Wie voert er Pavo Speedibeet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Re: Wie voert er Pavo Speedibeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:42

Jennifer, dat kan. Zet het dan wel op een plaats neer waar het een beetje in de schaduw/uit de zon staat, dan blijft het een beetje vers.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 07:43

Je moet het 10 minuten weken in koud water, en 5 minuten in heet water.

De eerste dag vonden mijn shetlanders het niet lekker, maar nu eten ze bijna de emmer er bij op :=

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:47

Mijn paard eet het prima
Ook met een handje daily plus

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:49

Dankjewel Hilli, ik kan het gewoon binnen in de stal afgedekt laten staan (blijft het lekker koel) Maar ik heb er ook wat supplementen door zitten dus daarom dat ik het liever zelf alvast klaar maak zodat die ander alleen maar hoeft te voeren.

Mijn paard eet het trouwens prima, al pakt ie soms tussendoor wel even wat hooi (het is ook een flinke bak vol }:0 )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:21

Je hoeft het niet eerst 10min met koud water en daarna 5 min met warm water te weken. Het kan gewoon met koud water. Wel flink water gebruiken.
Als wij haast hebben doen we het weleens met heet water en welt het wel nog sneller.
Ik geef ze voor de avond en voor de hengst zet ik nog 2 bakjes klaar die door stal wordt gegeven rond 8 's ochtends en rond 5 's middags.
Tijdens het weken gooi ik al de Fiber Force erbij en magnesium. Ik doe alleen nog lijnzaadolie erbij als het klaar is.
Bakjes goed afluisten dan kan het sowieso 24u goed blijven.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 10:30

superpony schreef:
Je hoeft het niet eerst 10min met koud water en daarna 5 min met warm water te weken. Het kan gewoon met koud water. Wel flink water gebruiken.
Als wij haast hebben doen we het weleens met heet water en welt het wel nog sneller.
Ik geef ze voor de avond en voor de hengst zet ik nog 2 bakjes klaar die door stal wordt gegeven rond 8 's ochtends en rond 5 's middags.
Tijdens het weken gooi ik al de Fiber Force erbij en magnesium. Ik doe alleen nog lijnzaadolie erbij als het klaar is.
Bakjes goed afluisten dan kan het sowieso 24u goed blijven.

Oh ik zie net dat ik 'en' heb gebruikt ipv 'of', je hebt gelijk!
Typfoutje :o

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:59

En is het bij jullie zo nat dat er na de inweektijd nog vocht te zien is of dat het gewoon een natte brei is? Ik ben steeds druk met rekenen hoeveel water erbij moet :')

Ik doe trouwens met warm water en dan laat ik het dmv toevoegen van koud water meteen afkoelen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:03

Ik voer het ook, nu al bijna een jaar, in het begin om m'n merrie aan te laten komen en nu omdat het ook goed is voor d'r darmen. Ik geef ongeveer 100gram per dag, 1,5 liter warm water erop en dan heb ik ongeveer 2/3 liter speedibeet. In het begin voerde ik er slobber doorheen, maar nu doe ik het met een klein schepje care4life. Mijn paard is er ook helemaal gek op :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:08

eline10 schreef:
Je moet het 10 minuten weken in koud water, en 5 minuten in heet water.

De eerste dag vonden mijn shetlanders het niet lekker, maar nu eten ze bijna de emmer er bij op :=

Hier precies zo. Eerste dag wilde Amber het matig eten. Nu zou ze het liefst de emmer uit mijn handen trekken :') Ik heb het idee dat ze ook al wat voller begint te worden.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:01

Bij wie weekt de Speedibeet ook zo slecht?
Bij mij duurt het ongeveer een half uur voordat het echt goed geweekt is en alle vlokken opgelost zijn

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:15

Shire eet het niet en die eet echt alles! Maar bietenpulp, meneer ruikt en vertrekt.. KWPNer eet het alleen met zijn vitaminebrok en luzerne er doorheen.

Valt mij trouwens op dat er sommige veel voeren! Mijn KWPNer is heel erg bewust van zijn lijntje := Hij eet max. 400 gram per keer en dan stopt hij -O- Hij stopt met eten als hij geen trek meer heeft. Laat dit nu net een paard zijn dat moet aankomen. Meneer staat ook niet non-stop bij de ruif, was het maar zo'n feest.

Zijn er nog mensen die met olie er doorheen betere resultaten hebben gekregen? Mijn menneke mag nog met gemak tussen de 50 en 75 kg aankomen.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:18

Flowq, klopt, bij mij ook!

