Mager door de winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43887
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:07

SV → MD lijkt ons toch beter na overleg.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 12:07

Nou de dierenarts is net langs geweest.

Hij heeft een hoopje mest meegenomen om ook meteen een compleet mestonderzoek te doen. Hij heeft bloed afgenomen en heeft mij advies te geven om hem toch iets meer brok te voeren. Aangezien al de energie die hij binnen krijgt direct word afgegeven aan zijn groei. Daardoor dat hij ook mager is. Hij verwacht wel dat er een bloedworm inzit maar daar krijg ik morgen de uitslag van.

Ook heeft deze dierenarts mij een adres gegeven waar ik wat eiwitrijker hooi en anders voordroog kan gaan halen. Als klein advies zei hij dat het geen kwaad kon om ook zo zijn tijd een energie reep van subli of pavo bij te voeren.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:55

je had hem toch ontwormd?Dan moet je iets zien in de mest.
Lintworm en spoelworm kan ook nog,niet alle werkzame stoffen doden die.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 17:15

Ik heb hem inderdaad ontwormt. Maar de dierenarts gaf mij deze optie en die kan natuurlijk nooit kwaad. Dus die extra tien euro voor een mestonderzoek kan er wel bij

Casarell

Berichten: 9605
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:17

Voor die 10 euro extra zou ik dat inderdaad ook gelijk mee pakken.
Ben wel heel benieuwd wat er uit de onderzoeken gaat komen..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 01-04-15 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18151
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:18

Waarmee heb je hem afgelopen keer/keren ontwormt?

Rizette
Berichten: 4447
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:23

Hoop dat hij snel aan gaat komen want je hebt wel gelijk hoor dit is echt veel te dun. Met wormen kan het zover komen dat ze er ziek van worden. . Gelukkig eet hij nog goed . Want als ze er ziek van zijn willen ze vaak helemaal niets meer eten. Hoop dat je er nog een beetje op tijd bij bent en dat de wormen de oorzaak zijn en je kunt gaan behandelen .

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:34

Ook ik vind hem te schraal. Goed dat je dat ook ziet en er de dierenarts bij haalt.


Misschien toch maar wat meer eiwit rijke ruwvoer gaan geven.

Maar dat zou de dierenarts wel gezegd hebben.

Ben benieuwd waar het aan ligt bij jouw paard, vermoedelijk toch de wormen?

Pumpkins

Berichten: 3151
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:42

Weet je al wanneer je de uitslag binnen krijgt TS?

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 10:19

Hallo allemaal,

Nou ik ben super blij met de uitslagen. Mest zag er goed uit, is worm vrij en er zitten ook geen eitjes in. Van zand is ook geen sprake. In het bloed konden ze geen bloedwormen vinden.

Ik heb daarna mijn eigen hooi afgegeven bij de dierenarts. Gewoon om een beetje informatie te krijgen. Dit is voor zijn groei process te droog en heeft niet genoeg eiwitten. Ik heb een adres gekregen om voordroog te halen.

Het deken ligt er weer op en nu maar hopen dat alles dadelijk een stuk beter gaat.

Nu rest nog alleen een ding en dat is de tandarts bellen. Misschien toch last van wisselen. Maar dat terwijl hij gewoon uitstekend eet.

Casarell

Berichten: 9605
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:27

Heb je een gewoon bloedonderzoek laten doen, of om een uitgebreid bloedonderzoek gevraagd?

MarjanB

Berichten: 16604
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:29

Bloedworm is niet altijd te zien in bloed en mest! Ik zou toch voor de zekerheid ontwormen met een middel die deze rotzakken aanpakt :)

Verder kan je ook proberen hem een tijdje probiotica bij te voeren. Verder werkt luzerne heel goed om paarden wat extra eiwit te geven. Aan de koeken enz zou ik niet doen. Daar zit vooral veel suiker in!

different1
Berichten: 3656
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:36

Begrijp je blijdschap, maar het verbaasd me wel... Hoop dat het eiwitrijke voordroog flink gaat aanzetten

kimmie261

Berichten: 19234
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:38

ik zou bij een boertje kuilmais halen en daar een flinke emmer per dag van bijvoeren... :)

MarjanB

Berichten: 16604
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:40

kimmie261 schreef:
ik zou bij een boertje kuilmais halen en daar een flinke emmer per dag van bijvoeren... :)


Mais is koeienvoer... veel zetmeel en daar zijn paarden niet voor gemaakt...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:42

bloedwormen zijn helemaal niet te zien in het bloed....bloedarmoede en verhoogde eosinofielen kan een indicatie zijn van bloedwormen.
Heb je goed in de mest gekeken?Die dingen zijn piepklein en erg dun.


