Mok wil maar niet weg...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 19:07

Het stomme is dat ik het idee heb dat het met bandage veel beter blijft.... (Ik bandageer wel netjes met wondverband eronder, dat verwissel ik elke dag en houdt het dus super droog)...

Als ik ze nu uit de paddock haal na zo'n natte dag dan zijn de benen juist hartstikke vochtig :( Waarom wordt het niet even lekker droog en zonnig :')

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:44

Dat het met bandage beter gaat zou goed kunnen doordat de bandage steun geeft en het been zo beter doorbloed wordt. Een goed doorbloed been geneest sneller. Waarschijnlijk blijft het been ook dunner. Als het met bandage beter gaat lekker blijven doen. Volg je gevoel. Mijn paard stond op de kliniek ook met een bandage. Thuis het ik het niet meer gedaan omdat ik niet goed genoeg kan bandageren. Als mensen zoiets hebben wordt het ook ingezwachteld of krijgen ze een steunkous. Uiteraard wel iedere dag een schone bandage gebruiken en zorgen dat ze niet te lang met een natte bandage staat. Oh lees dat je dat al doet. Vooral wel buiten zetten! Beweging is erg goed en een stal is nou niet bepaald de meest bacterie vrije omgeving...

Marjo89

Re: Mok wil maar niet weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:49

Ooit kreeg ik de tip, wassen met een vaatwas tablet. Wel een zonder spoelglans balletje. Of vaatwas poeder is nog beter.
En werkt echt, van zomer had ik paardje met mok, 3 x wassen en was 100% weg.

miekie291

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:59

Het belangrijkste hier is geloof ik Geduld!!
Het is nu net 2/3 weken aan de gang...

Ik ben inmiddels al bijna 3 maanden bezig en het is nu eindelijk echt aan het genezen. Zelf met het natte weer van de afgelopen dagen blijven de korsten eraf komen en de huid mooi roze en rustig.

Mijn paard krijgt kleefkruid of brandnetel door het voer (van de paardendrogist, eten ze super makkelijk), de mok komt namelijk niet alleen van buitenaf maar ook door afvalstoffen in het bloed die een uitweg zoeken.

Daarnaast heb ik één keer gewassen met betadine, goed drogen en sudocreme erop. Niet te dik!! Het moet indrogen, maar wel kunnen blijven ademen.
Nu is het alleen met een handdoek licht wrijven, daardoor laten de korsten die kunnen los, als ze niet loslaten niet gaan pulken. Dan is de huid nog niet aan het genezen. En verder met de sudocreme zacht inmasseren. Hierdoor laten ook nog korsten los.

Maar echt heb geduld!!!!! En probeer niet steeds iets anders.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:29

Weet weer wat ik van de dierenarts kreeg panalog hielp super maar schijnt lastig te verkrijgen zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 21:31

Panalog is zelfde als Vetaderm :)

Twee, drie maanden vind ik wel erg lang voor mok... Mijn pony heeft het wel eens gehad en dat was met zeven tot veertien dagen goed behandelen echt wel weer top genezen...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:36

Ik had altijd mokzalf van de dierenartspraktijk in st oedenrode(http://www.dapstoedenrode.nl) werkte altijd! Weet niet of dat enigsinds in de buurt is maar misschien kunnen ze het verzenden? Ze stellen dat zelf samen dacht ik dus weet niet wat er in zit. Hydrocotiderm werkte hier vaak niet.

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:38

Mijn verzorgpaard had ook last van mok (Tinker). Die had op haar beide achterbenen twee grote plekken. Die ze waarschijnlijk in de wei had opgelopen en waar ze wisselend al lang mee stond..