Selka, hoe lang voer je het al?
In het begin vonden mijn shetlanders het ook niet lekker, maar naar de 3e keer 'proeven' vonden ze het wel oké. Nu stormen ze op me af als ze de emmer zien!
Ik weet niet wat je nog meer voert, maar dat zou je er ook bij in kunnen gooien, zodat je een soort slobber maakt!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:23

Shire heb ik twee maanden geprobeerd en uiteindelijk maar opgegeven. Hij krijgt alleen een vitaminebrok en is mooi vol.

KWPNer is door ziekte en stress enorm veel afgevallen en hem voer ik nu sinds 2 weken Speedibeet met als resultaat dat ik de eerste week voornamelijk aan het weggooien was en nu iedere dag iets meer probeer te voeren maar meneer dus stopt als hij geen trek meer heeft. Ik gooi er 1 1/2 schep luzerne doorheen (Pavo Daily plus) en zijn vitaminebrok. Op beide is hij helemaal gek. Maar zelfs dit vermengd met de pulp zorgt er niet voor dat hij alles op eet. Vandaar mijn vraag of olie misschien zou helpen?

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:27

Ik voer het al een jaar of twee aan mijn draver. Voornamelijk in de zomer, omdat hij dan snel gewicht verliest. Ik geef dan 2 handjes per dag met water, en gooi er meestal een paar handjes muesli en wat zonnebloemolie doorheen zodat hij het wat lekkerder vindt.
Hij moest er op het begin even aan wennen, maar nu is hij er dol op. Voor zijn gewicht heeft dit heel erg geholpen. Denk dat hij zo'n 100 kilo is aangekomen. Naast de Speedibeet mix krijgt hij ook gewoon basisbrok, (kuil)gras en hooi.
Ik was op het begin een beetje bang dat hij er erg druk van zou worden, maar dit is gelukkig niet het geval :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:28

Alleen speedibeet eten die van ons ook niet. Wij weken fiber force mee, magnesium en doen er wat force en lijnzaadolie bij op het laatst. De hengst krijgt dan nog eigen kruiden erdoor.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:29

Ik gebruik dit inderdaad ook om mijn Gluco Balance doorheen te mengen en als vitamine krijgt ze er Metazoa bij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:32

Ik gaf het eerst omdat de merrie heel mager was toen we haar kochten en later de hengst ook wat erbij kon gebruiken. De merrie had ook kast van dr darmen en is nu al even stabiel hiermee. We geven niet veel en naast onbeperkt ruwvoer.
Het enige wat niet wil is de psyllium husk erdoor, dan laten ze het staan. Wanneer ik daar een kuur van geef doe ik een beetje fiber force apart geven.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:35

Ik doe er inderdaad ook nog musli (marsthal vito) en zonnebloemolie door heen. Ik geef het mijn haflinger die vorig jaar hoefbevangen is geweest en nu wel erg dun werd. Hij wordt al mooi voller, maar dat lang weken is wel erg vervelend.

Is het een optie om het om 10 uur savonds voor de volgende dag 9 uur sochtends te weken en dan te voeren? Of staat het dan te lang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:44

Selka schreef:
Shire heb ik twee maanden geprobeerd en uiteindelijk maar opgegeven. Hij krijgt alleen een vitaminebrok en is mooi vol.

KWPNer is door ziekte en stress enorm veel afgevallen en hem voer ik nu sinds 2 weken Speedibeet met als resultaat dat ik de eerste week voornamelijk aan het weggooien was en nu iedere dag iets meer probeer te voeren maar meneer dus stopt als hij geen trek meer heeft. Ik gooi er 1 1/2 schep luzerne doorheen (Pavo Daily plus) en zijn vitaminebrok. Op beide is hij helemaal gek. Maar zelfs dit vermengd met de pulp zorgt er niet voor dat hij alles op eet. Vandaar mijn vraag of olie misschien zou helpen?

Mijn ervaring is dat ze olie niet uitgesproken lekker vinden. De mijne vond dat zelfs vies. Maar voor het aankomen werkt het wel. Luzerne lijkt het me ook niet makkelijker maken in het begin, aangezien dat ook niet extreem veel smaak toevoegt en maakt dat ze meer moeten kauwen en langer bezig zijn. Goed voor de speekselproductie en voor rustig eten, maar niet om iets makkelijk op te eten lijkt me. (Stel dat je niet zo dol bent op spruitjes...dan helpt het ook niet als er iets doorheen zit waardoor je er extra lang op moet kauwen. Ik vermoed dat het zo ongeveer werkt met speedibeet met luzerne erdoor... :D )

Toen mijn laatste pony bij ons kwam, was hij gewend aan brok. Speedibeet moest hij niet, dat liet hij staan. Dus begon ik met een hand speedibeet op de brok. Dat wilde meneer wel. Ben de brok stapsgewijs gaan minderen en de speedibeet gaan vermeerderen. Nu hoeft er niks meer door de speedibeet. Hij valt redelijk hysterisch aan op dat spul. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:04

