Met Droes vertonen ze toch wel wat meer symptomen, daar zijn ze wel echt ziek van. Juist vaak al voordat die bult ontstaat. Droes kan inderdaad ook overgedragen worden door mensen die fysiek contact hebben gehad met een besmet paard. Heb je de temperatuur al opgenomen?
Is het echt een bult of zijn het opgezette klieren? Ander gewoon even bellen met de dierenarts morgen. Als je paard wel koorts heeft of ziek toont zou ik vandaag al actie ondernemen.
Mijn merrie vroeger heeft daar ook járen een bult gehad ter grootte van een tennisbal. Is op een gegeven moment weer weggegaan! Zij is nooit ziek geweest, we hebben het laten zien aan de DA en die dacht aan droes. We hebben het ingesmeerd alsof het droes was maar er veranderde niks.
Bedankt voor jullie reacties ik denk dat het geen droes is. Aangezien hij echt top fit is. Wat er het meeste op lijkt is de schildklier. Ik wil misschien wat jodium aan het rantsoen toevoegen, omdat ze natuurlijk erg sober staan. Maar hoe moet ik dit voeren en waar kan ik het halen
Jet
Geplaatst: 19-04-15 08:33
Ik weet niet of dat nut heeft, zomaar jodium gaan bijvoeren. Voor hetzelfde geld werkt de schildklier niet goed meer en dan belast je hem misschien nog meer. Als hij verder geen verschijnselen heeft, goed verhaart, geen last van hoefbevangenheid heeft, geen andere vreemde verschijnselen de laatste paar jaar, zou ik het gewoon zo laten, dan heeft hij er kennelijk geen last van.
Zo'n bult had mijn pony ook. Volgens de DA was het een opgezette klier. Ging vanzelf weer over.
Anoniem
Geplaatst: 20-04-15 18:33
is het echt een ronde bult of is het langs de kaak naar boven ook iets opgezet? dit kunnen ook de speekselklieren zijn. hebben paarden vaak als ze kort gras eten. heeft mijne ook een tijd gehad, ik gaf een bepaald soort zeewier en toen was het weg.
Helaas ben ik nu niet thuis. Onverwacht met werk in het buitenland. Er Letten mensen goed op.Ze merkten dat het gisteren weer wat kleiner was. Dus het is te hopen dat hij vandaag weer kleiner is.
Als het maandag nog niet verbeterd is, of ik twijfel nog steeds dan bel ik uiteraard de dieren arts.
Speeksel klieren zijn het niet want hij staat niet op gras.
Laura12
Geplaatst: 21-04-15 20:15
Toen ik vandaag keek vond ik het iets groter... Morgen kijk ik ook weer even.
Laatst bijgewerkt door Laura12 op 21-04-15 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Die van mij heeft precies hetzelfde, dierenarts naar gekeken en die gaf aan dat het opgezette klieren waren. Heeft er verder geen last van en is kerngezond.
aniquegraaf
Geplaatst: 21-04-15 20:24
Mijn paard heeft dit ook gehad, was toen iets ontstoken bij zijn tand. Had ook nergens last vast. Tandarts er toen bij gehad en heeft er iets mee gedaan en het was later zo weg.
Mijn eerste pony had dit ook en dat bleek een goedaardige tumor te zijn. Dat is in topic al eens eerder genoemd. Mijn pony kreeg dit ook op latere leeftijd. De bult zit ook precies op dezelfde waar mijn pony hem ook had. Ik denk daarom niet aan droes.
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik word nog steeds goed op de hoogte gehouden. En er is weinig veranderd. Hij is nog steeds super fit en eet en drinkt nog steeds goed.
denice
Geplaatst: 23-04-15 14:09
Mijn paard heeft hier ook maandenlang een bult gehad, als reactie op de BCG behandeling tegen sarcoiden. Hier zitten lymfeklieren en wanneer zijn overbelast zijn kunnen ze op die plek een bult vormen. Het is rond en je kan het bewegen zeg maar, absoluut geen pijn er aan.
Bij mijn paard slonk het heel geleidelijk en nu is het al een tijd weg. Kan dus best dat jouw paard een ontsteking had, een steek van een vlieg of gewoon overwerkte klieren daar..