Eerst gewassen met betadine shampoo, en daarna gewassen met ByeMyte (weet niet precies hoe je het schrijft..). Nadat we dat hadden gedaan en er een laagje sudocreme op hebben gesmeerd en goed droog gehouden is het helemaal weggetrokken. De huid wordt nu zelfs eindelijk weer zachter

Dit was bij ons de oplossing, en nu hebben we al bijna een jaar geen last gehad van mok (*Klopt even af*)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:40

Mijn instinct zegt ook ophouden met wassen. Sowieso betadine wassen zou ik echt niet om de dag doen. Vertraagd de wondgenezing. 1 of 2 keer per week is zat. Bandageren zou ik ook niet doen. Wordt warm eronder en over het algemeens groeien alle nare kiemen en beestjes sneller bij warmte.

Je hebt niet de mogelijkheid haar een weekje in een droge stal te zetten? Of paddock maar dan verhard? Zodat het niet nat wordt.

Het is al schoon, dus nu kwestie van droog, koel en vet houden.

Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:45

ik gebruik er hydrocortiderm voor
is bij de dierenarts te krijgen.

niet wassen en niet korstjes lospulken!

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:47

Mijn paard heeft 2x mok gehad. Beide keren begon het aan drie benen, aan twee benen was het zo over en aan 1 been breide het uit en duurde het de eerste keer 3 maanden en de tweede keer 5 maanden. Het hardnekkige been was niet 2x hetzelfde been heb wel alle benen hetzelfde behandeld. Dus als je geluk hebt 7-14 dagen als je pech hebt duurt het maanden... Echt waar kies een methode wat je het meest geschikt lijkt en geef dat een kans. Het wondermiddel bestaat nog niet (helaas) daarom zijn er zo veel verschillende middeltjes en methodes. Ook dierenartsen zeggen allemaal iets anders. Maar het komt goed!
Zodra je paard echt kreupel wordt en/of zijn been erg dik direct je dierenarts bellen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:51

Wassen met Biotex (werkt desinfecterend en droogt uit), droog maken (en houden!). Bij beweging insmeren met sudo creme, dit houdt het soepel, zodat het niet telkens weer openbarst en het beschermt ook tegen bv zand of andere rotzooi.

Geen bandages en misschien even binnen houden ivm het natte weer....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 21:54

Helemaal binnen houden doe ik liever alleen echt bij nood... Hele stal gaat naar buiten, dus dat geeft veel stress.

Ik kan wel de verharding afzetten en haar daarop zetten :j De stal is mooi droog en groot (5 x 7 m) dus daardoor staat ze niet constant in de mest, en de urine kan gemakkelijk weglopen door de vloer.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:00

Wat we hier altijd doen is een keer goed wassen met Betadine shampoo en daarna insmeren met Geraniumzalf. Daarna goed schoonhouden zonder water en elke dag die Geraniumzalf er op. Is echt een wondermiddel, je ziet het met de dag beter worden!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:07

Ik heb dit probleem ook heel vaak met mijn paard aan de hand gehad helaas. Iedere keer plekken die verdacht veel op mok lijken maar niet te behandelen zijn met de "gewone" middeltjes. Hij krijgt er ook iedere keer lymfangitis bij. Ik heb toen van de kliniek neomycine/triamcinolon oordruppels gehad. En serieus, een kootholte die helemaal vol met korsten zat was binnen 3 dagen volledig genezen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:21

Brandnetelthee! Elke avond een flinke scheut over het krachtvoer. Mijn moeder kampt met wat gezondheidsproblemen waardoor echt behandelen even niet gaat. Toen mijn vader in het buitenland zat voor zijn werk is ze brandnetelthee gaan geven. Er was al heel snel verbetering en ze heeft verder niet gewassen, gesmeerd oid en alles is weg!

