Wat mist mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sunny43

Re: Wat mist mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:48

Marsthall Force heb ik ook gegeven... totdat ik uitvond dat je ze dan juist extra ijzer geeft en als ze iets niet nodig hebben... en geen magnesium en die hebben ze vaak weer wel nodig...

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:33

Bovendien bevat Marstall Force helaas anorganische mineralen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:25

Ja, dat is een nadeel, maar toch doen veel paarden het hier toch wel goed op. Het allermooiste zou zijn, perfect en gevarieerd ruwvoer met analyse en bloedonderzoek, waarna je aan de hand daarvan een voertje kan samenstellen.
Helaas kan dat bijna nooit en moet je uit vele commerciele rotzooi iets kiezen. Alles heeft nadelen, dus kies je iets wat ook voordelen heeft en minder nadelen dan andere voeren.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:29

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:35

Dik rondom de ogen, dik, zere voeten zou kunnen wijzen op Cushing.
Mijn paardjes krijgen normaal gesproken alleen goed ruwvoer. Om ze nu in de rui te ondersteunen en gewoon wat extra vitaminen te geven krijgen ze Pavokoek. Hier zit echt alleen vitaminen en mineralen in.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:37

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:53

Ok. Dankje voor je reactie sunny43. Dan ben ik verkeerd voorgelicht. Ga meteen kijken.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:54

Koper schreef:
FriesWytske ik moet helemaal niks. Ik heb een topic geopend omdat ik op zoek ben naar ervaringen van bokkers, zodat ik die eventueel mee kan nemen in wat ik doe. Niet om bevelen aan te nemen ;)

Ik denk dat ik het (goedbedoelde!!) advies van FriesWytske ter harte zou nemen.

Je kan een paard niet zieker krijgen dan met verkeerde voedingssupplementen te gaan "rommelen'. Veel mensen denken dat dat geen kwaad kan, maar je kan door verkeerde spullen te geven je paard volledig vergiftigen. Als je het echt goed wilt doen voor je paard: zorg dat je weet wat er aan het hand is (en gok het niet). Dat kan alleen via een bloedtest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:35

Mareintje schreef:
Koper schreef:
FriesWytske ik moet helemaal niks. Ik heb een topic geopend omdat ik op zoek ben naar ervaringen van bokkers, zodat ik die eventueel mee kan nemen in wat ik doe. Niet om bevelen aan te nemen ;)

Ik denk dat ik het (goedbedoelde!!) advies van FriesWytske ter harte zou nemen.

Je kan een paard niet zieker krijgen dan met verkeerde voedingssupplementen te gaan "rommelen'. Veel mensen denken dat dat geen kwaad kan, maar je kan door verkeerde spullen te geven je paard volledig vergiftigen. Als je het echt goed wilt doen voor je paard: zorg dat je weet wat er aan het hand is (en gok het niet). Dat kan alleen via een bloedtest.

je krijgt een paard ziek door zelf losse vitamines en mineralen te gaan voeren.Of een paard wat een normale portie krachtvoer krijgt,drie kilo....dat aan te gaan vullen met een supplement.

Een supplement wat je koopt om het ruwvoer of het andere voer(geen krachtvoer)aan te vullen is op elkaar afgestemd.Vitamines en mineralen hebben elkaar vaak nodig.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:41

Een bloedonderzoek laten doen door een DA en kijken wat daar uit komt. En dan in overleg met je DA wat het beste is voor je paard.

Ik kreeg een jaar geleden een tip van een iemand dat ik mijn tinker merrie magnesium moest gaan bij geven. Toen heb ik eerst de DA laten komen en een bloedtest gedaan en daar kwam heel iets anders uit .

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:51

sunny43 schreef:
Femia, misschien toch 'ns op voervergelijk kijken... http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... t-stimulan - die koeken bevatten melasse en allerlei andere rotzooi hoor!

Nou en? Als je paard daar niet gevoelig voor is en hij zo wel aan extra vitamines komt? Niet elk paard lijdt onder een beetje extra melasse, en ook niet onder eventuele toevoegingen, niet in die minimale porties. Natuurlijk is dit voor elk paard anders, maar men doet tegenwoordig vaak zo krampachtig en daarin ook betuttelend. Voor mijn paard levert de Pavo koek geen problemen op, heb ook Force etc. geprobeerd, geen verschil. Suiker en E-nummers zijn voor mij ook niet goed, maar ik functioneer prima met een stukje chocola op een dag, aangezien ik verder gezond eet.

