Vaccineren, wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:03

Ess_Ramona schreef:
Wij hebben het toen gevraagd aan de DA, en het was alleen nodig als we er mee gingen fokken of als wij meer konijnen hadden.

Kat doen we wel, en hond ook.
Heb ze dan een hele dag boos aan de andere kant van de kamer, maar het moet maar :Y)

Weet je toevallig nog waarom deze DA dat zei? Ik ben erg benieuwd naar de argumenten hiervoor, aangezien het in mijn oren klinkt als nonsens. Dierenartsen zijn net mensen en zitten er ook wel eens naast en met konijnen gebeurt dat vaker dan leuk is. Ik vrees dat deze niet wist waar het over gaat, aangezien myx en vhs/vhd verrekte weinig te maken hebben met fokken of groepsgrootte. In het wild wel, hoe groter de dichtheid, hoe sneller het verspreid. Ook logisch, 1 ziek mugje kan dan ineens 10 besmetten ipv 1 en hoeft daar nauwelijks voor te vliegen. Maar ook daar kan 1 nijntje het alsnog oplopen, de kans is alleen iets kleiner. De link met fokken zie ik al helemaal niet. Met deze ziektes gaan ze gewoon dood, valt dan weinig door te geven aan de kleintjes he.

@liekensancho: wat jij noemt is een zeer bekend misverstand over vaccineren. Een vaccin geeft GEEN garantie dat je de ziekte nooit krijgt. Zeker bij niesziekte is dit niet het geval. Het zorgt er wel voor dat je eigen immuunsysteem meer op de hoogte is en sneller de kiemen kan uitschakelen. Dus mildere symptomen. Dus dat je kat het heeft gekregen ondanks vaccin, zou geen reden moeten zijn om aan dat vaccin te twijfelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:52

Mijn paard is woensdag bij Equitom geopereerd. Ze weten daar dat ik een verpleegkundige ben en vroegen of ik ooit bij mensen Tetanus gezien heb, want ze hadden een schetter staan die deze ziekte heeft. Ik ben bij het beestje gaan kijken, vreselijk om aan te zien. Dat diertje is helemaal versteven, kan niet eten noch drinken en moet alles via baxters krijgen. 7 dagen duurt het voor ze weten of het de goede of de slechte kans gaat opgaan, maar de kans is groot dat hij het niet haalt. Een paard hoeft niet buiten te komen om deze ziekte te krijgen, het zit gewoon in de grond. En een kleine wonde, die je amper ziet, kan al voldoende zijn als ingangspoort. Wat je met je eigen lichaam doet, zal mij worst wezen, maar kinderen en dieren zijn afhankelijk van een verantwoordelijke volwassene en als je zo'n leed kan voorkomen door in te enten, waarom doe je dat dan niet?
Hoeveel kinderen zijn er dit jaar niet gestorven omdat ze niet tegen mazelen ingeënt waren?
Op de fb pg van Equitom staat trouwen een kort filmpje van dat schettertje met Tetanus.
Sorry hoor, ik kan me zo boos maken op die anti-inenting lobby, er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat hun standpunt ondersteund en toch trappen mensen er vlotjes in. Zelfs als je een ziekte toch krijgt, ondanks het feit dat je ingeënt bent, doe je er uw voordeel aan. Wie ingeënt is, zal minder ziek zijn dan zij die zich niet lieten vaccineren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-15 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Re: Vaccineren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:57

1x per jaar influenza en tetanus bij de paarden hier.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:22

Ik heb het er toevallig pas ook met mijn dierenarts over gehad, omdat mijn paard zo ziek wordt van de entingen.

Die zei toen ook, heb je wel eens een paard met tetanus gezien?
Als je dat gezien hebt neem je die paar dagen ziek zijn voor lief, hoe vervelend en naar het ook is...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:53

Amigo_tje schreef:
Mijn zoon is ingeënt tegen polio ;) Naast t feit dat je die ziekte idd niet wil doormaken (ondanks dat ze nagenoeg uitgestorven is in BE) is het ook gewoon verplicht in België.

Maar al de rest is niet verplicht en heb ik mn twijfels bij. Zo is er nu het rota-vaccin die ik destijds braaf gegeven heb aan hem, maar nu gaat er een (in BE toch) een andere rota-variant op toer waartegen t vaccin niet is bestand.
De variant waartegen het vaccin dient, komt niet meer zoveel voor.