Ik vind het weken wel vlot gaan. Als ik op stal kom doe ik de speedibeet in de emmer en daar veel water op. Als ik alles gedaan heb maak ik het eten klaar. Het staat dus wel een tijdje. Hebben we minder tijd doen we het ook wel met heet water en is het zo geweekt.
De pony's en hengst krijgen een deel zo. Maar voor de hengst die op stal staat zetten we ook 2 bakjes klaar hiermee voor de volgende ochtend en namiddag ronde.
Wij laten op advies van arts de fiber force meteen mee weken en ik doe dan ook een schepje magnesium erdoor. Per bakje doe ik er pas lijnzaadolie en force bij. Soms als de hengst het slecht heeft gegeten doe ik nog wat fiber force apart erdoor. Dan trapt hij er weer een dagje in. Daar zit ook wat lucerne in.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:16

@safina, bedankt voor je post! De luzerne heb ik toegevoegd omdat hij dat zo verschrikkelijk lekker vindt dus ik had de hoop dat dit hem zou helpen het beter te eten. Maar wat jij zegt is natuurlijk waar dus ik zal het er eens uit gaan laten en de luzerne apart voeren. Dan gooi ik er nu een weekje alleen zijn vitaminebrok doorheen en kijk wat dit doet. Mocht dat nou goed gaan dan zal ik er olie door gaan gooien. Anders weet ik nog niet waarom hij het wel of niet lust.

Welke olie heb jij gebruikt om je paard aan te laten komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:27

Selka schreef:
@safina, bedankt voor je post! De luzerne heb ik toegevoegd omdat hij dat zo verschrikkelijk lekker vindt dus ik had de hoop dat dit hem zou helpen het beter te eten. Maar wat jij zegt is natuurlijk waar dus ik zal het er eens uit gaan laten en de luzerne apart voeren. Dan gooi ik er nu een weekje alleen zijn vitaminebrok doorheen en kijk wat dit doet. Mocht dat nou goed gaan dan zal ik er olie door gaan gooien. Anders weet ik nog niet waarom hij het wel of niet lust.

Welke olie heb jij gebruikt om je paard aan te laten komen?

Hou er rekening mee: olie vinden ze vaak niet lekker. Toen ik daarmee in de weer ging liet de mijne in eerste instantie het eten staan. Dus als je dat er doorheen gooit, ben je wellicht weer terug bij af.
Mineralenbrok erdoor hielp bij ons ook niet. Dat is zo'n klein beetje, dat zet geen zoden aan de dijk. Dat voegt geen smaak toe.

Dus als je het lekkerder wil maken, zou ik iets toevoegen wat ze ook écht graag eten. En dat is toch meestal brok, muesli, veel stukjes wortel of iets dergelijks. En dan beginnen met wat meer lekkers en dat langzaam afbouwen. Ik ben echt begonnen met een handje speedibeet op een halve kilo brok hoor! Meer brok dan biet, zeg maar... ;)

Oja, ik heb gewoon zonnebloemolie gebruikt. Maar ook dat maar met mate hoor. Hier staat er meer over: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... k-rantsoen

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:29

De verhouding zou nu zijn 400 gr. brok en 400 gr. pulp (ongeweekt) dus 50/50. Aangezien hij dit nu ook eet leek mij dit geen probleem :) Ik ben niet zo'n fan van alle suikers in normale muesli en brok maar zo te horen heb ik geen keus :+ Ik ga eens even kijken welke brok/muesli ik erbij pak :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:48

Selka schreef:
De verhouding zou nu zijn 400 gr. brok en 400 gr. pulp (ongeweekt) dus 50/50. Aangezien hij dit nu ook eet leek mij dit geen probleem :) Ik ben niet zo'n fan van alle suikers in normale muesli en brok maar zo te horen heb ik geen keus :+ Ik ga eens even kijken welke brok/muesli ik erbij pak :)

Ja, dat is het lastige. Misschien is stukken wortel dan een optie? Of een poosje care4life? Het is maar tijdelijk he?

De verhouding was bij mij in het begin een halve voerschep brok en een hand geweekte pulp. Van daaruit ben ik gaan opbouwen naar meer pulp.

Als ik 400 gram speedibeet week, dan levert dat me ruim een halve emmer op. Die 400 gram brokjes daartussen merken ze dan echt niet meer op....

De maaginhoud van een paard is 10-20 liter, dus die ruime halve emmer is sowieso al een heel flinke portie lijkt mij. :o

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:06

Ik ben nu 2 zakken verder, en het heeft bij mij echt geholpen! Ik voer 1 schep subli priores 1 schep speedibeet met twee scheppen luzerne, dat wordt een volle emmer, die krijgt hij ook in 1x. Hij is super mooi rond geworden in 2 maand tijd.