Lichtelijk offtopic, maar wel een nuancering die ik wil aanbrengen.
TS, succes, er wordt al veel getipt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:56

En ts.... wat ga je doen?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:04

Misschien kun je eens kijken bij pssm op bokt en internet.Ik zeg niet dat dit het is,maar ik zou wel in die richting denken.IR lijkt me ook n optie.mijn advies: van 't gras houden,1 handje luzernebrokjes weken,2000-3000iu natuurlijke vit.E erin en 15-20 gram magnesium oxide,pure magnesium wordt niet opgenomen door n paard.na 2 weken zou ik er 2 weken selenium en MSM bijgeven,en elke dag wat laten werken,rust roest bij paarden met spierproblemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 08:35

Ik was 'm selenium en vitamine E bij gaan geven inderdaad, maar daar kreeg hij weer andere klachten van (zit veel suiker in het supplement). Inmiddels heb ik een oplossing gevonden in een compleet aanvullend voer wat qua samenstelling voldoet aan wat ik zoek :)

Dat hij een stofwisselingsprobleem heeft lijkt me duidelijk. Gelukkig heb ik sinds een tijdje m'n eigen plek, maar daarvoor heeft hij jarenlang erg veel veranderingen in zijn voer en omgeving gehad en dat heeft 'm geen goed gedaan. Qua hooi, gras en krachtvoer kan ik nu gelukkig zelf bepalen wat hij krijgt en vooral dat hij voortaan altijd hetzelfde krijgt. Alle hooi komt van steeds dezelfde weilanden bij voorbeeld. Daarmee is in elk geval de oorzaak van veel narigheid weggenomen. Aangepast werk had hij al jaren, ivm lagere belastbaarheid. Hij geeft zelf goed aan wat hij aankan. Die spieren worden nooit meer helemaal goed (is al stuk beter geworden dan toen ik 'm net had. Hij had toen ook pijn als hij alleen maar stond te staan) maar ik baalde er wel erg van toen er ineens verslechtering in zat.

Luzerne krijgt hij absoluut niet. Is me ten strengste afgeraden en ik zie er ook alleen maar nadelen en geen voordelen van. Gras krijgen ze beperkt, en pas als het uitgebloeid is. Dus vanaf eind mei of juni. En uiteraard zodanig bemest dat ze er allebei goed tegen kunnen. Mijn merrie die ik er bij heb staan was bevangen toen ze bij mij kwam maar op deze manier hebben ze allebei geen last van het gras. Bevangenheid is netjes aan het uitgroeien in m'n merrietje :)

Edit: Femia hij heeft verdikkingen rondom z'n ogen, niet erboven zoals bij cushing. Ben er inmiddels achter waar dat door komt (hij had ze altijd al, maar in mindere mate). Afgezien van dat mijn paard echt met geen mogelijkheid klinisch bevangen te krijgen is geeft hij in zijn voeten wel heel duidelijk aan wat er is: voordroog of verkeerd hooi = kuilen in z'n zolen, te veel suiker = rafels in z'n witte lijnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:04

Je zou ook eens kunnen kijken naar een prebiotica. Onze jonge hengst heeft of had een zeer slechte darmflora en staat op kruiden hiervoor die hun werk goed doen. Maar er zijn meerdere manieren om het op orde te krijgen.
Eventueel een reinigingskuur vooraf?

Het duurt even voor een paard dan helemaal hersteld, dat zie je bijv ook bij de hoeven, maar het kan wel schelen om een goede start te maken nu je alles zo kan doen als je wil en goed is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 13:14

Hmm... ga ik mij eens in verdiepen :)

Dit jaar heb ik ook niks gepland voor 'm behalve een beetje door de omgeving hobbelen en vertrouwd worden met het fenomeen trailer. Hij mag bijtrekken zo lang als hij nodig heeft :)

Mentaal is hij de afgelopen maanden goed bekomen, daar ben ik al heel blij mee.