Ik maak alleen maar dit soort magere paarden mee als ze inderdaad stikvol wormen zitten of helemaal niet worden gevoerd....of beiden.
Laatst bijgewerkt door geerke op 03-04-15 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Berichten: 19234
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:43

MarjanB schreef:
kimmie261 schreef:
ik zou bij een boertje kuilmais halen en daar een flinke emmer per dag van bijvoeren... :)


Mais is koeienvoer... veel zetmeel en daar zijn paarden niet voor gemaakt...


ach ach...mijn paarden krijgen al járen kuilmais in de winter bijgevoerd,en ze verteren het uitstekend,en het is een prima dikmaker/op gewichthouder en ook nog eens voer wat ze heel goed eten....

zeker voor een korte periode is het écht geen ramp dat te voeren... :roll:

Kendra

Berichten: 8765
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:44

Tja, ik heb wel vaker van die slungels gehad en in mijn beleving is er weinig aan te doen. Komt door de groei, het gaat gewoon zó hard.. Goed ontwormen, onbeperkt goed ruwvoer, niet al te veel brok. Wat kun je nog meer? Ik geef ze nog wel eens Opkikker van de Paardendrogist - maar verder ook niet.
De foto lijkt misschien ook erger dan het is omdat ie ook overbouwd is. Is hij wel opgewekt en vrolijk? Oogt ie verder gezond? Dat zijn voor mij nog steeds de belangrijkste criteria voor enters en twenters...

Ik zou wel overwegen om 'em deze zomer ergens anders neer te zetten. Shetten gaan (bijna) dood aan onbeperkt gras en je jonkie heeft het wel heel hard nodig. Wij hebben onze jonge paarden 's winters thuis en die komen vaak ook wat mager de winter uit, maar na een zomer in de opfok met onbeperkt goed gras trekken ze weer helemaal bij.

RianneH

Berichten: 28288
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:46

Pas heel erg op met wat je extra bij voert aan zo'n jong ding.
Kuilmais is absoluut niet geschikt voor jonge paarden. Dit werd ons sterk afgeraden door de da omdat ze dat niet goed kunnen verwerken en volgens mij liggen de verhoudingen ook nog scheef. Dat laatste heb je ook bij luzerne en scheve verhoudingen is bij een jong dier niet bevordelijk. Als je dus veel luzerne bij gaat voeren dan is het niet onverstandig dat recht te trekken met granen.

Persoonlijk denk ik dat het veranderen van ruwvoer een hoop gaat doen. Daarnaast komt de zomer er aan en goed gras is nog het beste om aan te laten komen. Als je vitamines bij wil voeren zou ikzelf eerder naar een brokje of poeder kijken dan naar die koeken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:47

er is een verschil tussen wat schraal de winter uitkomen...wat heel natuurlijk is.Of interen op spieren,wat hier het geval is.

Kuilmais is inderdaad niet goed,zorgt voor een hele scheve mineraalhuishouding,vooral bij jonge dieren.

kimmie261

Berichten: 19234
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:50

oh..nou hier echt nog nooit problemen mee gehad,en zijn toch al heel wat jonge dieren mee groot geworden..............

bij mij zou zo'n dier dus echt probleemloos mais krijgen,maar goed denk ook niet dat een paard de kans had gekregen zo mager te worden :)

Pumpkins

Berichten: 3151
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:03

Ben het met Rianne H eens, denk dat het veranderen van ruwvoor al veel kan doen. Niet aan gaan modderen met meer brok of mais e.d. gewoon goed voordroog halen.

ijn paardje was ook schraal door het droge hooi, was binnen een paar weken weer mooi op gewicht met voordroog.

Goed dat je de tanden laat controleren, maar geloof best dat hij zo mager is geworden door combinatie van groei met hooi waar te weinig in zit. Veel succes! en ben benieuwd hoe hij er over twee week uit ziet.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:05

kimmie261 schreef:
oh..nou hier echt nog nooit problemen mee gehad,en zijn toch al heel wat jonge dieren mee groot geworden..............

bij mij zou zo'n dier dus echt probleemloos mais krijgen,maar goed denk ook niet dat een paard de kans had gekregen zo mager te worden :)



:') dat denk ik ook niet....
Soms denk ik...dit is een gevalletje...ik leg er in het najaar een deken op en dan haal ik hem er in het voorjaar weer af en ohhhh...hij is wel heel erg mager :7

Mensen met paarden onder dek moeten zeker 2x per week dat ding eraf halen en het paard controleren op wondjes e.d en borstelen en de conditie checken.Vermoed dat dat hier niet is gebeurd....

kimmie261

Berichten: 19234
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:12

2 jarige gelderse hengsten kwamen hier zo de winter uit :
Afbeelding

met mais gevoerd overigens en kuil en 2 kilo sportbrok,en muesli en en..alles maar om ze zo goed mogelijk de groei door te laten gaan... ( en in de winter binnen in een grote loopstal,dus geen energie hoeven te verbranden op warm houden )

dus tja,mais...een emmertje per dag,maakt naar mijn idee echt geen kl*te uit,maar goed,je kan er maar moeite mee hebben :D

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Mager door de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 11:21

Er is een uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Ik ben ook verbaasd over het resultaat.

Er gaat nog wel een wormenkuur die ook tegen bloedwormen werkt in. Just to be sure.

Ik sta niet graag voor nare verassingen. De eerste baal voordroog komt vandaag binnen en vandaag begint hij ook met de nieuwe brok. Hopen op het beste