Maar bon, tot zover mijn kind ;)

Tijdje terug heerste er in mijn regio mazelen, moest toen aan mijn werkgever kunnen aantonen dat ik daar als kind zijnde tegen ingeënt was.
Koste me even wat moeite want wist ik veel dat je een boekje krijgt en daar al je kindentingen instaan.

Ik vind het bij kinderen toch altijd vreemd dat niet enten. want stel dat ik als kind zijnde er niet voor was geënt dan had ik A niet meer mogen werken op het moment dat mijn werkgever mij om bewijs vroeg. En B was ik alsnog geënt.

Paarden en katten worden jaarlijks geënt hier, hoewel ik de laatste tijd mezelf afvraag waarom ik mijn bijna 22 jarige nog laat enten.
Mijn katten komen alleen in aanraking met de katten van mijn moeder en komen ze niet buiten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:04

SandraVerl schreef:
Mijn paard is woensdag bij Equitom geopereerd. Ze weten daar dat ik een verpleegkundige ben en vroegen of ik ooit bij mensen Tetanus gezien heb, want ze hadden een schetter staan die deze ziekte heeft. Ik ben bij het beestje gaan kijken, vreselijk om aan te zien. Dat diertje is helemaal versteven, kan niet eten noch drinken en moet alles via baxters krijgen. 7 dagen duurt het voor ze weten of het de goede of de slechte kans gaat opgaan, maar de kans is groot dat hij het niet haalt. Een paard hoeft niet buiten te komen om deze ziekte te krijgen, het zit gewoon in de grond. En een kleine wonde, die je amper ziet, kan al voldoende zijn als ingangspoort. Wat je met je eigen lichaam doet, zal mij worst wezen, maar kinderen en dieren zijn afhankelijk van een verantwoordelijke volwassene en als je zo'n leed kan voorkomen door in te enten, waarom doe je dat dan niet?
Hoeveel kinderen zijn er dit jaar niet gestorven omdat ze niet tegen mazelen ingeënt waren?
Op de fb pg van Equitom staat trouwen een kort filmpje van dat schettertje met Tetanus.
Sorry hoor, ik kan me zo boos maken op die anti-inenting lobby, er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat hun standpunt ondersteund en toch trappen mensen er vlotjes in. Zelfs als je een ziekte toch krijgt, ondanks het feit dat je ingeënt bent, doe je er uw voordeel aan. Wie ingeënt is, zal minder ziek zijn dan zij die zich niet lieten vaccineren.

Poehee heftig om te zien dat filmpje.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:28

Tetanus zit in de poep van paarden. Daarom worden paarden vaccineert. Mensen vaccineren tegen tetanus, is een beetje onnodig, dit stamt nog uit de tijd dat paarden voor de koetsen liepen en veel meer op straat waren. Werk je nu met paarden? Dan is het eventueel handig om je te laten vaccineren. Eigenlijk is het niet eens een vaccin, maar antistoffen. En ook heel goed pas te geven wanneer het eventueel nodig is bij de mens. Doen ze nu ook nog voor het geval dat. Dus eigenlijk heel erg dubbel.

Ik ben een kritische vaccineerder. Ik kijk naar wat is de ziekte, wat is de oorsprong, wat is het middel, wat doet het middel. En wat doet het op de lange termijn...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:34

Ik vind dit een reuze interessant thema en ben er ook nog niet helemaal over uit.

Ik zelf en mijn hele familie is kompleet geent.
Ook onze dieren kregen braaf alle entingen.

Tot ik tijdens mijn studie Humaan Osteopathie kennis heb gemaakt met Hans Tolzin.
Hij noemt zichzelf impfkritiker.
Is geen alternatief terapeut maar 'gewoon' een techneut. Zijn vrouw wilde zijn kinderen niet laten enten en daardoor is hij er zich mee gaan bemoeien en gaan graven naar informatie.

Het is zeer verbazendwekkend wat hij allemaal boven water heeft gekregen.
Zijn kritiek over het wel of niet enten is zeer goed onderbouwd met alle wetenschappelijke onderzoeken die er zijn. Hij heeft een hotline met de duitse overheid die hierover gaat.

Aan de hand van deze gegevens heb ik besloten niet meer te enten.
Ben er zelf ook zeer intensief, in de humane praktijk waar ik werk, mee bezig.

Ik ben met een aantal entingen echt eens en zou daarvoor ook echt laten enten, maar influenza en tetanus nee dat doe ik niet meer aan mee.

Clostridien Tetani de bacterie die verantwoordelijk voor Tetanus leeft normaler wijze Anearob. Deze bacterie gaat dood op het moment dat hij in aanraking komt met zuurstof (binnen een minuut schijnt hij niet meer besmetelijk te zijn, bron: impfkritik). Een besmetting hiermee vindt dus alleen plaats als deze bacterie direct uit de aarde in de reeds aanwezige wond komt.
Ook enten na een verkregen wond met mogelijk besmetting met clostridien Tetani verhindert nog het optreden van deze wel dodelijk ziekte. Dus achteraf enten is ook nog een optie.

Voor degegene die Duits kunnen lezen:

http://www.impfkritik.de/

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:38

wendyenbram schreef:
Tetanus zit in de poep van paarden. Daarom worden paarden vaccineert. Mensen vaccineren tegen tetanus, is een beetje onnodig, dit stamt nog uit de tijd dat paarden voor de koetsen liepen en veel meer op straat waren.

Tetanus, ook wel kaakklem of wondkramp genoemd, wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetani,[1] die algemeen in aarde en straatvuil (vroeger speelde paardenmest hierin een belangrijke rol) voorkomt. De spore van de bacterie kan bij een verwonding in het lichaam komen en zich daar gaan vermenigvuldigen. Dat gebeurt vooral in kleine, diepe wonden, (trappen in een roestige spijker) ook bij beten door dieren kan men tetanus krijgen, omdat de tetanusbacterie het best groeit in een zuurstofarme omgeving. Ook brandwonden zijn vooral in ontwikkelingslanden berucht. De incubatietijd bedraagt gemiddeld 3 tot 21 dagen.

Vooral dus niet enten want wie trapt er nu in een roestige spijker of wordt gebeten door hun hond/ kat. |o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:59

VSW → Medisch

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:08

Ligt eraan voor wat. Het lichaam maakt geheugencellen aan waardoor bij een 2e besmetting het lichaam direct antistoffen aanmaakt. Bij paarden weet ik niet precies waarvoor geënt wordt maar bij honden vind ik het persoonlijk grote onzin (behalve Weil voor honden die zwemmen). De link van tjinta ga ik zo even bekijken :j Vind het ook altijd een interessant onderwerp

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:23

Dieren enten hangt van de situatie af, kinderen zijn allemaal wel geent vroeger. Wel gemerkt dat de eerste enting bij één van onze kinderen een allergie veroorzaakt heeft. Hij is er gelukkig overheen gegroeid maar kritisch zijn kan geen kwaad. Helaas bekend met twee mannelijke familieleden die als twaalfjarige de bof hebben gehad(wel heel vroeger) maar ze zijn wel onvruchtbaar. Dus ook vandaar wel de kinderen laten enten want dat wil ik niet op min geweten hebben en zelf kiezen kunnen ze niet. Met de HPV enting geen ervaring maar dit zou ik absoluut niet gedaan hebben als mijn dochters die leeftijd nog hadden gehad. Hoor vervelende verhalen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:34

Tjinta schreef:
Ik vind dit een reuze interessant thema en ben er ook nog niet helemaal over uit.

Ik zelf en mijn hele familie is kompleet geent.
Ook onze dieren kregen braaf alle entingen.

Tot ik tijdens mijn studie Humaan Osteopathie kennis heb gemaakt met Hans Tolzin.
Hij noemt zichzelf impfkritiker.
Is geen alternatief terapeut maar 'gewoon' een techneut. Zijn vrouw wilde zijn kinderen niet laten enten en daardoor is hij er zich mee gaan bemoeien en gaan graven naar informatie.

Het is zeer verbazendwekkend wat hij allemaal boven water heeft gekregen.
Zijn kritiek over het wel of niet enten is zeer goed onderbouwd met alle wetenschappelijke onderzoeken die er zijn. Hij heeft een hotline met de duitse overheid die hierover gaat.

Aan de hand van deze gegevens heb ik besloten niet meer te enten.
Ben er zelf ook zeer intensief, in de humane praktijk waar ik werk, mee bezig.

Ik ben met een aantal entingen echt eens en zou daarvoor ook echt laten enten, maar influenza en tetanus nee dat doe ik niet meer aan mee.

Clostridien Tetani de bacterie die verantwoordelijk voor Tetanus leeft normaler wijze Anearob. Deze bacterie gaat dood op het moment dat hij in aanraking komt met zuurstof (binnen een minuut schijnt hij niet meer besmetelijk te zijn, bron: impfkritik). Een besmetting hiermee vindt dus alleen plaats als deze bacterie direct uit de aarde in de reeds aanwezige wond komt.
Ook enten na een verkregen wond met mogelijk besmetting met clostridien Tetani verhindert nog het optreden van deze wel dodelijk ziekte. Dus achteraf enten is ook nog een optie.

Voor degegene die Duits kunnen lezen:

http://www.impfkritik.de/

Achteraf enten een optie? Ja hoor, hebben ze bij dat schetterke gedaan en toch is het beestje nu doodziek. Echt hé, kriebels krijg ik van dit soort onzin waardoor zoveel wezens uiteindelijk moeten lijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:46

Tjinta schreef:

Achteraf enten heeft alleen zin als je de verwonding die dat gaat veroorzaken ziet gebeuren, funeste is juist die kleine wondjes die diep genoeg blijken om tetanus een kans te bieden. Vallen slecht op, gaan snel oppervlakkig dicht en dan gaat het van binnen goed mis. Tetanus is een van de weinige dingen waarvoor ik preventief enten echt noodzakelijk vindt. Je bent nl niet in staat om 24/7 in de gaten te houden of een paard een wondje oploopt waar dit een risico bij is.

Shet die in het voorbeeld op fb staat is trouwens inmiddels overleden, na oplopen enten geeft geen garantie op herstel.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:48

Onali schreef:
wendyenbram schreef:
Tetanus zit in de poep van paarden. Daarom worden paarden vaccineert. Mensen vaccineren tegen tetanus, is een beetje onnodig, dit stamt nog uit de tijd dat paarden voor de koetsen liepen en veel meer op straat waren.

Tetanus, ook wel kaakklem of wondkramp genoemd, wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetani,[1] die algemeen in aarde en straatvuil (vroeger speelde paardenmest hierin een belangrijke rol) voorkomt. De spore van de bacterie kan bij een verwonding in het lichaam komen en zich daar gaan vermenigvuldigen. Dat gebeurt vooral in kleine, diepe wonden, (trappen in een roestige spijker) ook bij beten door dieren kan men tetanus krijgen, omdat de tetanusbacterie het best groeit in een zuurstofarme omgeving. Ook brandwonden zijn vooral in ontwikkelingslanden berucht. De incubatietijd bedraagt gemiddeld 3 tot 21 dagen.

Vooral dus niet enten want wie trapt er nu in een roestige spijker of wordt gebeten door hun hond/ kat. |o

Ik werk in de dierensector en ben zelfs verplicht om mijn tetanus op peil te houden. Dieren steken hun neus overal in, hebben een bek vol bacterien etc. Liever 1x in de zoveel tijd een prik dan onnodig risico lopen.

Verder ent ik mijn kat wel omdat deze soms een weekend mee weg gaat. Hond ook ivm veel drinken uit plassen buiten en het risico van weil wat je daarmee loopt. Paard heb ik overigens maar 1x laten enten toen hij in mijn bezit was en daarna niet meer.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:50

Wow, wat schrik ik van dit topic. Zoveel mensen die hun dieren en kinderen niet enten... Als je je kinderen niet ent vorm je gewoon een gevaar voor iedereen, zou verplicht moeten zijn! Lekker als er bij jouw kind op school één kind rondloopt met zo'n moeder die het kind niet wil laten enten...

Ziektes/virussen die al decennialang minimaal tot niet aanwezig zijn en nu opeens weer de kop opsteken... En dan nog beweren dat vaccineren niet nodig is. Onbegrijpelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:57

Shet die in het voorbeeld op fb staat is trouwens inmiddels overleden, na oplopen enten geeft geen garantie op herstel.[/quote]

Echt? Ocharme het kleintje.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:01

Ik werk in de zorg en heb gezien wat de gevolgen kunnen zijn van niet enten. Onvruchtbaarheid door de bof. Ernstige meervoudige handicaps doordat moeder rode hond had tijdens zwangerschap. Mijn kind is dus geënt. Alleen Mexicaanse griep hebben we toen niet laten doen.
Konijn is overleden aan een ziekte die toen net kwam (weet de naam niet meer). Was dus niet geënt want dat was toen nog niet gebruikelijk. Was heel akelig om te zien hoe ziek dat beestje werd.

Andersom ben ik gestopt met standaard maar ieder jaar de hond te laten enten. Ik laat er nu wat langer tijd tussen, vaak als ze naar pension moeten. Nu zie ik in het paspoort dat er al om en om kleine en grote cocktail gegeven wordt en niet meer steeds de hele klimbim.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:15

wendyenbram schreef:
Tetanus zit in de poep van paarden. Daarom worden paarden vaccineert. Mensen vaccineren tegen tetanus, is een beetje onnodig, dit stamt nog uit de tijd dat paarden voor de koetsen liepen en veel meer op straat waren. Werk je nu met paarden? Dan is het eventueel handig om je te laten vaccineren. Eigenlijk is het niet eens een vaccin, maar antistoffen. En ook heel goed pas te geven wanneer het eventueel nodig is bij de mens. Doen ze nu ook nog voor het geval dat. Dus eigenlijk heel erg dubbel.

Ik ben een kritische vaccineerder. Ik kijk naar wat is de ziekte, wat is de oorsprong, wat is het middel, wat doet het middel. En wat doet het op de lange termijn...

Waar heb je deze info vandaan? Het is ernstig beperkt en deels niet waar namelijk. Clostridium tetani zit in veel meer dan alleen paardenpoep. Bij mensen schijnt het idd ook vrij goed achteraf te werken, maar ik loop best vaak hele kleine wondjes op en ga daar echt niet voor naar het ziekenhuis, terwijl die wondjes wel de oorzaak kunnen zijn. Daarom haal ik deze enting preventief, ben zoveel met dieren bezig en zo vaak kleine wondjes... Enne, geen vaccin? Het is geinactiveerd tetanustoxoid, dus de gifstoffen maar dan onschadelijk gemaakt. Geen antistoffen, die maakt je lichaam zelf aan. Dus het is net zo goed een vaccin.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:24

1 keer per jaar omdat het moet. Rhino e.d. ent ik niet voor. Zelfs toen m'n merrie drachtig was niet geent voor rhino en ik ging gewoon met haar naar wedstrijden en allerlei binnenbakken.
Verder doe ik aan 3 keer per jaar preventief ontwormen van m'n paard. Geen levensgevaarlijk mestonderzoek.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:54

Hier wordt mijn paard altijd geënt elk jaar. Nooit geen last van gehad van bijwerkingen.
Echter is ze afgelopen vrijdag weer geënt, en vandaag stond ze met koorts, en dus dit keer wel last van de enting gehad. Gek eigenlijk, want gister was er totaal niks aan de hand & persooonlijk dacht ik dat de klachten (koorts), dag erna kwam! Dus dat ze dan zaterdag last ervan moest hebben, terwijl ze zich helemaal goed voelde... Ze heeft nu dan anti stof gekregen van de dierenarts, die heeft het gelijk toegedient. En nog Quadrisol voor de komende dagen als ze nog niet haar zelf is, maar na een uurtje na de antistof was ze al vrolijker, begon weer te hinniken!

Heb altijd een vrolijk pittig paard, wat altijd hinnikt en eet, maar zelfs dat deed ze allemaal niet, dus merkte echt wel dat ze zich niet aanstelde. Haar temperatuur was dan ook: 39.8
Zelfs staleigenaar herkende haar zo niet.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:19

Paardlief is voor het laatst geent tegen influenza etc op 5-jarige leeftijd. Ze is nu 20, alleen jaren geleden een keer droes gehad en verkeert verder in blakende gezondheid. Tetanus krijgt ze wel eens in de 5 jaar. Ze staat bij een hobbyfokker,in een kudde van minimaal 3 en maximaal 15 paarden/veulens, wisselingen zijn jaarrond aan de orde van de dag. De rest is wel geent. Fokker heeft er geen problemen mee, mijn paard loopt per slot van rekening het meeste risico. Op wedstrijd ga ik nooit.
Mijn katten worden wel geent omdat ik ze af en toe in pension moet doen en die hebben dat als voorwaarde. Als ze daar nooit naartoe hoefden, zou ik ze ook alleen nog maar tegen tetanus enten (zoals onze oude sok, die vanaf zijn tiende niet meer geent werd en bijna 20 is geworden).
Kinderen heb ik niet, dus da's makkelijk.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:45

Mijn paard word jaarlijks ingeent, omdat ik ooit nog wel eens met hem op wedstrijd wil verschijnen en ik dan geen gezeur wil krijgen.

Mijn eventuele kinderen laat ik niet inenten en andere eventuele dieren (waarbij het niet verplicht is) laat ik ook niet inenten. Dat is een hele bewuste keuze en ook een keuze op basis van mijn eigen vakkennis. Ik studeer op dit moment Klassieke homeopathie en natuurgeneeskunde en heb al vele casussen voorbij zien komen, waarbij kinderen ziek zijn geworden nadat zij de inenting gekregen hebben en niet meer beter werden. Hele trauma's kan zo'n kind er aan over houden (en dan bedoel ik geen psychisch trauma als bang voor de naald), die diep geworteld zitten in het binnenste van het kind. Daarnaast zijn verschillende ziektes er niet voor niets: een poging tot gezondheid en als je deze doormaakt met de nodige hulp is er niets aan de hand. Ik heb straks voldoende kennis over de anatomie, klassieke homeopathie en natuurgeneeskunde om mijn kinderen en dieren goed door die ziektes heen te helpen, zonder dat er schade is. Sterker nog, ze worden er gezonder door.
Vergis je niet in dit: je wordt niet zomaar ziek. Je wordt niet ziek door alles om je heen. Je wordt ziek doordat je vatbaar bent. Je lichaam probeert je iets te vertellen, het laat je zien waar de onbalans zit. Dus nee, voor mij geen inentingen. Ik heb zelf het baarmoederhalskanker vaccin een aantal jaar terug niet genomen en ik ben daar echt heel blij mee, want dat vaccin is echt niet zonder risico. Het feit dat mensen en dieren soms ziek worden van een vaccinatie, laat al zien wat het met je doet. Het vaccin brengt je uit balans, waarna ziekte zich openbaart.

Wat mij betreft maakt ieder gewoon de keuze die hij of zij het beste vindt. Je kunt niemand verplichten en dat hoeft ook niet. Zo lang je maar weet waar je mee bezig bent en kunt onderbouwen waarom je een bepaalde keuze maakt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:39

Mijn kinderen hebben tot nu toe al hun entingen gekregen. Ik heb me verdiept in de voors en tegens en we hebben besloten om wel te enten. Tot nu toe hebben ze allebei geen last gehad van de entingen.
De enting tegen baarmoederhals kanker heb ik mijn twijfels over, dus daar ga ik me tegen die tijd goed in verdiepen.

Onze katten zijn als kitten geënt en toen ze 1 jaar waren, daarna niet meer. De oudste is nu 3 jaar. Ik ga ze wel weer enten, ik denk 4 jaar na de laatste enting.

Mijn paard heb ik nu sinds februari en haar vorige eigenaar had haar enting laten verlopen. Bij mij is ze nog niet geënt, ze blijkt erge zomer eczeem te hebben. En ik ben eerst aan het proberen om dit min of meer onder controle te krijgen, voordat ik haar laat enten.
Het is wel de bedoeling om haar te enten en dit bij te houden, ik wil graag in de toekomst wedstrijden gaan rijden.

Onze vroegere konijnen werden ook geënt. Wij wonen vlakbij duin en er schijnen hier regelmatig zieke konijnen rond te lopen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:18

Ik heb er geen problemen mee dat mensen kritisch zijn en zelf nadenken, helemaal top +:)+ , maar hebben de mensen die niet enten ook al eens nagedacht over het waarom in Nederland in theorie ziektes als polio en parvo ed weinig tot niet voorkomen? Juist, omdat er geënt wordt.
Waar vinden er uitbraken plaats van de mazelen? Juist, in de regio's waar niet geënt wordt.

Ik persoonlijk kan er niet over uit dat je willens en wetens een risico neemt met het leven van je kind, terwijl er een vaccinatie aanwezig is.