Fries gekocht met schimmel heeft jeuk herkenbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Re: Fries gekocht met schimmel heeft jeuk herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 22:25

Nee heb geen bloed laten testen. Ze is net nog geen twee weken bij mij.
Ik heb haar met twee kleine plekjes meegenomen, dit zou volgens de verkoper mijtplekken zijn want hij heeft haar verwaarloost meegenomen. Hij heeft haar twee keer met mijtdodend middel behandeld.
We hebben haar gekocht en de volgende dag laten controleren door de dierenarts. Zij heeft een mijtonderzoek en mestonderzoek gedaan en deze waren beide goed. Ze ging ervanuit dat het schimmel was. De huid is goed, geen wondjes, alleen haaruitval en veel schilfers.
Maar 4 behandelingen verder valt er nog steeds haar uit, maar zie ik wel weer haar terug komen op doe plekjes.
Andere delen van de vacht zijn dik en is het haar viezig. Ze verhaart ook vreselijk.

Maar goed ik kan wel alles in 1 keer proberen uit te sluiten maar dat gaat niet lukken.
Ze is verwaarloost geweest, erg mager en dus in redelijk tot slechte conditie. Ze krijgt nu volwaardig voer wat ik langzaam aan het opvoeren ben in kleine porties ( ze kon voor de tandarts behandeling amper brokken eten). Kortom dit kan ook nog een reactie zijn.
De dierenarts zei zelfs dat het van stress kon komen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:36

Ivm het lange haar i.c.m de grote kale plekken herken ik niet schimmel. Schimmel jeukt niet bij de paarden die het bij mij hadden, het komt WEL voor in de koudere periode. Bij ons op de pensionstal krijgen nieuwe paarden schimmel. Sommigen kiezen voor de Imaverol, anderen waaronder ikzelf kies voor 2 keer een enting, tussentijd 14 dagen, met dermatophylon 0,5 ml. Kosten enting, per keer, € 42,10 ex. btw en ex. visite. Dag na de enting rij ik normaal, DA ziet ook geen probleem.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:42

Het kan best zijn, dat ze door de verwaarlozing schommelt in haar hormoon huishouding. De kans dat haar schildklier dan niet geheel naar behoren werkt, is dan niet gek. Dat kan namelijk ook voor jeuk, schilfers en haaruitval zorgen.

Ik ken het vanuit de honden, lijkt me dat het ook bij paarden wel kan.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 09:23

Ik ga het zeker vragen van de enting. Wat me gister opviel is dat ze weer glans krijgt op haar lichaam.
Er laat nog steeds haar los maar er komt ook haar terug.
Morgen is overleggen met de diehards wat wijsheid is en een schimmelkweek laten maken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:43

Onze pony had ook allemaal rare plekjes waarbij niets echt hielp. Uit een huidschraapseltest kwam niets. Samen met een aantal andere tests heb ik bij haar toen ook een allergietest (bloedtest) laten doen. Ze bleek heel wat allergieën te hebben.

Je kunt dus ook een allergietest laten doen.

Ze bleek behalve IR ook cushing te hebben. Ze krijgt nu sinds ruim een half jaar dagelijks cushingmedicijnen. Gek genoeg zijn haar huidproblemen nu ook verdwenen. Dat verharen beter gaat verwachtten we, maar zoveel beter is een fijne verrassing.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:58

Ik zie hier mijn paard. Maar die heeft hetzelfde alleen rond zijn hoofd. En de andere paarden ook. OOk geen luizen, geen schimmel, geen rainrot. Dierenarts zegt dat een parasiet van binnen uit dit kan doen. Die heeft mijn paarden een prik gegeven en nu lijkt het ook weg te trekken bij allemaal. Mest onderzoek kan net gedaan zijn zonder dat er iets aangetoont is. Zeker nog eens ontwormen dan nog!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:15

lopecia is een aandoening waarbij plotseling en zonder aanwijsbare reden het haar van het paard plaatselijk of zelfs gegeneraliseerd uitvalt. De huid vertoont geen zichtbare wonden maar het haar valt uit.

De haren van de staart en de manen blijven intact. De haren kunnen na 3 tot 4 weken opnieuw spontaan beginnen groeien. Vaak zijn echter de nieuwe haren lichter van kleur.
Bij veulens die hun veulenvacht verliezen doet dit verschijnselen zich ook soms voor. Er ontstaat dan een tijdelijk plaatselijk kaalheid.
Een variant is alopecia areata: hier ziet men ronde plekken met haaruitval. Ook hier is de huid niet ontstoken. Soms is de kaalheid blijvend.

Opmerking: alopecia areata is niet te verwarren met een schimmelinfectie of ringworminfectie want hier is de huid abnormaal van structuur.

Oorzaken

Alhoewel men niet zeker is, neemt men aan dat volgende zaken een van de mogelijke oorzaken kunnen zijn:
•Ernstige of langdurige ziekte van het paard.
•Hoge koorts.
•Stress.
•Afwijkingen in de stofwisseling of in het metabolisme.
•Vergiftiging door planten. (zie rubriek giftige planten voor paarden)
•Tekorten in het voedsel.

Behandeling

Een behandeling is moeilijk te starten wanneer de effectieve oorzaak niet gekend is. Meestal wacht men af of dient men biotine toe. Biotine is vitamine H of vitamine B8. Het bevordert het vormen van nieuwe haartjes, zorgt voor een gezonde vacht en sterke hoeven. Biotine kan onder de vorm van poeder of vloeistof in het krachtvoer worden gegeven en is overal in de dierenspeciaalzaken te koop. Het is raadzaam om Biotine voor een langere periode toe te dienen (6m tot 1 jaar).

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:28

Ik herken in het bovenstaande wel wat, de plekken van nieuw haar lijken lichter. Huid onder de kale plekken zijn mooi egaal, buiten de schilfers om dan. Verder heeft ze slecht te eten gehad dus tekorten in voedsel is zeker een issue geweest ( geen idee hoelang)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:32

Bij de mijne zijn we er achter. Had een nieuw hoofdstel toen het begon.....nu paar x schoongemaakt ik die niet meer en probleem is weg. Was ook alleen dat gedeelte.