Hij is heel snel met reageren in z'n voeten. Zowel als er iets schort als gelukkig ook als het weer goed is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:24

Onze hengst was echt niet oke. Heeft een slechte start gehad en toen wij hem ''goed'' gingen houden kwam er veel naar buiten. Zijn hoeven waren ook helemaal niet oke. Wel stukje vanaf gehaald altijd, maar stonden heel smal bijv.

Hij krijgt kruiden om zijn darmflora weer goed te krijgen. Via de reguliere weg bleef hij terugvallen, dus een acupuntuur behandeling laten doen en de kruiden. Ik ben daar nooit zo van, maar het werkt, dus wie be ik?
Na een tijdje kwam wel alles eruit, dus rotstraal, mok en rasp. Maar ook dat is weer voorbij. Meneer glimt altijd, dus dat is altijd een instinker.

Ik ga er altijd vanuit dat bewegen echt goed is. Juist als je de darmen in beweging wil hebben en de doorbloeding etc. Dat was bij ons vooral veel wandelen en buiten staan. Maar wij moeten wel wandelen om de beweging erin te krijgen. Buiten staat meneer veel stil.

Hij krijgt nu speedibeet en tijdens het weken fiber force er al in. Dat krijgt hij voor de 2 voerbeurten van stal. 's middags en 's avonds geef ik apart wat met de kruiden. Verder onbeperkt hooi in net en liksteen.
Als het goed is heeft de speedibeet ook wat prebiotische werking en hij kan het hebben. Ik geef dat liever het hele jaar dan eenmalig een flinke kuur. Maar het kan zo maar zijn dat we straks wel als onderhoud eens in de zoveel tijd reinigen en prebiotica geven als kuur. Ligt aan het herstel.

regulier geef je meestal geneesmiddelen. Als je deze weg kiest duurt het soms langer, dus we wachten het af. Zijn nu bijna half jaar onderweg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 13:34

Och joh er is al zo veel uit gekomen := Merendeels door verkeerd ruwvoer. Ben zo blij dat ik dat nu op orde heb en niet meer afhankelijk ben van onwetende/ongeïnteresseerde/knieperige stalhouders :=

Apart he hoe verschillende dieren op verschillende manieren reageren in hun lichaam.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:00

Koper,welk voer heb je gevonden? Altijd geïnteresseerd in goed voer.vit.E en selenium en al de rest is verkrijgbaar zonder suiker,kijk eens bij topvitamins.nl voor 1000iu natuurlijke vit.E capsules. Kun je uitleggen wat je zo slecht vind aan luzernebrokjes? Zelfs 2 handjes?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 19:18

In luzerne zitten eiwitten die ik alleen maar belastend vind. Ik snap de hype rondom luzerne absoluut niet.

Voer wat ik gevonden heb is vitalbix.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:35

er is een verschil tussen eiwitten uit granen en uit planten(lucerne)Uit planten nemen paarden veel beter op.Een paard heeft eiwitten nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 21:47

En je punt is..?

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:58

Mij lijkt Formula 4 Feet van Equi life goed voer. Ben recent begonnen om het te voeren icm magnesium, weidegang en onbeperkt hooi, dus ff wachten op de resultaten. Alleen te verkijgen via www.paardnatuurlijk.nl. Die verkopen ook de beste magnesium trouwens, zonder suiker/dextrose rommel erin. dat voer ik al langer en de harde spieren en vetafzettingen smelten weg!!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:07

Wat een onplezierige manier van reageren ts, tegen goed bedoelde tips.
Als je niks aan wil nemen, waarom dan omtips vragen?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:36

Het is wel lastig om iets aan te gaan vullen op basis van de symptomen. Veel tekorten geven een klachtenpatroon dat op elkaar lijkt. En sommige mineralen moet je wel een half jaar bijvoeren voor je een tekort hebt aangevuld, waardoor het ook niet zo snel duidelijk is of je wel goed bezig bent.
Let op als je supplementen bij gaat geven. Meestal zijn ze samengesteld voor paarden die intensief in training staan. Als je recreatief rijd kun je beter iets zoeken dat voor zulke paarden bedoeld is.