gjong89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:33

Hoi. Mijn paard is erg gevoelig voor mok en ik weet dat dat moeilijk te bestrijden is. Maar als je al diverse zalfjes hebt geprobeerd en niks helpt moet je het van binnenuit bestrijden. Bij dikke benen is het een teken van geen goede doorbloeding dus geen goede afvoer van afvalstoffen. Ze houd dan alles vast en komt dan via de mokplekken naar buiten. Je paard laten spuiten is een tijdelijke oplossing maar neemt niet de oorzaak weg.
Veel bewegen is goed voor de doorbloeding en droog en schoon houden, niet afsluiten met bandages!
Bestrijding van binnenuit werkt goed met mudgard van de paardendrogist en een kruidenmengsel(ook van de paardendrogist) voor de doorbloeding en afvoer van afvalstoffen. Ik heb hier hele goede ervaring mee. Kan je op de site van de paardendrogist zo opzoeken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt maar is zeker het proberen waard! Succes!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:42

Mijn paard had veel en vaak mok,zelfs in droge zomers.Ik kreeg van iemand eens de tip Gladiator plus te gebruiken een soort voedings suplement het is duits , wel duur.Uit pure wanhoop gedaan en sinsdien heeft ze nog zelden mok.Is het toeval of niet?Ik geloof er in.
http://www.stalapotheek.nl/gladiator-plus.html ik heb het trouwens in duitsland besteld,maar de prijs is het zelfde.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:09

Ik krijg van mjn dierenart Cortavanse spray en Clindacutin zalf. Met dit samen, 2x per dag sprayen en zalven en binnen een week is de mok inclusief dik been weg.
Dit zijn eigenlijk middelen voor honden maar het werkt super bij mok.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:28

Ik heb zelf een erg mokgevoelig paard. Bijna elke herfst is het weer raak. Het duurde bij hem ook vrij lang voor hij er elke keer vanaf was.

De laatste keer heb ik het flink aangepakt en dat leek te werken.
Drainage compostium, speciale vitamine boost en mok tabletten door het voer.
Elke dag en liefst 2 maal per dag insmeren met mud block.(Via webshop volgens mij paardenverzorger)
Eenmaal in de week wassen met betadine en goed afdrogen.

Ook heb ik zijn benen zo goed als het ging geschoren omdat ik het dan beter kon behandelen.

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:39

Helaas ook flink wat ervaring met mok...
Ik was het uit met een huidontsmettende shampoo van de apotheek, niet met isobetadine (deed ik vroeger wel, maar isobetadine doodt ook goede huidbacteriën) als de voet vuil of modderig is. Indien de voet niet modderig is, maak ik t gewoon schoon met n handdoek, ik smeer vaak uierzalf tot de korstjes er vlot afkomen, en dan smeer ik zinkzalf of een helende huidzalf. Die zalf op de korstjes smeren helpt niet veel, want dan kan het niet in de huid dringen...
En dan heel veel geduld...

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:48

Bij mijn paard is het op dit moment ook raak, waarschijnlijk heeft ze zichzelf aangetikt en is dat gaan ontsteken. De laatste paar dagen was het een beetje pussig en met elke stap die ze zette ging het weer open. Ik smeer nu Dermagel van de dierenarts, dat vormt een soort pleisterlaagje waardoor er geen troep in kan komen (paard staat 24/7 in de paddock), houdt het droog en werkt ook tegen de bacteriën.
Bandageren lijkt me niet fijn (ivm broeien), maar snap de redenatie wel, want je wil er ook geen zand e.d. in hebben.

Ook bij mijn paard was het been opgelopen, sinds ik de Dermagel smeer ziet de plek er rustiger uit en is ook de zwelling gezakt.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:23

Houd je het niet in stand zo? Continu wassen, pulken, smeren en bandageren. De huid krijgt zo weinig rust en lucht om te kunnen genezen.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:33

Misschien is mesitran nog een optie. Mijn paard heeft momenteel wondjes in zijn kootholten van de springschoenen en merk na een paar dagen al verschil.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 23:22

dejavu schreef:
Houd je het niet in stand zo? Continu wassen, pulken, smeren en bandageren. De huid krijgt zo weinig rust en lucht om te kunnen genezen.

Als ik niks doe zwelt het been 10 keer sneller op...