheid.

Nu dinsdag het bloed afwachten..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:53

Kun je eventueel aan strook begrazing doen? Een masker op bij een paard wat het regelmatig benauwd heeft lijkt mij namelijk niet zo prettig.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 17:00

Nee, strookbegrazint gaat niet, ze staat in een kudde, en daar wil ik haar het liefst niet uithalen, omdat ik bang ben dat ze dan onrustig gaat doen. Vind ik geen strak plan met de peesblessure.

Was mijn gedachte ook, benauwd en grasmasker, maar hij laat de neusgaten gelukkig mooi vrij.

Afbeelding

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:04

Wel een zorgenkindje jouw pony.... Veel beterschap in ieder geval!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 17:09

Ja de laatste jaren is het telkens raak.. eerste 6 jaar was er op regelmatig wonden na, nòoit wat aan de hand. Arme poown :(..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:44

Maakt je paard ook een soort van diepe zuchtachtige kreungeluiden? Lijkt zeg maar op een poging tot briesen.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 17:47

Ja soms. Dan houd ze dr adem soort in, en ademt ze zo kreunend uit.. vooral als ze ligt.
maar moet zeggen dat ze dat normaal ook wel beetje deed, is niet heel raar als ze ligt. Maar tis wel tikkie erger als ze ligt!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:58

Dan denk ik dat ze last heeft van dr longen door stof of pollen of iets wat in het gras of hooi zit.
Volgende stap is waarschijnlijk hoesten. Ventipulmin zou ik niet geven mocht ze gaan hoesten beter is dan sputolysin dat lost slijm op en onderdrukt de hoest niet.

Dus daar zou je het kunnen zoeken. Dat je paard gaat liggen is dan uit benauwdheid dat kist nml wat energie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:59

Jo_vales schreef:
Hoeven zijn niet warm, en is 4 weken terug op wormen getest. Krijg het filmpje van haar ademhaling niet geupload.. ze ademt uit, in, en dan trekt ze haar buik samen.

Die adembeweging klinkt mij in de oren naar dampigheid, "de buikpers gebruiken".
...en als ademen moeilijk gaat, kost dat een dier veel energie - vraag maar aan mensen met astma!

Kreunen tijdens het liggen is in die zin normaal, dat liggend ademen lastiger is (andermaal: vraag maar aan mensen met astma).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-04-15 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:00

Precies Janneke2

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 18:13

Ja, die richting op zou het best kunnen. Dierenarts zei dat ze in ieder geval niet als bronchitus klinkt.. wel enigszins astmatisch. kan dampigheid zo snel op komen zetten? Ze heeft noooooit eerder last gehad van kortademig/hijgen/snel benauwd.

Ga er even wat informatie over zoeken, dankjewel!

edit: mm dat dubbelslag ademen klinkt bekend.. ze heeft nog niet gehoest, maar miss is het een beginstadium? Ze heeft geen uitlvoeiing uit haar neus, maar misschien is dat ook in later stadium? Wel een goeie om in gedachten te houden, al vind ik het wel heel acuut opgekomen dan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:28

Het woord dampigheid gaat over een minder ideale, chronische toestand van de luchtwegen, vooral de longblaasjes.
Ik neem aan dat de DA er aan gedacht heeft en naar de longen/ bronchiën heeft geluisterd.
.... en de DA kan er dus echt iets over zeggen.

De buikpers gebruiken is vooral een symptoom, dat zegt dat ademen om wat voor reden dan ook moeilijk gaat.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 18:35

Dierenartsen hebben geluistert, de eerste zei dat hij niks geks hoorde en het niet vanuit de longen zou komen, die van vandaag zei 'ze klinkt vanbinnen als hoe het er vanbuiten uitziet': het kost moeite om te ademen. Het klonk niet zo slecht als bronchitus, maar meer astmatisch.
Maar was niet dusdanig afwijkend dat hij kon zeggen dat het zéker de oorzaak zou zijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:49

Misschien toch wat teveel gras gegeten..Hier zijn ze echt vol als ze van het gras af komen en omdat ze het zo lekker vinden dat er weer vers gras is schrokken ze denk ik toch wat..Als ze dan s'middags weer in de bak staan gaan er twee zowiezo liggen en twee anderen staan wel wat zwaarder te ademen..Er komt ook af een toe een boer geluid uit,haha..Het is hier elk voorjaar zo dus kijk er niet echt van op..Zowiezo liggen paarden in het voorjaar veel meer,ik zie overal chillende paarden..

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 15:59

Pleiada, dit is wel wat meer dan zomaar veel eten.. en als ik haar half dagje binnen heb gehadd is het nog net zo erg. Maar morgen weett ik als het goed is meer!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:03

Ben beniewd en hoop uiteraard dat het niets ernstigs is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:07

Ze heeft niet toevallig metaal gegeten? Doet mij denken aan scherp in (komt nog wel eens bij koeien voor) de symptomen komen aardig overeen. Heb je een foto van haar als ze haar buik optrekt?

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:16

Het is alsof je het over mijn fjord hebt.. Die had precies dezelfde symptomen, inclusief niet rad. M'n fjord had een peesverkalking, maar ik denk dat dat er niet zoveel mee te maken heeft. Mijn eerste gedachte is dampigheid. Dit kwam bij mijn fjord ook vrij snel opzetten. Ik denk dat je bedoeld dat het lijkt alsof ze een dubbele ademhaling heeft. Zodra ze uitademt, trekt ze de buik op waardoor het lijkt alsof ze nog eens extra uitademt als het ware. Ook zij had een gespannen buik, moeite met ademen en haar ademhaling klonk ook astmatisch.. alles wat je uitlegt klinkt exact hetzelfde.

Wij konden het redelijk onder controle houden met pufjes. Ik heb geen flauw idee meer wat het was. Elke dag sloten we haar neus af met een apparaatje dat pufjes gaf die ze in moest ademen. Of het echt effectief is geweest, zijn we nooit achter gekomen. Vrij snel na de diagnose is ze overleden aan iets wat nooit vastgesteld is (waarschijnlijk een darminfarct). Ook konden we minder rijden in de zomer omdat ze alsnog kortademig bleef en meer moeite met ademen kreeg bij inspanningen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:58

nonskagek die dubbele ademhaling kan heel goed van veel pijn komen. Mijn eerste paard was ook zwaar dampig verklaard door de dubbele ademhaling, bleek hij gewoon te verrekken van de pijn. Dit kwam aan het licht toen hij gesedeerd was voor onderzoek. Toen was zijn ademhaling normaal, wat de DA toen ook erg verbazend vond. Paard bleek een fikse ontsteking in de bovenkaak te hebben met een doorbraak naar het neusgat, wat de pus en etensresten verklaarde. Andere neusgat zat ook bijna dicht door de ontsteking.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 18:33

Wanneer er uit het bloed niks komt, laat ik haar longen sowieso van binnen nakijken. Arm dier staat inmiddels ook met een dubbele peesblessure, leek er 1 te zijn (terugkerende, ze heeft daar eerder blessure gehad) maar nu begint links ook op te spelen.

het zit haar niet mee..

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:44

Hoop dat het snel beter gaat met Vales. Zusje van mijn Efita. Waarom noem je haar pony, het is een Volbloed Arabisch Paard! (PS, je halster hangt te laag, de neusriem hindert nu de ademhaling.)
Laatst bijgewerkt door moorcats op 27-04-15 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt